Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lied

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:09

Niks aan dat vroeg opstaan Tong uitsteken

Ik moet komende twee weken half 8 opstaan... blug..
Er zijn mensen die doen dat elke dag, maar ik ben dat echt niet gewend Tong uitsteken

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:19

haha ja wen er maar vast aan! Ik sta in de zomer kwart voor 7 op 6 dagen in de week Tong uitsteken maar alles went! Zelfs een vent Tong uitsteken haha

Hoe is het in de love eigenlijk bij jou lydia???

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:11

Je had 2x 1e 2e en 3e. Voor de pony's, waar de leeftijd van de meisjes ook wat lager lag, en de paarden met de iets oudere.

Van de pony's weet ik niet wie er had gewonnen.

Paarden:

1e: Maxime met Dironja
2e: Annemieke (geloof ik?) met Nikitha
3e: Weet niet hoe dat meisje heet, met Choco

Ik weet niet meer of ik het al had gemeld, maar ik vond het niet echt eerlijk Nagelbijten / Gniffelen

Die van Dironja won met 210! Dat is vergeleken de rest ongeveer 30 punten verschil, nou dat is wel een erg hoog verschil vind ik. En zij rijd Dironja ook niet netjes, vind ik. Ze zit te trekken aan die teugels, en zaagt haar eigenlijk naar beneden.

Die van Nikitha had ik niet gezien, maar ik hoorde dat die af en toe ook wel netjes liep, in de krul.

Die van Choco had ik een stukje gezien, en die liep mooi ontspannen, zag er goed uit.

Wat me dus opviel, was dat 1e 2e en 3e prijs, waren alle 3e leasers bij wie de paarden ''in de krul'' liep. En ik dacht dat er in de B daar niet echt op gelet werd, want dat is dan toch nog niet het belangrijkste? Dus ik vond het allemaal een beetje apart...

Maar goed, verder was het ontzettend gezellig, en van de zenuwen veel gelachen Tong uitsteken Kan niet wachten tot de volgende Haha!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:16

Nou ik was jury!
big ben moet eigenlijk wel ff een sperriem om want hij doet zijn mond open! Dat kan aan de ruiters liggen of dat hij gewoon sterk is. Voor jezelf en paard is het fijner om dan even een sperriem te gebruiken. ( heb geen punten er voor af getrokken hoor!)

En wat doen jullie toch altlijd met die zweep? Nors opkijken van de ene hand naar de andere! gewoon in 1 hand houden dat ding!

Er is niet echt gelet op ''aan de teugel'' maar om het nageeflijke. En sommige paarden onder bepaalde ruiters liepen nou niet bepaald fijn. Probeer contact te houden met de mond. Ook de houding speelt hier een belangrijke rol is. en het is gewoon zo de een heeft maar meer talent als de andere, de ruiters bedoel ik. Maar overal kan aan gewerkt worden! ik weet niet meer precies wie jullie zijn en hou jullie gereden hebben maar blijf goed oefenen tot de volgende wedstrijd en heel belangrijk: Hou lol met je knol Tong uitsteken

@ Judith, jouw herkende ik wel. probeer wat meer contact te nemen met Aranka. Je teugels hing soms wat slap, en dat verlies je het contact en begrijp je paard je niet zo goed.

@ algemeen: probeer met halsstrekken de paarden meer naar beneden te laten uitleggen maar hou contact met de mond! dus niet teugels zomaar weggooien!
en met CX XA met die halve voltes, probeer op X twee paardlengtes recht te stellen!
O ja er reed ook een meisje in een hemdje, eigenlijks is dat niet zo netjes zorg dat je bijvoorbeeld als je een blousje aanhebt dat je die netjes tot boven dichtknoopt, en je armen bedekt! Behalve als er een hittegolf is dan mag je korte mouwen in toestemming van de jury!
en je haar ook ff netjes doen!
Maar dacht dat jullie er allemaal wel keurig en verzorgd uitzagen!

Succes met oefenen!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:52

Ik vond dat Dironja idd naar beneden werd getrokken... Ze liep voor geen meter.. en Nikitha deed het hele proefje in de helft van de tijd, die liep echt onder haar vandaan... Choco heb ik niet gezien... Maarja.. ik heb verder ook niet iedereen zien rijden hoor...

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 06:13

Hmmmm... er mag dan wel contact zijn met de teugels bij de mensen die hun paarden in de krul trokken, maar beetje jammer dat ze daardoor wonnen... paarden zijn dan niet van achter naar voren gereden en snap niet dat iemand wint als zn paard onder hem/haar vandaan loopt...

Je zou eerder zeggen dat iemand wint die een ontspannen proefje laat zien, waarin het paard aan de hulpen is van de ruiter, de zuiverheid van de gangen, en waarbij het paard op twee teugels wordt gereden en in de B hoeft een paard/pony nog niet nageefelijk te zijn, er moet wel contact zijn, daar ben ik het wel mee eens...

