Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)

Een wonder dat ik er nooit vanaf ben gestuiterd..
Toen ik vanmorgen aankwam bij Ini en in t boek keek op wie ik mocht was ik al blij verrast. Melina zou t zijn en in de 2e les PM. Nou geen probleem toch? Melina stond al op stal, dus snel spullen gepakt, mevrouw lekker verzorgd en gezadeld. Kriebelen met de borstel achter haar oren vond ze trouwens helemaal t einde! Zo fijn!
Maar goed, er moest ook gereden worden en dat deden we in de buitenbak. Ik had verwacht dat ik wat moeite zou hebben met haar tempo, gezien ze in stal al heel voorwaarts was. Maar in draf en galop ging ze heerlijk! Had haar tempo onder controle, kon haar overal heen sturen/ buigen waarheen ik haar wou, ja ze ging megafijn! Had haar voor mijn gevoel lekker aan t lopen. Wel zat ik wat teveel aan haar mond, met hoofdschudden als gevolg. Maar op het eind, toen ik haar iets losser liet, ging ze zelf op haar bitje knabbelen. Ja, dat was heerlijk rijden vanmorgen!
Maar goed, Ini zou Ini niet zijn als ze niet nog weer een leuke verrassing in de petto had! Want ze had tijdens de les al aangegeven dat mijn 2e uur (inhalen) een buitenrit zou zijn. En ze had het er ook over gehad dat dat op Okke zou zijn. Nou niet dus. Want ineens klinkt het: jij rijdt straks buiten op Melina! Je hebt haar zo netjes tussen je benen en handen! Dus ik had gelijk zoiets van WTF!!! Want in de bak onder controle hebben betekent niet automatisch buiten ook. Ik zag mezelf al wegrijden van de groep met een op hol geslagen Melina...
Maar de zorgen bleken uiteindelijk om helemaal niks te zijn. Want bij het wegrijden van het terrein met de groep merkte ik al dat zij een buitenritje ook erg leuk vond! Wat was ze braaf en lief! Langs de boerderij met hond schrok ze even van t geblaf, maar ze bleef braaf in stap met de groep meelopen. Bagger? Geen probleem! Galopje? Wat ging dat fijn zeg! Zo braaf en toch lekker voorwaarts! Heerlijk! Modderplassen? Waren ook al geen ramp voor deze dame! Zo, wat was dit een heerlijke rit! EN wat was ze leuk buiten!
En ja, dan ben je terug op stal en rest je nog afzadelen en naverzorgen! En wat was ze ook hierin weer braaf! Nogmaals mevrouw lekker achter haar oren geborsteld, dat vind ze echt fijn! Gelijk met de andere merries haar naar de wei gebracht. "willen jullie gelijk Nini mee terug nemen?" Geen probleem! Dus op de terugweg Nini mee genomen. EN gelijk met Ini afgesproken dat we volgende week weer springles hebben! Nu al wel zin in! Zal dan ook weer verslag typen, ok?
. En nou net die ene die ik moest hebben, had uiteraard zijn halster kwijtgespeeld... Wat was ik blij dat ik er een mee had! Met paard terug naar t hek lopen, werd met twee paarden teruglopen. Want RW liep als een mak hondje zo achter mij en PM aan naar t hek. Ach ja, die bak biks he... RW zijn liefde gaat blijkbaar door zijn maag
. Kwam onderweg nog een halster zonder paard tegen, dus die ook maar gelijk even geraapt en meegenomen. Voordat 1 van de ruinen dat ding om de benen krijgt... Kom ik bij t hek twee meiden tegen die onder andere dus RW nodig hadden. Nou alsjeblieft, op een presenteerblaadje! De andere dame moest Okke hebben en die moest dus achterin wezen. Haar voor de zekerheid het paardloze halster nog even meegegeven, omdat ik niet wist of Okke er 1 om had. Ik ben intussen doorgegaan naar stal. Want er moest nog gepoetst en gezadeld worden en lestijd kwam wel dichterbij. Alleen toen was daar het volgende probleem: een lege zadelsteun met de naam van PM erboven.
Gelukkig was daar reddende engel Rianka, die mij het zadel van Easter liet pakken om dat te gebruiken. Prima, alleen wie legt dat ding nou weer op de bovenste steunen? Pffffff.... Kleine ikke had een opstapje en wat hulp van de zwaartekracht nodig om dat ding eraf te krijgen... Uiteindelijk met hulp van Rianka vliegensvlug PM te poetsen en zadelen.
Dus met zijn allen de buitenbak in, slepen met balken en staanders en bouwen maar. Met wat aanwijzingen van Ini lukte het prima. Daarna terug naar stal om te zadelen, cap te pakken en op naar de buitenbak.
Moest haar even doorpakken in het begin, maar daarna ging ze als een zonnetje rond, echt super! Wel af en toe hoofd naar beneden en met een zadel dat dan vooruit schuift, is dat niet praktisch. Maar alles is blijven liggen en ik ben blijven zitten. Wat helaas niet van iedereen gezegd kan worden. Zowel de amazone van Blue Maid als die van Sjors hebben een keertje zand gehapt.
