KNHS Instructieweek 2, Allround Paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: KNHS Instructieweek 2, Allround Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:36

Benthe nu weten we nog niks :P

Hier goed nieuws *\o/*
Fjord van mij is verkocht :D
Eergister mailde er een man (ik had hem nou weekje op mp staan) uit duitsland. Hij wilde zondag komen kijken of dat kon en wat de vp was.
Nou terug gemailt. En hij kwam, mailde hij gister of hij ook trailer meteen mee kon nemen (prima dacht ik :o)
En vanmorgen smste die om 10uur (Hij zou tussen 12-1 hier zijn), of het goed was als hij aan reed. Ik zo ja prima, hoelang rij je erop (ik denk dan is hij 11u of eerder hier) bleek dat hij helemaal uit noord duitsland komt, moest 2,5/3 uur rijden....

En nu is hij verkocht :D ze hadden gereden en in de kar even aangekeken. En hij ging er mee inspannen en zij mee rijden (zij kon voor geen centimeter rijden, en was ook geen glimlach van haar gezicht af te lezen dus ik denk dat word niks). Maar hij was meteen verkocht en de deal was rond. Ze hebben hem meteen meegenomen en betaald (Een hele goede prijs kunnen beuren :o) en klaar :D

Hopelijk komt volgende week nieuwe camera binnen, kan ik wat meer paarden/zooi op internet gooien :)
In de opruiming....

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:20

Goed nieuws dus Colet.
En wat een leuk nieuws Benth, super gaaf!!

Ik heb gister zo fijn getraind met Maes, donderdag keuring met Dio. Eens kijken of ik al die manen in knotjes kan krijgen, eerst maar even knippen en uitdunnen. Hij heeft zoveel manen, wat een paard met volle manen aan 1 kant heeft hangen, heeft hij aan twee kant, in een middenscheiding haha. Iemand daar ervaring mee?

En ik ben benieuwd naar een verslag van Pam????

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:59

Idd, lekker manen trekken dunt ook lekker uit, en dan een paar dagen van te voren naar één kant kammen en nat invlechten helpt ook. En dan voor de keuring veel heel kleine knotjes bij Dio maken (bij heel veel kleine knotjes toont de hals mooi lang)? Dus 't komt vast goed met Dio op de keuring...!

Benthe, idd super gaaf!!!!! Super kans!

Colet, da's mooi dat je die fjord dan maar weer kwijt bent.
Wel blijven focussen op herstel van je knie hoor! Heb je nog veel klachten? Of strompel je toch weer stoer rond?
Hoe'st met gunther en ander manvolk trouwens?

Pam... je leeft nog wel? Zijn benieuwd naar je verslag uiteraard MET fotos! ;-) Vertel vertel!!!!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:29

Idd wat ellen zegt sjel enne laat ons weten hoe het ging he ;)

Net terug van HA geen operatie (wat de duitsers wel willen) maar veel fysio. Ik loop gewoon rond durf alleen nog niet te rijden :(
Ook oorontstekings heb al heel lang gat in trommelvlies willen ze nu als ontsteking over is gaan opereren. Moetk 15 sept voor naar kno.

Gunther goed die is over de zijn want nu valt er weer teveel regen :p inmiddels zit hij op 200 melkkoeien als hij er 250 productief heeft gaat hij nieuwe carousel stal bouwen :). Is nu bezig met papierrompslomp en het officieel overnemen v bedrijf.
Andere buurjongen die trouwens christof heet is het ook aan t overnemen. Hij blijft op boerderij ouders gaan 100m verderop in huis wonen. Ben er nu toxh eens achter gekomen (hij heeft maar 30 melkkoeien) dat is te weinig om v te leven. Hik blijkt nogal money te hebben en dat boerderij is neer hobby andrrs vervelen ze zich en Ze hebben die van vroeger uit al.

