Manege voor o.a. gehandicapten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:51

superhaffies schreef:
owja.. wij hebben 2 huifbedden en heel veel paarden die daar onder kunnen lopen. het is een uitkomst.. want mensen die altijd in een rolstoel zitten kunnen even tot rust komen boven 2 paarden ruggen..
we hebben 7 geschikte paarden voor het huifbed ( worden ook onder het zadel gebruikt )

Jeetje, echt super dat jullie er 2 hebben.. En 7 paarden die ervoor geschikt zijn.. Bij ons zijn ze al blij als het met die 2 merensen gaat lukken volgens mij..
Laatst bijgewerkt door Naimz op 10-01-06 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:51

Ik heb het ook een hele tijd gedaan, ook op de prinses maxima manege.
Ik sta ook nog ingeschreven als vrijwilliger.
Helaas ben ik nu al meer dan een half jaar niet geweest vanwege rugklachten.
Ik hielp altijd op dinsdagavond.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:54

samantha23 schreef:
Ik heb het ook een hele tijd gedaan, ook op de prinses maxima manege.
Ik sta ook nog ingeschreven als vrijwilliger.
Helaas ben ik nu al meer dan een half jaar niet geweest vanwege rugklachten.
Ik hielp altijd op dinsdagavond.

Hmm, sterkte met je rug! Hmm.. Er is in een half jaar tijd veel veranderd op de manege.. Hielp je bij Inge d'r lessen?

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:57

Ja klopt bij inge.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:14

samantha23 schreef:
Ja klopt bij inge.

Oh oké, maar ze is nu weg enzo.. Tis echt een puinhoop, nu met al die vervangers.. Ik hoor steeds vaker dat er mensen gaan stoppen enzo.. Maja.. Niet veel aan te doen, helaas.

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:06

Naimz schreef:
superhaffies schreef:
owja.. wij hebben 2 huifbedden en heel veel paarden die daar onder kunnen lopen. het is een uitkomst.. want mensen die altijd in een rolstoel zitten kunnen even tot rust komen boven 2 paarden ruggen..
we hebben 7 geschikte paarden voor het huifbed ( worden ook onder het zadel gebruikt )

Jeetje, echt super dat jullie er 2 hebben.. En 7 paarden die ervoor geschikt zijn.. Bij ons zijn ze al blij als het met die 2 merensen gaat lukken volgens mij..

ja.. maar er is best veel huifbed bij ons.. de hele vrijdag, donderdagmiddag, maandag middag en dinsdag middag.
voor de rest lessen.. ( woensdag, donderdag vrijdag avond niets en zaterdag ook niets )
en we hebben 2 tinkers, 1 fjord en 4 haflingers.. en die lopen allemaal huifbed.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:43

*meld*

ben ook vrijwilligster, en heb ook een gehandicapt kindje zelf.
hij zou op paardrijden maar lukt voorlopig ff niet vanwege omstandigheden, maar hij vind het wel heel leuk en is ook zeker weten goed voor hem dus hopelijk kan het zo gauw mogelijk toch!

echt mooi te lezen dat jullie allemaal dat vrijwilligerswerk ook doen, het is echt zo iets moois, en zo goed voor die mensen, het contact met de paarden, de bewegingen, het los van de grond zijn, en zoveel meer...
ik vind het echt iets heel moois.

enige lastige eraan is dat ik veel banger ben om met een paard te lopen met een kwetsbaar wiebelig kind erop, dan met een paard zonder ruiter.
ik schrik sneller, er mag immers niks gebeuren..

hebben jullie dat ook?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:48

Loveblacky: ja en nee.

Ik ben me veel meer bewust van wat er allemaal kan gebeuren, maar ik ben wel veel dapperder. Omdat ik zo zeker weet dat ik wel moet. Zo is er een poosje geleden een ruiter afgebokt door een pony waar ik naast liep. Op dat moment schrok ik helemaal niet, maar ving ik de ruiter op.

Daarna, ja, dan ben ik wel geschrokken Maar op het moment zelf ben ik nergens bang voor, kan ik ook de ruiter geruststellen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:04

ja oke...
als ik mijn ruitertje begeleid dan is dat altijd zo dat ik hem er in 1 beweging afgris als het echt zou moeten, zonder gespannen over te komen.
ken het kind en de pony (blacky ) goed
heb nu gelukkig ook van die toe- stoppers aan zijn beugels zodat zijn voeten er niet door kunnen schieten!!
loop naast de schouder van black en kijk constant naar ruiter, Blacky loopt zelf wel (maar sjoemelt altijd met de hoefslag, vooral in de bochten )

maar als ik naast een vreemde ruiter of pony moet wordt ik echt onzeker.
en helemaal als de pony bokt, of als er een andere pony dicht op komt lopen dat soort dingen.

zonder ruiter, gewoon normaal, vind ik het juist lollig als een pony naast je loopt te 'dansen'.
maar ja dat schrikken van mij zal hopelijk wel overgaan... (hoop het echt)

pff ik denk dat je naderhand met die val van je ruiter wel ff van slag was!!
echt knap dat jij dan eerst zo cool kan zijn!

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:09

He leuk topic Ik ben al 4 jaar vrijwilliger bij manege Pothoven bij Apeldoorn in de buurt. Erg leuk om te doen. We hebben heel veel verschillende ruiters autisctische lichamelijk en geestelijk gehandicapten. We hebben ook 2 EHBO avonden gehad zodat we weten wat we moeten doen indien er een ongeluk gebeurd want helaas valt er nog wel eens iemand van het paard. Ik ben ook door mijn stichting genomineerd als vrijwilligster van het jaar van Apeldoorn. Was ik echt superblij je wordt dan toch gewaardeerd.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:14

Ik vind dat ook heel vreemd van mezelf - ik ben normaal heel schrikkerig en ook niet echt dapper. (Pffff, ik heb wat keren bang op het paard gezeten. Opzadelen heb ik ook jaren niet gedurfd, en nog steeds moet ik mezelf regelmatig overwinnen)

Maar als er echt iets is... dan gaat dat gewoon voor. Of ik bang ben (of heel blijf ) - dat komt allemaal later.

Ik kijk trouwens niet altijd naar de ruiter (moet ook kijken waar ik loop bijvoorbeeld) maar probeer het wel in de gaten te houden. Gelukkig laten de paarden ook wel merken als er echt iets raars aan de hand is.

Als er een andere pony in de buurt komt maak ik verbaal en nonverbaal duidelijk dat ie nog niet jarig is als ie met z'n buurman gaat vechten. Meestal is een herinnering 'pas d'r op!' genoeg. Maar als dat niet zo is, heb ik geen gewetensbezwaren tegen een flinke ruk aan de teugels. (Als ik zelf zou rijden zouden ze ook een flinke tik krijgen. Ik ben best lief, maar met andere paarden wordt er niet geklooid!)
Maar je moet het niet op gaan zoeken natuurlijk

Corinec: dat is inderdaad leuk

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:20

Wij moeten in de les ook altijd een pony in de gaten houden die moet altijd achteraan lopen anders schopt hij de andere paarden verrot ook erg irritant want je hebt eigelijk al genoeg om bij op te letten. 1 groep die bij ons rijd zijn redelijk zelfstandig en dan moeten ze helpen bij het zadelen dan moet je echt overal op letten ze gaan zo bij wijze van spreken onder het paard door en dat soort gevaarlijke dingen. Wat ik ook heel apart vind is dat de ponys en paarden bij ons op de manege net voelen of ze een gehandicapte op de rug hebben want dan doen ze toch minder snel wat.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:24

Ja, dat voelen ze wel, dat merk ik ook. Ze voelen zich ook helemaal niet beledigd als ze een flinke por in hun ribben krijgen bv. Terwijl ze dat normaal niet zomaar zouden accepteren.

(Maar het blijven wel paarden. Soms krijgt het instinct even de overhand)

Ik vind het zadelen ook heel moeilijk. Eigenlijk heb je dan 2 personen nodig. Ik kan prima alleen zadelen, maar dan ook nog op de ruiter letten en het paard mooi stil laten staan, dat lukt me niet. Gelukkig zijn er meestal ouders mee (ik loop bij de kinderen) die ook even willen helpen.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:28

Ik geef ook les aan een zwaar autistieche jongen, hij rijdt nu ook mee in de FNRS proefjes F1.
En we hebben ook nog een groepje van 2 á 3 kinderen met evenwichtstoornissen. Dus neit echte gehandicapten maar wel mensen met een stoornis

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:30

Helaas weten de meeste ouders van de kinderen die bij ons rijden haast nog minder van zadelen dan de ruiters en veel ruiters komen met een taxibusje zonder begeleiding. Er is ook 1 paard bij die we zowiezo zelf moeten zadelen en dan alleen ook nog door een vrouw haha want die laat je als ze kan alle hoeken van de stal zien.

treffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:46

Wij hebben een aantal groepen zelfstandige ruiters, en die zadelen ook zelf en stappen zelfstandig op enzo. Af en toe lopen er een paar mensen op 5 meter afstand naast, voor de zekerheid maar meestal niet. Voor de onzelfstandige ruiters staan de paarden al opgezadeld. Het is moeilijk om en het paard in de gaten te houden en de ruiter..
Ik ben nooit zo bang dat er wat overkomt, ik denk er niet bij na. Als een paard wat frisser wordt pak ik de meeloop-teugel (hebben jullie die dingen ook?) wat korter en stuur z'n neus naar mij toe en dan kan het paard toch geen kant op. Verder bokken ze niet, paarden die trappen gaan achteraan in de rij en krijgen geen paard van dichtbij te zien.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:07

loveblacky schreef:
*meld*

ben ook vrijwilligster, en heb ook een gehandicapt kindje zelf.
hij zou op paardrijden maar lukt voorlopig ff niet vanwege omstandigheden, maar hij vind het wel heel leuk en is ook zeker weten goed voor hem dus hopelijk kan het zo gauw mogelijk toch!

echt mooi te lezen dat jullie allemaal dat vrijwilligerswerk ook doen, het is echt zo iets moois, en zo goed voor die mensen, het contact met de paarden, de bewegingen, het los van de grond zijn, en zoveel meer...
ik vind het echt iets heel moois.

enige lastige eraan is dat ik veel banger ben om met een paard te lopen met een kwetsbaar wiebelig kind erop, dan met een paard zonder ruiter.
ik schrik sneller, er mag immers niks gebeuren..

hebben jullie dat ook?

