Ponyclub "Het Lamoen" - topic! :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: Ponyclub "Het Lamoen" - topic! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:44

Zwartwitje schreef:
wel of niet openfront-groepsstallen Ja

argumenten:
1 - paarden staan in een loopstal, problemen die normaliter veroorzaakt worden doordat een paard stilstaat worden voorkomen (zoals maandagsziekte, nat op stal worden gezet, etc). Paard kan gerust een dag lang op stal blijven staan in tegenstelling tot een boxpaard.
2 - paarden hebben door de open front contact met hun soortgenoten, er is een duidelijke rangorde waardoor eventuele conflicten in de stal worden opgelost, en niet tijdens de les --> is veiliger voor de klant
3 - in de bak lopende paarden kunnen hun soortgenoten zien, en worden hierdoor gerust gesteld
4 - contact met soortgenoten betekent verrijking en dus vermindering van stalondeugden zoals weven, luchtzuigen, schrapen
5 - contact met soortgenoten betekent meer ruimte voor natuurlijk gedrag --> paard mag paard zijn en is dus psychisch sterker en beter opgewassen voor het soms zware manegewerk (bv wedstrijden, ponykampen)
6 - door de open front zijn de paarden gewend aan de weersomstandigheden en bouwen een natuurlijke weerstand en wintervacht op
7 - door de open front kan het paard met zijn neus aan de grond (= natuurlijke houding) eten en kan het natuurlijke foerageergedrag worden geuit (=veel minder voernijd)
8 - paarden kennen elkaar en dit kan je inzetten op bv buitenritten (moedig paard voor bang paard zetten)
9 - lesklant leert kijken naar natuurlijk kuddegedrag doordat ze zien wat de paarden met elkaar doen, en leert hier alert op te zijn (niet zomaar er tussendoor lopen etc)

nog meer argumenten nodig? Haha!

dankje dankje dankje dankje Afgod
Overigens in een betoog moeten ook een paar argumenten tegen worden genoemd die je dan weer kan weerleggen Ja en ik moet nog even opzoek naar artikelen hierover en een andere informatie. Maar heel erg bedankt. Ik ga het gebruiken Haha!

Arme annemarie, ik heb me vanmiddag helemaal niet verveeld. Doe met school mee aan op weg naar het jongeren lagerhuis en vanmiddag heb ik dus de hele middag het gehad over stellingen en gezellig oefen debatten zitten houden. a.s dinsdag met zijn allen eten en nog meer discuseren Knipoog

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:47

Gezellig Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:49

jaah is leuk. Leuke groep mensen en het is leuk om te doen.
Alleen aan het begin moest ik wel even wennen, vooral als je nog weinig weet over de stelling en de onderwerpen... Nagelbijten / Gniffelen (maar gaat steeds beter Lachen ) (geloof ik...)

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:50

Ik moet met Engels gaan debatteren over de doodstraf.. moet verplicht voor zijn Nagelbijten / Gniffelen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:53

uhm... succes Lachen
Voordeel van in het engels debateren is dat als je beter bent in engels, je je er makkelijker uitkletst. En voor de doodstraf zijn, nou... Cellen te kort? (je bent gelijk van ze af) (het schrikt af)

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:55

Ik kan wel iets verzinnen, maar we zijn met z'n 7'en voor, en dan moet je ook nog argumenten hebben die de rest niet heeft Nagelbijten / Gniffelen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:57

nog meer succes dan maar... Nagelbijten / Gniffelen

*verzin wat zij gaan zeggen en zoek daar antwoorden op. Knipoog

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:07

Ach, moet kunnen (Always look on the bright side of life tudutudutududu Muziek! )
Dat is inderdaad wel handig, dat hadden we bij ons nederlandse debat ook gedaan (of censuur wel of niet in zekere mate toelaatbaar is), pakte goed uit, we hadden iets van een 8 geloof ik.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:10

zo doen wij het ook als we echt geen argumenten voor of tegen een stelling weten. Dan laat je de tegenpartij gewoon de argumenten noemen en probeer jij die onderuit te halen. Is makkelijker dan ze zelf verzinnen soms.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:43

Annemarie schreef:
*pakt cape, hijst in supermanpakje en komt to the rescue Cool

Whahaha, geweldig, ik voel me gelijk een stuk beter *LOL*
Neh, ik baal een beetje van mijn groepsgenootjes, wat wel vaker voorkomt hoor, maar nu hebben we ook nog eens een tutor die het nalaat om ons werk na te kijken Nagelbijten / Gniffelen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:45

