Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arjaaaaa

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:05

Ninx, ik heb een eigen paardje...

Stands zijn zeker niet ideaal, maar ik kan toch echt niet zeggen dat de pony's die op de manege in stands staan toch echt niet zielig zijn en er toch echt heel goed voor ze gezorgd word...
Ik kan antuurlijk niets zeggen over hoe dat op een andere manege is...

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:06

Los van het paard is een stand in mijn ogen ook veel gevaarlijker naar de ruiter toe,
Het paard kan als hij ergens van schrikt ( wat ik me kan voorstellen als je van achter opzij duwt) niet vluchten en agz paarden vluchtdieren zijn zullen ze hiervan in paniek raken en dan krijg je dus idd de kans dat ze uithalen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:07

arjaaaaa schreef:
Ninx, ik heb een eigen paardje...

Stands zijn zeker niet ideaal, maar ik kan toch echt niet zeggen dat de pony's die op de manege in stands staan toch echt niet zielig zijn en er toch echt heel goed voor ze gezorgd word...
Ik kan antuurlijk niets zeggen over hoe dat op een andere manege is...

Staan ze er dan slechts een dagdeel in? In de stand dus. En niet de gehele dag/ nacht op de lessen na?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:09

KiWiKo schreef:
Ik vind het VRESELIJK, echt vreselijk!

IK ook..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:10

Ik vind ze afschuwelijk, en ik vind dat ze afgeschaft moeten worden. Jij zegt voor de veiligheid, maar ik neem aan dat ze op een goede manege iemand hebben rondlopen om de kleineren en beginners met hun paard te helpen, en de gevorderden zullen wel in staat zijn zo'n box binnen te gaan en het paard pakken zonder getrapt te worden.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:11

En dan nog, gevorderden zullen ook heus wel eens getrapt worden neem ik aan Knipoog

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:16

ik vind het rond uit vreselijk. Nog erger dan kistkalveren deze staan teminste, maar een kleine tijd in een kist. Manege pony's/paarden vaak jaren. De hele tijd tegen zo'n dode muur.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:20

Als je naar het wezen van het paard kijkt, is een stand volkomen verkeerd. Laten we eerlijk zijn, een paard is in een ruime box beter af. Ideaal is een box ook nog niet, een box met uitloop naar buiten is nog beter en het is nóg fijner als er veel contact met soortgenoten kan zijn. Een ruime weide met schuilmogelijkheden bijvoorbeeld! Waarom? Een paard is een dier dat moet kunnen bewegen!
Over veiligheid hebben we het dan nog niet....Een paard in een stand benader in principe van achteren, een beetje zijdelings. Weinig ruimte om uit te wijken als er iets gebeurt, zowel voor mens als voor paard. In een box heb je meer ruimte om het paard te benaderen, ook frontaal of zijdelings-voor. En meer ruimte om jezelf veilig te stellen.

Ik ben zeer blij met mijn stal met uitloop voor mijn paard en in de zomer 24 uur per etmaal weidegang met zijn vrienden.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:21

bbje schreef:
ik vind het rond uit vreselijk. Nog erger dan kistkalveren deze staan teminste, maar een kleine tijd in een kist. Manege pony's/paarden vaak jaren. De hele tijd tegen zo'n dode muur.

Ben het met je eens ..Lijkt me zo saai en een pony zal ook weleens schopen als een paard bijvoorbeeld schrikt.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:22

kas_flower schreef:
En dan nog, gevorderden zullen ook heus wel eens getrapt worden neem ik aan Knipoog

Ja, dat weet ik, maar als je de vraag bekijkt 'zijn stands veiliger dan boxen?' dan antwoord ik volmondig met nee, ten eerste als je het alleen over het trappen hebt, heb je veel meer kans om getrapt te worden als je zo'n paard van de achterkant benadert (zoals in een stand). Wat ik bedoelde was dit: Als gevorderden een paard uit een stal halen lopen ze daarbij niet meer trapgevaar dan als ze dat paard uit een stand halen. Naar mijn idee is als je het puur uit veiligheidsredenen bekijkt een stand veel gevaarlijker, ze lopen meer risico omdat ze het paard vanuit het trap risico gebied benaderen. En als je kleine kinderen neemt zou ik die sowieso niet alleen laten met een paard. Kans om getrapt te worden hou je altijd, dus dan maak je die voor de kleineren zo klein mogelijk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:25

