Heb trouwens zondag weer hele toestanden meegemaakt...heb er echt een paar nachten beroerd van geslapen. We gingen een onderlinge koetsentocht maken; F. met de fries Bauke, Lonneke en ik er bij op de kar en J. met Maicka. Onderweg sloot G. aan die met een jonge hengst reed, met A en vriendje van dochter van A. op de kar. De dochter reed de oudere hengst van G. onder het zadel. Op een gegeven moment reden we op een zandweggetje, en was G. achterop bij J. gaan zitten, en stuurde A. de jonge hengst. Helaas ging er iets niet goed, en ik zie het paardje zo in een paar passen de greppel naast de weg inlopen. Heel dom; ik zag het beestje gewoon in de lucht hangen denkend 'verrek, waar is de grond gebleven???' G. sprong er gelijk achteraan, kon de leidsels net grijpen en voorkomen dat het paardje op hol sloeg, maar de koets was om gevallen en A. had behoorlijk pijn aan haar voet. Heel drama op dat moment, een hoop onrust bij de paarden, maar goed. Uiteindelijkalles weer kalm en stonden we wat gein te maken. A. moest naar het ziekenhuis, dus werd M. gebelt met de vraag haar met de auto op te halen. Alleen kon hij het niet vinden, dus wilden we met de paarden hem tegemoed rijden. Ik hielp op dat moment G. met de jonge hengst, we stonden op het land terwijl de rest nog op de weg stond. En toen draaide F. Bauke om, waardoor deze naast de oudere hengst kwam te staan... Deze hengst heeft tot 3 jarige leeftijd wild in een kudde gelopen, en was daar de big boss. Meteen ging ie in de aanval; haalde eenpaar keer vol uit met z'n achterhoeven waarbijde ruiter er af gleed / sprong, en de teugels los liet. Het volgende moment draaide hij om, en viel met zijn voorhoeven de koets aan, waarbij Lonneke achter F. weg dook om die hoeven te ontwijken, en F. Bauke in bedwang hield en de hengst met zijn vuisten voor z'n snuit sloeg. Uiteindelijk kreeg hij hem weg geduwt. (ondertussen was ik hard bezig met rennen; dat mormel moest weer gevangen worden) Winter besloot hierna Maicka aan te vallen; steigerde over haar schoft heen en beet haar in haar hals en op haar hoofd. J. joeg haar op in de hoop de hengst zo kwijt te raken, en dat lukte ook. Maicka scheurde er even tussen uit, waarbij ik enorm bang was dat zij ook om zou slaan, dus Winter gelaten voor wat hij was en achter Maicka aan gesprint. Maar J. en Maicka zijn een goede combinatie, en ze kreeg haar snel terug. Intussen had Winter besloten terug naar huis te rennen. Alleen moest hij hiervoor een drukke weg over, eneen levensgevaarlijke kruising oversteken (deze zit in een bocht. Samen met de ruiter bij G. achterop de koets gesprongen en er achter aan. G. wilde de jonge hengst niet over de top jagen en bleef in een rustige draf, dus daar zagen we Winter gaan, in de verte. Bagger scheten we! Vindt het ook heel knap dat G. de jonge rustig hield; Winteris heel speciaal voor hem. Hij heeft hem zelf helemaal afgericht terwijl dit paard nog geen halster gewend was! Onderweg passeerden we een auto, daar ben ik in gesprongen en die zou me naar het huis van G. brengen zodat ik daar de hengst op kon vangen. Net voorbij de kruising zagen we hem staan; auto's hadden hem net kunnen ontwijken, en mensen met verstand van paarden hadden hem kunnen vangen. De ruiter er weer op, en het laatste stuk heeft ze hem terug gereden terwijl ik hem in de houdgreep hield. Ik ind het heel dapper van haar om na al die toestand er toch op te klimmen! UIteindelijk zit A. nu met een gipspoot, heeft Winter wat lakschade en Bauke een dikke knie. Mar dat was vandaag gelukkig al wat dunner. Maar dit had verdomt slecht af kunnen lopen....
Oh gatverdamme dan schrik je je echt kapot. RB heeft wel een geprobeerd om te draaien met kar en al en dat vond ik al eng maar dat is niks vergeleken met wat jij mee maakte.
Hoezo,kan omdraaien dan niet? Nee, zoiets maak je ook niet mee, als het goed is. Had ook niet te hoeven gebeuren. Alleen is vandaag gebleken dat Bauke psychisch in de knoopzit door dit gebeuren. Een normaal paard met pijn loopt kreupel, maar hij wilt zijn ruiter zo graag een plezier doen dat hij toch braaf de dressuuroefeningen doet, maar heel onrustig wordt met zijn hoofd. Komende tijd mag hij lekker rustig aan door het bos struinen, want beweging op zich is wel weer goed voor zijn knie.
Tja, dit staat nu ook met stip op nr 1 in mijn 'enge-paarden-ervaringen-lijstje' Eerst was dat de stagaire die gecrascht werd onder een steigerende grote kwpn-er. Haar eigen schuld, en had alleen een gebroken hand. Knol stond alleen heel droog te kijken zo van 'hier klopt iets niet...' Maarre Wendy, hoe gaat het nou met de verhuizing?
Trouwens ik zoek waarschijnlijk een nieuwe bijrijdster/verzorgster voor Red Bull. Als iemand nog iemand weet. Ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wel wil, maar misschien dat als er ineens een voor mijn neus staat ik overtuigd ben. Niet jonger als 15 graag en iemand die niet bang aangelegd is. Geef even een gil als jullie wat weten.
@ Emy; wat een geweldig leuk filmpje, ben fan van dat schaapje! Enne...ik kom voorlopig maar niet op de thee, ben nog steeds geen fan van schimmel-thee @ Wendy; hang een briefje op op de manege, wedden dat je binnen een week voorzien bent? @ Maike; dapper hoor, zo'n besluit durven nemen! Idd heel veel plezier en succes met Nierene!
En als zelf Anne het lust, is het goed? Sorry, maar blijf lichtelijk argwanend; een familie dat pompoenensoep eet... Wendy; veel plezier met Rob! In Juni, in Paradiso, toch? Zelf ga ik naar appasionata, een paarden show in Amsterdam