KNHS Instructieweek 2, Allround Paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Re: KNHS Instructieweek 2, Allround Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:30

Ik zou voor een jong paard een K&K ultra dynamic kneveltrens doen(is met zo'n gedraaid tussenstukje). Is een hele investering +- 160 euro(het goedkoopst bij calevo volgens mij), maar ligt mooi stil in de mond en geeft geen ongewenste drukpunten in de mond. Of anders een rubber kneveltrensje, maar dan moet je wel zeker weten dat hij hem niet doorkauwd. Dan kunnen ze namelijk heel erg in paniek raken van het draadje wat erin zit. Als je voor rubber kiest wel een wit rubberen, zwart rubber kan blaren veroorzaken in de mond.

Sjel ik vind overigens dat hij zich nog goed gedraagt voor een drie jarige hengst, ervan uitgaande dat hij niet zo heel veel spannends heeft meegemaakt.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:35

Ja, ik had ook erger verwacht hoor Sam! Maar ik heb hem natuurlijk al van kleins af aan en hij is zeer wel opgevoed in de loop der jaren, daar hebben we bewust veel energie in gestoken dus ik denk dat dat wel scheelt.

Ik heb een Myler kneveltrens liggen, zit te twijfelen om die te gebruiken, Dio heeft nml een erg klein mondje en Myler is iets dunner dan gemiddeld (zit ook weer een hele theorie achter geloof ik).

Hoe is het met je been Sam??
Ik las op FB dat Levi van Martien ook weer goed was, fijn nieuws!!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:09

Ik ga even een filmpje van Maes spammen; http://www.youtube.com/watch?v=LxjxSrRQtls
Hij gaat steeds constanter lopen en ik krijg 'm steeds gemakkelijker in zijn verheven draf, het wordt nog eens wat met ons hihi (ondanks zijn streken)!

<3

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:24

Wauw Shel! *\o/* Dit ziet er super uit! Knap hoor van jullie tweetjes!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:58

sjel ziet er lekker uit! :D
ik vind het alleen jammer dat hij af en toe ongelijk is in het voorbeen maar dat verbeterd hopelijk nog wel!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:31

Ben ik helemaal met je eens Bianc! Hij moet weer even door de APK keuring, maar degene die hem behandeld is een maand naar Amerika. Hij neemt namelijk iets minder gewicht op rechtsachter dan op links, wat je in de voorbenen en in de zijgangen naar rechts terugziet.

Ik zag leuke foto's van Frits trouwens bij SGW ITP!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:11

Zoooo, ik ben weer terug in Nederland!
Heerlijk weer gehad in de cote d'azur, lekker kleurtje opgedaan, dus ik kan er weer ff tegen!

Wat een gaaf filmpje Shel! Kippenvel momentje lijkt me dat als zoiets lukt!
Het klopt inderdaad dat Levi weer goed loopt! Ik ben zo blij! Heb er zondag voor het eerst weer opgezeten en het voelde gelukkig weer als vanouds! De komende tijd lekker veel buiten rijden en langzaam aan in de bak ook weer oppakken. Kan niet wachten weer de ring in te gaan! Maarja, niks overhaasten! ;)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:30

colette_007 schreef:
Tja is klote :( woensdag maken ze mri scan

Ook "goed" nieuws nouja meer grappig nieuws ben uitgekozen voor tv programma (denk niet datk ga doen) van endemol over vreemdgaan wn alles wat ermee te maken heeft incl ervaringen mag snoniem (ook qua stem) ben uirgekozen moet ze bellen voor afspraak maar denk datk niet durf haha :o
Sowieso zou ik t helemaal anoniem doen maar dan nog dalijk herkent iemand je contouren ofzo :p

Hoe is je tv programma afgelopen? Of heb je het toch maar niet gedaan? ;)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:32

Sjel schreef:
SPAM:

Afbeelding

En mijn andere knappe zoon met zijn 2,5 jaar:

Afbeelding

Ik ben een gelukkig mens <3
Fijn nieuws Colet!!

