Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:40

Ik denk dat al je van die stands op een manege hebt, en je daar dat paard steeds inzet
énorm bruut is..
Dat paard krijgt steed weer een andere ruiter op zich, moet steeds weer een les
lopen, dag in dag uit..

Ik vind, dat waneer hij/zij dan bij z'n box aan is gekomen.. hij het verdient om lekker te
kunnen liggen, languit het liefst! En te kunnen rusten, voor een volgende dag.. Dier er precies hetzelfde uit zal komen te zien.

Dat paard doet alles voor je wat jij van hem vraagt, dan is dit toch het minste wat
je terug kunt doen? En niet in zo'n achterlijke stand neer te zetten..

Bekijk het eens van zijn kant:

Roofdieren vallen van achteren aan.. dat zal altijd in een paard blijven zitten. Er hoeft dus maar iets te gebeuren, wat hij niet ziet (dode hoek)..
En dat paard, wat nooit slaat.. kiest écht wel eieren voor z'n geld..

..'k Ben absoluut tegen stands

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:45

NonaWen schreef:
Ik vind, dat waneer hij/zij dan bij z'n box aan is gekomen.. hij het verdient om lekker te
kunnen liggen, languit het liefst! En te kunnen rusten, voor een volgende dag.. Dier er precies hetzelfde uit zal komen te zien.

Paarden hebben niet zozeer behoefte aan languit slapen, dat is meer een behoefte van de mens. Een paard slaapt korte tukjes het hele etmaal door, hooguit tien minuten aan een stuk.

Paarden hebben behoefte aan beweging en bewegingsvrijheid!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:46

Ik vind het belangrijk dat een paard bewegingsruimte heeft.
Het dier is niet gemaakt om veel uren in een stand door te brengen.
Ondanks dat een paard vaak uren staand slaapt op dezelfde plek, dat is echter niet het complete plaatje waar het om gaat.
Psychisch brengt het op lange termijn echt wel schade toe bij een dier.
Van mij mag het worden afgeschaft.
Een box van 3 bij 3 m. vind ik nog maar net kunnen, maar ik vind dat je dat altijd moet combineren met weidegang.
Daar heeft een paard zowel psychisch al lichamelijk veel meer baat bij.

Als mens denken wij vaak voor het paard "ach dat kan ie wel hebben, hij staat er niet de hele dag"
Toch denk ik dat je meer rekening met het paard moet houden dan voor het paard te denken.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:39

Marjoow schreef:
In een stand kan een paard/pony makkelijk liggen.

Nagelbijten / Gniffelen , Heb niet heel het topic gelezen...
Mar met het bovenstaande.. ben ik het zácht uitgedrukt, niet mee eens!
Abosoluut niet!

De stands die ik ken, zij langwerpig met aan beide zijde een halve meter over waar je kunt staan, kan je paard daar goed liggen?

Zal wel aan mij liggen dan Nagelbijten / Gniffelen

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:58

nouw, ik vind het wel een beetje zielig!
Manegepaarden moeten zoveel werken dus heb ik het meer voor een ruime box waarin ze lekker kunnen bewegen Haha!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:08

Dat er nog lacherig over dit onderwerp kan worden gedaan.. (ookal doe ik het zelf misschien ook wel hoor)
Ieder mens die zich ook maar een beetje verdiept heeft in het paard weet dat stands zielig zijn. Uitleg heb ik vorige pagina's al gegeven, net zoals vele anderen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:10

Ik vind stands echt niet kunnen, voor geen enkel paard.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:36

arjjaaaa en jolandaaaa kunnen jullie uitleggen welke natuurlijke mogelijkheden een paard nog heeft als het in een stand staat? misschien gaat jullie kennis wat verder dan de mijne en mis ik iets Blond . Ik heb namenlijk geleerd dat een paard een dier is wat van nature als grazend kilometers aflegt per dag.Hierop zijn spijsverteringsstelsel en gestel op afgestemd.
in mijn ogen is het dierenmishandeling....een poes zetten jullie toch hopenlijk ook niet in een kooitje de hele dag, waarom een paard dan wel???

ik vind het extra zorgelijk jolandaaa dat jij er zo overdenkt, aangezien je mensen iets bijzonders wil meegeven, blijkbaar kan dat ten koste van de dieren.je opleiding zal je waarschijnlijk anders leren.Zo niet en heb je echt goede argumenten beredeneerd vanuit het paarden niet bedacht vanuit de menselijke normen en waarden..dan ben ik de eerste die mijn mening bijdraait

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:40

Lenneke_ schreef:
Ik vind stands echt niet kunnen, voor geen enkel paard.

