Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:08

Moet ik je alleen van te voren eventjes op RB laten rijden, want ik heb zaterdag dus les gehad en moet het dus wel eventjes iets anders aanpakken. Dit wil ik jou graag ook overbrengen zodat we wel beide een beetje hetzelfde doen anders train ik nu zo voor niks Schijnheilig

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:27

is prima, wel zo handig als we het alletwee hetzelfde aanpakken Ja
laat maar even weten wanneer je tijd hebt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:10

Je hebt vrijdagavond les zeker hè? Anders moeten we het zaterdag even doen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:34

Ik dacht al dat je niet meer zo heel lang in de lessen mee zou doen Janneke door je studie en dat je nu ook gewoon op Boellie kan rijden. Maar je hebt wel gelijk hoor, dat is ook de reden dat ik de lessen waarschijnlijk niet echt ga missen. Toen ik bij Manege Noot (waar ik bij Maaike dus ga rijden, waarschijnlijk western) reed was alles zo anders. Geen paarden met drukplekken, geen bijzetteugels, allemaal een neopreen singel, passende zadels... het was zelfs zo dat ik op de donderdagochtend daar een les had gedaan en de volgende ochtend zaten de beugels van het paard waar ik op had gereden nog steeds op mijn maat. Dus ik had zeer zeker geen uitgeput paard onder mijn kont. En toen ging ik dus weer naar huis en toen was dat dus die les op Winston... niet echt feest moet ik zeggen.

Wanneer ik echt helemaal ga verhuizen weet ik nog niet, maar in ieder geval wel op zn laatst op 1 januari 2007. Het kan ook zijn dat ik ineens mijn spullen pak en daar ga wonen als ik werk daar heb gevonden.

Jammer dat je niet meegaat Janneke, maar ik moet zeggen dat ik ook even schrok toen ik de prijs zag...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:48

Zo ik geloof dat onze oorspronkelijke les dus officieel dood is? Ik wil toch een heel klein beetje reageren op je berichtje Emy. Wat betreft die bijzetteugels bitten etc daar ben ik het helemaal mee eens. Toen ik daar kwam rijden reden de fjordjes op een gebroken trensje en niet op een stang. Dat vind ik persoonlijk erg jammer maar aan de andere kant ja ze kunnen sterk en eigenwijs zijn dat is met kleine kinderen niet zo handig (dan denk ik persoonlijk neem geen fjord, want een fjord is GEEN kinderpony zoals veel mensen denken) dus die motivatie kan ik wel inkomen. Die martingalen kan ik dus helemaal niet inkomen. Iedereen pakt die dingen maar standaard, maar waar zijn ze nuttig voor?

Zadels daarentegen wil ik wel even op inspringen. Hans heeft imo wel kwaliteit zadels opliggen. Hij heeft Lemetex, Chamberlain, Rossner en Wintec zadels. Stuk voor stuk goede kwaliteit. Vind ook dat ze wel goed passen. Wat betreft die drukplekken. Ik denk eerder dat dat komt door het intensieve gebruik van de paarden. Dan hou je drukplekken gewoon niet tegen.

Ik ben ook van mening dat de paarden hard moeten werken, soms iets te hard, maar geloof me er zijn zat manege's waar ze het stukken slechter hebben. Het valt niet mee om in deze tijd een manege draaiende te houden dus wat dat betreft vind ik dat Hans het goed doet Ja

Nog even over de paarden. "vroeger" had je inderdaad wat meer variatie in paarden. Maar ik snap de keus wel. Hans wil brave paarden, want zeg eerlijk die bosritten verdiend hij het meeste aan dan moet je gewoon brave paarden hebben. Dus wederom die keus snap ik.

