Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
colette_007 schreef:Tja is klotewoensdag maken ze mri scan
Ook "goed" nieuws nouja meer grappig nieuws ben uitgekozen voor tv programma (denk niet datk ga doen) van endemol over vreemdgaan wn alles wat ermee te maken heeft incl ervaringen mag snoniem (ook qua stem) ben uirgekozen moet ze bellen voor afspraak maar denk datk niet durf haha
Sowieso zou ik t helemaal anoniem doen maar dan nog dalijk herkent iemand je contouren ofzo :p
colette_007 schreef:Leuk sjelHij is dus nog hengst? Wat voor 'opmerkingen' kreeg je (van jury)?
Mbt adviseren jonge paarden (sprenger dan): Dubbelgebroken word algemeen geadviseerd. Dit omdat bij een enkelgebroken (leg deze maar eens op je hand met ringen aan beide kanten) dan steekt het gebroken gedeelte omhoog als een piramide (in het gehemelte bij een paard) dat doet dus 'pijn' en is daarom scherper. Sprenger heeft al wel nieuwere versies, waarbij ze 45 graden kunnen draaien. Als je die op je hand legt, steekt de punt niet recht omhoog maar schuin naar voren (dus ligt platter en dus vriendelijker).
Dubbelgebroken ligt 'rond' om de tong en is dus altijd vriendelijker. Je rijdt met 'tongdruk' (daar kun je de beste hulpen op geven want een tong vergroot de hulp 10x dus is erg effectief).
Mbt modellen, kun je voor jong paard beste kneveltrens geven (deze vooral als hij moeite heeft met sturen, de 'buitenkanten' geven ook 'druk' op de wang waardoor hulp beter doorkomt). Of een normaal dubbelgebroken bit (zeker bij passieve paarden, bij dubbelgebroken watertrens heb je meer 'beweging' en zullen ze beter gaan accepteren). Als ze juist wat druk zijn in het hoofd is een bustrens/d-trens weer beter want die ligt stil in de mond. Als je paard tongproblemen heeft (over het bit of uit de mond) of bij overgang van trens naar S&T raden ze als tussenstap een scholingsbit aan.
Materiaal dient van aurigan of argentaan te zijn. Dit omdat hier veel koper in zit, en koper oxideert, dit is de 'vieze' aanslag die je vaak op die bitten ziet, dit vinden paarden lekker en is dus beter voor bitacceptatie dan rubber/rvs (Rubber is trouwens achterhaald, en is een aflopende zaak).
Kortom het hangt een beetje van je paard af, begin gewoon bij een dubbelgebroken koperen watertrens zoals: KK Ultra
Daarnaast: Dik is niet perse beter. Hang af van de grootte/tussenruimte die je paard heeft tussen de boven en onderkaak (als deze bv 18mm is en je hangt er een 20mm in, is dat niet prettig).
De meest verkochte bitten zijn 16mm tot 18mm momenteel.
bvw schreef:ik ben nog lekker aan het stage lopen en hoop over een paar maanden te afstuderen
verder ben ik sinds 1,5 maand ook weer vrijgezel, en wordt ik waanhopig van mijn scharrel