Manege voor o.a. gehandicapten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

confetti

Re: Manege voor o.a. gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:57

Bij ons op de manege wordt ook lesgegeven aan mindervalide ruiters. Zelf ben ik instructeur en wij hebben een aantal vrijwilligers. Echt geweldig om deze mensen les te geven, die iedere keer weer genieten van het paardrijden, het poetsen en het wandelen met de paarden (voor zover dit gaat). http://www.home.versatel.nl/stalsintels

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:49

@ Confetti : Sintels Confetti (zie Lessen) die ziet er lief uit

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:47

tword hier steeds gezelliger

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:54

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 23:05

@ Superhaffies: Haha, ja tis hier hartstikke gezellig

Nog iets bijzonders gebeurd op de manege? Bij ons was zaterdag de tillift stuk, hele manege in stress Gelukkig kwamen ze na een uurtje een nieuwe brengen..

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:15

Wij hebben nog geen tillift, die kan pas komen als de nieuwbouw doorgaat .

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:03

wij hebben een tillift maar die wordt nooit gebruikt op de Zaterdag..
Alleen op andere dagen

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:47

@ Confetti: Hoe worden bij jullie dan de zwaar gehandicapte ruiters dan op t paard getild? Of hebben jullie alleen maar lichtere gehandicapten..?

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:55

wij hebben ook een tillift.... word ook gebruikt voor het huifbed

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:16

Wij hebben een tillift en een opstapperron.
Ook handig als je er niet makkelijk op komt..
Ik gebruik em teminsten wel (kan niet in 3 tellen op het paard komen)

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:50

ja, wij hebben tillift, peron en trapje

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:00

valt mij op dat op foto's de begeleider zo naast het hoofd loopt met het halstertouw in de hand gelijk naast de pony..
wij leren dat je bij de schouder moet lopen, touw in je buitenste hand (vanaf pony gezien) en steeds zegmaar met je bovenlichaam half gedraaid, dat je de ruiter ziet.
ik ben daar vaak zo druk mee (of alles goed gaat, kan heel snel ineens niet goed gaan dus vandaar ben ik zo oplettend) dat ik de hele opdrachten enzo van de instructrice mis

haffiemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:08

bij ons moet dat eigenlijk ook. maar de meeste doen t niet, dat vergeten ze gewoon (als je t niet doet wordt er niks van gezegd) maar ik probeer t meestal wel te doen (soms vergeet ik t ook wel). sommige vrijwilligers letten alleen maar op t paard, die maken hellemaal geen praatje met de gehandicapte.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:37

superhaffies schreef:
ja, wij hebben tillift, peron en trapje

Wij ook En iedereen moet bij ons met t trapje. Beter voor de rug van t paard.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:40

@ Lovelyblacky: Bij ons is er niet echt een één of ander iets hoe je er precies naast moet lopen.. Meestal loop ik wel zo ongeveer, ook omdat je dan makkelijker tegen de ruiter kan praten en ook op t paard kan letten.. Alleen op die foto niet echt.. Hehe Maar dat was ook beetje rare actie, want je mocht niet in de lens kijken en naja.. Dat meisje wat op t paard zit kan ook niet echt praten ofzo..

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:46

Hi,

Bij ons op de Leeuwardermanege hebben ze ook gehandicapte lessen
ik heb er wel een paar keer bij gekeken, maar ik help zelf niet mee.
Het is best mooi om te zien dat zulke mensen ook kunnen paardrijden.
Ze komen meestal (als ze niet uit de rolstoel komen) in een soort van
tackelwagen dingetje en worden ze zo omhoog gehesen (dat ding
hangt wel op het plafond).
Jammer genoeg is het betrouwbaarste manegepaard waar de meeste
gehandicapten waarschijnlijk het meest plezier van hebben gehad met
pensioen, toen zag je al die verdrietige gezichtjes maar ze kunnen
gelukkig nog elke dag even bij haar kijken.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer betrouwbare paarden.
Het is echt leuk om zulke mensen te zien rijden, ze genieten er net
zoveel van als ons alleen kunnen ze jammer genoeg niet alle dingen
die wij kunnen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:59

loveblacky schreef:
wij leren dat je bij de schouder moet lopen, touw in je buitenste hand (vanaf pony gezien) en steeds zegmaar met je bovenlichaam half gedraaid, dat je de ruiter ziet.

Touw in de buitenhand leren we niet, maar gaat wel automatisch als je half omdraait, maar verder loop ik vaak bij het hoofd. Dat hangt erg af van de pony, maar vaker hebben de pony's direktere correctie nodig dan de ruiter.
De hele tijd half lopen is ook wel erg lastig, en dus loop ik toch meestal gewoon vooruit, wel uiteraard veel kijken naar de ruiter en goed in de gaten houden.

Alleen bij bv gymoefeningen loop ik meestal half of bijna helemaal omgekeerd.

Ik heb nu (helaas helaas) een pony waar ik het echt niet mee kan vinden, die durf ik dus niet los te laten. Heb echt altijd direkt contact met het bit. Als ik het voorzichtig wat losser probeer gaat het bijna gelijk toch weer mis (met het hoofd zwaaien, verkeerde kanten op lopen, etc).

