Hangt er wel vanaf waarom paard bevangen is, ze kunnen ook heel makkelijk door andere ziekten bevangen raken. Dan maakt het qua eten niet zo uit wat je geeft.
En je auto omruilen voor een shire, denk dan toch dat een auto makkelijker is, al is een shire ook wel erg gaaf.
Klopt idd, cushing is zo'n mooi voorbeeld daar is Major toen ook voor getest. Maar te eiwitrijk voer is toch wel de grootste boosdoener (volgens onze dierenarts tenminste...)
Wat de grootste boosdoener is durf ik niet te zeggen. Ik heb het op de kliniek wel regelmatig gezien, o.a. bij koliekers die juist op rantsoen staan en bij veel paarden wordt op rontgenfoto's ook een gekanteld hoefbeen gezien, alleen vaak dus slechts een geringe kanteling waar ze klinisch geen last van hebben.
Was op mn vorige stal ook een ander paardje idd... Was een complicatie van wat ze al had... Stond 24 uur op boksrust ivm wond in de buik en kapotte long (paal was door paard geprikt....). Maar de haflinger was eecht door eten...
Als een paard altijd actief is en het krijgt plotselinge boxrust kan ook meedragen aan hoefbevangenheid net als hevige temperatuurschommelingen maar ook paarden die niet veel doen en dan ineens heel intensief getraind worden. Er zijn zoveel verschillende oorzaken het is en blijft gewoon een gemene ziekte. Major zijn hoefbeen was ook licht gekanteld .
Inderdaad.... Maar zoveel mogelijk doen om het te voorkomen, maar helaas heb je niet alles zelf in de hand...
Saskia89
Geplaatst: 03-07-12 23:17
Oké, ieuw! Er zat net een teek op mijn t-shirt! Gelukkig niet op mij, maar nog steeds behoorlijk ranzig. Vanaf nu ga ik alleen nog maar naar het strand
Ja vies en vervelend :-( Ik zorg nu voor een paar stalkatten en die arme beestjes zitten ook vaak onder, krijgen ook geen spul ertegen vind dat zo zielig!
Als ze tekenspul gehad hebben, wil dat nog niet zeggen dat ze er geen krijgen. Alleen vallen ze eruit, waarschijnlijk lag er daarom gisteren een op mij.
je moet er een hebben met gleufje erin waar je teek mee uit kan scheppen, die werken het fijnste. Met andere tekentang lukt het ook wel, oefening baart kunst. En frontline is erg fijn tegen teken, dood ze en ik ben bij Kaya er tot nu toe steeds vroeg bij geweest, geen volgezogen teken. Ooit een zwerfkat gezien vol met teken, echt ranzig, die heeft toen frontline gehad en een deel hebben we met de hand verwijderd.
Mazzel wel, al stuk of 4 zijn er vanaf gehaald. Had er aantal weken terug een (natuulijk precies tussen zijn benen, bij zijn koker, gelukkig is hij zo braaf. En afgelopen zondag ook weer een gevonden.