Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:31

Wie weet de ongevere/precieze regels (/wet) over stands.

Ik heb gehoord dat stands niet 24/7 mogen, maar hier lees ik dat toch nog veel paarden zo veel in stands staan...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:58

Stand zijn áls het ik het goed heb, in 2008 verboden..

Stands daar kan je paard niet in liggen, en al helemaal niet
wat iemand op Bladzijde13 zegt dat je paard daar ik kan liggen! en laat staan draaien Sigaar !

Manege hier in de buurt, staan de paarden ook in stands nou, als ik ergens van walg, is het die manege, maar als ik van nog meer walg, zijn het stands! het onvriendelijkste wat je je paard kan aandoen!!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:03

Mods, ik zie hier nergens aanvallende berichten, hoogstens de vraag naar uitleg n.a.v een niet-onderbouwde mening van iemand.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:23

Elles schreef:
Offtopic reacties zijn gesplit,

Dus verwijderd Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:22

Weet iemand waar het na te gaan is of stands daadwerkelijk in 2008 verboden zijn?
Als dat zo is kunnen we daar even werk van gaan maken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:15

Het is niet zo, dit staat er in het fnrs-sterrensysteem bij 5! sterren. Geen stands aanwezig (overgangstermijn tot 2010)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:16

Jemig, dat is verdomd jammer zeg...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:30

Zeker, nog meer omdat een manege met 4 sterren daarna dus nog steeds stands mag hebben.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:27

Ninx schreef:
Weet iemand waar het na te gaan is of stands daadwerkelijk in 2008 verboden zijn?
Als dat zo is kunnen we daar even werk van gaan maken!

Ze zijn ermee bezig om het te verbieden, is nog niet defenitief

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:32

Ik vind paarden in stands echt akelig om te zien.
Je zegt dat ze makkelijk kunnen liggen, maar dat vind ik totaal niet.
Ze staan ( vaak ) met hun hoofd naar een muur te kijken en voorderest hebben ze totaal de mogelijkheid niet om eventjes een rondje te doen.
Over dat minder snel getrapt worden ben ik het ook niet mee eens.
Er staan meerdere paarden dicht op elkaar, je zou dus ook door een paard getrapt kunnen worden als je "jouw" paard wilt omduwen.
Daarbij, als je in de stand staat kan je ook nog klem komen te zitten tussen het schot en het paard, omdat sommige paarden gewoon geneigd zijn je te pletten.

Als een manegepaard moet wachten een uurtje vind ik het niet eens zo erg, maar ik vind het echt zielig als ze er 24 uur op een dag in staan.
Dus doe voor mij maar de boxen.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:18

Ik vind stands in vrijwel alle opzichten een ramp, denk dat iedereen die ertegen is alles wel genoemd heeft. Snap niet waarom die dingen bestaan en bij trappende paarden of paarden met neigingen om je plat te drukken vind ik het echt gevaarlijk. Afschaffen die handel Boos! Prima als ze verboden worden.

Dit wil trouwens niet zeggen dat ik alle maneges met stands per definitie slecht vind. Het is naar mijn mening alleen niet de beste manier om paarden te stallen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:43

Maar vanaf wanneer is een stand dan zielig?! Bij paarden die overdag in kuddeverband op de wei staan en 's nachts in een stand? Of ook al als ze een paar uurtjes erin staan?!
De pony's waarvan ik weet dat ze in een stand staan vind ik absoluut niet zielig. Ze krijgen een berg stro, kunnen ook gewoon liggen, krijgen elke dag een schoon bedje en 's avonds worden ze zelfs nog opnieuw opgestrooid. Overdag staan ze lekker buiten en aan het einde van de dag worden ze een uurtje bereden. Van mei t/m oktober staan ze zelfs dag en nacht buiten. Ze staan er allemaal stuk voor stuk tevreden bij.
Ik vraag me af of deze pony's zichzelf wel gelukkiger zouden voelen in een box.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:43

Een trailer is ook een sort stand op wielen, toch. Ik vind ik een wonder dat de paarden daar zomaar in gaan. laat staan dat je je paard er altijd in zo'n ruimt zou houden..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:30

Michelle99 schreef:
Een trailer is ook een sort stand op wielen, toch. Ik vind ik een wonder dat de paarden daar zomaar in gaan. laat staan dat je je paard er altijd in zo'n ruimt zou houden..

