We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:45

Bolero??

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:45

Foto?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:49

Ik weet het jongens, ik heb het ook al gemeld, is de eerste keer op dit paard, is een moeilijk paard, vast op links, hele rare draf die je alle kanten op slingert, probeer daar dan maar meteen zonder dat je er ooit eerder op heb gezeten goed te gaan zitten. Als jullie erop gaan zitten gaan die benen ook alle kanten op.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:57

Jups dat snappen we Linn, maar waarom spoortjes om als je weet dat je benen zo wiebelen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:01

Dat wist ik vooraf natuurlijk niet. Ik vroeg aan Linda: moet ik sporen om dan? Zegt ze: ja als je slim bent wel... Daarna vroeg ik: oh moet ik ook zweep dan. Zegt ze: ja wat denk jij nou, dat ze makkelijk is ofzo :P
Ik had de sporen ook echt wel nodig. Linda heeft al nu al een paar jaar en kan er na jaren training vrij goed op zitten, dat gaat echt totaal niet zomaar.

Ik gaat lekker lang douchen, hopelijk gaat dan eindelijk me hoofdpijn weg.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:04

lin het is allemaal niet aanvallen bedoelt. maar als jij hier een filmpje plaatst dan noemen wij dingen waar je aan kan werken ;)
en op de andere filmpjes die je wel eens hebt laten zien heb je ook onrustige benen, dus is denk ik zowiezo wel een verbeter punt(toch?)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:07

Ik wilde het filmpje alleen even laten zien om te laten zien dat ik even lekker op Bentha heb gereden. Als ik allemaal tips wil dan maak ik een HAW topic. Ik weet dat me benen dat deden, ik irriteer me er zelf ook aan en ik heb ook gezegd waar het door komt. Zo extreem als ik hier bij Bentha heb, heb ik het niet op een ander paard. Ik heb het daar ook wel bij, en daar werk ik ook elke keer aan. Gaat niet 123 weg.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:16

Nouja zo heeft iedereen wel wat toch. En je weet nu hoe je benen op dat paardje wiebelen dus doe dan volgende keer geen sporen meer om, probleem opgelost. Het is trouwens wel een leuk paardje!

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:49

En daar heb je precies de reden dat ik geen filmpjes maak van mijn rijden op Farouche hahahaha. En als ik ze wel zou hebben zou ik ze hier niet neerzetten, je krijgt namelijk sws reactie. Sorry dat ik het zeg, maar je post je filmpjes (en dit gaat niet over jou in het bijzonder maar gewoon iedereen in het algemeen) omdat je er een reactie op wilt. Tjah soms kan die reactie tegenvallen!

Ik hoor op stal ook iedereen zeggen dat ze het zo leuk voor me vinden dat ik merrie mag rijden. Ik vind het ook echt super leuk! Maar we zijn echt nog lang niet zo ver dat ik filmpjes kan plaatsen waar ik tevreden over ben. Dus doe ik het niet. Ik weet dat we nog niet eens B waardig zijn dus waarom zou ik filmpjes plaatsen zodat andere me daar ook nog eens op kunnen wijzen hahahaha.

En tuurlijk zit je er voor het eerst op, maar ook met de zitcompetitie zit je op een onbekend paard wat misschien wel net zo beroerd, anders beroerd of nog beroerder zit. Jammer als mijn commentaar verkeerd bij je schoot, maar het is alleen maar goed bedoeld. Soms zie je dingen van jezelf namelijk niet en kan iemand die er objectief naar kijkt je net ff daar aan herinneren :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:53

xDaantjxx schreef:
Bolero??

Bolero is het nieuwe weidemaatje van Faron, maar daar ga ik geen foto's van op internet zetten ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:14

Tjah als ik met de zitcomp op zo'n paard zit kan ik er alleen maar het beste van maken. Ik vind het vaak alleen maar leerzaam om filmpjes neer te zetten, omdat je dan ook tips kan krijgen en andere zien soms dingen die ik nog niet wist. Maar ik zie het nut er niet van in dat als ik zelf al weet dat die benen dat doen, dat andere het hier ook maar herhalen. Dat heeft geen enkel nut want ik weet al dat het zo is, dus hoeft het niet 10x herhaald te worden.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:22

