Excuseer voor de langere stilte aan mijn kant.... Ik had het druk, druk, druk, druk, druk, enz...
Wel gewoon gereden tussendoor, maar gewoon door alle drukte er niet aan toe gekomen om even een stukkie te schrijven... Nu wel weer dus!
De rit naar de manege toe vanmorgen was er 1 met flinke hindernissen. Moest een andere route dan anders nemen ivm wegwerkzaamheden. MOest dus nu een route die ik toch niet met plezier doe. Want op een gegeven moment verlaat je de bebouwde kom van Steenwijk en moet je dus de weg af, naar het fietspad. EN nog geen km later rijd je de bebouwde kom van Eesveen in en moet je de weg weer op.
Snap jij die gemeentelijke regelingen, snap ik ze... In Eesveen geldt voor auto's een maximum snelheid van 50 km per uur. Helaas houden 99,9% van de automobilisten zich hier niet aan. Als ik met brommertje op maximum snelheid rijdt (47 km/uur) en ik zie auto's heeeeeel snel uit zicht verdwijnen, dan rijden ze toch echt veel te hard. NIet leuk als je daar dan tussen zit
Zeker weer bedacht op kantoor ipv ter plekke te kijken...
Daarna een landweg op, kom ik een GROTE vrachtwagen tegen die ook veel te hard rijdt. Ben maar even met de hele hebben en houwen in de berm gaan staan, daar wil ik liever niet mee in aanraking komen... Kom ik vlakbij Ini, rijdt daar een hele equipe wielrijders, 2 aan 2 naast elkaar. Ze hadden mij gezien, want er was achterom gekeken, maar even aan de kant gaan, ho maar.... Gewoon stug 2 aan 2 door blijven rijden....
En later op de weg bij Ini weer zo'n grote vrachtwagen met een dusdanige snelheid dat ik maar even de berm in ben gegaan..
En op de terugweg kwam ik de optocht in Wapserveen (dorpsfeest) tegen. Dat was wel weer erg leuk trouwens!
Maar goed, het rijden zelf. In de manege moest ik echt even 2 keer kijken of ik het echt wel goed zag wat daar stond. Ik mocht vandaag op een paard waar ik nog nooit eerder op gereden heb. Ik weet of er bij iemand een belletje gaat rinkelen bij de naam Zelina?
Voor degenen die het niet meer weten: Friese Merrie, moeder van o.a. Okke. Ze wordt intussen wat (nou ja, wat veel) grijs op haar voorhoofd. Heb haar eerst maar eens even uit de wei geplukt, en naar stal meegenomen. Poetsen moest even snel omdat het al wat laat was, gelukkig was ik daarin niet de enige. Vraag aan Echica welk zadel ik erop moet doen. "Een na achterste van boven", en als je weet dat de bovenste rij zadels bijna tegen het plafond van de zadelkamer liggen en ik maar 1,67 ben, is dat nog een behoorlijke operatie om die eraf te krijgen... Maar met wat hulp van iemand is me dat gelukt. Zelina gezadeld, cap op de kop en naar de buitenbak.
Als iemand nog weet hoe ze rijdt: heerlijk! Stap ging heeel fijn, draf was ze af en toe wat heet en daardoor lukte doorzitten ook niet echt. Maar in Galop: Oeh! Alsof je op een wolkje rijdt! Heerlijk!
Aangezien ik met een blaar op allebei de hakken zit (inlopen van nieuwe schoenen gisteren was niet heeel erg fijn) begrijp je wel dat de beenhulpen af en toe wat vaagjes waren en daar maakte ze ook echt even misbruik van...
Gevolg: voltes die op eieren leken, binnenbochten pakken wanneer de buitenbocht moet etc. Maar verder een heerlijk paard! Ja, die mag Ini mij wel vaker geven! Weer eentje erbij op mijn favorietenlijst dus!
Na de les mochten we even tussen de weilanden door naar achteren en in de achterste wei even uitstappen. Hadden hier veel bekijks van de paarden (en veulens) uit de wei. Eenmaal terug bij stal afgestapt, afgezadeld en naverzorgd. Zelina hoefde geen deken op, mocht zo weer naar buiten. Heb ik haar in de wei, klik het touw van haar halster, hoor ik ineens een brul uit de buitenbak komen: "Jenny!" Ini liet even merken dat ze me wat wilde vragen. Ze vond dat ik Islotti direct wel even mee terug kon nemen uit de wei naar de stal. EN waarom ook niet. Ik kan idd met lege handen terug, maar gelijk een ander paard meenemen is net zo veel moeite toch? Dus Islotti meegenomen en op stal gezet. Daarna was het voor mij alweer tijd om huiswaarts te gaan helaas, maar wel weer een leuke ochtend gehad!