Gave foto's sjel!! <3

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:35

Ocrab schreef:
Benthe, idd super gaaf!!!!! Super kans!

ja, nou ben ik ook nieuwsgierig natuurlijk! :p

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:39

colette_007 schreef:
Leuk sjel :) Hij is dus nog hengst? Wat voor 'opmerkingen' kreeg je (van jury)?

Mbt adviseren jonge paarden (sprenger dan): Dubbelgebroken word algemeen geadviseerd. Dit omdat bij een enkelgebroken (leg deze maar eens op je hand met ringen aan beide kanten) dan steekt het gebroken gedeelte omhoog als een piramide (in het gehemelte bij een paard) dat doet dus 'pijn' en is daarom scherper. Sprenger heeft al wel nieuwere versies, waarbij ze 45 graden kunnen draaien. Als je die op je hand legt, steekt de punt niet recht omhoog maar schuin naar voren (dus ligt platter en dus vriendelijker).
Dubbelgebroken ligt 'rond' om de tong en is dus altijd vriendelijker. Je rijdt met 'tongdruk' (daar kun je de beste hulpen op geven want een tong vergroot de hulp 10x dus is erg effectief).
Mbt modellen, kun je voor jong paard beste kneveltrens geven (deze vooral als hij moeite heeft met sturen, de 'buitenkanten' geven ook 'druk' op de wang waardoor hulp beter doorkomt). Of een normaal dubbelgebroken bit (zeker bij passieve paarden, bij dubbelgebroken watertrens heb je meer 'beweging' en zullen ze beter gaan accepteren). Als ze juist wat druk zijn in het hoofd is een bustrens/d-trens weer beter want die ligt stil in de mond. Als je paard tongproblemen heeft (over het bit of uit de mond) of bij overgang van trens naar S&T raden ze als tussenstap een scholingsbit aan.
Materiaal dient van aurigan of argentaan te zijn. Dit omdat hier veel koper in zit, en koper oxideert, dit is de 'vieze' aanslag die je vaak op die bitten ziet, dit vinden paarden lekker en is dus beter voor bitacceptatie dan rubber/rvs (Rubber is trouwens achterhaald, en is een aflopende zaak).

Kortom het hangt een beetje van je paard af, begin gewoon bij een dubbelgebroken koperen watertrens zoals: KK Ultra

Daarnaast: Dik is niet perse beter. Hang af van de grootte/tussenruimte die je paard heeft tussen de boven en onderkaak (als deze bv 18mm is en je hangt er een 20mm in, is dat niet prettig ;)).
De meest verkochte bitten zijn 16mm tot 18mm momenteel.

Wat leuk om " bevestiging" te krijgen, is precies wat ik bij Levi ook gebruik als "jong" paard zijnde..

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:42

Zo, ben weer bij volgens mij ;)
Zelf verder geen nieuws, behalve dat ik ons maar alvast heb opgegeven voor de Haflinger Wintercompetitie in november (je kan er niet vroeg genoeg bij zijn ;) ) lijkt me zo gaaf om tussen alleen maar haflingers ( en een enkel trekpaard) te starten! :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 06:57

Hee martine. Goed bruin geworden? Hier was echt pokke weer dus niks gemist ;) levi weer beter helemaal?

Tv stalkt me nog met mails maar niks toe gedaan ;)
Nieuwe school begonnen (prive school) wat een rijke stinkerds ;) heb wel 1u priveles en de rest met max 10mensen :)
En mn studiebegleider is 25 := (maar niet mn type hoor haha)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:13

Hey Martine, dat zijn altijd leuke wedstrijden zelf reed ik ook
Regelmatig mee met de tinkerdagen je kon gewoon officieel starten maar daarnaast kon je ook springen crossen hindernis aan buiten rit enz. Hing altijd een erg leuke sfeer. Colette zag je het niet meer zitten om op je oude school je opleiding af te maken of doe je nu wat anders? Heb ik misschien gemist. K moet maandag beginnen met m'n stage in Deventer op de afdeling forensische zorg op een Ggz instelling voor jongeren. Ben erg benieuwd.. K mag straks lekker vroeg op stal zijn, de hoefsmid is er al om 8 uur omdat meneer z'n ijzer zonodig moest aftrappen in het land. Is al de tweede x deze maand :(

