doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_hristelJarig

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:35

Ik moet niet aanstaand weekend mr het weekend erop weer proefje rijd. de f6 Haha!. iem nog tips?

Waar is het cijfer van de verzorging eigenlijk op gebasseerd? Want de enne x heb ik een 7 en de andere x een 8 terwijl mn paardje waar k mn proef op rij altijd hetzelfde uitzie

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:29

Naomi_Jortje schreef:
Dankjewel, ik was ook echt heel erg blij, want mijn ouders hadden gezegt dat ik met Jorlando nooit bij de 1e 3 zou komen, en mijn instructrice en ik zeiden allebei dat dat wel kon, en nou werd ik dus 2e Haha! *LOL*

gefeliciteerd meid

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:32

C_hristel schreef:
Ik moet niet aanstaand weekend mr het weekend erop weer proefje rijd. de f6 Haha!. iem nog tips?

Waar is het cijfer van de verzorging eigenlijk op gebasseerd? Want de enne x heb ik een 7 en de andere x een 8 terwijl mn paardje waar k mn proef op rij altijd hetzelfde uitzie

das een punt van de jury en daarom zit er dus verschil in.
Maar misschien wordt dat in 2008 wel gewijzigd (hier is nl over geklaagd)

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:44

Mmm ik vind het ook zo raar namelijk. Lijk me wel leuk als daar richtlijnen voor kwamen

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:00

Ik heb 15 april weer een FNRS wedstrijd Haha!
Ga de F7 doen.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:45

ik heb 14 april ook wedstrijd ik rijd f15 voor de 2de keer dan en dan mag ik naar de f16

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:50

C_hristel schreef:
Mmm ik vind het ook zo raar namelijk. Lijk me wel leuk als daar richtlijnen voor kwamen

op de terugkomdag van de FNRS is dit wel besproken maar het was zo'n heftig onderwerp dat we er nog niet uit zijn
kortom wordt vervolgd

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:53

kimpjj schreef:
ik heb 14 april ook wedstrijd ik rijd f15 voor de 2de keer dan en dan mag ik naar de f16

let even goed op dan want per 1 april (is geen grap)mogen alleen gediplomeerde juryleden deze proeven beoordelen die daadwerkelijk hun certificaar hiervoor hebben behaald.
Je hebt anders kans dat je eventueel behaalde promotiepunt niet telt.
De manege houders kunnen op de site van de FNRS lezen wie hiervoor bevoegd zijn.
Afgelopen weekend heb ik toevalig ook examen gedaan maar de uitslag is nog niet bekend

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

Flurk schreef:
C_hristel schreef:

op de terugkomdag van de FNRS is dit wel besproken maar het was zo'n heftig onderwerp dat we er nog niet uit zijn
kortom wordt vervolgd

haha oke Haha!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 01:41

Ik ben ook wel benieuwd Lachen
4 weken geleden reed ik op een paardje, netjes gepoetst, staart uitgeplozen, knotjes in, wit dekje handschoentjes en broek, rijjasje aan enzo, eigenlijk precies zo als officieel moet. Toen had ik een 8 voor verzorging van ruiter en een 8 van verzorging van paard.

Zondag: Precies hetzelfde paardje met precies dezelfde spullen en ook knotjes weer in enzo en nu 2 keer een 7 gekregen.

Wel beetje balen als je dan net 209 punten hebt ofzo Knipoog

Ik vind wel dat je onderscheid kunt maken tussen wel of geen witte rijbroek en wel of geen wit dekje eronder enzo. Je laat toch zien dat je er moeite voor doet. Bij ons rijd alleen iedereen in vol tenu dus sja daar heb je ook niets aan Haha! Maar vorig jaar reed ik nog in mn verenigingstrui en kreeg standaard een punt lager! Terwijl ik toch gewoon alles netjes had en ook wit kraagje en een donkerblauwe verenigingstrui. Daarom ook maar (samen met een vriendin) een jasje gekocht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 08:06

Als wij in onze clubtrui rijden krijgen we gewoon hetzelfde cijfer als mensen met een jasje. Vind ik ook logisch. Volgens mij staat dat ook ergens in de regels....