Tatort schreef:
maar ik neem aan dat ze op een goede manege iemand hebben rondlopen om de kleineren en beginners met hun paard te helpen,

Waar ik vroeger reed moesten beginners ook gewoon zelf hun ponys pakken, daar leerden ze van. En dan was er nog zo'n draakje dat iedereen haar stand uittrapte...
Heel veilig, hoor...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:23

Ninx schreef:
Dan heb je koeien zeker nog nooit het land in zien rennen na de winter? Reken maar dat ze dan blij zijn!
Daarnaast ga ik niet naar wedstrijden....
Los daarvan is dat natuurlijk wel iets anders, we hebben het hier over een permanente leefomgeving... niet over enkele uurtjes.
Maar goed, het is me duidelijk dat je de argumenten niet tot je door wilt laten dringen.
Want dan zou je favoriete manege ineens niet meer zo'n paardvriendelijke plek zijn...
Je "leert" een dier niet vast te staan in een stand, je "dwingt" het dier daartoe. Net zoals een kip in een legbatterij, een aap in een kooi voor proefdieren, een leeuw in de dierentuin, varkens in de bio-industrie.... Deze redenatie is dus niks waard helaas.

Enfin, dan besluiten we de discussie tussen jou en mij er iig mee dat we het niet eens kunnen worden.
Hopelijk gaat de regelgeving straks in afschaffing van die onzinnigheid voorzien.

een paard komt er uit, word vertroeteld, krijgt aandacht, heeft wel sociaal contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:26

Jolandaa_ schreef:
een paard komt er uit, word vertroeteld, krijgt aandacht, heeft wel sociaal contact.

Met mensen ja, niet met dieren... Vergelijk het maar met iemand die de hele dag in een isoleercel zit, en een paar uurtjes per dag komt er 'gezellig' een hond bij zitten...

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:30

ik vind het heel simpel, verschrikkelijk!
het voorbeeld van de kat is erg goed, als je zegt dat die de hele dag in een hokje zit is het zielig, maar voor je paard niet??? wat een onzin! zo veel mogelijk rondlopen moet ie!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:34

Rock schreef:
Jolandaa_ schreef:

Met mensen ja, niet met dieren... Vergelijk het maar met iemand die de hele dag in een isoleercel zit, en een paar uurtjes per dag komt er 'gezellig' een hond bij zitten...

jullie hebben het beeld van dat een paard met z'n hoofd naar de muur zit, en niets ziet. de paarden staan met de hoofden naar elkaar toe, kunnen elkaar zien en de buren snuffelen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:34

sammyvriend schreef:
Ik ook!
Ze staan de heletijd vast, kunnen hij kont niet keren...
In een box kan het paard beter liggen en net zolang rondraaien tot hij sterretjes ziet.

Edit- ik lees dat er stands bestaat waar paarden niet vast staan. Ik weet niet wat ik me hier bij moet voorstellen Knipoog

Op mijn oude manege stonden de paarden/pony's los in stands, met als 'deur'/'sluiting' een soort rubberen band.. Ze konden dus wel gewoon omdraaien enzo, al hadden de grotere dieren hier natuurlijk wel veel moeite mee..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:46

Jolandaa_ schreef:
Jolandaa_ schreef:

jullie hebben het beeld van dat een paard met z'n hoofd naar de muur zit, en niets ziet. de paarden staan met de hoofden naar elkaar toe, kunnen elkaar zien en de buren snuffelen.

Zucht..... Rolleyes
Jij snapt echt totaal niets van paarden. Dat is nu wel duidelijk. Misselijk

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:56

hallo

ik vind persoonlijk een stand erg zielig. een paard staat de hele tijd stil en kan niet draaien.
het enige wat die kan is staan en liggen. dit vind ik erg zielig. een paard moet nog wel beweeg ruimte kunnen krijgen.

Annette

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:32

Ninx: er zij op de manege 8 stands, omdat er geen ruimte is om meer stallen te bouwen. Vroeger waren er veel meer stands, maar die zijn wegehaald en er zijn stallen voor in de plaats gekomen. De pony's staan in de winter dag en nacht in stand, en worden eruit gehaald om te poetsen en rijden en soms vind een ruitertje het leuk om te wandelen. Minimaal 1x per week gaan ze los in de binnenbak.

