We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:59

EllaBellaah schreef:
Pucky is ook dood.... Mijn konijnenfamilie is nu helemaal uitgestorven binnen een jaar tijd.....

Hmm een tinker? Daar kan je nog mensen van 200 kilo opzetten :+ (bij wijze van spreken he, voordat ik jullie allemaal over me heen krijg :+ ) Net als een fjord, haflinger, shetlander, ijslander..... Ik volg ook een topic van een meisje van 13 (geloof ik), zo licht als een veertje, die gewoon serieus dressuur rijdt met dr shet, iedereen in paniek want dat is zielig en weet ik het wat. In verhouding kan zo'n shet dat beter hebben dan een kwpn-er van 1.70 hoog..

ja maar kijk naar mij ik zit dan wel een stukje onder de 90 kilo _O- maar ik mis sta toch ook niet op een fjord of wat dan ook?

Britt_Sisi

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:00

ow te snel ge entert
watnaar van pucky hoe kan dit nou dan?
dan is het maar goed dat je niet nog een nieuw konijntje gekocht heb..
gecondoleerd meis :(:)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:00

En ella :(:) gecondoleerd

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:02

Suuskipje schreef:
Britt_Sisi schreef:
ik zat net een topic te lezen dat mensen vonden dat iemand van 90 kilo niet op een tinker kon rijden.
wat vinden jullie?
ik vind het onzin. ;)
ik zou idd niet zo iemand op fifa zetten maar fjorden tinkers en de rest kan best toch..

Ligt aan de tinker :)
Een zwaargebouwde zoals Berend kan makkelijk zelf wel 100 kilo of meer houden.
Als het een hele slanke kleine is dan vind ik dat ze gelijk hebben. Het is puur het type paard waar je op af moet gaan.
Ik weeg zelf rond de 90 kilo en ik stap inderdaad niet op de rank gebouwde paarden. maar de paarden waar ik bij fp op stap zijn vaak de wat bredere (met uitzonderingen waar ik niet meer opga zoals Quatro, Tiamo of Roos)

Ik denk ook dat het er aan ligt of je goed kan rijden, paard niet in de weg zit, en hoe lang je bent. als het gewicht verdeeld is over je hele lichaam dan is het ook makkelijker denk ik?
mar 90 kilo voor een tinker no problem, maxima kan het ook hebben en dixie makkelijk

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:02

EllaBellaah schreef:
Hmm een tinker? Daar kan je nog mensen van 200 kilo opzetten :+ (bij wijze van spreken he, voordat ik jullie allemaal over me heen krijg :+ ) Net als een fjord, haflinger, shetlander, ijslander..... Ik volg ook een topic van een meisje van 13 (geloof ik), zo licht als een veertje, die gewoon serieus dressuur rijdt met dr shet, iedereen in paniek want dat is zielig en weet ik het wat. In verhouding kan zo'n shet dat beter hebben dan een kwpn-er van 1.70 hoog..

ja nouja je kan wel heel licht zijn, maar als je heel lang bent en daarmee de pony uit evenwicht brengt vind ik het ook niet echt fijn..
dat zie je wel vaak met shetlanders, dat ze zeggen kan best want de ruiter is heel licht. maar als je dan een heel lang bovenlichaam hebt..

maarja Tinkers zijn niet alleen breed en sterk, maar ook niet zo klein en hebben ook stevige benen. dus bij een flinke tinker zou ik niet zo snel zeggen dat het niet kan. (als je een stevige tinker hebt dan)
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 23-04-12 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:05

oh gecondoleerd Ella
wat naar :(
maar heb je enig idee hoe dat zo komt dan? van verdriet om de rest ofzo?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:08

Dat ligt zoals Britt zegt dan inderdaad aan hoe 'goed' je kan rijden, ken je die shet Zorro? Ik meen dat hij met de eigenaresse Z dressuur gelopen heeft, als je naar foto's en filmpjes kijkt zie je ook dat zij een enorme onafhankelijke zit heeft. Ondanks dat haar bovenlichaam te lang is, zie je wel dat ze de pony er niet mee stoort doordat ze netjes en onafhankelijk ten opzichte van de pony kan zitten.
Als je zelf niet goed kan zitten, scheef, hangen in de teugels, stuiteren, naar binnen hangen of wat dan ook is het inderdaad niet zo verstandig om dan nog op een shetlander te gaan rijden.

Met tinkers is het weer een ander verhaal, je hebt ze van 1.50 ofzo en slank gebouwd, die kunnen denk ik weer een stuk minder hebben dan de gene die groter zijn en veel sterker gebouwd (idd zoals al genoemd een Berend bijvoorbeeld)

Maarja dat geld eigenlijk voor alle paarden/rassen. Zo heb je ook friezen met een hele weke rug waar je niet op wil gaan zitten, of friezen met een sterkere rug. De grote KWPN-ers die groot zijn maar enorm smal (voor de gene van mijn manege, Don Quichotte of Nevermind) maar ook de wat kleinere die een stuk breder zijn (Killy).

