VELDTSCHATJES voor en na, onder het genot van CHOCOLA. Prt 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1995

Re: VELDTSCHATJES voor en na, onder het genot van CHOCOLA. Prt 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:46

Heb net Lars naar zijn vader gebracht,wat een weer op de snelweg.Moest goed me stuur vasthouden met die wind.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:47

Lekker Mntj dat je zo heerlijk gereden hebt vanmorgen.Kon je met een tevreden gevoel weer afstappen toch.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:49

Heb zowaar een nieuwe pagina geopend!!!We gaan strakjes nu we een weekend met zijn tweetjes zijn naar de Griek in Zaandam.Ff gezellig uiteten.Was net op me werk ook ff om voor moederdag wat te kopen,was gewoon druk met dit weer.Dat beloofd wat voor morgen kan ik aan de bak.Nou ja gaat in ieder gevel de dag lekker snel voorbij.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:49

Hallo hier ben ik dan met niet zo goed nieuws.

Liquita heeft inderdaad last van haar rug, maar dat vermoede hadden we al. Uit röntgenfoto's is gebleken dat Liqiuta last heeft van Kissing Spines. Hier een uitleg.

Wat is het?Kissing Spines is een aandoening in de ruggengraat. Iedere wervel van een paard bevat een uitsteeksel, (doornuitsteeksel) dat uitsteekt naar boven toe. De lengte van deze uitsteeksels verschilt van ongeveer 5 cm in de rug en lendenen, tot ongeveer 20 cm in bijvoorbeeld de schoft.

Wanneer het paard zijn rug opbolt, dan gaan de uitsteeksels uit elkaar. Wanneer het paard zijn rug hol maakt, dan komen de uitsteeksels naar elkaar toe. Wanneer deze uitsteeksels elkaar raken, noemen we dit Kissing Spines. Dit kan, afhankelijk van het stadium van de aandoening, doormiddel van een echo of een röntgenfoto worden aangetoond.

Hoe komt het?
Bij een paard dat in een hoge halshouding wordt 'gedwongen' zonder dat de achterhand voldoende ondertreed, is de kans op deze aandoening erg groot. Ook in het springen zijn er momenten (de landing) dat extreme holling van de rug worden gevraagd. Maar zelfs door op een paard te gaan zitten, gaan de uitsteeksels al naar elkaar toe. Het is dus belangrijk om de rugspieren van een paard goed te trainen. Sterke rugspieren houden de wervels goed op hun plaats en voorkomen rugproblemen. Een paard met rugpijn zal zijn rug proberen te ontlasten, waardoor de bespiering van de rug juist verdwijnt en de kwaal dus verergert of ontstaat.

Gevolgen
Wanneer de doornuitsteeksels elkaar raken heeft het paard pijn. Het botvlies van de doornuitsteeksels raken geïrriteerd en kan gaan ontsteken. Het paard reageert hierop door niet meer te willen lopen, maar ook vluchtgedrag of hevig steigeren komt voor. Deze paarden verzetten zich tegen elke belasting/beweging van de rug. Ook zijn er paarden die gewoon door deze pijn heenlopen. Hier zie je 'slechts' geïrriteerde reacties van het paard. (zwiepende staart, orenspel e.d.) Wanneer deze verkeerde belasting langdurig aanhoudt kunnen er hevige ontstekingen optreden en kan het bot gaan woekeren of zelfs oplossen. Vergroeiing van de ruggengraat is het gevolg. Dit is goed zichtbaar op een röntgenfoto.

Hoe nu verder?
Dit hangt heel erg af van de mate van schade in de rug. Wanneer het paard al in het stadium is van heftige ontstekingen, botwoekeringen of botoplossig is, dan zijn de perspectieven somber. Deze dieren hebben vaak chronische pijnen. Veel van deze dieren kunnen niet meer worden bereden en worden afgemaakt.

'Minder' ernstige gevallen worden nog wel eens ingespoten met kraakbeen of ontstekingremmende medicijnen. Dit word dan op de plaats van de irritatie (tussen de uitsteeksels) ingespoten. Maar alleen wanneer men (na een rustperiode) de training, de manier van rijden aanpast zal de kwaal tot het verleden behoren.

Het paard waarbij alleen irritatie van de uitsteeksels is, kan ook heel goed weer worden 'genezen' zonder inspuiting. Dit kan alleen door het paard anders/beter te gaan trainen. Heel belangrijk is dat de bespiering van de rug erg sterk gemaakt wordt, waardoor de wervels steviger op hun plaats worden gehouden. Het rechtrichten is een belangrijk onderdeel van deze training. Een grote misvatting is dat deze paarden alleen maar lang en laag gereden kunnen worden.
Voor een goede genezing zijn veel factoren van belang en 'moeten' overige zaken als een goed passend zadel, correct beslag, juiste belasting, enz. allemaal in orde zijn. Het is aan te bevelen om dit alleen te doen onder de begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met dit soort problemen. Paarden die Kissing Spines goed genezen worden kunnen vaak weer prima functioneren
.