Jammer dat ik het niet heb kunnen zien, maar ik geloof lydia wel!

Kijk, daarom rij ik dus geen wedstrijden... Tong uitsteken

@ harinaatje: de meeste manegeruiters zijn in het beginstadium geleert hun zweepje in hun binnenhand te houden, vandaar dat ze wisselen, dat kun je ze niet kwalijk nemen... voor hun staat wedstrijden rijden nog maar in een beginstadium en en leren hierdoor ook weer...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:45

Er werd dan gekeken naar contact maar Dironja werd bij haar duidelijk in de krul getrokken, dus ik vond het een beetje apart Tong uitsteken

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:45

Dironja werd in de kleine bak tijdens het inrijden naar beneden getrokken!
Ik dacht echt hallo wat doe je met haar met mij en dironja kon het veel beter maar ik was best gespannen.

De punten verschillen ook heel erg ik weet niet of het klopt.
Ik vind zelf dat als je een jury bent dat je beter moet kijken want 'mijn'paard werdt echt door de andere leaser naar beneden getrokken en nu is 'mijn'paard een beetje kreupel Boos! komt niet daardoor maar het is wel klote Lachen.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:46

!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:52

Nu mag ik Kai misschien weer proberen, en kun jij niet rijden Boos! Ik hoop serieus dat ze niet zolang kreupel is als Kai Nagelbijten / Gniffelen Maar je band word er wel sterker door Ja

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:53

Ja idd, dironja liep voor geen meter... das echt niet goed voor haar.. en nu zie je dat ze kreupel is.. erg jammer dat dat eigenlijk wel beloond wordt...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:06

Inderdaad.

Trouwens, eerst herkende ik je niet eens, en toen vroeg je aan mij of ik op Big Ben ging, zoiets en toen zag ik pas dat jij het was Tong uitsteken Ik was ook veelste te zenuwachtig om helder te denken Clown

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:06

Ja precies ze was de laatste tijd al erg zwak op haar rechtervoorbeen waar ze nu dus kreupel is.
Maar haar achterbenen zaten er ook niet onder die zwikte er wat achteraan.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:23

Ja jammer dat iemand er zo voor wordt beloond en nu dironja dan kreupel is... jammer, paard heeft al zwak beenwerk en dat ze dan in de krul getrokken wordt kan ik niet echt begrijpen, daarom vind ik dat sommige mensen niet klaar zijn om een paard te leasen als je er zo mee om gaat...

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:34

Precies ik doe het gewoon allemaal rustig aan en het komt allemaal als ze een beetje soepel is en nageefelijk wordt dan kan ze ook echt mooi lopen.
Ik kreeg achter me rug om ook nog commentaar dat is haar niet naar beneden reed en dat mijn medeleaser die haar naar beneden trok veel beter kon rijden dan mij.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:47

Haha.. dat dacht ik al... het leek alsof je er niet helemaal bij was Tong uitsteken Maar ik vond Big Ben heel goed lopen bij je Lachen

En het Dironja geval... het zat er een beetje aan te komen... Ze heeft zulke zwakke benen, dan moet je haar vooral niet zo in de krul trekken waardoor ze slechter gaat lopen.. is zo jammer dat sommige mensen dat doen en er nog voor beloond worden ook... :S Ik stond erbij toen dat meisje in de kleine bak op Dironja reed en ik hoorde iedereen zeggen van.. zo dat meisje heeft Dironja veel beter voor elkaar dan die eerste... oh zij heeft dironja gelijk in de hals gesteld enz enz... Ik werd echt pisnijdig toen ik daar stond.. ben daarna ook weg gegaan.. Al die mensen echt vette lof voor dat meisje... nou ik zag dironja wel naar beneden ja, maar het was een gevecht en ze was duidelijk aan het zagen en ze liep voor geen meter!! En toch iedereen maar complimenteren hoe goed ze het deed... Dat kan er bij mij niet in hoor.. Ik vond de eerste beter, omdat die haar gewoon goed liet lopen! Misschien was je wel zenuwachtig, maar dat maakt echt niet uit! Je weet voor jezelf dat ze normaal beter loopt en dat is het belangrijkste! Het is goed van je dat je Dironja niet zo naar beneden trok, alleen maar omdat je miss dan kan winnen. Dan win je ook niet lekker.. En je ziet het resultaat!

