[HK] * RSVA, dé manege waar het allemaal begon...Deel 18*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Re: [HK] * RSVA, dé manege waar het allemaal begon...Deel 18*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:50

Ik bedoel niet in de zin van gek gedrag of lichamelijk iets, maar ik snap niet goed hoe je geen klik kunt hebben met rijden. Wil je me dat proberen uit te leggen?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:24

Ze liep bij mij nooit zoals ik wilde wat anderen wel lukte. :)
Zij snapte mij niet echt en ik haar niet. Beetje op die manier, lastig uit te leggen. Zoiets voel je gewoon op een gegeven moment.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:18

Broccoli schreef:
Ik bedoel niet in de zin van gek gedrag of lichamelijk iets, maar ik snap niet goed hoe je geen klik kunt hebben met rijden. Wil je me dat proberen uit te leggen?

Ben ik het niet mee eens. Veel jonge paarden (in) gereden en met de ene heb je toch wat meer feeling als met de andere. Voorbeeld van vroeger: Met Nicky had ik wel een klik en niet met Jozele. Terwijl het beide werkwillige paarden waren, met karakter en over het algemeen geen slome.. ;)

Met Rarando had ik meer feeling dan met een jonge Whitesnake wat ik heb gereden.
De First Fantasy had ik meer feeling en klik mee dan met de Polydox.

Kan even een moeilijk voorbeeld geven, maar ik snap Manon heel goed hierin.
Soms ontbreekt gewoon de klik en het gevoel met rijden en dan doe je er idd verstandig aan om zoals Manon het paard te verkopen. Met Dunzell heb ik springmatig een super klik, daar waar het in de dressuur iets ontbreekt.

Rarando was bijvoorbeeld het paard wat mij (dressuurmatig) het meest geweldige gevoel ever heeft gegeven. Nou had dat paard vrijwel alleen maar +jes :+ Maar ja, ik kan het ook niet goed uitleggen, maar nogmaals snap Manon heel goed... :j

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:27

Ja precies, anderen lukte het wel met haar maar mij gewoon niet. Ik had die feeling niet met haar. Wat deze nieuwe eigenaar wel heeft gelukkig!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:41

Maar je kunt er ook aan werken dat het wél lukt toch?
Maar goed, dat zou ik doen. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde ;)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:53

Nou het ligt niet alleen aan de klik maar er zijn ook andere dingen waardoor ik besloten heb om haar te verkopen. Tijd, heb te horen gekregen dat m'n contract op werk niet wordt verlengd, wil op mezelf wonen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:54

Ik herken het ook wel een beetje moet ik zeggen hoor. Met het ene paard heb je gewoon meer een klik onder het zadel als met de andere, en als je financieel al best moet investeren en hard moet werken om een paard te onderhouden kan ik me voorstellen dat je geen dier wilt aanhouden waar je niet met heel erg veel plezier op gaat zitten. Natuurlijk moet je ervoor werken, maar wel tot op een bepaalde hoogte.

Op de manege had ik het dan juist weer heel goed met Jozele, en niet met bijvoorbeeld Ushi. Ushi liep wel, met vrij veel gemak ook, en het ging ook altijd wel goed, maar dat betekent niet dat je het ook leuk vindt. Later had ik het ook weer. De merrie waar ik vanaf gevallen ben had ik een klik mee en vond ik super leuk om te rijden, maar de merrie die ik hier later in Utrecht heb gereden longeerde ik liever of stond ik eindeloos mee te tutten.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:05

Broccoli schreef:

Vind dat wel een beetje makkelijk gezegd.. Want hoe wil je dan ervoor gaan zorgen dat het wel lukt?
Het is gewoon een bepaald gevoel wat dan ontbreekt bij de combinatie amazone - paard, kun je niet zomaar veranderen. En als het een paard voor de handel is, dan is dat niet erg... Die train je en verkoop je weer binnen enkele weken, maar voor als eigen paard is daar niks aan. Je moet het gevoel gewoon al hebben als je op een paard stapt.

Met mijn zoektocht naar een geschikt paard, na Aiko, hebben we heel wat afgereisd en wat paarden bereden. Waaronder echt een PRACHTIGE pikzwarte merrie, echt een plaatje om te zien (mooier als Dunzell) maar onder het zadel gaf ze niet mij het gevoel waar ik op hoopte. :o
Toen ik Dunzell zag, was ik eerst een beetje geschokt door haar grote... :') en iets wat teleurgesteld dat ik uiteindelijk niet bij een schimmel terecht ben gekomen... ;) Maar onze eerste rit was gelijk al ''JA, ik wil!'' En dat is wat je wel moet hebben bij een (eigen) paard.
Ben nu bijna 2 jaar verder met haar en hebben onze ups en downs gehad samen, maar ben nog steeds blij met haar en vooral tijdens onze geweldige spring-lessen, (oefen) parcoursen, (bos) crossen, en alle andere gekheid. Hierin is ze wel wat minder het dressuurpaard als gehoopt, maar dit komt ook momenteel door te weinige begeleiding hierin en dat Dunzell hier ook niet elke keer enthousiast genoeg in is. Het is gewoon een springpaard, daar leeft ze voor, dat vind ze prachtig en doet ze ook geweldig goed. Echt de klik die ik wilde hebben, heb ik dan ook absoluut met haar!! :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:06

Manon_S schreef:
Nou het ligt niet alleen aan de klik maar er zijn ook andere dingen waardoor ik besloten heb om haar te verkopen. Tijd, heb te horen gekregen dat m'n contract op werk niet wordt verlengd, wil op mezelf wonen etc.

Ik vind zelf dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:29

Nee daar heb je opzich gelijk in Melanie :) . Het gaat er gewoon om dat ze nu (als goed is) beter terecht is. Iemand die lekker de tijd en zin heeft om haar te gaan door trainen :) .

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:13

Melanie_B schreef:
Broccoli schreef:

Vind dat wel een beetje makkelijk gezegd.. Want hoe wil je dan ervoor gaan zorgen dat het wel lukt?
Het is gewoon een bepaald gevoel wat dan ontbreekt bij de combinatie amazone - paard, kun je niet zomaar veranderen. En als het een paard voor de handel is, dan is dat niet erg... Die train je en verkoop je weer binnen enkele weken, maar voor als eigen paard is daar niks aan. Je moet het gevoel gewoon al hebben als je op een paard stapt.

Met mijn zoektocht naar een geschikt paard, na Aiko, hebben we heel wat afgereisd en wat paarden bereden. Waaronder echt een PRACHTIGE pikzwarte merrie, echt een plaatje om te zien (mooier als Dunzell) maar onder het zadel gaf ze niet mij het gevoel waar ik op hoopte. :o
Toen ik Dunzell zag, was ik eerst een beetje geschokt door haar grote... :') en iets wat teleurgesteld dat ik uiteindelijk niet bij een schimmel terecht ben gekomen... ;) Maar onze eerste rit was gelijk al ''JA, ik wil!'' En dat is wat je wel moet hebben bij een (eigen) paard.
Ben nu bijna 2 jaar verder met haar en hebben onze ups en downs gehad samen, maar ben nog steeds blij met haar en vooral tijdens onze geweldige spring-lessen, (oefen) parcoursen, (bos) crossen, en alle andere gekheid. Hierin is ze wel wat minder het dressuurpaard als gehoopt, maar dit komt ook momenteel door te weinige begeleiding hierin en dat Dunzell hier ook niet elke keer enthousiast genoeg in is. Het is gewoon een springpaard, daar leeft ze voor, dat vind ze prachtig en doet ze ook geweldig goed. Echt de klik die ik wilde hebben, heb ik dan ook absoluut met haar!! :j

Ik denk dat precies jouw laatste zin is waar Nadine op doelt :P Dat je er weinig begeleiding erin krijgt. Want met goed lessen kom je echt wel heel ver! :o

Ik snap wel dat je je paard verkocht hebt hoor Manon. Ik kan het mezelf alleen echt niet voorstellen dat ik dat ooit zou doen en ik denk dat Nadine dat ook heeft :P

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:14

Manon_S schreef:
Nee daar heb je opzich gelijk in Melanie :) . Het gaat er gewoon om dat ze nu (als goed is) beter terecht is. Iemand die lekker de tijd en zin heeft om haar te gaan door trainen :) .

Jaa lekker toch voor haar! En jij hebt de vrijheid om lekker een plekje voor jezelf te zoeken!

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:15

Melanie, heb jij al iemand gevonden die Dunzell gaat rijden als je naar Kos bent? Super leuk dat je daar gaat werken trouwens, zoiets wilde ik eigenlijk ook doen maar ik vind het toch wel een beetje eng :P

Ik heb 2 jaar terug op Kos geweest in de bar waar jij gaat werken! :)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:34

Als je al niet echt een klik hebt met het rijden met je paard en je hebt er een jaar aan gewerkt en het gaat niet vooruit.. Dan is het ook wel makkelijker om haar te verkopen dan wanneer je er veel leuke dingen mee doet en het rijden gewoon goed gaat. Maargoed iedereen maakt gelukkig zijn of haar eigen keuzes. Ik heb er vrede mee, makkelijk is het natuurlijk nooit.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:26

Iriis_ schreef:
Melanie_B schreef:

