Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:41

potverdikkie schreef:
Maar ja, zo stel ik mij ook de vraag of een paard het wel zo prettig vindt om in de gure regen wind en kou te staan.
Of ligt ie liever in een warme box met laag stro?

Als ik zie dat op het einde van het buitenseizoen de paarden in het kuil gaan liggen....................tja...

Er zullen zeker paarden zijn, die wat minder gek zijn op regen e.d.
Wij hebben een oudje van 35 rondlopen, die ook binnen staat bij heel slecht weer, maar verder staat ze overdag in de winter vrijwel altijd buiten (in de zomer ook 's nachts).

Maar mag ik je uitnodigen mijn paard te komen bekijken? Die is dolgelukkig buiten, weer of geen weer. En dan wil ik hem ook nog wel voor je in een box zetten, kun je zelf zien wat er gebeurt Haha! .
Al hoewel, ik doe hem dat liever niet meer zomaar aan, tenzij het wegens gezondheidsredenen moet ofzo (gelukkig is 'ie nooit ziek, ondanks het buiten staan).

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:41

Pensionstallen of maneges die hun paarden in stands huisvesten zonder dagelijkse weidegang denken niet aan het welzijn van een paard maar enkel aan het verdienen van geld. Deze paarden hebben levenslang of anders gezegd: het is slavernij!.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:42

@ Jolandaaa, Ga zelf de hele dag op het toilet zitten en kom er twee keer per dag een uurtje af. Je mag geen boekje mee en je mag ook geen tegels tellen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:43

lodo schreef:
Pensionstallen of maneges die hun paarden in stands huisvesten zonder dagelijkse weidegang denken niet aan het welzijn van een paard maar enkel aan het verdienen van geld. Deze paarden hebben levenslang of anders gezegd: het is slavernij!.

slavernij is wel het juiste woord ja. Mensenslavernij is dan wel afgeschaft, maar onze dieren.... varkens, koeien, paarden....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:48

Marjoow schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie van stands vinden. Op mijn manege staan alle paarden en pony's in stands.

Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt. In een stand kan een paard/pony makkelijk liggen.

Maar ik vraag dus om jullie mening??
Moeten stands worden afgeschaft?
Of is er niks mis mee?

Groetjes Marjoow

Ja en in een stand staat het paard al met de kont naar je toe, veel meer risico als in een box, omdat je daar namelijk nog kunt wegkomen.
Daarbij benader je het paard van achter, een doezelend paard kan schrikken en je een knal verkopen!

Ook staat het paard vastgebonden, nog minder vrijheid als in een box dus. Het enige wat hij kan is liggen en staan, een paard in een box kan ten minste nog een beetje bewegen.

Dus kortom nee imo mogen ze per direct afgeschaft worden!

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:33

Op de manege waar ik rijd staan alle pony's in ruime boxen behalve 1. Dat is een fjord en als die stal staat trapt hij em kapot. Daarom staat hij in een stand. Dat wil niet zeggen dat ik standen niet zielig vind. Want ik ben als de dood voor dat paard als hij in een stand staat. Hij krijgt er nogal trapneigingen van (die hij ook uitvoert). Hij heeft ook een hele tijd in een gewone stal gestaan en toen was hij prima te poetsen en op te zadelen. Hij was daar eigenlijk vrolijker denk ik. Maar goed. Ik ben er echt tegen. Het liefst heb ik paarden gewoon op de wei met een schuilstal zodat als ze even niet buiten willen staan ze naar binnen kunnen. Maar ach, dat is mijn mening.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:38

Bij ons staan alle dieren in boxen van 3x3m en voor de kleinsten hebben we 2 1,5x3m boxjes. Stands zijn hartstikke ongezond en gevaarlijk, naar mijn mening. Op mijn oude manege stonden d'r ook een heleboel in stands; Voor kleine pony's als shetjes en welshjes vind ik het oke, maar grotere pony's en paarden in stands? Hell no!