Ini zei zelfs nog tegen mij: "jij bent niet bang meer". Want voorheen wilde een springlesje bij mij nog wel eens wat spanning geven, maar vandaag was daar ook niets meer van te merken. Ja, ik merk dat ik vooruit ben gegaan en grenzen heb verlegd!
Mooi toch!
Ja, weer een wel besteedde dag bij de manege!
Nadat hij de blaas leeg had, bleek dat zijn singel zodanig strak zat, dat ik hem niet eens los kreeg. En voorste stoot wel, de achterste niet. Gelukkig was een mede-amazone net iets sterker dan ik hadden we hem toen zo los. Oppy lekker nagepoetst en deken op gedaan en op naar de wei. Ini zag me voorbijlopen en vroeg mij of ik de paar plakjes hooi die daar nog lagen wel even wilde verdelen over de ruinen. Ja hoor, geen probleem. Dus ik eerst Oppy en daarna dat hooi in de wei gooien, komen ze ineens allemaal in galop op me af denderen. "HOOOOOOOIIIIIIIIII!!!!!" zullen ze waarschijnlijk gedacht hebben... Wel leuk om dan te zien hoe ze reageren. Jelle die meerdere stapeltjes voor zichzelf wilde hebben, Bram en Oppy die samen een plakkie hooi delen, alle andere paarden die het niet zoveel uitmaakten, als ze maar iets hadden... Erg leuk en leerzaam om te zien!Maar ja alles gaat voorbij en dus ook deze lesochtend bij Ini! Volgende week nieuwe ronde en nieuw verslag!
En die had ik wel nodig. Want ik mocht Oppy rijden, en ja dat is veel paard om te poetsen! Maar goed dan moet je hem wel eerst uit de wei halen. En dat was even slalommen. Niet zozeer vanwege bagger, meer vanwege andere paarden. Want Oppy stond aan de rechterkant van de wei. Toen ik door het hek kwam, werd ik al aangekeken door een paar nieuwsgierige ruinen. PM en een van de Friezen kwamen ook direct aan wandelen, dus die twee maar even een aan en knuffel gegeven. Fries nummer 2 had toen ook zoiets van: daar moet ik bij zijn... Dus ook die maar even zijn deel gegeven. Toen was t goed en kon ik eindelijk door naar Oppy. Touwtje aan zijn halster en op naar t hek. Alleen was daar ineens Bram. Ook hij vond dat hij zijn deel aandacht moest hebben. Sta je daar met je goede gedrag en 2 paarden... Goh, wanneer heb ik dat eerder gezien
Dus ook Bram maar even gegeven wat hij wilde en daarna toch echt richting stal gegaan.
Geen idee waar die was... Alleen jammer dat Ini juist wilde dat Oppy even goed aan het been werd gezet. In de beginnerslessen was hij een tikje afgestompt geraakt en dat moest er weer even uit.
dat schattige veulentje met mama. Ja, als die aandacht wil, weiger je dat dan? Nope dus... Ik even knuffelen met de kleine dame. Onderweg terug naar stal nog een haarspeld gevonden in t gras en ook maar even meegenomen (die wil je immers niet in een hoef terugvinden). RW was intussen ook klaar en op naar de wei dus. Bij terugkomst nog even de spullen opgeruimd, net als die van Okke, die zijn ruiter/ amazone had laten liggen. Zo houden we de stal immers netjes! Toen was helaas de tijd er al weer om richting huis te gaan, maar ik kan weer terugkijken op een geslaagde ochtend!

lotte_2 schreef:Ja hoor, ik lees ook nog altijd trouw mee
Vind het heel erg leuk om af en toe nog een update te lezen over al die oude en vertrouwde manegepaarden.
Ik wil eigenlijk binnenkort eens een keer langkomen bij Ini, gewoon om te kijken wat er allemaal nog staat en eens bij te praten. Spreek Ini nu ongeveer 1-2x per jaar als ze ponys voor de ponykampen bij ons komt ophalen. Weet je of ze eigenlijk nog het witte schimmeltje heeft? Bij ons heette ze Maxima, maar geloof dat ze haar bij Ini een andere naam hebben gegeven.
) kwam, stond ik echt ff zo:
Mevrouw had namelijk les 1 van de cursus "Hoe word ik een varkentje?" in de praktijk te brengen. En die les luidde: "Neem een modderbad"... Was dus blij dat ik extra tijd had, want t zat echt van de oren tot de staart en van de schoft tot de straalgroeven aan toe...
Oftewel die poetsspullen kwamen zeer goed van pas! En ja, je bent eigenwijs en een halve Fjord of je bent t niet natuurlijk... Dus terwijl jij gepoetst wordt, probeer je je verzorgster ook gelijk te poetsen...Helaas doen paarden dat met de tanden en die tanden in mijn achterste vond ik toch niet echt geslaagd, ook al was t niet hard...
Maar goed, na flink doorpoetsen was ze toch mooi toonbaar geworden, al zeg ik t zelf!
En Rianka geeft nu dus ook les? Wat leuk!