Nouja ik had het idee dat je er een excuus voor had gevonden (eerste keer dr op, aparte gang) dus dat je het niet erg vind.... Erg is ook niet meteen het woord wat ik zou gebruiken maar eerder storend. Als je daar geen commentaar op wil moet je er niet bij zetten dat je het niet erg vind (om wat voor reden dan ook) maar dat je het weet en er aan werkt of dat het je ook stoort maar dat je het weet dus geen commentaar wilt. Dat je dr bij zet dat je het niet erg vind, duit er voor mij op dat je de "ernst" er niet van in ziet.....
Als je snapt wat ik bedoel.
En nog maals het is niet aanvallend bedoelt maar het is wel iets om serieus aan te werken, omdat je straks de zitcompetitie hebt en je er op meerdere paarden, in verschillende maten, last van hebt...
Snapje een beetje wat ik bedoel?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:32

Marlous1991 schreef:
Nouja ik had het idee dat je er een excuus voor had gevonden (eerste keer dr op, aparte gang) dus dat je het niet erg vind.... Erg is ook niet meteen het woord wat ik zou gebruiken maar eerder storend. Als je daar geen commentaar op wil moet je er niet bij zetten dat je het niet erg vind (om wat voor reden dan ook) maar dat je het weet en er aan werkt of dat het je ook stoort maar dat je het weet dus geen commentaar wilt. Dat je dr bij zet dat je het niet erg vind, duit er voor mij op dat je de "ernst" er niet van in ziet.....
Als je snapt wat ik bedoel.
En nog maals het is niet aanvallend bedoelt maar het is wel iets om serieus aan te werken, omdat je straks de zitcompetitie hebt en je er op meerdere paarden, in verschillende maten, last van hebt...
Snapje een beetje wat ik bedoel?

ik was eigenlijk van plan er niet meer op te reageren maar toch..
hier ben ik het idd mee eens.

tuurlijk rij je een paard niet meteen helemaal goed als je er voor het eerst op zit, en kan dan een probleem dat je al hebt wat erger worden.
maar bij jou reacties heb ik af en toe het gevoel dat je het probleem ergens op af probeerd te schuiven. op het paard..
terwijl het probleem bij jou ligt. en het is helemaal niet erg dat dat jou probleempje is. iedereen heeft wel wat :)

maar mijn mening (MIJN mening, jij kan er dus best anders over denken) is dat je niet met sporen moet rijden als je geen stil been hebt.
het is voor een paard al vervelend en vooral verwarrend als je hem de heletijd aantikt.(de ene keer word verwacht dat hij wel reageerd en de andere keer niet :? ) laat staan als je dat met sporen doet.
en bij het basis werk moet je eigenlijk toch ook geen sporen om hoeven? alleen voor het kleiner en duidelijker maken van de hulp.. maar niet dat het echt nodig is..

maarja dat is mijn mening ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:33

Waar heb ik gezegd dan dat ik het niet erg vind dat me benen zo gaan? Volgens mij heb ik toch al meerdere keren duidelijk gemaakt dat ik eraan werk, het is al enorm veel verbeterd, kijk maar eens naar filmpjes vorig jaar en die van nu.... en ik gebruik het niet als excuus dat het bij Bentha erger is, het is gewoon een feit dat het moeilijker wordt door de aparte draf die hoog opgooit. Dat zal bij iedereen zo zijn die er op zit, pas na veel trainen vind je daar een goede weg in.
En kijk naar het filmpje van de zitcomp vorig jaar en je ziet dat ik prima me benen stil kan houden. Als ik op de zitcomp dit jaar zo'n paard zou krijgen dan heb ik gewoon dikke pech en doe ik zo veel mogelijk me best, meer kan ik niet doen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:36

het is meer dat het zo over komt. ik weet niet of je het ook echt zo gezegd hebt.
en met andere filmpjes had ik het niet over de zitcompetitie van vorig jaar. maar de wedstrijd filmpjes met Dixie die je tussendoor hebt laten zien ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:38

Ja maar ook als je die filmpjes ziet en vergelijkt dan is het al veeeeel beter geworden....en dat wordt soms wel eens vergeten. Het blijft maar gezegd worden, maar het kan niet zomaar opeens weg zijn, daar gaat tijd overheen, zeker als ik maar eens per week rijd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:43

Kort gezegd linda, als je een filmpje plaatst dan kan je daar reacties op krijgen die je wellicht niet leuk vind. Ik ga mee met lucy, als je geen stil been hebt dan moet je niet met sporen rijden. En als je ook al op andere paarden geen stil been hebt dan zou ik niet op een onbekend paard stappen met sporen om.