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:43

MRIIIS schreef:
Bij ons staan alle dieren in boxen van 3x3m en voor de kleinsten hebben we 2 1,5x3m boxjes. Stands zijn hartstikke ongezond en gevaarlijk, naar mijn mening. Op mijn oude manege stonden d'r ook een heleboel in stands; Voor kleine pony's als shetjes en welshjes vind ik het oke, maar grotere pony's en paarden in stands? Hell no!

Ookal heb je een kleine pony in een stand. Vind ik het nog niet kunnen. Stands zijn niet groot en als je dan klein bent heb je iets meer ruimte als een grote pony, maar daar heb je ook niet veel aan. Wat mij betreft worden die dingen afgeschaft(dat gaat toch gebeuren? iemand enig idee wanneer?). Geef mij maar een weiland met een schuilstal/ruime boxen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:51

Ninx schreef:
Kan het zijn dat zowel Arjaaaaaaa als Jolandaaaaaa manege ruiters zijn? Dit zou hun reactie verklaren.
Overigens vind ik dat Arjaaa een stuk vriendelijker is.
Jolandaaaaaaa, je zou open kunnen staan voor mensen die reeds jaren eigen paarden hebben, paarden fokken, en/ of met paarden werken in welke branche dan ook.
Deze mensen weten wel degelijk waar ze het over hebben.
Veronderstellen dat men achter elkaar aan sjokt is incorrect, en daarbij laat ik me dat ook niet door zo'n jong meisje vertellen.... al vind ik het ook wel schattig.

ps@ Jolandaaaaa: ik hoop dat ze je bij Natuur & Welzijn (bestaat zo'n opleiding?) een iets vriendelijker manier van paarden houden zullen bijbrengen. Ik zou mijn cliënten als hulpverlener niet naar jouw toekomstige zorgboerderij sturen als de paarden er zo bij staan....

ten eerste rijd ik op de manege ( nou en) ten 2e rijd ik op een vz paard en ten 3e heb ik een eigen paard gehad. Ik vind dat het er gewoon niet zielig is voor de beesten. lijden ze? NEE! helemaal niet. ik zie er GEEN enkel beest tussen staan dat ongelukkig is. en weetje, mijn pony stond in onze oude varkensstal. ze zou ook in een stand komen te staan. aangezien de vloer daar niet goed voor was werd het omgebouwd tot box. maar we hadden ook varkensstallen. Riva stond 24/7 in wei. alleen met noodweer op stal. ik wou der niet binnen want daar hield ze niet van. niet elk paard kan binnen, maar er zijn paarden die het kennelijk wel kunnen.
wanneer jij op wedstrijd gaat staat je paard ook op trailer? denk daar dan ook aan. vind je dat zielig, nee het is voor even. maar wat dan nog er is niks zieligs aan.
Ik vind een stand een vriendelijke manier. en nog veiliger voor clienten ook. bij koe scheren staat een koe ook vast aan het hek. op stand manier. zelfde principe. erg vinden ze het niet. ( kunnen hoogstens opzij trappen maar dat doen ze niet. waarom niet? omdat ze dat gewend zijn. aangeleerd. dus een paard is het ook aan te leren. en erg is het niet. 'sielug' al helemaal niet. 'sielug' is dat het paard gedumpt word, verwaarloosd, geen droogvoer krijgt of het mishandeld word. het is in jullie ogen niet prettig, maar zielig is het zeker niet en dat zal het ook nooit worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:24

Dan heb je koeien zeker nog nooit het land in zien rennen na de winter? Reken maar dat ze dan blij zijn!
Daarnaast ga ik niet naar wedstrijden....
Los daarvan is dat natuurlijk wel iets anders, we hebben het hier over een permanente leefomgeving... niet over enkele uurtjes.
Maar goed, het is me duidelijk dat je de argumenten niet tot je door wilt laten dringen.
Want dan zou je favoriete manege ineens niet meer zo'n paardvriendelijke plek zijn...
Je "leert" een dier niet vast te staan in een stand, je "dwingt" het dier daartoe. Net zoals een kip in een legbatterij, een aap in een kooi voor proefdieren, een leeuw in de dierentuin, varkens in de bio-industrie.... Deze redenatie is dus niks waard helaas.