Ik denk dat precies jouw laatste zin is waar Nadine op doelt :P Dat je er weinig begeleiding erin krijgt. Want met goed lessen kom je echt wel heel ver! :o

Ik snap wel dat je je paard verkocht hebt hoor Manon. Ik kan het mezelf alleen echt niet voorstellen dat ik dat ooit zou doen en ik denk dat Nadine dat ook heeft :P

Ook niet mee eens. Waarom zou je verder gaan met een paard waar je geen klik mee hebt? Ook met goede begeleiding word het er dan niet leuker van. En naar mijn idee gaat het dan niet om het verder komen met, maar het plezier in het rijden te behouden.
Enkele paarden die ik in de afgelopen jaren heb gereden, zaten er ook een enkeling bij waar ik verder niet zo'n bijzondere rij-klik mee had, ondanks hoe lief en schattig zo ook waren in de omgang. Maar die waren voor de handel, en dat maakt het interessant om dat soort objectjes te trainen en tijd en moeite in te steken.

Als ik met Dunzell geen klik had, had ik haar ook zeker verkocht. Dan is ze bij een ander beter af dan bij mij. Eerlijker voor zowel paard als ruiter.

En dat ik momenteel weinig begeleiding heb is omdat ik mijn eigen huis heb, auto, hele dierentuin :'), en andere zaken..... Het geeft niet, maar dan is het wel even een tandje lager.
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 03-03-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:28

Iriis_ schreef:
Melanie, heb jij al iemand gevonden die Dunzell gaat rijden als je naar Kos bent? Super leuk dat je daar gaat werken trouwens, zoiets wilde ik eigenlijk ook doen maar ik vind het toch wel een beetje eng :P

Heb heel veel reacties gekregen voor het rijden van Dunzell in augustus, dus moet vast wel iemand bij zitten! :) Vind het wel moeilijk om haar een maand ''los te laten'', heb graag zelf de regie in handen... :o
Het was altijd mijn droom al geweest, maar goed... dan heb je een relatie en doe je het niet zo gauw. Vorig jaar was ik er net te laat mee, dit jaar zéér tijdig al gesolliciteerd en jawel... ik zit er bij.. :D

Haha echt, was het een leuke club? :P

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:32

Melanie_B schreef:
Iriis_ schreef:

Heb heel veel reacties gekregen voor het rijden van Dunzell in augustus, dus moet vast wel iemand bij zitten! :) Vind het wel moeilijk om haar een maand ''los te laten'', heb graag zelf de regie in handen... :o
Het was altijd mijn droom al geweest, maar goed... dan heb je een relatie en doe je het niet zo gauw. Vorig jaar was ik er net te laat mee, dit jaar zéér tijdig al gesolliciteerd en jawel... ik zit er bij.. :D

Haha echt, was het een leuke club? :P

Haha ja was wel een leuke club hoor! Kwam wel echt veel verschillend volk zeg maar :P In sommige barren was het echt alleen Nederlands, maar daar had je ook wel veel andere mensen. Kos is sowieso een heel mooi en leuk eiland!

En ik kan me voorstellen dat je Dunzell lastig los kan laten. Ik vind het ook altijd erg lastig om iemand anders op Djerk te laten rijden haha

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:25

Iriis_ schreef:
Melanie_B schreef:

Precies. En Melanie je hoeft niet zo kattig te doen tegen me.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:48

Ik doe niet kattig. Zeg gewoon wat ik er van vind. Jij vat dat soort dingen vaak verkeerd op, als er "tegen je in gegaan word". Moet je niet doen.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:30

Lang leve internet communicatie! Hoezee *\o/* :P

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:31

Doe je nog wedstrijden Melanie?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:47

Nee, momenteel even niet helaas..

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:49

Hooi heb veel bij moeten lezen. Jammer manon dat je de klik niet had.

Ik kan begrijpen dat het een rede kan zijn om je paard weg te doen. Zelf zou ik het niet kunnen dan was jas namelijk al lang weg geweest. En met lessen kan je heel ver komen idd maar ligt naar mijn idee ook aan je paard. Ik les meestal wel elke week en het ene moment loopt ze de Sterre van de hemel en ze kan ook omslaan en dan moet ik al blij zijn met een rondje door de bak rijden zonder dat ze er telkens vandoor vliegt en dan heb ik jas nu al weer 10 jaar.

Leuk Melanie dat je naar kos gaat daar ben ik tijd terug ook geweest(jaren). En het is inderdaad moeilijk je paard achter te laten had ik ook toen ik naar Aruba was voor 3mnd.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:49

Wat een super lief hondje manon wat voor hond is het?

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:50

Leuk trouwens je eigenhuisje Melanie!