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:08

Fleury: ja dat heb ik dus ook heel vaak.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:14

ik wil jullie wel even uitleggen hoe ik mijn cijffers geef maar daar kunnen anderen dus heel anders tegenover staan.
maar goed hier komt het;
clubkleding vind ik meestal niet mooi maar dat gevoel zet ik dan even aan de kant
clubkleding krijgt bij mij hetzelfde cijffer als iemand in tenu
meestal een 7 (soms ook wel een 8)
paarden en pony's krijgen bij mij ook een 7 tenzij er niets aan gedaan is (geen vlechten of iets degelijks wordt dus een 6 of iets anders) iemand in tenu maar niet kompleet krijgt dus geen 7 maar een 6 (= toch voldoende) maar het moet wel verzorgd eruit zien iemand met zwarte handschoenen krijgt een 5

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:18

En waneer geef jij soms een 8?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:20

Als ik op een bedrijf kom en de eerste combinatie jureer dan schrik ik soms wel eens van de uitslag (bijv erg slecht) en dan ga ik meestal over op een 8 voor de laatste 2 punten
ik blijf dan wel de combinaties die erna komen ook een 8 geven.
kijk mensen die bijv. F1 of F2 rijden hebben over het algemeen geen tenu dus die zal ik daar echt niet op afrekenen.
je kunt tenslotte niet in iemands zijn of haar portomonai kijken maar als andere mensen wel in tenu zijn moet je daar wel verschil in maken vind ik.
vandaar dat tenu mensen bij mij dus een punt hoger zitten
het moet niet zo zijn dat het laatste puntje van de verzorging ervoor zou zorgen dat je de proef wel of niet haalt.
als dat zo is heb je dus slecht gereden
210 punten kun je echt makkelijk halen als je tenminste geen gekke dingen doet.

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:23

Flurk schreef:
Als ik op een bedrijf kom en de eerste combinatie jureer dan schrik ik soms wel eens van de uitslag (bijv erg slecht) en dan ga ik meestal over op een 8 voor de laatste 2 punten
ik blijf dan wel de combinaties die erna komen ook een 8 geven.kijk mensen die bijv. F1 of F2 rijden hebben over het algemeen geen tenu dus die zal ik daar echt niet op afrekenen.
je kunt tenslotte niet in iemands zijn of haar portomonai kijken maar als andere mensen wel in tenu zijn moet je daar wel verschil in maken vind ik.vandaar dat tenu mensen bij mij dus een punt hoger zitten
het moet niet zo zijn dat het laatste puntje van de verzorging ervoor zou zorgen dat je de proef wel of niet haalt.
als dat zo is heb je dus slecht gereden
210 punten kun je echt makkelijk halen als je tenminste geen gekke dingen doet.

Dat vindt ik heel eerlijk. Ik vindt het ook logische dat je mensen met een tenu hoger geeft, wel zo eerlijk inderdaad. En mensen die er bijvoorbeeld helemaal geen geld voor zouden hebben kunnen zulke dingen ook nog tweedehands kopen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:25

C_hristel schreef:
En waneer geef jij soms een 8?

soms heb ik ook wel eens een strengere bui zeg maar en dan geef ik ook een 8
het komt soms voor dat er aan mij gevraagd wordt of ik streng wil jureren (ik vraag dan waarom)
het blijkt dan dat de manegehouder vind dat de mensen te snel doorstromen naar een volgende rubriek
je geloofd het misschien niet maar deze vraag komt regelmatig en dan ga ik ook altijd bij verzorging op een 8 zitten. (want meestal komen er dan zeer slechte combinaties in de baan na dit verzoek)
kijk ik jureer wat ik zie en iets is goed of fout.
dus de vraag over dat strenger jureren daar moet ik altijd een beetje om lachen (inwendig)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:29