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:18

@ Shadow0: Hebben jullie altijd vaste paarden/pony's waar je naast loopt op een dag?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:26

We proberen de ruiters zoveel mogelijk op vaste paarden te laten rijden, en de begeleiders ook zoveel mogelijk bij vaste ruiters te laten lopen. Dus eigenlijk wel ja.

confetti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:34

Naimz schreef:
@ Confetti: Hoe worden bij jullie dan de zwaar gehandicapte ruiters dan op t paard getild? Of hebben jullie alleen maar lichtere gehandicapten..?

Tot op heden hebben wij alleen mensen met een lichtere handicap. Wij zijn sinds oktober begonnen met minder valide lessen. Het gaat allemaal erg goed en we hebben een nieuwe bouwvergunning aangevraagd, zodat wij meer mogelijkheden kunnen gaan bieden voor de mindervalide lessen. Er komt dat oa een lift.

Momenteel stapt iedereen op met een trap. 1 voor binnen en 1 voor buiten. Bij ons zijn er die zelf rijden en er zijn er bij, waar iemand naast loopt. Ze rijden altijd op hetzelfde paard en met dezelfde begeleider.

Is het bij jullie ook zo, dat ze zelf mogen poetsen en meehelpen met opzadelen? Zover als het mogelijk is, mogen ze dat bij ons.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:49

Voor zover mogelijk wel. Vaak lopen de paardjes meerdere keren en dan kan het niet. Maar voor degenen die het echt graag willen is meestal wel wat te vinden hoor (lang niet iedereen vindt het even interessant).

Wij hebben trouwens wel een tillift die ik eigenlijk nog nooit in gebruik heb gezien, maar echt fantastisch is het opstapperron. Geen trap maar schuine helling, en dan het perron zelf dat omhoog en omlaag kan. Echt ideaal, heel veel maken er gebruik van, ook ruiters die in principe wel zelf kunnen opstappen maar een paard berijden met een gevoelige rug.
Als het nodig is kan iemand vanuit de rolstoel daar ook op het paard getild worden, niet ideaal maar wel te doen. Als jullie dus nog bezig zijn met de plannen, zou ik zeker aandacht besteden aan zo'n perron.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:41

Ik vind het zo leuk voor de gehandicapte zoals je al van me begreep,
en wij hebben ook een tillift, alleen is het niet echt nodig geloof ik!

treffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:49

Bij ons lopen we ook meestal naast het hoofd van het paard. Als een ruiter of een paard echt in de gaten gehouden moet worden dan loopt er nog een extra meeloper naast. Dit voorkomt ongelukken. Maar meestal loop ik toch half gedraaid, om lekker met de ruiter te kletsen. Vinden zij meestal ook wel leuk, als ze kunnen kletsen dan.

Wij hebben een buiten en een binnen opstapperron, volgens mij dezelfde die Shadow0 beschrijft. Het is alleen een nadeel dat het binnen opstapperron voor de stallen staat, moet je altijd goed in de gaten houden dat de stal dicht is. Anders schieten de paarden zo de stal in.
Binnen hebben we ook een tillift, die we elke dag wel een keer gebruiken. Ik vind het zelf een rotding om te bedienen, en het kost wat tijd om de paarden eraan te laten wennen. Maar het is wel een prachtige uitkomst voor de (wat zwaardere) gehandicapten die in de rolstoel zitten!

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:35

Shadow0 schreef:
We proberen de ruiters zoveel mogelijk op vaste paarden te laten rijden, en de begeleiders ook zoveel mogelijk bij vaste ruiters te laten lopen. Dus eigenlijk wel ja.

dat hebben wij juist niet. sommigen hebben wel een vaste begeleider nodig. maar ze moeten niet afhankelijk worden van 1 iemand.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:09

superhaffies, dat vind ik eigenlijk jammer. Het is niet zozeer dat ze afhankelijk worden, maar het is gewoon zoveel fijner om langer samen bezig te zijn. 1 van de ruiters is echt een vriendje, waar ik heel veel om geef. Ook kun je samen een beetje naar iets toewerken. Je merkt dat ze losser worden en dat je best een band opbouwt.

Een heel mooi voorbeeld was 2 weken geleden, er waren wat veel afmeldingen, en dan moet er wat geschoven worden in het vrijwilligersrooster. Dus was er op een bepaald moment iemand die 3 lessen achter elkaar had gelopen, daarna lichtelijk vermoeid was en aan het begin van les 4 niet met haar vaste ruiter kon meelopen. Was overigens geen enkel probleem hoor, maar die ruiter keek afentoe wel opzij of de vaste begeleider goed zag hoe netjes ze reed. Complimentjes van een willekeurige voorbijganger zijn natuurlijk leuk, maar toch lang zo belangrijk niet als van 'jouw' begeleider.
Toen de vaste vrijwilliger na een kwartiertje weer wat op adem was gekomen en toch nog meedeed, zag je de ruiter ook helemaal groeien.

En ik vind het ook fantastisch om te zien hoe zo'n ruiter zich ontwikkelt. De ene keer gaat het sturen nog heel moeilijk, de volgende keer gaat het ineens veel beter. Het is super om te zien en dan kun je daar ook op inspelen.

En zeker bij mensen met een verstandelijke handicap is het gewoon belangrijk om de situatie enigzins voorspelbaar te houden. Niet te veel gekkigheden en onrust, daar worden ze heel onzeker van, dat merk je aan alles.

En trouwens, ik doe het zelf ook beter op wat vastigheid