Ik lees veel reacties over het trappen van een paard in een stand en over het van achter benaderen. Ik weet natuurlijk niet hoe het overal is, maar onervaren ruiters krijgen op de manege die ik ken, voordat ze echt gaan rijden een aantal poets en opzadel lessen, daarin wordt ook behandeld hoe je een pony in een stand en in een stal moet benaderen.
De pony's die in de stand staan heb ik nog nooit naar een mens zien trappen. Soms haalt er een uit naar een paard dat te dicht achter ze langs loopt, maar dat komt omdat ze wel eens een hap van een langslopend paard hebben gehad.

Om een lang verhaal kort te maken.
Stands hebben zeker niet de voorkeur, maar aangezien ze geen schade aanrichten voor de pony's vind ik het geen dierenmishandeling of iets in die geest.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:52

arjaaaaa schreef:
Ninx: er zij op de manege 8 stands, omdat er geen ruimte is om meer stallen te bouwen. Vroeger waren er veel meer stands, maar die zijn wegehaald en er zijn stallen voor in de plaats gekomen. De pony's staan in de winter dag en nacht in stand, en worden eruit gehaald om te poetsen en rijden en soms vind een ruitertje het leuk om te wandelen. Minimaal 1x per week gaan ze los in de binnenbak.

Ik lees veel reacties over het trappen van een paard in een stand en over het van achter benaderen. Ik weet natuurlijk niet hoe het overal is, maar onervaren ruiters krijgen op de manege die ik ken, voordat ze echt gaan rijden een aantal poets en opzadel lessen, daarin wordt ook behandeld hoe je een pony in een stand en in een stal moet benaderen.
De pony's die in de stand staan heb ik nog nooit naar een mens zien trappen. Soms haalt er een uit naar een paard dat te dicht achter ze langs loopt, maar dat komt omdat ze wel eens een hap van een langslopend paard hebben gehad.

Om een lang verhaal kort te maken.
Stands hebben zeker niet de voorkeur, maar aangezien ze geen schade aanrichten voor de pony's vind ik het geen dierenmishandeling of iets in die geest.

Waar haal je dat toch vandaan? Dus als je geen 'schade' te zien is dan is het goed? Je bent je er wel van bewust dat levende wezens over het algemeen een lichaam en geest hebben? Kun je je voorstellen wat zo'n stand geestelijk met paarden doet ookal is er misschien nergens een lichamelijke beschadiging te zien?

Kun jij soms ín een paard kijken dat je zegt dat er geen schade wordt aangericht? Er is ook nog zoiets als een algemeen welzijn, is dat dan helemaal niet belangrijk?

En dat zo'n pony 'soms uithaalt naar een ander paard' is verder helemaal niet belangrijk? Ook niet als daar toevallig een ruiter naast dat paard loopt wat vervolgens de klap oploopt?

En dan nog iets: die paarden komen één keer per WEEK buiten? Meen je dat nou echt? En praat je dat goed?

De reaktie is een beetje niet in volgorde maar excuseer me: ohmen, ik ben helemaal flabbergasted. Gestoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:55

Maanling, ik kan het ook niet begrijpen dat zij hier zo van overtuigd zijn, maar het is voor mij wel duidelijk dat bepaalde mensen echt niet weten hoe een paard in elkaar zit en wat ze daadwerkelijk keihard nodig hebben. Helaas zijn er veel te veel mensen die paardrijden (of zelfs een eigen paard hebben) die zo in elkaar zitten. Met alle gevolgen van dien...... Verdrietig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:26

Jolandaa_ schreef:

wow, maar ze kunnen elkaar niet krauwelen en nog maar te zwijgen over de bewegingsvrijheid

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:28

Bewegingsvrijheid? Krauwelen? Arabesk toch! Hoe kun je nou aan zulke vreemde dingen denken! Dat hoeft een paard toch helemaal niet? Bewegen..... waar haal je het vandaan?

Verdrietig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:35

Maanling schreef:
Bewegingsvrijheid? Krauwelen? Arabesk toch! Hoe kun je nou aan zulke vreemde dingen denken! Dat hoeft een paard toch helemaal niet? Bewegen..... waar haal je het vandaan?

Verdrietig

Gestoord

oja Koe , gewoon een uurtje, of twee uurtjes rijden is ook wel goed genoeg

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:36

Maanling schreef:
Bewegingsvrijheid? ...Bewegen..... waar haal je het vandaan?

Verdrietig

Pling Bewegen krijgen ze als we ze uithalen... toch??