Ik vind het ook zo frustrerend! Ik heb zoooo vaak op Dironja gereden en ze kan zo fantastisch lopen! Ze reageert overal op! je hoeft maar een heup opzij te doen.. En ik weet ook dat als je streng bent en haar wel af en toe terugneemt om vluchtgedrag te voorkomen, dat je dan aan het eind van het uur een ontspannen paardje hebt dat gewoon graag aan de teugel wil lopen!! Jammer hoor...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:53

Ik heb ook vaak gezien dat als die Maxime erop reed, en het gevecht begon, zeg maar, trok ze haar gewoon in de hoek en handen op de schoft getrokken! Echt zo ONvriendelijk! En bij San loopt ze gewoon als een engeltje, laat ik het zo maar noemen.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:19

vreselijk als ik dit zo hoor... de wedstrijdsport is soms zo oneerlijk!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:37

He dames!
Ik ga ervandoor Haha! Nu naar Leeuwarden en vanavond naar Ameland!!!!!!
Ik spreek jullie over 2 weken wel weer Tong uitsteken

Groetjes!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:44

Jo lydia!!! succes en have fun! Ik zie je over 2 weken!!! joehoee vlieland!! en sms maar als je het niet meer volhoudt!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:50

Sence schreef:
Ik heb ook vaak gezien dat als die Maxime erop reed, en het gevecht begon, zeg maar, trok ze haar gewoon in de hoek en handen op de schoft getrokken! Echt zo ONvriendelijk! En bij San loopt ze gewoon als een engeltje, laat ik het zo maar noemen.

Pffff... daar kan ik ook echt niet tegen!
Maar het nadeel is dus wel dat het werkt, het plaatje is er wel. Behoorlijk gevaarlijk, of ze wordt kreupel of Dironja komt binnenkort eens omhoog.. Je zal maar omslaan... Nagelbijten / Gniffelen

Die Maxime moet maar eens langs komen in Bears en op Iemkje rijden.. Dan leert ze snel genoeg dat een paard niet goed loopt als je gaat zagen.... Extreme duivel Ben benieuwd hoe lang ze blijft zitten... Knipoog

Tja jammer...

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:58

ik neem niemand wat kwalijk! Ik probeer punten aan te geven waar iedereen wat van kan leren!

Maar ik snap wat jullie bedoelen! Zo'n jury, die jarenlang ervaring heeft, ervoor geleerd en hoog in de sport is gekomen stelt natuurlijk niets voor. was ff vergeten dat jullie Anky's waren!

Succes moet oefenen!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:06

Zooo zeg, wat laat jij je kennen zeg!

Iedereen mag zn mening hebben, en niemand zegt hier dat hij/zij een anky is...

En ik denk dat iedereen hier ook zo wel z'n eigen ervaring en kennis heeft, daarvoor hoef je niet hoog in de sport te rijden... en tuurlijk wil je punten aangeven waar iedereen aan kan werken.

maar goed, daar gaat dit topic niet over. Haha!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:11

Nee maar ga niet over iedereen oordelen dat degene zijn paard rond trekt enzo! en daarvan kreupel loopt! zeg het dan tegen degene zelf!

degene die gewonnen hebben lieten in de 5 minuten van het proefje het beste resultaat zien!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:16

Sorry Hariaantje... mijn reactie was iig niet naar jou bedoeld.
Ik had het meer over het algemeen, het plaatje (zoals die ik gezien heb een andere keer). Ik zelf was niet op de wedstrijd en wil daar dus ook geen commentaar over geven. Heb niets gezien, dus kan dat ook niet eerlijk beoordelen.

Maar ik snap je frustratie wel. Logisch en heel redelijk. We spiegelen ons niet aan Anky, maar vinden vaak wel dat we het beter weten idd.. En dan komt het er zo idd wat banketstaaf tegenover jou uit. Vandaar dat ik ook niets gezegd heb over de wedstrijd.

Maar onze 'frustratie' is ook te verklaren. Het punt is dat iedereen van ons wel op Dironja gereden heeft. En iedereen heeft die andere Leaser wel eens zien rijden. En het beeld dat we toen hebben gekregen schort met het gevoel 'hoe' te rijden wanneer je op dat paard zit. En dat steekt wel een beetje.. Vooral wanneer er naar ons idee niet redelijk gereden wordt normaal, maar in de proef blijkt dat die manier van rijden wel de punten geeft.
(Ik weet niet hoe ze reed in de proef, neem aan wel netjes, anders had ze ook niet zullke punten gekregen)
Ik heb de laaste tijd veel wedstrijden van dichtbij meegemaakt. Zelf niet gereden maar ik zat of naast het jurylid of was ringmeester(es) en dan zie ik ook mensen tijdens het inrijden harder/scherper rijden dan in de proef, waarin ze nette resultaten halen. Maar dat durf ik moeilijk te veroordelen omdat ik de persoon, het paard en de normale situatie niet goed ken.
Maar hier is dat anders, zowel voor mij als anderen.
Maar wat ik ook vind is dat Sandra als leaser de andere leaser er wel op mag aanspreken. Als mijn bijrijders mn paard naar mijn idee niet correct rijden spreek ik ze er ook op aan.

Pff.. dat was mn betoog. Ik hoop dat mn bedoeling duidelijk geworden is.. Het is dus niet commentaar tegen/over de jury, meer commentaar op de ruiter....

Maar heb je het wel leuk gehad zaterdag? Toch (ondanks dit Knipoog) genoten van het jureren?
Ik vind het knap hoor, zoiets als jureren doen.