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:48

Oude school was helemaal niks ;) en daar kon t niet meer ivm nieuwe regels ;)

Enne priveles en verplichte studie uren zijn wel goed voor mij :o anders zitk dalijk 10jaar op de middelbare :p

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:33

martine wat lekker dat je weer rustig met levi aan de slag kan!
Colette hoe is het nu eigenlijk met gunther ;)

ik ben nog lekker aan het stage lopen en hoop over een paar maanden te afstuderen :D
verder ben ik sinds 1,5 maand ook weer vrijgezel, en wordt ik waanhopig van mijn scharrel

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:58

Bianca welke scharrel vertel :D
Gunther goed hoor ben er alleen al week niet geweest maaja

Net stallen man geweest merriestallen worden 3,5 bij 4 en wanden van 1,20 zonder tralies :)
Ben erg benieuwd eerst nog deel vd vloer storten

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:31

bvw schreef:
ik ben nog lekker aan het stage lopen en hoop over een paar maanden te afstuderen :D
verder ben ik sinds 1,5 maand ook weer vrijgezel, en wordt ik waanhopig van mijn scharrel

Wanhopig verliefd of wanhopig vervelend gek? ^)
Was je je vorige vriend zat? Jullie waren vrij lang bij elkaar toch of heb ik dat verkeerd onthouden?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:46

heb je goed onthouden, waren idd 2,5 jaar samen. Ik was er flauw van dat hij geen eigen leven had en ik hem constant moest vermaken. Nu is hij helemaal door het lint en doet de meest rare dingen. Ik wordt daar ook niet helemaal gelukkig van maar het is zijn leven. Ik vraag me alleen soms af een het geen schreeuw om aandacht is ofzo.
en wat betreft die scharrel, daar wordt ik gek van. Ik weet echt niet meer hoe hij denkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:29

Nou net terug van fysio. 3 tot 6 maanden herstel ernatig letsel bladiebladiebla.
Maandag fotos van mri meenemen kijken of hij wat kan ontdekken vermoedelijk toch wat met miniscus.
Nu dmv bovenbeen en kuit spier aansterken hopen dat het hersteld. Nog lang niet rijden zelfs met brace+spalken zou het niet gaan. Ik wacht nog even weekje af, durf er nog niet op. Maar hoop toch snel weer iig dressuur te kunnen. Dus ga hem na t weekend maar eens week longeren om weer wat conditie op te bouwen.

Und heb een supergaaf stubben tobacco hoofdstel besteld (word naar wenaen gemaakt) is een s&t waar je trens v kan maken en dmv lipje over neusriem ook sperriem aan kan maken :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:42

En er zijn vannacht/vanmorgen puppy's geboren :) Heb ze nog niet kunnen tellen maar zijn er min. 10 (max 12 meestal) :).
Dus als iemand nog een hond zoekt (incl stamboom en alle keuringen etc).
Het is een beauceron (franse herder) zeer geschikt voor bij de paarden.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:46

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwas! Als mn huisje wat groter was had ik er zeker 1 geadopteerd

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:53

heb je ook foto spam van de pups???

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:06

Nee :p mijnalbum was traag dus niet afgdmaakt....

Wel andere spam!

Vh weekend bij vriend geweest die uit mijn merrie v ermelo veulen had gekocht 2 jaar terug.
Nu voort eerst weer terug gezien.... Wouw! Wat een coole bok kan enorm lopen en met veijspringen ook goed! Is rontgelogisch 100% en gaat eind november naar eerste bezichtiging nrps :)

Afbeelding
Afbeelding

Ben erg benieuwd hij zpu eigenlijk jaar langer nodig hebben maargoed.
Mocht hij goedgekeurd worden gaan we er zeker merries mee dekken :)

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:15

ziet er stoer uit!