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:13

ja ik heb ook wel eens wat van die shet gezien.
maar eerlijk gezegt vond ik haar er ook wat te lang bovenichaam voor hebben.
niet extreem, dus ze kon er ook best af en toe op rijden. maar ik zou er nooit voor kiezen om als het net wel net niet kan er op te gaan rijden (oke voor een keertje, maar niet vaak)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:13

En over Pucky: Ze was al sinds vorige week benauwd, net zoals Youmy, maar dan minder heftig en ze at ook gewoon alles wat je haar aanbood. Was actief, huppelde rond door het hok, lag languit in de zon te 'chillen' dus er ging geen alarmbelletje rinkelen. Mocht het erger worden, had ik altijd nog de antibiotica achter de hand die ik gebruikte voor Youmy, maar dat was nog niet het geval. Dit weekend heb ik haar nauwelijks meer buiten gezien, gisteren helemaal niet meer en nu is er ook geen beweging meer in het hok. Tenzij ze het leuk vind om heel stilletjes in een hoekje te liggen en te doen alsof ze heel diep slaapt, is dus ook Pucky overleden. Ik heb nog niet goed gekeken, mijn vader haalt te konijnen dr altijd uit als ze overleden zijn omdat ik dat niet zo prettig vind om te doen. Waarschijnlijk is ze dus aan hetzelfde overleden als Youmy, maar ze leek dus nog zo actief en het is de laatste dagen dus heel snel gegaan.
Voor mij even geen konijnen meer denk ik, en zéker niet in deze hokken, de kans dat er toch een ziekte rondzwerft is nu wel heel groot.... Wellicht ga ik even over op de 'kleinere' huisdiertjes, ik heb heel wat zitten lezen over gerbils en dat lijken me ook leuke en gezellig diertjes :) Dat is ook een stuk makkelijker mocht ik nog moeten verhuizen binnenkort, dat is allemaal onzeker dus wil ik niet nieuwe konijnen nemen. Dan moeten er telkens weer nieuwe hokken gebouwt worden etc, met een gerbil zet je hem (bij wijze van) gewoon met hok en al in de auto op naar het nieuwe huisje.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:39

gerbils zijn niet zo leuk vind ik haha, lastig tam te krijgen..
al heb je natuurlijk uitzonderingen haha!
ik vind ze altijd eng om te pakken omdat mij verteld is dat de staart heel snel afbreekt maar wij moesten op school wel leren om ze bij de staart te pakken :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:43

Oh gedsie gecondoleerd Ella! Ik zat nu toch ook meteen wel te denken aan een ziekte oid in het hok :S Even goed het hok schoonmaken en ontsmetten wat kan? Gerbils zijn wel leuk ja, maar ik vind ze wel heel erg stinken. Als je het hok van de gerbils bij mij op school open doet dan komt een lucht je tegemoet joh....

En om ook nog even in te gaan op het gewicht en tinkers enzo.... het licht idd aan hoe het paard gebouwd is. Ik ben ook niet de lichtste en ik vind het soms best zielig om op sommige paarden bij fp te stappen, toen op Daisy bijv dacht ik oooh jee hier ben ik toch eigenlijk iets te zwaar voor. Maar het leek niet alsof ze er last van had geloof ik. Maar idd, Never Mind bij mij op de manege is groot, denk wel tegen de 1.80 aan, maar die is zo dun en ielig en heeft een slechte rug en daar ga ik dan ook altijd met iets gemengde gevoelens op zitten.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:48

nou daisy is hardstikke rond die kan dat echt wel aan!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:50

Ja maar toch dacht ik echt ohhoooohh want ja ze is niet heel groot....

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:51

ik voelde me wel banketstaaf toen ik op fifa stapte.. maar henk zei dat het kon en renee durfte er niet op en opzichz o raar zag het er nieteens uit :P

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

Aaawh gecondoleerd Ella, sterkte

Over gewicht op een paard, ik vind dat het ook heel erg af hangt van idd lengte en rijvaardigheid! Iemand die zwaar is maar klein en kan rijden brengt een paard minder uit evenwicht dan iemand van 10kilo lichter maar een stuk langer. Dat vind ik echt wel verschillen. Maar dat moet je idd echt per paard bekijken :)

Woehoe mijn bruine horloge was kapot gegaan :( Het tijdplaatje was verwchoven tov de wijzers, dus kon ik de tijd niet meer goed zien. Dus ik heb vandaag nieuwe gekocht, een zwarte en een witte!! :D En toen heb ik daarna ook nog die bruine opengemaakt, kapot was ie toch al xD, en daar aan zitten prutsen en toen heb ik m gemaakttt!!!! :D hahaha helemaal blij!! Dus nu heb ik 3 horloges, kan ik lekker afwisselen!!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:06

Ik kom ook maar weer is om het hoekje kijken, drukke heftige stage weken achter de rug.