Jaja ik begin ingeburgerd te raken haha. We hebben ook nld buren die man had Aterdag geholpen alle oude stallen eruit te slopen. Nu beton storten en dan stallen metselen :P

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:03

weer een hoop gebeurd in die paar dagen. spannend sjel !!!

gefeliciteerd colet met de verkoop van de fjord. als ik jouw as zou ik ff met de fysio overleggen over paardrijden is namelijk best wel een belasting op je knieen.

even verslagje over WW helaas nog zonder foto's die staan thuis op de pc zijn er niet zoveel volgens mij was er ook geen officele foto graag ik kan het in elk geval niet vinden ;-)

starttijden waren mooi dus ok half 6 op stal paard opnieuw gewassen had dit de avond ervoor al gedaan maar ondanks een deken was hij toch weer geel :( daarna snel knotten gemaakt en om kwart voor 8 gaan rijden het blijft een pokke eind om alleen te doen. gelukkig bij de afrit van WW vriendinnetje opgepikt die ging helpen groomen. Dressuur ging K*T het losrij terrein was er gslecht en tijdens het losrijden bleek al snel dat meneer in een clowns bui was. hij sprong een aantal keer weg bij aangalopperen en wilde rennen dus met veel spanning de preof ingegaan. in de proef bijna de ring uitgegalopperd omdat meneer op de galophulp weg spoot. helaas 170 punten gekregen wat nauurlijk heel terecht is maar dit was ik even niet gewend.
na de dressuur snel paard op de trailer en cross gelopen. het stond pittiger dan vlietland vond ik in het parcour zaten ook 2 greppels (geen officele hindernissen) dit zou een probleem kunnen worden in de zin van niet goed uitkomen bij je hindernis na de greppel.

terug bij de trailer paard klaargemaakt voor springen en cross. spring losrij terrein was nog slechter dan het dressuur terrein. los gereden en 3 sprongetjes gemaakt voelde fijner aan was weer wat gekalmeerd. parcour in helaas ook daar ging het niet lekker. het is gewoon zo ontzettend lastig om hem goed op zijn achterhand te houden en los van de hand. helaas 3 balkjes maar gelukkig konden we wel de cross in.
hartslag na het springen was 60 erg netjes.

daarna gelijk door naar de cross in het starthok begon hij weer heet te worden in positieve zin. netjes optijd vertrokken geen problemen mee gehad. foutloos de cross doorgekomen de hindernissen met de greppel gingen maar net goed had je een boomstam direct daarna de greppel waar hij gigantisch over heen sprong (wat ik al verwachte gelukkig) alleen daarna meteen weer een smalere boomstam met wat stem hulp en been erover heen en door naar de andere hindernissen. picnicktafel en bank gingen goed water was ook geen probleem. op een gegeven moment had ik hindernis 14 gesprongen en keek ik op mijn klokje had ik nog 55 sec tot finish dit terwijl ik nog slecht 4 hindernissen had. maar even rustiger aangedan en rustig de boomstammen voor het water gesprongen en heel rustig naar de laatste hindernis gegalopperd uiteindelijk gefinished om4.36 optimale tijd was 4.39 dus was erg tevreden over de cross. stijlpunten weer 6.7 gemiddeld beide jury een 7 op houding en zit ruiter :)

uit eindelijk als 10 geeindigd en er waren 6 uitsluitingen in mijn ring.

foto's volgen nu weer snel aan het werk

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:48

Klinkt niet slecht Pam jammer van je dressuur en parcours. Colette wel een beetje rustig aan doen hè met je knie, paardrijden is idd best wel een belasting voor je knie maargoed ze hebben tegenwoordig ook kunstknieen :p.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:54

Balen pam maar mooi dat hij cross zo deed daar gaat t toch om uiteindelijk ;).
Deze heb je toch nog niet zo heel vaak mee gehad?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:07

Super Pam! Liet hij je echt zitten of is het gewoon een probleem waar je vaker tegen aan loopt en nog iets meer op kunt trainen?

Ik ga snel weer naar werk, mijn laatste middag! Daarna snel door naar stal, Maes en paard van een vriendinnetje rijden die ik twee weken voor mijn verantwoording heb en dan door naar Dio voor een grote beurt haha, al die rasta's uit zijn staart en zijn coupe de soleil eruit knippen!