Ik denk dat het naar minder tevredenheid rijden van mensen vooral komt doordat je ZELF vooruit wil. Die paarden kunnen dat gewoon niet, dus moet je dat ook niet van ze verlangen. Er komt een tijd dat je verder moet en als je dat wilt moet je dus niet op een manege blijven hangen. Een manege is bedoeld om je de beginselen te leren, is de uitdaging weg dan moet je op zoek naar wat anders. Al geef ik gelijk toe dat dat niet voor iedereen mogelijk is qua budget, maar met de huidige lestarieven ben doet dat er ook niet meer zo veel toe denk ik dan Schijnheilig Ik weet zeker dat er zat particuliere paardjes staan te springen om aan het werk te gaan. Ik kan er al zo een paar noemen, probleem is dan dat je vaak geen manegeinstelling moet hebben, maar gewoon een aantal keren in de week moet komen en ook stalwerk en tuigonderhoud moet verrichten. Maargoed ik wijk nu wel heel erg af....tot zover mijn betoog Schijnheilig

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:14

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:13

Taco Haha!
Iig wel een compliment!!

En goed betoog hoor!
Ben het er helemaal mee eens Ja

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:33

Jouw ava is lief Haha!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:24

wendy, ik ben het helemaal met je betoog eens... ik denk dat ik het nu wel een beetje gehad heb met manegepaarden rijden Ja

en wat grappig zeg! dat ze Bullie aanzien voor Taco!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:13

Haha ik denk ik krijg hier nu een hele discussie Schijnheilig Valt wel mee dus.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:11

Gaat Janneke rijden morgen?

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:08

jep ik rijd vanavond in de les, ik kan ook de auto wel mee, kom je dus ophalen! tot vanavond!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:06

Oké! Tot vanavond dan!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:42

Oh trouwens mijn reactie was niet banketstaaf naar jou bedoeld hoor hoor Emy (ik zit dit nu zo terug te lezen en zie dat dat wel eens zo opgevat kan worden) was even algemeen mijn mening geven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:01

deedee19 schreef:
Zadels daarentegen wil ik wel even op inspringen. Hans heeft imo wel kwaliteit zadels opliggen. Hij heeft Lemetex, Chamberlain, Rossner en Wintec zadels. Stuk voor stuk goede kwaliteit. Vind ook dat ze wel goed passen. Wat betreft die drukplekken. Ik denk eerder dat dat komt door het intensieve gebruik van de paarden. Dan hou je drukplekken gewoon niet tegen.

Effe mijn mening; bij een goed passend zadel kan je minimaal 4 vingers tussen de kamer van het zadel en de schoft houden. Bij een goed passend zadel sluiten de kussens rondom mooi aan op het paard. Bij een goed passend zadel kan de ruiter tenminste de knieën kwijt.
Al is het een Kieffer, veel paarden op de manege hebben geen passend zadel! Ik reed Sjaak, bij dat zadel kon ik geen twee vingers tussen schoft en kamer houden, het zadel steunde alleen rond de lepel; de zijkanten staken gewoon af van het paard, en waar ik m'n knieën hoor te leggen was niets. Heb zonder beugels gereden omdat met geen doen was. En als laatste; het zadel lag zelfs wat gekantelt! Helaas is Shakira ook geen uitzondering, waarom anders de twee dekens bij verschillende paarden? Is echt niet nodig wanneer het zadel wel zou passen... Tuurlijk is het moeilijk om drukplekken te vermijden bij manege paarden, maar zo erg als deze paarden het hebben hoeft echt niet.
Dus bij deze; een beetje laat maar toch discussiepuntje Knipoog Verder klopt het dat je op deze manege maar tot een bepaalde hoogte kan komen, maar er zijn wel degelijk maneges waar je veel en veel verder kunt komen. Helaas is daar dan ook de prijs naar.
Janneke; jammer dat je stopt maar wel begrijpelijk.
Verder, tja, dat ponykamp klinkt idd duur. Maar als ik bedenk dat ik een paar weken geleden voor mezelf alleen een kamer met half pensioen had in een hotelletje, en daar 125,- voor betaalde valt dat best nog wel mee. Heb er wel giga zin in; de eerste keer dat ik op ponykamp ga Clown