Inderdaad. Lachen

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:43

Ik ben ontzettend blij dat de manege bij mij in het dorp iets meer dan een jaar geleden eindelijk de stands heeft omgebouwd tot boxen. Daar moest wel een heel stuk nieuwe stal aan het oude gebouw voor gebouwd worden en voordat daar toestemming voor was heeft helaas wel even geduurd. Nog steeds vind ik het erg jammer dat de paarden verder weinig buiten komen, maar ze kunnen nu tenminste meer bewegen dan die drie stappen die ze in een stand kunnen zetten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:57

bij ons op de manege hebben we wel gewone stallen. en 1 van die gewone stallen hebben ze doormidden gedaan en een hek in gezet en zijn er dus 2 stands. Staan ze trouwens wel los in en er zit een hekje voor en staan in ieder een a ponytje. Kunnen zich trouwens ook nog draaien. Dat vind ik persoonlijk ook wat minder. Maar we hebben tenminste geen rijen stands ofzo! En ze kunnen wel gewoon bewegen en omdraaien. Vroeger hadden we wel echt een aantal stands. Toen was deze stal er ook niet, Maar dat is echt al minstens 10 jaar geleden. En dat was op dat moment het enige wat ze toen hadden en uiteindelijk zijn er allemaal nieuwe stallen gebouwt

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:15

celticpony, waar heb je mij horen zeggen dat natuurlijke mogelijkheden er wel of niet zijn?
Zoals ik al eerder zij, stands zijn niet ideaal, maar ik vind het niet zielig. Er word goed voor de dieren gezorgd.
Jammer dat sommige mensen alleen maar naar negatieve aspecten kunnen kijken(en dan praat ik over het algemeen, dus niet perse over dit onderwerp), daar word de wereld echt niet beter van, hooguit een stuk sjacherijniger...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:56

Okee, noem jij dan maar alle positieve aspecten van het staan in stands. Denk je dat het er meer worden dan de negatieve? Dan zal ik proberen met jou mee te denken. Tot die tijd hou ik vol dat het ontzettend zielig is, dierenmishandeling zelfs.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:09

arjaaaaa schreef:
celticpony, waar heb je mij horen zeggen dat natuurlijke mogelijkheden er wel of niet zijn?
Zoals ik al eerder zij, stands zijn niet ideaal, maar ik vind het niet zielig. Er word goed voor de dieren gezorgd.
Jammer dat sommige mensen alleen maar naar negatieve aspecten kunnen kijken(en dan praat ik over het algemeen, dus niet perse over dit onderwerp), daar word de wereld echt niet beter van, hooguit een stuk sjacherijniger...

Dan mag jij mij inderdaad ook een paar positieve aspecten van het op stand staan vertellen? En dan niet voor de mens, maar voor het páárd graag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:17

arjaaaaa schreef:

Wat heeft een niet goedkeurende mening over stands nou te maken met hoe je in de wereld staat Verward ?
Moet ik (of wij) dan maar alles goedkeuren onder het mom van 'daar wordt de wereld beter van'?
Ik denk dat de wereld veel beter wordt als we bepaalde vervelende zaken niet langer meer tolereren en allemaal ons best doen om het beter te maken voor dier en mens. Dus juist heel kritisch zijn en actie ondernemen. Ik denk dat de wereld daar een stuk beter van wordt. Ja

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:50

Moderatoropmerking:
De afgelopen pagina's bestaan uit een pittige discussie. Niks mis met een goeie discussie, maar ik zie ook persoonlijke aanvallen voorbij komen, en dat is niet de bedoeling.
Over dit onderwerp bestaan vele meningen en hier zullen 40 verschillende mensen het waarschijnlijk niet unaniem over eens worden. Een mening is een mening, geen absolute waarheid. Respecteer dus elkaars mening en veroordeel iemand niet, omdat hij of zij anders denkt over stands dan jij.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:31

Liins schreef:
Marjoow schreef:
In een stand kan een paard/pony makkelijk liggen.

