Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
super_freek schreef:Wel een leuke om over na te denken:
Op een mooie lentedag stapt de filosofie-professor de collegezaal in. Bij zich heeft hij een grote, glazen vaas, en een tas met wat spullen. Hij zet, tot verbazing van de studenten, de glazen vaas op zijn bureau, en vult deze met golfballen, die hij zojuist uit de tas heeft gepakt.
Hij wendt zich tot de studenten en vraagt "Zit de vaas nu vol?".
Instemmende geluiden uit de zaal...
Vervolgens pakt hij een zak met knikkers en gooit die in de vaas leeg. De knikkers verdelen zichzelf tussen de golfballen.
Opnieuw stelt hij de vraag "Zit de vaas nu vol?".
Een beetje terughoudender dit keer, reageren de studenten wederom bevestigend.
De professor reikt weer in de tas, en pakt een zak zand, die hij leeg giet in de vaas. Het zand kruipt in de ruimte die er nog over is.
En wederom volgt na dit ritueel de vraag "Zit de vaas nu vol?".
Volmondig roepen de studenten nu "Ja!".
Tenslotte pakt de professor een paar biertjes en giet ze leeg in de vaas.
Hij kijkt vervolgens de zaal in.
"Stel je voor," zegt hij "deze vaas is je leven. De golfballen zijn de zaken in je leven die er écht toe doen: je ouders, je kinderen, je partner, je gezondheid, enzovoorts. Dingen die, als al het andere verloren zou gaan, je nog steeds een vol leven hebt.
De knikkers, dat zijn je huis, je werk, je vrienden, je auto. Het zand, dat is de rest... De kleine dingen... Je televisie, je stereo, en meer van dat..."
Hij vervolgt:
"Stel nu dat we de vaas enkel zouden vullen met knikkers, dan is er geen plek meer voor de golfballen. Voor het zand geldt dat er dan zelfs geen plek is voor knikkers, laat staan voor de golfballen.
Hetzelfde geldt voor je leven: als je dat eerst laat vullen met de kleine dingen, zul je nooit plaats hebben voor de dingen die er werkelijk toe doen. Maak dus tijd om te spelen met je kinderen. Ga uit eten met je vrouw. Verras je ouders met een bezoekje. Poetsen of het vuilnis buiten zetten kan altijd nog...
Zorg dus eerst voor de golfballen. Stel prioriteiten. De rest is maar zand!"
Een beetje huiverig vraagt een studente aan de professor "Maar hoe zit het dan met dat bier?"
"Goede vraag!" antwoord de professor. "Dat bier toont aan dat hoe vol je leven ook is, er is altijd plek voor een paar biertjes!"
super_freek schreef:ja ik dacht ook al dat ik gek werd
Maar goed ik ben het gewoon zat om die koopavonden en in het weekend te werken. En met zo'n baan heb ik dat dus niet meer en het geeft behoorlijk veel afwisseling Marjolein84 schreef:Roddelen als diegene erbij is = het recht in iemands bek zeggen en daar ben ik heel goed![]()
Ja ik werk alweer 6 jaar voor de koele poes. Tja er zijn diverse geintresseerde: Mexx, Vero Moda, Didi e.d. Het houdt in dat ik me dan met de hele inrichting van zo'n toko bezig ga houden. Om mensen naar binnen te lokken en te laten kopen zonder dat er eigenlijk nog een verkoopster aan te pas is gekomen.
mauss schreef:lekker toch die vaste tijden
Net zoals dit weekend moet ik gewoon het hele weekend werken, nou daar baal ik behoorlijk van
_Sammy_ schreef:zo ging bij mij ook even niet goed..
ik ben uitgenodigd via bokt om bij ons op stal een paardenparty te houden, dan komt er een soort winkeltje zal het leuk zijn en zouden we het doen, mag het van yvon?, wat denken jullie op zicht wel leuk een een BBQ er achteraan..
super_freek schreef:_Sammy_ schreef:zo ging bij mij ook even niet goed..
ik ben uitgenodigd via bokt om bij ons op stal een paardenparty te houden, dan komt er een soort winkeltje zal het leuk zijn en zouden we het doen, mag het van yvon?, wat denken jullie op zicht wel leuk een een BBQ er achteraan..
Zou je aan Yvon moeten vragen, maar ik denk het wel. Is dat een soort Tupperwareparty?
super_freek schreef:Marjolein84 schreef:Roddelen als diegene erbij is = het recht in iemands bek zeggen en daar ben ik heel goed![]()
Ja ik werk alweer 6 jaar voor de koele poes. Tja er zijn diverse geintresseerde: Mexx, Vero Moda, Didi e.d. Het houdt in dat ik me dan met de hele inrichting van zo'n toko bezig ga houden. Om mensen naar binnen te lokken en te laten kopen zonder dat er eigenlijk nog een verkoopster aan te pas is gekomen.
Klinkt echt SUPER LEUK! Zou ook echt iets voor mij zijn. Blijf je dan wel in Leiden werken, of door heel het land?
_Sammy_ schreef:super_freek schreef:ja ik dacht ook al dat ik gek werd
ben je ook..
vrijdag ben ik er lekker lang en dan komt deem ook mee want ik geloof dat ze smook ging mooi maken al dat mocht..
mauss schreef:ja ik werk nu 6 dagen in de week 9-5 ongeveer
Marjolein84 schreef:Zou zeker gezellig zijn, Sammy!! Maar dan natuurlijk wel alleen de gezellige mensen uitnodigen van stal

super_freek schreef:Marjolein84 schreef:Zou zeker gezellig zijn, Sammy!! Maar dan natuurlijk wel alleen de gezellige mensen uitnodigen van stal
Ja helaas komen ook de minder gezellige mensen zoals Petra en Petra en Petra en Petra
Beetje jammer.
super_freek schreef:mauss schreef:ja ik werk nu 6 dagen in de week 9-5 ongeveer
6????
ahh, maar daar staan we heel ver boven, zij kan echt niet de gezelligheid weghalen hoor bij ons
lukt niemand..
die komt volgende week zaterdag mag me veulen uit de opfok halen