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:30

Dan heb ik blijkbaar paarden gereden waar de zadels wel pasten. Oh ja ik reed alleen op Rinaldo hè? Schijnheilig Hmmm zal dat het zijn. Schijnheilig

Dat van het geen steun hebben aan de wrongen zal wel te maken hebben met het feit dat het zadel een beetje (boel) "uitgereden" is. Volgens mij heb ik nl. precies hetzelfde zadel (is dat zo'n chamberlain?) als VZH zadel en ik heb wel degelijk steun daaraan. Maar ja die dingen worden natuurlijk supervaak gebruikt.

Dat je nu niet zo ver meer kunt komen op Bergemo heeft denk ik ook wel te maken met het type paard wat ze nu hebben zoals ik al zei. Hans spitst zich toch op de recreatiepaardjes. Daar kan hij gewoon meer aan verdienen. Oh ja ik ben het overigens direct met je eens dat er zat maneges zijn waar je meer leert, maar hé we zijn niet voor niks gestopt met zijn allen Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:34

Als zo'n zadel niet meer past, moet het op gevuld worden. Maar daarmee zijn een hoop zadels niet ineens passend. Jammer voor de paarden; zij lopen er ook niet prettiger op...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:07

Ik heb Janneke vandaag met een big smile gezien Haha! De rest mag ze zelf vertellen.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:31

hihi! ik heb gisteren inderdaad met een big smile op Bullie gezeten Haha! hij deed zo goed z'n best!
Wendy heeft les gehad van iemand van FW en rijd nu volgens een nieuwe manier, gisteren ging Wendy die nieuwe manier dus aan mij uitleggen. In 't kort komt het er op neer dat Bullie niet stapt, hij is te weinig actief. Na 10 minuutjes verzet had ik Bullie er doorheen en liep die heerlijk! lekker losjes enzo Haha!
omdat meneer zo lief geweest was zijn we toen naar Maike gegaan om haar eventjes te feliciteren (ze was gisteren jarig), en daar kreeg hij een appel, en toen nog naar Roger, daar kreeg die weer 'n appel Vork
vanmiddag ga ik even lekker met hem buitenrijden, dat heeft ie verdiend! (hoop wel dat het droog blijft..)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:10

Oeh ik heb wel aan je gedacht hoor Janneke toen het zo plenste Schijnheilig

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:53

En veregend Janneke? (of moet dat met een t?)

Trouwens Wendy, ik vatte het niet alleen gericht op mij op hoor, wees maar niet bang. Knipoog Overigens ben ik het wel met Judith eens over de zadels. Jade en Winston hebben wel heel erge drukplekken. Misschien dat toen jij nog bij Bergemo reed de zadels wel pastten, want ik moet zeggen dat paarden wel heel snel van zadel wisselen. Spencer (voormalig Rinaldo) heeft trouwens geen eigen zadel meer.

Nog een toevoeging: ik stop alleen bij Manege bergemo, niet wat betreft het rijden bij maneges. Ik ga rijden bij Manege Noot remember. Knipoog

Ik heb afgelopen vrijdag wel heel fijn gereden op Falco. Daar wil ik dus wel vaker op. Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:15

Ik ben er natuurlijk ook alweer dik twee jaar weg. Maar dat het vroeger leuker was ben ik het wel mee eens Ja

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:47

Annie doet een hoop paardenspulletjes weg, kijk maar hier! Er is nog erg weinig op gereageerd, maar misschien heeft iemand van jullie intresse in iets. Veel van de spulletjes zijn maar een paar weken gebruikt toen Annie nog die verzorgpaarden had.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:02

RB en ik hebben net heel stoer gecrosst, fotoos volgen Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:38

eh mijn camera is een beetje stout geweest. Of eerder de geheugenkaart, want mijn foto's zijn foetsie. Ik snap er werkelijk niks van, maar ik baal wel Boos!