Enfin, dan besluiten we de discussie tussen jou en mij er iig mee dat we het niet eens kunnen worden.
Hopelijk gaat de regelgeving straks in afschaffing van die onzinnigheid voorzien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:30

even in een stand staan is niet zo erg,maar hoe kan je nou zeggen dat een paard er goed in staat........
lekker de hele dag naar de muur kijken,arme dieren

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:50

ik zal joun eens dag en nacht met je hoofd aan een muur binden denk ik op zo'n moment, dag en nacht. Nooit eens lekker krabben, of draaien, eventjes anders gaan staan.
En zo'n halster heeft ook gewicht. niet veel denk je dan, maar wel als het de hele dag aan je hoofd hangt.

Ik vind een stal veel vriendelijker en veiliger dan een stand. En zo zal ik het ook bliven vinden.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:07

MRIIIS schreef:

Stands vind je voor grotere pony's dus zieliger? Omdat ze in verhouding groter zijn voor shetten en kleinere pony's?
Dat vind ik echt onzin. Wat maakt een Shetlander nou anders, hij vindt het toch zeker ook niet prettig om vast te staan en de godganse dag tegen de muur aan te kijken?

Over het algemeen ben ik fel tegen stands. Dieren hebben geen bewegingsvrijheid (behalve een uurtje per dag flink werken met een hobbelende ruiter), geen mogelijkheid om met hun soortgenoten om te gaan, worden stijf, chagerijnig, bijterig, nukkig enz.
Daarbij vind ik het voor de klanten een stuk onveiliger. Wat hiervoor al werd gezegd, het paard wordt vanaf de achterkant betreden. Een paard blijft een vluchtdier, maar in nood zal het vechten. Schrikt het dier en beseft het dat het vast staat zal het dus slaan.

Ik heb ook op zo'n manege gereden, waar de pony's zelfs al met zadels op de hele dag op de stand stonden. Toen had ik geen flauw benul van hoe zo'n dier erbij stond, laat staan dat ik het erg vond.
Gelukkig weet ik wel beter nu..
Ik ga voor een weiland met grote schuilstal, waar de paarden bij elkaar kunnen staan. Leren de mensen ook nog eens een paard uit de kudde te pakken en deze te verzorgen, willen ze er leuk op kunnen rijden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:08

Liannerd schreef:
MRIIIS schreef:

Ookal heb je een kleine pony in een stand. Vind ik het nog niet kunnen. Stands zijn niet groot en als je dan klein bent heb je iets meer ruimte als een grote pony, maar daar heb je ook niet veel aan. Wat mij betreft worden die dingen afgeschaft(dat gaat toch gebeuren? iemand enig idee wanneer?). Geef mij maar een weiland met een schuilstal/ruime boxen.

Op mijn oude manege waren er 3 kleintjes en voor hun was zo'n stand prima; Ze zaten niet vast (geen van de paarden) en konden liggen en zich omdraaien etc. Lachen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:09

kas_flower schreef:
MRIIIS schreef:

Stands vind je voor grotere pony's dus zieliger? Omdat ze in verhouding groter zijn voor shetten en kleinere pony's?
Dat vind ik echt onzin. Wat maakt een Shetlander nou anders, hij vindt het toch zeker ook niet prettig om vast te staan en de godganse dag tegen de muur aan te kijken?

Over het algemeen ben ik fel tegen stands. Dieren hebben geen bewegingsvrijheid (behalve een uurtje per dag flink werken met een hobbelende ruiter), geen mogelijkheid om met hun soortgenoten om te gaan, worden stijf, chagerijnig, bijterig, nukkig enz.
Daarbij vind ik het voor de klanten een stuk onveiliger. Wat hiervoor al werd gezegd, het paard wordt vanaf de achterkant betreden. Een paard blijft een vluchtdier, maar in nood zal het vechten. Schrikt het dier en beseft het dat het vast staat zal het dus slaan.