Ik ben bij Wicked nu :) en Ferry speelt, hij heeft echt zo'n fijne stem :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:44

Ooooh jaloers, ik wil ook naar wicked met Ferry!! Veel plezier nog!

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:56

het staat boven het filmpje, maar dat ter zijde

Dat je geen sporen moet dragen als je geen stil been hebt ben ik deels met jullie eens. Tuurlijk, in de ideale wereld is het zo en worden sporen gebruikt om hulpen voor lastige oefeningen kleiner en preciezer te kunnen geven. In de realiteit is het helaas zo dat meer dan de helf van de mensen (ik denk zelfs wel meer dan 75% van de ruiters) ze gebruikt om het paard ook voorwaarts aan het been te krijgen. En op het moment dat je op een ander zijn/haar paard stapt en deze rijd het paard altijd met sporen en niet consequent aan het been vooruit, zul je zonder sporen dat paard ook NIET VOORUIT KRIJGEN. Dus ik snap dat je dan sporen om doet.

Ik heb op stal bij mij ook een tijdje een paardje bij gereden. Die man reed zelf met 3cm sporen en had net zo n been als in het filmpje (sorry ik wilde er niet over beginnen, maar zo heeft iedereen wel een beeld van wat ik bedoel). Toen ik daar voor het eerst op stapte, zonder sporen, was dat beest eeeecht niet vooorrruiiitt te rijden!! 2e keer dat ik dr op stapte heb ik toch kleine knopjes om gedaan. Ik had dat paard toen 3 dagen om te rijden en heb hem meteen vanaf opstappen actief aan mijn been gezet, dus been(met spoor) niet lopen meteen een tik dr achteraan, hier had ik echt de spoor voor nodig om uberhaupt tot het paard door te dringen. En mijn been was ook niet helemaaaal zo stil als ik zou willen, maar zonder was ie gewoon niet te rijden! 2e dag van die 3 dat ik er toen opstapte was er al veel minder been nodig en liep het paard al veel beter op een kleinere hulp. De 3e dag zou ik m longeren, anders had ik hem die dag zonder sporen geprobeerd. Bij dit paard ging het vrij vlot omdat hij echt wel mee WILDE werken, maar gewoon minder prettig gereden werd.
Dus ik zal niet zeggen dat je als je been niet helemaal stil is, je geen sporen mag dragen, soms heb je vrij weinig keus. Ik zal wel ALTIJD beweren dat sporen niet je middel om vooruit te rijden moeten zijn, dit moet je met consequent zweepgebruik oplossen. Daarbij kun je in het begin sporen gebruiken, in het geval dat het paard dus inderdaad altijd met sporen gereden is en zonder echt hulpdood is, maar deze moet je op den duur af kunnen doen als je niet aan de hogere dressuur-oefeningen bezig bent. Als jullie snapen wat ik bedoel.
Dat is eventjes mijn (jaja, MIJN :P) filosofie op sporen :D

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:57

oh hihi en sorry voor het hele verhaal waar ik jullie mee lastig val, en respect als jullie het helemaal hebben gelezen :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:02

hihi mijn lange verhaal heeft iedereen weggejaagd :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:04

Toen ik stage liep op die stal in Ijsselstein reed ik dus ook 3 paarden bij. 1 daarvan was ook totaaaal niet aan me been. Die moest ik echt gewoon met sporen rijden anders ging ik eerder achteruit als vooruit. Ook wilde ze dat ik dat paard met touwtjes reed (is een groot en lang springpaard en zakken was erg moeilijk). Op een gegeven moment ging ik altijd inrijden met touwtjes tot het paard warm genoeg was en dan ging ik het laatste stukje zonder touwtjes rijden. Die moest ik wel alsnog met sporen blijven rijden maar er was zeker wel verbetering in.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:14

Ik heb mn ouders overgehaald, ik mag nog paarden huren voor twee uur na ponykamp!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:16

Leuk Lieke!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:21

ik wou je bericht quoten, maar doe ik toch maar niet Lous :')
ik snap waar je vandaag komt en je heb ook wel gelijk vind ik.
tuurlijk het liefst met helemaal stil been, maarja hoeveel mensen hebben dat. maar been zoals op dit filmpje vind ik dan wel echt veel te onrustig.
vind het toch wel een groot verschil tussen elke pas aantikken, en af en toe aantikken..
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 17-05-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt