Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:24

Als ik zelf een eigen paard zou hebben, zou ik hem op een weitje zetten met een schuilhok erin voor de regen. Ik heb dan geen stal nodig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:25

ik ben niet tegen stands als ze goed gebruikt worden, ik vind stands meer iets voor als de pony een half uur rust krijgt op de manege voordat de volgende les weer begint dat je hem even vast kan zetten en wat laten drinken ofzo, of gewoon een paar uurtjes maar de rest van de dag zie ik ze liever op de wei of in een box.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:25

KiWiKo schreef:
Yep paarden hebben last van claustrofobie, de een wat meer dan de andere......... maar in wezen zijn ze allemaal claustrofobisch

Als dat zo zou zijn, zouden ze doodsbang zijn voor de trailer, willen ze daar ook niet in.

Smallheal

Ik heb altijd het idee dat de paarden zichzelf ophangen

Snippergroen

Ik vind stands echt een verschriiiikking. Lijkt me dat die paardjes enorme stalpoten krijgen van de hele dag zo staan. Ik zie veeel liever een gewone box.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:26

Jolandaa schreef:
Ik heb altijd het idee dat de paarden zichzelf ophangen

Dat kan niet hoor Knipoog de ring waar het halstertouw doorheen zit, hangt op hoogte van de boeg ongeveer, iets lager nog. Daarboven zit een drinkbak Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:27

voor eventjes tussen de lessen door vind ik het ook geen probleem,maar hij kan letterlijk en figuurlijk zijn kont niet keren....
Dus voor mij liever een stal...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:28

Marjoow schreef:
KiWiKo schreef:
Yep paarden hebben last van claustrofobie, de een wat meer dan de andere......... maar in wezen zijn ze allemaal claustrofobisch

Als dat zo zou zijn, zouden ze doodsbang zijn voor de trailer, willen ze daar ook niet in.

Zullen ze inderdaad niet uit eigen vrije wil zo maar even in wandelen inderdaad Lachen Lachen

Een vriend zei eens ....

Een paard is een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin.......... en ik denk dat hij gelijk heeft

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:30

ik ken ook een manege waar ze dag en nacht in de stands staan.. ik vind het ook niet goed en juist gevaarlijker .. ze staan met de kont naar een gangpad van 1.7 meter waar al die kleine guppen heen en weer rennen achter die pony's door.. en sommige slaan ook nog.. als het voedertijd is zie je gewoon van die benen langsvliegen uit die stands .. ze slaan gewoon keihard naar achteren en komen echt een heel eind het pad in.. naar mijn ogen niet echt veilig Knipoog ..

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:30

ik ben er ook tegen ga zelf eens een paar uur op de plee staan? of probeer eens daar te slapen? nee weide of een normale box op iets anders komt hij echt niet!

groetjes

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:30

Er is 1 pony (James) die staat in een stand, die kan zich vrij bewegen, omdraaien naar zijn voerbak en omdraaien naar de staldeur.

Er is ook 1 paard (Lambada) die staat los in de stal, is een behoorlijk neurotisch paard, word ook buiten de stal opgezadeld. Maar zij staat altijd bij de buurman te gluren, en dat zijn 2 vrienden van elkaar. Marc vind het helemaal niet erg. Ook als ik bij Amici in de stal sta, komt Orbi even kijken wat ik aan het doen ben. Ze kunnen overal kijken waar ze willen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:31

JSK schreef:
ik ben er ook tegen ga zelf eens een paar uur op de plee staan? of probeer eens daar te slapen? nee weide of een normale box op iets anders komt hij echt niet!

groetjes

Slapen doen paarden staand, en daar hebben ze in iedere stal genoeg ruimte voor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:32

KiWiKo schreef:
Marjoow schreef:

Zullen ze inderdaad niet uit eigen vrije wil zo maar even in wandelen inderdaad Lachen Lachen

Een vriend zei eens ....

Een paard is een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin.......... en ik denk dat hij gelijk heeft

Wat bedoel je daar precies mee??

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:32

ik vind stands echt niet kunnen, ja voor een uurtje tussen de lessen ok, maar om een hele dag in te staan? vergelijk het voor jezelf eens met een hokje van 2 bij 1 meter, waarin je niet kan omdraaien omdat je vaststaat en dus alleen naar de muur kan kijken. vind jij ook niet leuk

echt slapen doen paarden liggend, kom gerust maar eens kijken bij mij op stal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:33

mijn paarden liggen ook te slapen,en dan lig je in een stal toch ruimer als in een stand.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:34

nja paarden kunnen wel staand slapen maar myn pony's gaan er toch echt bij liggen hoor Knipoog

lindsey

iemand met claustrobie kan niet tegen kleine ruimtes.
En als je denkt dat je achtervolgt wordt wil je weg kunnen rennen.

M.a.w. een paard in een stand is gewoon zielig.

Pluizebolpum

Marjoow schreef:
JSK schreef:

groetjes

Slapen doen paarden staand, en daar hebben ze in iedere stal genoeg ruimte voor.

Dat schijnt alweer achterhaald te zijn...Laatst ergens gelezen dat elk paard wel ergens in de nacht gaat liggen als ie de kans krijgt. Bij ons hebben ze 's ochtends allemaal wel zaagsel op de rug en dat komt echt niet van het feesten...

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:35

Marjoow schreef:
JSK schreef:

groetjes

ze kunnen staand slapen ja, maar dat kan jij ook! ik geef ze liever de ruimte om lekker te gaan liggen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:35

Stands vind ik vreselijk.De hele dag sta je tegen een muur aan te kijken en dan kunnen ze hun kont nog niet eens keren...
Nee dan liever een stal.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:36

ja idd pluizebolpum Knipoog .., ik dacht dat mijn ene pony nooit zou liggen maar dat is dus niet waar .. de dierenarts zei dat als ze nooit zou liggen ze nu niet meer zou staan Knipoog Clown

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:37

wat ik nooit snap is waarom die pony''s met hun kont naar het gangpad staan ? Clown laat ze toch lekker kijken .. of is daar een rede voor die iemand mij wil uitleggen ? Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:38

Marjoow schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie van stands vinden. Op mijn manege staan alle paarden en pony's in stands.

Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt. In een stand kan een paard/pony makkelijk liggen.

Maar ik vraag dus om jullie mening??
Moeten stands worden afgeschaft?
Of is er niks mis mee?

Groetjes Marjoow

Ik vind die dingen echt 3 x niks Lips are sealed . Hier zijn stands god-zei-dank verboden OK dan! !
En ehh, in een stand kan een paard nog net zo goed trappen hoor.

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:41

ze zouden overal verboden moete worden!!!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

Buiten dat het voor het paard veel onprettiger is, zijn stands volgens mij per defenitie onveiliger dan boxen. Een paard is en blijft een vluchtdier, en het heeft voor zover ik weet geen ogen in het achterhoofd. Moet jij je voorstellen dat je de hele dag zonder dat je het aan ziet komen van achteren benaderd wordt.... En dan vaak ook nog door mensen die niet even laten weten dat ze je stand binnen willen komen, maar gewoon ineens je kont opzij duwen. Ik zou er ontzettend nerveus van worden. Heb er al een enorme hekel aan als ik ergens met mijn rug naar de deur zit Knipoog