Ik heb ook op zo'n manege gereden, waar de pony's zelfs al met zadels op de hele dag op de stand stonden. Toen had ik geen flauw benul van hoe zo'n dier erbij stond, laat staan dat ik het erg vond.
Gelukkig weet ik wel beter nu..
Ik ga voor een weiland met grote schuilstal, waar de paarden bij elkaar kunnen staan. Leren de mensen ook nog eens een paard uit de kudde te pakken en deze te verzorgen, willen ze er leuk op kunnen rijden.

Ze stonden niet vast Knipoog (Geen van de paarden) Ze konden gewoon liggen etc. Knipoog

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:09

Bedoel jij echt een stand waarin ze vast staan, of wel los?
Ik vind persoonlijk een stand maar niets, en vooral op maneges (wat ik gezien heb) ronduit gevaarlijk. Mijn moeder is bang voor paarden en dan moet je tussen al die paardenbillen (sommige met losse beentjes) doorlopen. Dat is geen succes. Daarnaast benader je een paard op deze manier van achter, wat voor mij ook niet echt een manier van doen is.
Ik vind het veel fijner wanneer een paard de ruimte heeft, wat kan scharrelen, en het belangrijkste, wanneer ik hem van voren kan benaderen.

In ieder geval geen stand voor mijn pony.

ik vind prezies het zelfde!!!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:10

Ik had het over een stand waarin ze los staan ^^

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:11

Slim om dat er dan vooral níet bij te zetten. Kan je verwachten dan!
In de meeste stands staan de paarden namelijk vast.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:13

Nee ik was het vergeten omdat ze in het begin wel gewoon vast stonden, maar later niet meer Knipoog
Maar jeuzus je hoeft niet zo aanvallend te doen xD

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:14

Arabesk schreef:
Pistasche schreef:
Stands zijn echt vreselijk die dingen moeten verboden worden.. Stallen zijn veel beter en een tevreden paard dat niets heeft zalniet snel trappen..

In sommige gevallen zijn stands minder slecht. In stands kunnen de pony's elkaar vaak in elk geval nog zien. In sommige paardenboxen met drie dichte wanden en tralies aan de voorkant, zien ze helemaal geen soortgenoten....

Ik bedoel qua ruimte maar je hebt helemaal gelijk Lachen De stallen bij ons hebben lage tralies zodat ze elkaar wel kunnen zien Ja

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:14

Ligt eraan hoe je het opvat. Ik bedoel het niet aanvallend, maar wil je even duidelijk maken dat het handiger is wanneer je wat zegt het goed te zeggen, anders krijg je heel bokt over je heen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:47

Ik vind stands helemaal niks, puur om het feit dat ze klein en smal zijn en het paard niet kan liggen of draaien (ik praat nu over de stands die ik weleens heb gezien)

Een stal is wel beter, maar het moet dan wel een ruime stal zijn van minstens 3x3 (ligt ook aan hoe groot het paard is)

Het allerbeste is gewoon altijd buiten, maar ook niet tot dik in het nat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:51

Vreselijk..

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:53

KiWiKo schreef:
Ik vind het VRESELIJK, echt vreselijk!

Ik ook!
Ze staan de heletijd vast, kunnen hij kont niet keren...
In een box kan het paard beter liggen en net zolang rondraaien tot hij sterretjes ziet.

Edit- ik lees dat er stands bestaat waar paarden niet vast staan. Ik weet niet wat ik me hier bij moet voorstellen Knipoog
Laatst bijgewerkt door sammyvriend op 19-12-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:56

Ik vind het ook vreselijk
mijne heeft een stal van 7 op weet ik veel.. lekker ruim dus Lachen hij kan er liggen, rollen, en zich gewoon bewegen zoals het hoort Lachen dat vind ik goed ja Knipoog
In een stal heb je de mogelijkheid om als een paard wil trappen opzij te gaan dus dat is eigk. geen argument