Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
arjaaaaa schreef:Ninx, ik heb een eigen paardje...
Stands zijn zeker niet ideaal, maar ik kan toch echt niet zeggen dat de pony's die op de manege in stands staan toch echt niet zielig zijn en er toch echt heel goed voor ze gezorgd word...
Ik kan antuurlijk niets zeggen over hoe dat op een andere manege is...
KiWiKo schreef:Ik vind het VRESELIJK, echt vreselijk!
bbje schreef:ik vind het rond uit vreselijk. Nog erger dan kistkalveren deze staan teminste, maar een kleine tijd in een kist. Manege pony's/paarden vaak jaren. De hele tijd tegen zo'n dode muur.
kas_flower schreef:En dan nog, gevorderden zullen ook heus wel eens getrapt worden neem ik aan
Tatort schreef:maar ik neem aan dat ze op een goede manege iemand hebben rondlopen om de kleineren en beginners met hun paard te helpen,
Ninx schreef:Dan heb je koeien zeker nog nooit het land in zien rennen na de winter? Reken maar dat ze dan blij zijn!
Daarnaast ga ik niet naar wedstrijden....
Los daarvan is dat natuurlijk wel iets anders, we hebben het hier over een permanente leefomgeving... niet over enkele uurtjes.
Maar goed, het is me duidelijk dat je de argumenten niet tot je door wilt laten dringen.
Want dan zou je favoriete manege ineens niet meer zo'n paardvriendelijke plek zijn...
Je "leert" een dier niet vast te staan in een stand, je "dwingt" het dier daartoe. Net zoals een kip in een legbatterij, een aap in een kooi voor proefdieren, een leeuw in de dierentuin, varkens in de bio-industrie.... Deze redenatie is dus niks waard helaas.
Enfin, dan besluiten we de discussie tussen jou en mij er iig mee dat we het niet eens kunnen worden.
Hopelijk gaat de regelgeving straks in afschaffing van die onzinnigheid voorzien.
Jolandaa_ schreef:een paard komt er uit, word vertroeteld, krijgt aandacht, heeft wel sociaal contact.
Rock schreef:Jolandaa_ schreef:een paard komt er uit, word vertroeteld, krijgt aandacht, heeft wel sociaal contact.
Met mensen ja, niet met dieren... Vergelijk het maar met iemand die de hele dag in een isoleercel zit, en een paar uurtjes per dag komt er 'gezellig' een hond bij zitten...
sammyvriend schreef:Ik ook!
Ze staan de heletijd vast, kunnen hij kont niet keren...
In een box kan het paard beter liggen en net zolang rondraaien tot hij sterretjes ziet.
Edit- ik lees dat er stands bestaat waar paarden niet vast staan. Ik weet niet wat ik me hier bij moet voorstellen
Jolandaa_ schreef:Jolandaa_ schreef:een paard komt er uit, word vertroeteld, krijgt aandacht, heeft wel sociaal contact.
jullie hebben het beeld van dat een paard met z'n hoofd naar de muur zit, en niets ziet. de paarden staan met de hoofden naar elkaar toe, kunnen elkaar zien en de buren snuffelen.
arjaaaaa schreef:Ninx: er zij op de manege 8 stands, omdat er geen ruimte is om meer stallen te bouwen. Vroeger waren er veel meer stands, maar die zijn wegehaald en er zijn stallen voor in de plaats gekomen. De pony's staan in de winter dag en nacht in stand, en worden eruit gehaald om te poetsen en rijden en soms vind een ruitertje het leuk om te wandelen. Minimaal 1x per week gaan ze los in de binnenbak.
Ik lees veel reacties over het trappen van een paard in een stand en over het van achter benaderen. Ik weet natuurlijk niet hoe het overal is, maar onervaren ruiters krijgen op de manege die ik ken, voordat ze echt gaan rijden een aantal poets en opzadel lessen, daarin wordt ook behandeld hoe je een pony in een stand en in een stal moet benaderen.
De pony's die in de stand staan heb ik nog nooit naar een mens zien trappen. Soms haalt er een uit naar een paard dat te dicht achter ze langs loopt, maar dat komt omdat ze wel eens een hap van een langslopend paard hebben gehad.
Om een lang verhaal kort te maken.
Stands hebben zeker niet de voorkeur, maar aangezien ze geen schade aanrichten voor de pony's vind ik het geen dierenmishandeling of iets in die geest.
Jolandaa_ schreef:jullie hebben het beeld van dat een paard met z'n hoofd naar de muur zit, en niets ziet. de paarden staan met de hoofden naar elkaar toe, kunnen elkaar zien en de buren snuffelen.
Maanling schreef:Bewegingsvrijheid? Krauwelen? Arabesk toch! Hoe kun je nou aan zulke vreemde dingen denken! Dat hoeft een paard toch helemaal niet? Bewegen..... waar haal je het vandaan?

, gewoon een uurtje, of twee uurtjes rijden is ook wel goed genoeg Maanling schreef:Bewegingsvrijheid? ...Bewegen..... waar haal je het vandaan?
Bewegen krijgen ze als we ze uithalen... toch??