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:50

klopt colet heb deze in totaal 2 x in de dressuur , 3 x in het springen en 2x in de cross uitgebracht :) dus het komt allemaal wel maar ben soms beetje ambiteus en te perfectionistisch, krijg altijd op mijn kop van vriend lief :)

sjel dit is een algemeen probleem waar wij heel hard op aan het trainen zijn. hij is gewoon erg onvoorzichtig dus moet ik het rijtechnisch oplossen en dat is heel erg moeilijk vind ik, maar goed de tijd zal het leren :)

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:00

euh... dames ff een vraag...
Ze vragen bij ons de pensionklanten om voor 1 sept. aan te geven of ze ook over willen gaan op het gebruiken van koolzaadvezel ipv stro (ivm kosten - stro gaat je 10 euro extra kosten p maand).
Maar... de manegepaarden en -ponys zijn er al een paar weken geleden op over gegaan, en ondanks dat ze een klein beetje stro per dag erbij krijgen om mee te rommelen, staan er nu al een aantal te weven enzo...
Dus ik sta niet direct te springen om mee te doen, maar misschien hebben jullie wel goeie ervaringen ermee? Manegehouder zegt dat het ook goed is voor de hoeven - die begreep ik al helemaal niet... Al dat vocht? Of ziet het er wel vies/nat uit dat koolzaadvezel maar is het niet zo nat als 't eruit ziet?
Ik sta open voor jullie suggesties!!!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:38

Koolzaad zitten nog olien in die goed zijn. Het ziet er idd niet "lekker/mooi" uit. Maar stro is erg schaars (tarwe dan). Mss een optie om voor gerst stro te kiezen?
Of weven met koolzaad te maken heeft weet ik niet (dan zouden e het toch ook moeteb gaan doe met overgang op bv krullen?)

Meer zinnigs weet ik er niet over ;)

Pam: idd voorzichtigheid "leren" is erg moeilijk. Als ze meer "plezier" krijgen/ het spel wat vaker doen wil het wel eens wat beter worden ertegen rijden is idd ook mogelijk maar ook erg lastig ;)

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:54

ik heb geen ervaring met koolzaad dus ik kan je er niet bij helpen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:10

Ik heb helaas ook geen ervaring met koolzaad. Ken wel een aantal mensen die op strokorrels staan, en daar erg positief over zijn. Zelf heb ik Maes een tijdje op vlas gehad, dat zag er ook onaantrekkelijk uit maar werkte wel prettig desondanks. Je zou het kunnen proberen en mocht je negatieve consequenties opmerken dan gelijk overgaan naar stro? Ik denk dat het wel een goed doordachte keuze is om alles van stro af te halen van de eigenaar, zoiets bedenk je niet zomaar (lijkt mij).

Ik ga naar bed, morgen 6u op! Lekker rondjes rennen met Dio. Ben benieuwd, heb er zin in!! <3

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:21

Al die toppers van jullie, staan die allemaal gewoon op stro?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:29

bij ons thuis staat wel alles op stro

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:02

Bij ons ook vind zaagsel niks en met zoveel paarden ook erg duur. Staan nu op gerstenstro (doen al die duitsers en in nld is dat uit den boze :S)

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:49

mijne staat op vlas ook prima als onder grond

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:16

maar op dit moment staan die van mij op gras, vinden ze veel leuker :P

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:31

ja, die van mij ook, maar maar 3 uurtjes per dag.... dus ik ben bang dat de verveling toeslaat als ik 'm op koolzaadvezel zet...
:?
tsja...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:54

Nou net terug van sprenger + cavalor info avond.
Erg leuk en gezellig :D met name sprenger was erg intressant mbt bitkeus en inwerking!

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:23

Je kan het altijd proberen 1 of 2 maandjes, en misschien z'n stal interessant maken met andere dingen (bal, wilgentak oid) zelf vind ik vlas wel fijn werken maar niet voor paarden die elke keer hun stal omwoelen want dan verliest het zijn functie.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:04

ik zal het inderdaad gewoon proberen en als het niet wil kan je toch altijd wel weer naar stro

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:24

colette_007 schreef:
Nou net terug van sprenger + cavalor info avond.
Erg leuk en gezellig :D met name sprenger was erg intressant mbt bitkeus en inwerking!