Oke, maar je gebruikt je trailer toch ook niet als stalplaats voor je paard?
Dan hoeven we toch bij grotere meerdaagse concoursen zeker ook geen boxen meer te huren!

Nee, vind dat geen vergelijking. Trailer is voor transport, niet voor stalling.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:38

Stands zijn opzich geen probleem als
- de paarden ook vaak genoeg buiten / los staan
- ze niet met hun hoofd naar de muur hoeven

Kijk een paard die 24/7 in een box staat vind ik zieliger dan een paard dat alleen 's nachts binnen staat maar dan een in stand Knipoog

Op mijn manege zijn ook stands, maar dan staan ze dus met hun hoofd naar de muur en staan ze ook daarnaast niet op het land of in de paddock en dan vind ik die stands dus geen goed idee ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:54

xMarit schreef:

Kijk een paard die 24/7 in een box staat vind ik zieliger dan een paard dat alleen 's nachts binnen staat maar dan een in stand Knipoog

Op mijn manege zijn ook stands, maar dan staan ze dus met hun hoofd naar de muur en staan ze ook daarnaast niet op het land of in de paddock en dan vind ik die stands dus geen goed idee ...

Dan is het op jouw manege tijd voor een handtekeningen actie! En anders hup, naar een andere manege!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

Ik zou het anders afschuwelijk vinden als mijn paard 's nachts in een stand opgesloten zou staan. En ik weet zeker dat mijn paard er precies hetzelfde over denkt. Blijkbaar verdienen manegepaarden het wel, volgens sommigen. Verward Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:10

supertammy schreef:
Maar vanaf wanneer is een stand dan zielig?! Bij paarden die overdag in kuddeverband op de wei staan en 's nachts in een stand? Of ook al als ze een paar uurtjes erin staan?!
De pony's waarvan ik weet dat ze in een stand staan vind ik absoluut niet zielig. Ze krijgen een berg stro, kunnen ook gewoon liggen, krijgen elke dag een schoon bedje en 's avonds worden ze zelfs nog opnieuw opgestrooid. Overdag staan ze lekker buiten en aan het einde van de dag worden ze een uurtje bereden. Van mei t/m oktober staan ze zelfs dag en nacht buiten. Ze staan er allemaal stuk voor stuk tevreden bij.
Ik vraag me af of deze pony's zichzelf wel gelukkiger zouden voelen in een box.

degene die van stand naar box mogen zijn vaak diepongelukkig de stand is het enige thuis en daar lopen ze dan vaak heen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:13

Nooit gehoord dat paarden enorme gewoontedieren zijn? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:15

een paardje die al 15 jaar op dezelfde plek staat mocht naar een wat grotere plek maar zij ontsnapte steeds en wou weer terug

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:16

xMarit schreef:

hier sluit ik me bij aan. kunnen stands niet zo gemaakt worden dat je het paard van voren benadert???
en als ze genoeg op het land staan dan maakt een paar uurtjes in een stand niet heel erg veel uit.
ik zelf zou mijn paard liever in een box hebben want dan heeft ie toch meer ruimte en dat een box gevaarlijker is daan een stand vindt ik ozin want in de meeste stands benader je het paard van achteren en dan kan hij/zij ook trappen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:02

Nadya schreef:

Dat betekend niet dat wij hun een gewoonte moeten voorschotelen die gewoonweg NIET acceptabel is... Dwz omdat zij gewoontedieren zijn hoeven wij ze nog niet in stands te plaatsen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:06

Lara_Silver schreef:
Nadya schreef:

Dat betekend niet dat wij hun een gewoonte moeten voorschotelen die gewoonweg NIET acceptabel is... Dwz omdat zij gewoontedieren zijn hoeven wij ze nog niet in stands te plaatsen.

Misschien moet je dit topic eens goed doorlezen? Als er eentje tegen stands is ben ik dat wel, geloof ik...... Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:11

Als je goed leest zie je dat dat ook geen argument tegen jou was. Knipoog Maar een algemene uitspraak.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:16

Moet je eens denken dat je uren achter elkaar stil moet staan. Je kan wel gaan liggen, maar niet te lang, want daar is je lichaam niet op gebouwd. Verder kun je een klein pasje op zij, naar voren en naar achteren doen. Meer niet.