Nu is het afwachten hoe erg het is. Liquita moet nu 6 weken op rust (alleen stappen en het liefst op het land) in combinatie met ontstekingsremmers. Na 6 weken mag ik gaan kijken hoe ze loopt en dan weer overleggen hoe verder. Afwachten dus.

Verder was er nog iets vreemds op de foto te zien. De wervels onderaan horen normaal gesproken rond te zijn en bij Liquita zijn die aan de voorkant puntig. De DA had er een benaming voor, maar dat ben ik vergeten. Het had iets met verkalking te maken.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

Zie nu wel Smuidra online komen.

smuidra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

meelen schreef:
mntj schreef:
ja. bij nij is het lekker donker hoor. en idd de wind was net flink.
het regend nu ook zie ik.
moet eerst ff naar buiten kijken.
hoorde net al de kliko'san de wandel gaan. zijn net geleegd.

Zal ook een stom gezicht zijn, zo opeens een kliko voorbij je huis zonder "bestuurder" hahaha
Net zo stom als dat mijn buurman z'n caravan met afstandsbediening op z'n plekje zet.
Ik zei al tegen ze, jullie hebben de auto ook niet meer nodig, kan zo wel op vakantie hahaha

M'n buren hadden dat ook. Raar gezicht zo'n ding zonder auto te zien rijden.

Wachten duurt lang op Liquita. Hoop toch stiekum op goed nieuws.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:53

Jeetje joh wat een verhaal,ben er een beetje stil van.Hoop dat het meevalt voor Liquita en jou natuurlijk.

smuidra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:55

Ik heb het gelezen. Het is toch niet zo goed allemaal. Het lijkt me zeer pijnlijk voor een paard. Laten we hopen dat Liquita er weer overheen komt. Het is wel een hele taak, maar zeker de moeite waard. Wens je veel sterkte Petra.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:00

Dank jullie wel. We moeten het inderdaad afwachten. Ik hoop dat het een hele taak gaat worden, want dat zou betekenen dat er kans op verbetering is. Ik heb het er zeker voor over :j .

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:01

[quote="smuidra"]Ik heb het gelezen. Het is toch niet zo goed allemaal. Het lijkt me zeer pijnlijk voor een paard. Laten we hopen dat Liquita er weer overheen komt. Het is wel een hele taak, maar zeker de moeite waard. Wens je veel sterkte Petra.[/quote
Inderdaad maar wel de moeite waard net wat Smuidra al schreef sterkte Peet.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:02

Tjeempie Peet, da's een hele opgave (die je er graag voor over hebt natuurlijk). Maar wel flink balen joh. :(:)
Laten we nu maar gaan duimen dat het allemaal goed gaat komen.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:03

LIQUITA schreef:
Dank jullie wel. We moeten het inderdaad afwachten. Ik hoop dat het een hele taak gaat worden, want dat zou betekenen dat er kans op verbetering is. Ik heb het er zeker voor over :j .

Nah, da's zo goed als 210

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:07

Ik ga even onderuit op de bank, ik heb enorme hoofdpijn. Ik spreek jullie laters weer.

Doegie :wave:

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:08

Maak je niet te druk hé. (al zou ik dat zelf ook wel doen als het ons overkwam)

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:08

Ik ga wat aan het eten doen.
Tot laterssssss

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:49

LIQUITA schreef:
Hallo hier ben ik dan met niet zo goed nieuws.

Liquita heeft inderdaad last van haar rug, maar dat vermoede hadden we al. Uit röntgenfoto's is gebleken dat Liqiuta last heeft van Kissing Spines. Hier een uitleg.

Wat is het?Kissing Spines is een aandoening in de ruggengraat. Iedere wervel van een paard bevat een uitsteeksel, (doornuitsteeksel) dat uitsteekt naar boven toe. De lengte van deze uitsteeksels verschilt van ongeveer 5 cm in de rug en lendenen, tot ongeveer 20 cm in bijvoorbeeld de schoft.

Wanneer het paard zijn rug opbolt, dan gaan de uitsteeksels uit elkaar. Wanneer het paard zijn rug hol maakt, dan komen de uitsteeksels naar elkaar toe. Wanneer deze uitsteeksels elkaar raken, noemen we dit Kissing Spines. Dit kan, afhankelijk van het stadium van de aandoening, doormiddel van een echo of een röntgenfoto worden aangetoond.

Hoe komt het?
Bij een paard dat in een hoge halshouding wordt 'gedwongen' zonder dat de achterhand voldoende ondertreed, is de kans op deze aandoening erg groot. Ook in het springen zijn er momenten (de landing) dat extreme holling van de rug worden gevraagd. Maar zelfs door op een paard te gaan zitten, gaan de uitsteeksels al naar elkaar toe. Het is dus belangrijk om de rugspieren van een paard goed te trainen. Sterke rugspieren houden de wervels goed op hun plaats en voorkomen rugproblemen. Een paard met rugpijn zal zijn rug proberen te ontlasten, waardoor de bespiering van de rug juist verdwijnt en de kwaal dus verergert of ontstaat.

