rc het fjordenpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:29

L_bonsai_L schreef:
de paarden staan niet de hele dag aan de balk hoor, en het is altijd nog beter als in een stand staan :)
en over die halsters met bitten, je moet er even aan wennen, ik vond het eerst ook raar, maar het rijd prima :)

lijkt me vooral voor het paard niet echt prettig rijden.

Suuskipje

Re: rc het fjordenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:30

Die merkt geen verschil hoor mang ;)
we rijden geen hoge dressuur daar he, aan een lang teugeltje door het bos struinen is ook niet bepaald intensief. Of je moet aan je paard zijn gaan plukken om hem rond te krijgen?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:35

waarom zou een paard er last van hebben?
het is eigenlijk geen verschil.
alleen hebben ze minder strakke riempjes om hun hoofd gebonden.
eigenlijk alleen maar lekkerder voor ze lijkt mij dus :)

en de bitten zitten gewoon het zelfde als bij een hoofdstel, ze controleren altijd goed of die goed zitten enzo :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:36

ze laten ook gewoon mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten op buitenrit gaan hoor. wie weet hoeveel die trekken ;)
en als het toch alleen maar aan een lang teugeltje is, kunnen ze dan het bitje er niet gewoon afhalen?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:37

L_bonsai_L schreef:

en de bitten zitten gewoon het zelfde als bij een hoofdstel, ze controleren altijd goed of die goed zitten enzo :)

die ''strakke riempjes'' die zorgen ervoor dat het bit stabiel in de mond ligt ;)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:50

als je niet in de mond zit te trekken blijft het bit ook goed in de mond liggen, en je moet volgens mij wel ervaring hebben om daar te mogen rijden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

en er word ook gezecht, dat je met losse teugels moet rijden, omdat de paarden dat gewend zijn enz.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:53

L_bonsai_L schreef:
als je niet in de mond zit te trekken blijft het bit ook goed in de mond liggen, en je moet volgens mij wel ervaring hebben om daar te mogen rijden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

en er word ook gezecht, dat je met losse teugels moet rijden, omdat de paarden dat gewend zijn enz.

Nou Lucy er komen daar idd ook wel mensen huren die niet kunnen rijden hoor. Maar die gaan natuurlijk niet zo crossen als wij doen. Die stappen voornamelijk met los teugeltje en miss een heeeel klein drafje proberen maar meer ook niet

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:59

dat kan wel, op de site staat dat het wel de bedoeling is dat je ervaring hebt, maar het kan best dat dat niet altijd zo is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:01

_Linn_ schreef:
L_bonsai_L schreef:

Nou Lucy er komen daar idd ook wel mensen huren die niet kunnen rijden hoor. Maar die gaan natuurlijk niet zo crossen als wij doen. Die stappen voornamelijk met los teugeltje en miss een heeeel klein drafje proberen maar meer ook niet

kwamen inderdaad toen ook mensen zonder ervaring. werd niet verteld dat ze met een los teugeltje moesten rijden hoor. tegen ons trouwens ook niet...

ik ken maar genoeg mensen die niet kunnen rijden en denken het allemaal wel even te doen. geloof me, mensen zonder ervaring durven vaak de teugels niet eens lang te laten ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:02

Er komen vaak genoeg vriendjes mee van meisjes die wel kunnen rijden en die vriendjes kunnen egt niet rijden :P

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:07

tuurlijk zou het beter zijn, als ze allemaal een goed passend hoofdstel hadden, maar ze hebben zo veel paarden, dat gaat gewoon niet goed.
en halsters met bitten is opzich een prima oplossing, als mensen er goed mee om gaan :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:13

maar je hebt natuurlijk altijd mensen die niet kunnen rijden, en denken dat ze wel ff een buitenrit kunnen maken, en denken dat ze weten wat ze doen, maar zulke mensen hou je altijd, en als ze dan een hoofdstel om hebben, en er in de mond getrokken word, is dat ook niet lekker voor de paarden, dan is het misschien nog wel lekker, dat het bit niet helemaal vast gesnoert zit in de mond.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:32

mang schreef:
ze laten ook gewoon mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten op buitenrit gaan hoor. wie weet hoeveel die trekken ;)
en als het toch alleen maar aan een lang teugeltje is, kunnen ze dan het bitje er niet gewoon afhalen?

en als ze er dan vandoor gaan heb je helemaal neits meer te zeggen met teugels aan een halster ;)
niet echt veilig lijkt mij he.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:46