Groepswerk Scheve mond
Nee, ik werk tegenwoordig liever alleen, iedereen schijnt tegenwoordig te denken dat de ander zijn/haar klusjes wel opknapt, ik wordt d'r gek van.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:49

Hee maar Annemarie, ben je nou niet naar de les gegaan vandaag? Geen zin in theorie van Pauline? Haha!
Fenn schreef:
Overigens in een betoog moeten ook een paar argumenten tegen worden genoemd die je dan weer kan weerleggen

Die mag je zelf verzinnen! Enne, ik wil wel credits en royalties he Vork Haha nee hoor.

Maar leuk zeg, jongeren lagerhuis! Komen jullie dan ook op tv of begrijp ik het verkeerd, is dat niet met Paul Witteman?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:52

Argh ja klopt, Annemarie. Dat heb ik dus ook. Maar wij moeten verplicht in groepjes. Moeilijkheid is dus nu dat ik met 4 meiden zit waarvan er 3 een chronische ziekte heeft (eentje RSI, eentje een onbestemde hersenafwijking waardoor ze snel moe wordt en eentje ene darmziekte). Echt, dat vind ik heel vervelend voro ze en ik heb daar respect voor.. maar ze gooien er alledrie een beetje met de pet naar dus het komt ongeveer neer op mij en dat 4e meisje Scheve mond

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:53

ow Fenna, nog een tip als je gaat zoeken naar informatie: Google ff op "Machteld van Dierendonck" en "gedragsonderzoek".

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:54

Pff.. ik ken het.
Ik moet vaak ook verplicht in groepen werken, en dan is er net niemand meer over met wie je het goed kan vinden... en dan... draait het op niets uit.
Met sommige mensen kan ik geweldig samenwerken, dat zijn dan mensen die zelf ook nog wat initiatief tonen, maar bij sommige mensen moet je gewoon hun inbreng uit hun 'slaan' zo ongeveer Nagelbijten / Gniffelen

Edit; En nee, ik ben niet naar les geweest, want Janette belde af. Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:59

Tsja, modern onderwijs he Scheve mond

Belde ze af vanwege de onbegaanbare bak? Of was er iets anders? Lachen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:01

De bak inderdaad, volgens m'n moeder (want ik zat toen op school) stond 'ie helemaal blank.. maar die verdraait het nog wel eens een beetje..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:03

Hahaha.. maar ik kan me er best bij voorstellen dat de bak blank staat, de laatste keer dat ik 'm zag lag ie er al comateus bij Ach gut
Mag je dan een keertje overdag een inhaalles rijden denk je? Of maar gewoon wachten totdat de bak weer hersteld is?

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:12

Wachten totdat 'ie het weer een beetje doet neem ik aan...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:14

Aww.. Ach gut ondertussen maar bij Snorrewind gaan lessen dan?

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:15

Nah, dacht het niet

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:57

Groepswerk is inderdaad Nagelbijten / Gniffelen Maar dan moet ik natuurlijk wel weer bekennen dat ik ook alles voor me uitschuif en voor me uitschuif en dan op het einde, de laatste avond op MSN zit met die uit mijn groep en uit eindelijk alles de volgende dag op school pas uit print. Ik ben zelf beetje lui Schijnheilig

Tessel, dank u, dank u Afgod

Lorain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:16

Pfooe,, de bak was wel heer erg nat! Je zag gewoon geen zand meer! Tong uitsteken We gingen naar buiten. Ik dacht laat ik het eens op Joey proberen. Beter niet kunnen doen, we waren nog maar net om de bocht of meneer begon al te bokken en te doen. Dus ik omgekeert naar het lamoen en toen maar Toontje gepakt. Dat ging gelukkig beter Tong uitsteken

Als het goed is, is al het water eruit. Want toen ik wegging van de manege was het grotendeels weg.
Hoop datie snel weer goed is.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:25

haha lorain, was joey weer bezig Clown wilde zeker een lang weekend Haha!

ja janet zou een dompelpomp in de bak leggen, gelukkig helpt het Haha!

sneeuwuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:07

Jammer dan voor Joey.....lang weekend zat er niet in Clown
Rondje bos heeft ie toch nog gehad Extreme duivel en hij is weer helemaal Schijnheilig