Gevolgen
Wanneer de doornuitsteeksels elkaar raken heeft het paard pijn. Het botvlies van de doornuitsteeksels raken geïrriteerd en kan gaan ontsteken. Het paard reageert hierop door niet meer te willen lopen, maar ook vluchtgedrag of hevig steigeren komt voor. Deze paarden verzetten zich tegen elke belasting/beweging van de rug. Ook zijn er paarden die gewoon door deze pijn heenlopen. Hier zie je 'slechts' geïrriteerde reacties van het paard. (zwiepende staart, orenspel e.d.) Wanneer deze verkeerde belasting langdurig aanhoudt kunnen er hevige ontstekingen optreden en kan het bot gaan woekeren of zelfs oplossen. Vergroeiing van de ruggengraat is het gevolg. Dit is goed zichtbaar op een röntgenfoto.

Hoe nu verder?
Dit hangt heel erg af van de mate van schade in de rug. Wanneer het paard al in het stadium is van heftige ontstekingen, botwoekeringen of botoplossig is, dan zijn de perspectieven somber. Deze dieren hebben vaak chronische pijnen. Veel van deze dieren kunnen niet meer worden bereden en worden afgemaakt.

'Minder' ernstige gevallen worden nog wel eens ingespoten met kraakbeen of ontstekingremmende medicijnen. Dit word dan op de plaats van de irritatie (tussen de uitsteeksels) ingespoten. Maar alleen wanneer men (na een rustperiode) de training, de manier van rijden aanpast zal de kwaal tot het verleden behoren.

Het paard waarbij alleen irritatie van de uitsteeksels is, kan ook heel goed weer worden 'genezen' zonder inspuiting. Dit kan alleen door het paard anders/beter te gaan trainen. Heel belangrijk is dat de bespiering van de rug erg sterk gemaakt wordt, waardoor de wervels steviger op hun plaats worden gehouden. Het rechtrichten is een belangrijk onderdeel van deze training. Een grote misvatting is dat deze paarden alleen maar lang en laag gereden kunnen worden.
Voor een goede genezing zijn veel factoren van belang en 'moeten' overige zaken als een goed passend zadel, correct beslag, juiste belasting, enz. allemaal in orde zijn. Het is aan te bevelen om dit alleen te doen onder de begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met dit soort problemen. Paarden die Kissing Spines goed genezen worden kunnen vaak weer prima functioneren
.

Nu is het afwachten hoe erg het is. Liquita moet nu 6 weken op rust (alleen stappen en het liefst op het land) in combinatie met ontstekingsremmers. Na 6 weken mag ik gaan kijken hoe ze loopt en dan weer overleggen hoe verder. Afwachten dus.

Verder was er nog iets vreemds op de foto te zien. De wervels onderaan horen normaal gesproken rond te zijn en bij Liquita zijn die aan de voorkant puntig. De DA had er een benaming voor, maar dat ben ik vergeten. Het had iets met verkalking te maken.

jeetje Peet wat erg allemaal, nou maar hopen dat het allemaal niet te pijnlijk voor haar is en dat het allemaal goed komt.
ben er even stil van en weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
heel veel sterkte in ieder geval en als ik wat kan doen ergens mee helpen even lopen of zo schroom je niet,
bel me. X

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:50

LIQUITA schreef:
Ik ga even onderuit op de bank, ik heb enorme hoofdpijn. Ik spreek jullie laters weer.

Doegie :wave:

:(:)

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:53

Petra, ik had je al gesproken op de manege, dus wist het al.
Flink balen, vooral nu ik de uitleg nog eens lees.
Afwachten is het enige wat je nu kunt doen, en dat lijkt me niet makkelijk. Ik hoop dat Liquita het op het land goed doet.
Sterkte. En klets lekker tegen ons aan hoor, als je dat nodig hebt om je verhaal te doen.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:54

Voor een goede genezing zijn veel factoren van belang en 'moeten' overige zaken als een goed passend zadel, correct beslag, juiste belasting, enz. allemaal in orde zijn. Het is aan te bevelen om dit alleen te doen onder de begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met dit soort problemen. Paarden die Kissing Spines goed genezen worden kunnen vaak weer prima functioneren.

Bij Liquita is het helaas niet alleen een irritatie van de uitsteeksels. We hebben duidelijk op de foto's kinnen zien dat de uitsteeksels elkaar raken. Op de plek waar precies het zadel komt te liggen.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:55

zo ff gelezen

ATE

ga me zo omkleden om naar manege te gaan

ATE

liquita had ik al sterkte gewenst door de foon