Ik heb zaterdag op Olivia gereden. Wat is dat een lief paard zeg, echt een schatje! Rijden was leuk maar een beetje vreemd vond ik, je kunt duidelijk merken dat ze nog niet zo heel lang op de manege staat. Op de een of andere manier hebben onze oude rotten ergens toch iets algemeens wat hetzelfde voelt ofzo, kan het niet echt uitleggen
.
Maar goed, Olief heeft errrug veel moeite met haar lengtebuigingen maar ook alle oefeningetjes om haar wat losser te maken stonden mevrouw niet echt aan. Ook de doseringen van de hulpen komen wel héél erg nauw: handen ver voor je houden, niet teveel been, maar ook niet te weing en als ik haar op mijn zit terug wilde rijden en eens goed diep in mijn zadel ging zitten leidde ook dit tot protest
. Zodra je een beetje aandringt vliegt ze gelijk in de verdediging en gooit haar lijf aan de binnenkant van de bak helemaal op slot lijkt wel. Lukt dit niet dan zet ze het op een lopen
.
Dacht eerst dat ik iets gigantisch fout zat te doen, maar dat bleken gewoon allemaal moeilijke punten voor mevrouw te zijn. Na heel erg veel oefeningetjes, en telkens kleine stukjes lengtebuiging vragen en er gelijk weer uit voordat er protest ging komen ging het iets beter. Toen ik haar op het laatste wilde uitschuiven in een lichte lengtebuiging pakte ze dit heel goed aan. Maar zodra je dan iets meer ontspant in je handen ter beloning of zelfs maar het woord 'braaf' in je mond durft te nemen drukt ze zich er gelijk weer uit.
Ik vond het wel zeer leerzaam, maar moet wel héél erg wennen aan deze manier van rijden. Noblesse heeft bijvoorbeeld ook moeite met lengtebuiging maar die reageert toch heel anders in het rijden, en die kon ik ook goed losrijden. Met Olief had ik daar erg veel moeite mee, maar was wel heel leuk om eens een keertje uit te kunnen proberen
.