Nou, ik heb mijn eerste drie stagedagen erop zitten! En het is super! Wel vermoeiend, en in de regen ietwat afzien, maar we (Christa, klas- en stagegenootje) en ik leren zooo veel. Ik zal het even uitleggen. We maken dus 4,5 maand lang een inventarisatie van de sperwerterritoria/nesten in en rond Zwolle. Nu zijn ze nog niet echt bezig met baltsen en nestelen, want het is nog voeg in het seizoen, dus kijken we alleen nog maar naar oude nestplaatsen en "plukresten", dit zijn hoopjes veren van vogeltjes die zijn opgepeuzeld door de betreffende sperwer. Die eten nl alleen maar vogels. Best makkelijk dus eigenlijk, alleen goed kijken en zorgen dat je niks over het hoofd ziet. We schrijven dan op waar we dat hebben gevonden, nemen wat veertjes mee en dergelijke. Zo weten we precies hoeveel en wat die en die sperwer gegeten heeft. Later in het seizoen gaan we ook kijken naar de nestopbouw, eieren tellen, ruiveren zoeken en meenemen, en jongen ringen.
En het blijkt maar weer dat je veel ziet, als je maar goed kijkt. We zijn nu al 4 reeen, een stuk of 10 hazen, een dassenburcht, een zooi buizerds, reeenwissels en - roestplaatsen, vossenpoep en een jager (compleet met geweer

Nouja, ik ben best wel enthousiast erover