ik wil niet opscheppen maar ik vind zelf dat ik een goede jury ben
meestal gaat mijn vader gezellig mee om te schrijven en samen zijn we een goed team.
een volte niet rond is al snel een 5
niet op de letter rijder is bij mij ook een 5 (ik vind dat belangrijk)
verkeerde galop niet hersteld is een 4 (staat in het regelement een 3 of een 4)
gallop op verkeerde plaats aangesprongen maar wel goed een 5
een overgang niet netjes terug gereden dus niet goed voorbereid een 5 en voorwaardts ook
gallop lekker op de gevraagde plek en mooi voorwaardts minstens een 7 maar dan moet de persoon hierbij wel in balans zitten en niet als een zoutzak achter de beweging aan komen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:31

en zo zijn er heel veel dingen waar je op kunt letten en die het cijffer beinvloeden het hangt ook van het gevraagd niveau af
een F2 ruiter kun je niet vergelijken met een F9 ruiter dus dat zie je dan ook in de overgangen maar lagere proeven rijden meestal wel beter op de letters

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:36

Flurk schreef:
ik wil niet opscheppen maar ik vind zelf dat ik een goede jury ben
meestal gaat mijn vader gezellig mee om te schrijven en samen zijn we een goed team.
een volte niet rond is al snel een 5
niet op de letter rijder is bij mij ook een 5 (ik vind dat belangrijk)
verkeerde galop niet hersteld is een 4 (staat in het regelement een 3 of een 4)
gallop op verkeerde plaats aangesprongen maar wel goed een 5
een overgang niet netjes terug gereden dus niet goed voorbereid een 5 en voorwaardts ook
gallop lekker op de gevraagde plek en mooi voorwaardts minstens een 7 maar dan moet de persoon hierbij wel in balans zitten en niet als een zoutzak achter de beweging aan komen

Over herstellen van verkeerde galop heb ik nog wel een vraag.
Ik rij de laatste tijd op een pony die geen rechtergalop kan.
Met de wedstrijd neem ik hem altijd terug in een hoek op de volte, paar passen draven en opnieuw.
Alleen elke keer staat er bij: 'Niet hersteld'?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:53

als jury spreek je vooraf even met de manegehouder of wedstrijd leiding.
deze 'problemen' hoor je dan dus te horen en je houd er met het jureren dan rekening mee. jij verteld dat je hem dus terug neemt en opnieuw aanspringt das dus goed echter de plek waar je dat hersteld moet wel redelijk snel zijn en niet bijv een halve hoefslag doorgalloperen en dan aanspringen.
als jij dus doet wat je hier schrijft dan is het zaak om na je wedstrijd de jury hier even een vraag over te stellen.
want mij is op dit moment ook niet duidelijk waarom zoiets op je protocol staat het kan zijn dat de jury hier bedoelt heeft dat hij nog steeds in de verkeerrde gallop zit.

C_hristelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:20

Bedankt voor je duidelijke uitleg Flurk. Je komt idd wel over als een goede jury

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:06

Ja, ik zou jou ook eens graag als jury op onze manege willen hebben Haha! Ik zou erg benieuwd zijn!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:12

laatst had ik bij een pony een kanttekening gekregen, die zou rechtsom (of linksom weet niet precies meer) niet makkelijk goed aanspringen, maar hij kon het wel.

Bij de ene ruiter was er geen probleem, bij de andere sprong hij wel verkeerd aan. Maar die amazone wekte niet de indruk dat ze het in de gaten had. Laat staan dat ze een poging deed om te herstellen. Ik heb toen een 5 gegeven met het commentaar, probeer toch te herstellen ondanks dat je weet dat hij het niet kan.
Zo laat je wel zien dat je weet dat hij verkeerd zit!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:32

ja maar stel nou dat de pony niks in de manen en staart heeft omdat hij daarvoor lessen heeft gelopen. en hij ook geen wit shabrakje eronder heeft enz...wat ik begreep is wat ik hoorde dan dat bij ons het cijfer een 7 blijft t maakt niet uit hoe netjes je je paard gevlochten heb...:Sgepoetst gewassen enz..

ik vind dat best wel ja raar.. want sommige mensen doe hun uiterste best om het paard tip top verzorgd de ring in te laten verschijnen..