Ik heb er niet heel veel last van, natuurlijk ben ik er wel van bewust dat er niks gebeuren mag enzo.. Maar ik weet niet, loop er toch redelijk zeker naast, ook wel een kwestie van wennen denk ik. Maar de eerste keer dat ik backriding met een kindje deed was ik ook wel bang dat ik em niet zou houden ofzo hoor..

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:11

corinec schreef:
Wat ik ook heel apart vind is dat de ponys en paarden bij ons op de manege net voelen of ze een gehandicapte op de rug hebben want dan doen ze toch minder snel wat.

Ja, dat merk ik ook bij ons op de manege! Paarden die bij valide ruiters meestal erg ondeugend zijn, zijn bij de meeste gehandicapten meestal wel braaf!

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:13

Zadelen doen bij ons meestal de ruiters niet zelf, ook omdat het best link kan zijn als een paard bv nogal nukkig op stal is enzo..

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:19

Paarden die andere paarden 'aanvallen' gaan bij ons ook achterin de rij. Vaak zijn dat de kleintjes (welshjes) best grappig dat juist die kleintjes die grote willen aanvallen, als je erover nadenkt, magoed..

Wij hebben gewoon een halstertouw met een bitstukje eraan, en daar loop je dan mee..

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:00

Zadelen gebeurt bij ons niet op stal, maar in de bak. Dan heb je ook de ruimte. Maar dat heeft dus wel als nadeel dat je de paarden soms beter vast moet houden, omdat ze anders weglopen.

Treffer: natuurlijk houden wij paarden die kunnen slaan achteraan en uit de buurt. Maar je kunt het niet altijd voorkomen (zeker niet omdat wij een hele kleine bak hebben, en je dus altijd behoorlijk dicht op elkaar zit)

Bokken: tsja. Ik liep altijd met de allerliefste, braafste, schattigste pony van stal. Kon je stilzetten zonder de teugels aan te raken, liep zonder blikken of blozen langs tractoren, trok zich niet aan van ruiters die (bij wijze van spreke) ondersteboven op het paard hingen. Ik heb er een half jaar naast gelopen waarin ze nog geen hoefje verkeerd heeft gezet. En toch... was ze op een dag even de draad kwijt en bokte. Je kunt er op zo'n moment helemaal niets aan doen.

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:37

Wij hebben ook van de halstertouwen met zo'n hulpstukje eraan die gebruiken voor ruiters die niet zelfstandig kunnen rijden. Zadelen in de bak gaat meestal niet omdat er ook een groep voor de gehandicapten rijd.

treffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:40

Ja wij hebben ook bitstukjes met soms halstertouwen, en soms lijnen eraan voor de ruiters die niet zelfstandig kunnen rijden.

En een paard kan natuurlijk altijd onverwachte bewegingen maken, zo hebben wij een keer een paard gehad wat gewoon midden op de hei was gevallen. Wel op d'r knieen gelukkig en was niet omgerold zodat de ruiter er tussen zat, had er niet aan moeten denken wat er dan was gebeurd.
Van de week hadden we nog een paard wat geen zin had om naar buiten te gaan, dus die ging op het terrein als een idioot staan stampen met d'r achterbenen op de grond.
Wat wel opvalt bij dat soort gevallen, dat ze altijd wel denken aan de ruiter. Want bij dat stampen had de ruiter er weinig last van, en bij dat paard wat viel zorgde er echt voor dat ze niet op d'r zij viel. Volgens mij kunnen paarden heel goed het vermogen van een ruiter aanvoelen..

amy_leftover

Re: Manege voor o.a. gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

ik doe ook al een tijdje vrijwilligerswerk op manege de boerskotten in oldenzaal
toen ik ben gestopt met rijden wou ik toch verder met paarden dus toen ben ik dat gaan doen... (m'n vriend deed het overigens al, dus dat was ook al een pluspuntje)
ik vind het hartstikke leuk, alleen ik moet wel een eindje fietsen (zeker 3 kwartier) wel vervelend dat ik dan pas heel laat weer thuis ben
maar ja dat moet je er maar voor over hebben

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:35

treffer schreef:
Ja wij hebben ook bitstukjes met soms halstertouwen, en soms lijnen eraan voor de ruiters die niet zelfstandig kunnen rijden.

Wij hebben geen lijnen maar wel lussenteugels, die dan meestal aan de neusriem worden bevestigd.. Dan is het makkelijker om te kijken waar ze de teugels vast moeten pakken.. En ze zitten aan de neusriem zodat het minder pijn doet als ze er (per ongeluk) te hard aan trekken..