Nagelbijten / Gniffelen , Heb niet heel het topic gelezen...
Mar met het bovenstaande.. ben ik het zácht uitgedrukt, niet mee eens!
Abosoluut niet!

De stands die ik ken, zij langwerpig met aan beide zijde een halve meter over waar je kunt staan, kan je paard daar goed liggen?

Zal wel aan mij liggen dan Nagelbijten / Gniffelen

De stands die ik ken, daar kunnen ponys wel in liggen ze staan laag genoeg vastgebonden en het is breed genoeg.. Als er paarden in stonden, ja dan oke.. Dan lukt het niet. Maar in de stands die ik ken kunnen de ponys zich zelfs omdraaien IN de stand.
Ik denk dat als er een pony in staat dat het dan niet zo'n heeeel groot probleem is, mar natuurlijk vind ik een box wel beter!!

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:40

als de stands ruim zijn en de paarden er maar even per dag in staan en voor de rest buiten vind ik het kunnen, maar boxen zijn toch wel wat mooier.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:15

Bij ons staan alle manege paarden in een stand. Ze lopen behoorlijk wat uurtjes per dag, en krijgen zeker voldoende beweging.
Met mooi weer gaan ze s'nachts altijd lekker de wei in, en komen ze er rond een uurtje of 2 de volgende dag weer binnen.

Alleen s'winters is het minder. De paarden lopen nog wel genoeg, maar komen daarna in hun stands te staan. Nou, dan kijk je tegen de muur de hele tijd.. Erg fijn lijkt het mij niet. Ik zie ze toch, ondanks ik dit nu ben gewend die stands dat ze beter in een box kunnen waar ze heerlijk naar buiten kunnen kijken, en hun kunt kunnen keren.

De paarden zijn de stands gewend. Liggen doen ze er ook in, maar geef mij toch maar een box.

Onse manege is wel van plan boxen te gaan maken! Zou wel fijn zijn, zodat ze lekkere frisse lucht krijgen, en niet meer naar een muur voor zich kijken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:17

Ik zou als ik daar lid was eens met een groep ruiters gaan vragen of dat kan....
En als het toch je favoriete manege is, en jullie allen het beste voor de paarden: start een inzamelingsactie.

Al willen mensen vaak het beste voor dieren, zodra er betaald moet worden kan het vaak toch wel weer dieronvriendelijk Boos!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:18

Ninx schreef:
Ik zou als ik daar lid was eens met een groep ruiters gaan vragen of dat kan....
En als het toch je favoriete manege is, en jullie allen het beste voor de paarden: start een inzamelingsactie.

Al willen mensen vaak het beste voor dieren, zodra er betaald moet worden kan het vaak toch wel weer dieronvriendelijk Boos!

Had je dit nou over mijn stukje?

In iedergeval, als dat het geval is; Wij (de mensen van de mensen.) hebben het er ook wel vaak over, en zullen kijken wat we kunnen doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:51

Beccaaa schreef:
De stands die ik ken, daar kunnen ponys wel in liggen ze staan laag genoeg vastgebonden en het is breed genoeg.. Als er paarden in stonden, ja dan oke.. Dan lukt het niet. Maar in de stands die ik ken kunnen de ponys zich zelfs omdraaien IN de stand.
Ik denk dat als er een pony in staat dat het dan niet zo'n heeeel groot probleem is, mar natuurlijk vind ik een box wel beter!!

Hoe kan een pony zich omdraaien als hij of zij vaststaat? Knipoog

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de voors van de stands..en dan voor het paard en niet voor de ruiter Knipoog.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:28

Moderatoropmerking:
Nog geen halve dag geleden heb ik gevraagd of het wat minder persoonlijk kon, maar helaas is dat kennelijk nogal moeilijk. Offtopic reacties zijn gesplit, graag nu op een normale, onderbouwde manier verder en persoonlijke aanvallen achterwege laten.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:33

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:09

en daarom worden stands ook binnenkort niet meer toegestaan als huisvesting voor paarden.