Britt, Marlous en Patries klinkt alsof jullie het leuk gehad hebben :)
Jammer van Evelien, vond het toen idd ook zo raar gezicht geeb Mathilda en Mister X voor de kar, later Lady X ook niet meer. Evelien alleen mijn laatste jaar voor de kar meegemaakt.
Ella vervelend zeg, sterkte!

Qua gewichten op je paard is inderdaad afhankelijk van hoe je rijd. Bij mij op de Orun zitten 2 zwaardere meiden, eentje zit het paard giga in de weg, en de ander helemaal niet. En de eigenaar van Twister is heel erg lang terwijl Twis maar 1.61 is maar die zit haar niet in de weg en brengt haar ook niet uit balans

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:19

wel leuke drukke heftige stageweken simoon?

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:50

Niet helemaal. 2 weken geleden een 3 weken te vroeg geboren veulen. In eersste instantie ging het heel goed met veulen, alleen kwam bij de merrie de nageboorte niet af. Dierenarts bij geweest heeft de merrie gespoelt en zou eind van de middag begin van de avond terug komen. Ik zou er bij blijven ( baby moest vast gehouden worden natuurlijk). Dat werd dus half 8. Volgende ochtend ging alles goed. Veulen was fit, liep voor iedereen te showen en poseren. Toen ik half 5 naar huis wilde knaagte iets aan mij dat ik toch nog even moest kijken. Dus toch nog er heen gelopen, ligt baby in de stal. Hij tilde zijn hoofdje op en legte hem weer neer, bleef zijn vachtje staan. Dus ik naar me stage begeleider. Die zei help hem maar met opstaan en met drinken. Met veel moeite kreeg ik hem overeind maar hij hing wel echt tegen me aan stond niet op zijn eigen beentjes. Ik het neusje tegen de speen aangeduwt maar hij reageerde helemaal niet en viel weer om. Ik weer naar mijn stagebegeleider en die liep mee. En precies toen kwam de dierenarts de merrie checken. Die heeft de kleine vent meteen een infuus aangelegt en ik mocht/moest hem vasthouden. Dat was evht heftig zeg. Zon klein kereltje ligt daar hulpeloos met een mega naald in zijn hals. Is er anderhalve liter vocht in gegaan en mocht het infuus eruit. Wondje bleef bloeden. Dierenarts vraagt ben je bang voor bloed, nee oke knijp hem even dicht dan pak ik even de niettang. Naar 5 nietjes hield het eindelijk op. Merrie uitgemolken en gekeken of veulen uit de fles wilde drinken, daar was hij toch nog te zwak voor. Dus met zonde lading melk naar binnen. Ook geen fijn gezicht, zon slang in zon mini neusje. En toen moest hij toch echt aansterken en zelf gaan slikken. Dus elke 2 uur de fles. Ik naar huis. En savonds kreeg ik nog een smsje van mijn stage begeleider dat hij nog niet dronk. Dat hij er een naar gevoel over had. Toen ik volgende dag op stage aankwam had ik een heel naar gevoel. En ja bij de stal aangekomen lag de kleine vent dood in de stal. We hebben hem nog even laten liggen daar en later heb ik hem met mijn stage begeleider eruitgehaald. Merrie hinnikte een paar keer en werd toen al weer rustig. (wel de hele dag knuffelig geweest). Ik heb het veulen zelf op een zeiltje gelegt en afgedekt. Ben er toch wel een aantal dagen behoorlijk van slag van geweest. Zo'n klein hulpeloos kereltje. Hij is anderhalve dag oud geworden.

Oke dit is het hele verhaal, wie het wil lezen dank jullie wel

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:54

had het verhaal al gehoord, maar toch wel heftig.
je weet wel dat het gebeurt, maar verwacht toch niet dat het bij jou in de buurt gebeurt..

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:57

ah jeetje dat is heftig ja, maar je hebt gedaan wat je kon he! arm veulie :(:)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:09

Jeutje das heftig zeg! Maar jullie hebben er iig alles aan gedaan maar helaas mocht het niet baten.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:48

aawh Simoon, echt wel heftig, zoiets gun je niemand :(

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:28

Wat erg Simone, ik kan me voorstellen dat je daar van slag van bent! Wel super knap dat je zoveel voor m gedaan hebt!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:53

Suuskipje schreef:
:Y) laat ook maar :)

Zo bijna dagje werken er weer op zitten, ben om 4 uur klaar :)
Was eigenlijk best druk vandaag :\
Strakjes mn kamer uitmesten en mn dvd's en xboxspellen ordenen denk ik. En deel twee van the Hunger Games trilogie bestellen want deel 1 heb ik zaterdag gekregen en nu al bijna uit :Y)

Ik heb deel 2 binnen een dag uitgelezen, 's avonds laat begonnen volgende dag 's middags uit.
Nu kan ik de derde van iemand lenen wel in het engels maar dit zijn zulke gave boeken.
En de film is ook leuk want josh hutcherson (peeta mellark) is zooooo knap :P

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:55

Wat naar simone... sterkte!