Ik ben wel benieuwd naar wat ze voor jonge paarden adviseren? :o

Dio was aan de ene kant erg braaf met de keuring, maar ik had alsnog mijn handen vol aan hem. Als ik mij bedenk dat ik tussen alle merries, veulens etc liep (aan een halstertje) heeft hij zich keurig gedragen, maar hij was natuurlijk wel gespannen en sprong ook de hele tijd in galop aan toen we een stuk moesten rennen, nu was het gelukkig een huis-tuin en keuken keuring dus viel er niets te winnen, maar erg mooi voor zijn ervaring! Zal even een filmpje uploaden van hem. Er zijn wel 3 mensen naar mij toegekomen of ik ook met hem dekte haha, wellicht een belofte voor in de toekomst.

<3

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:51

Leuk sjel :) Hij is dus nog hengst? Wat voor 'opmerkingen' kreeg je (van jury)?

Mbt adviseren jonge paarden (sprenger dan): Dubbelgebroken word algemeen geadviseerd. Dit omdat bij een enkelgebroken (leg deze maar eens op je hand met ringen aan beide kanten) dan steekt het gebroken gedeelte omhoog als een piramide (in het gehemelte bij een paard) dat doet dus 'pijn' en is daarom scherper. Sprenger heeft al wel nieuwere versies, waarbij ze 45 graden kunnen draaien. Als je die op je hand legt, steekt de punt niet recht omhoog maar schuin naar voren (dus ligt platter en dus vriendelijker).
Dubbelgebroken ligt 'rond' om de tong en is dus altijd vriendelijker. Je rijdt met 'tongdruk' (daar kun je de beste hulpen op geven want een tong vergroot de hulp 10x dus is erg effectief).
Mbt modellen, kun je voor jong paard beste kneveltrens geven (deze vooral als hij moeite heeft met sturen, de 'buitenkanten' geven ook 'druk' op de wang waardoor hulp beter doorkomt). Of een normaal dubbelgebroken bit (zeker bij passieve paarden, bij dubbelgebroken watertrens heb je meer 'beweging' en zullen ze beter gaan accepteren). Als ze juist wat druk zijn in het hoofd is een bustrens/d-trens weer beter want die ligt stil in de mond. Als je paard tongproblemen heeft (over het bit of uit de mond) of bij overgang van trens naar S&T raden ze als tussenstap een scholingsbit aan.
Materiaal dient van aurigan of argentaan te zijn. Dit omdat hier veel koper in zit, en koper oxideert, dit is de 'vieze' aanslag die je vaak op die bitten ziet, dit vinden paarden lekker en is dus beter voor bitacceptatie dan rubber/rvs (Rubber is trouwens achterhaald, en is een aflopende zaak).

Kortom het hangt een beetje van je paard af, begin gewoon bij een dubbelgebroken koperen watertrens zoals: KK Ultra

Daarnaast: Dik is niet perse beter. Hang af van de grootte/tussenruimte die je paard heeft tussen de boven en onderkaak (als deze bv 18mm is en je hangt er een 20mm in, is dat niet prettig ;)).
De meest verkochte bitten zijn 16mm tot 18mm momenteel.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:21

Super bedankt Colet voor de uitleg. Je hoort zoveel verschillende dingen. Zo zou een kneveltrens bijvoorbeeld weer tegen de wangen aandrukken en dit zou voor jonge dieren die aan het wisselen zijn onprettig zijn.

Dio is inderdaad nog hengst, hij staat thuis bij iemand in een kudde van 4 dus hij is niet heel veel andere paarden gewend. We gaan weleens naar een bak op loopafstand en daar staan wel wat merries, maar een weiland vol is toch andere koek, dus ik kan het hem niet helemaal kwalijk nemen dat hij onder de indruk was en zich wat stoer voelde hihi.

Hier een filmpje van de keuring. Het was gewoon een huis-tuin en keuken-keuring in de feestweek van Abcoude dus we kregen helaas geen commentaar, meer voor de ervaring en gezelligheid ; http://www.youtube.com/watch?v=Eyq5zG8ANUY

Ps; het is al rennend gefilmd haha, dus ik hoop dat jullie niet misselijk worden. :D