Er komen idd mensen die nooit hebben gereden, maar die zijn dan altijd met iemand die wel rijervaring heeft, en die kan natuurlijk tijdens het rijden ook het ea. vertellen over wat wel en niet moet gebeuren.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 02:05

mang schreef:
L_bonsai_L schreef:

die ''strakke riempjes'' die zorgen ervoor dat het bit stabiel in de mond ligt ;)

ik weet, het is een tijdje geleden, maar hier moet ik dus een reactie op geven.
die strakke riempjes(ik heb het hier over neusriemen) zijn zodat het paard zijn mond neit open kan doen.
want een hoge neusriem, ligt boven het bit, en heeft dus totaal geen nut voor het bit, maar is om de mond dicht te houden.
de mond doen de paarden open, omdat ze last hebben van het bit(niet elk paard heeft last van het bit) .
maar dit zien mensen niet! dus dan maar riempjes, dan doen het paard zijn mond niet open.
ga maar filmpjes opzooeken op internet, geloof me, het is zo. dus hebben de paarden bij fp het wat dat betreft beter.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:30

ik snap wel waarom ze een halster om houden en het bit er aan vast doen met de teugels

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:38

Dat doen ze onder andere omdat ze niet willen dat de kinderen zelf die dingen op en af doen, want soms doen ze dat niet goed of vergeten hem dicht te doen ofzo, vooral die kleinere kinderen. Dit scheelt gewoon veel werk en er kan heel weinig fout gaan. + Weinig onderhoud

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:40

jiskaringo schreef:
ik weet, het is een tijdje geleden, maar hier moet ik dus een reactie op geven.
die strakke riempjes(ik heb het hier over neusriemen) zijn zodat het paard zijn mond neit open kan doen.
want een hoge neusriem, ligt boven het bit, en heeft dus totaal geen nut voor het bit, maar is om de mond dicht te houden.
de mond doen de paarden open, omdat ze last hebben van het bit(niet elk paard heeft last van het bit) .
maar dit zien mensen niet! dus dan maar riempjes, dan doen het paard zijn mond niet open.
ga maar filmpjes opzooeken op internet, geloof me, het is zo. dus hebben de paarden bij fp het wat dat betreft beter.

Hier ben ik het mee eens.. Juist fijn dat die paarden wel gewoon hun mond open KUNNEN doen.. Ik rijd zelf wel met hoofdstel ( :+ ), maar heb de neusriem ook altijd heel los zitten.. Heb hem eigenlijk alleen voor de mooi, maar een westernhoofdstel of halster met bit kan imo net zo goed.. :)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:56

Ik lees af en toe ook in dit topic mee..
Vind het erg appart hoe sommigen over het Fjordenpaard praten.
Ik kom er al jaren, en Henk en Jose zorgen ontzettend goed voor de paarden.
Ze staan 24/7 op het land, alle paarden die ik tot nu toe heb gezien en gereden, hadden allemaal een passend zadel, in de zomer worden de paarden allemaal afgespoeld/afgesponst met water tegen die enorme hitte, ze hebben altijd voldoende water en eten, als er ook maar een klein plekje bij bijv. de singel is worden ze niet meer gereden, de bitjes worden altijd gecontroleerd of het goed zit, tuig ziet er misschien niet uit als iedereen hier met eigen paarden, maar het belangrijkste is toch dat het goed ligt?
En verder over het 'trekken in de mond', wat gebeurd er altijd op manegepony's met beginners? Deze paarden worden ook allemaal in de mond gezeten.
Ik vind het ontzettend knap wat Henk en Jose allemaal doen voor zoveel paarden.
:)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:00

Niicole__ schreef:
Ik lees af en toe ook in dit topic mee..
Vind het erg appart hoe sommigen over het Fjordenpaard praten.
Ik kom er al jaren, en Henk en Jose zorgen ontzettend goed voor de paarden.
Ze staan 24/7 op het land, alle paarden die ik tot nu toe heb gezien en gereden, hadden allemaal een passend zadel, in de zomer worden de paarden allemaal afgespoeld/afgesponst met water tegen die enorme hitte, ze hebben altijd voldoende water en eten, als er ook maar een klein plekje bij bijv. de singel is worden ze niet meer gereden, de bitjes worden altijd gecontroleerd of het goed zit, tuig ziet er misschien niet uit als iedereen hier met eigen paarden, maar het belangrijkste is toch dat het goed ligt?
En verder over het 'trekken in de mond', wat gebeurd er altijd op manegepony's met beginners? Deze paarden worden ook allemaal in de mond gezeten.
Ik vind het ontzettend knap wat Henk en Jose allemaal doen voor zoveel paarden.
:)

Mee eens! :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:04

ik ben er 8 jaar terug geweest en ik vond het niet fantastisch..
maar eigenlijk meer om de voorzieningen, 1 douche deed het niet, slaapzalen waren niet echt schoon enz enz
ook vond ik alles wat chaotisch gaan, daar werd ik soms beetje gek van :+
ik vond de buitenritten wel superleuk, die werden ook goed begeleid
overigens kan ik me niet herinneren dat de paarden toen met halster+bit werden gereden, of is dat iets van de laatste jaren?
ik reed toen op karin, een halffries, heb er zelfs nog een foto van :')

maar goed, zoals ik al zei, dit is 8 jaar geleden :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:06

Als het goed is reden ze 8 jaar geleden ook al met halster + bit.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:07

ach ik was toen 12, ben het waarschijnlijk vergeten dan :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:10

Hhaha ken gebeure :P

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:13

Ze reden toen idd ook al met het bit aan het halster. :j