Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:49

Mijn paarden komen veel buiten, en er word niet gerend plus dat ze met het rijden alle aandacht bij mij hebben. En waarom, juist omdat ze niet 24/7 in een hokje staan.

En hoeven niet beter? Sorry maar dan zou ik nog even heel hard na denken wat jij een paardenwereld doet.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:50

Ik mest me elke dag de rambam, 25 tot 30 boxen, maar ze komen niet op stand!!! NOOIT

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:53

En toen bleef het stil aan de kant van onze enige "pro-stand" dame op dit forum....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:05

Maar ja, zo stel ik mij ook de vraag of een paard het wel zo prettig vindt om in de gure regen wind en kou te staan.
Of ligt ie liever in een warme box met laag stro?

Als ik zie dat op het einde van het buitenseizoen de paarden in het kuil gaan liggen....................tja...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:19

Dat ligt een beetje aan het paard en de ernst van de weersomstandigheden. Als je genoeg ervaring en kennis hebt kun je dat goed inschatten lijkt me....
Maar inderdaad ontbreekt het hier nog wel eens aan.
Bij twijfel is een "gulden midden" altijd raadzaam lijkt me, als in: overdag buiten en 's nachts binnen.
Maar koudbloedjes in berenjassen worden vaak maar humeurig van op stal staan, dus ja... die staan liever met de kont in de kou Haha!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:14

potverdikkie schreef:
Maar ja, zo stel ik mij ook de vraag of een paard het wel zo prettig vindt om in de gure regen wind en kou te staan.

Als ik zie dat op het einde van het buitenseizoen de paarden in het kuil gaan liggen....................tja...

Daar heb je wel een punt, maar ik weet zeker dat ze liever buiten dan binnen staan, wij hebben daarom voor de pony's ook een uitloopstal dan kunnen ze kiezen. Maar hier gaat het nog steeds om de stands en dat zijn gewoon walgelijke dingen Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:33

Maar kan iemand mij dan vertellen vanaf wanneer ze dan officieel verboden zijn? Moeten ze dan bij elke manege weggehaald worden?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:27

potverdikkie schreef:

Sja onze paarden staan altijd buiten dus krijgen er ook de vacht naar. Verder hebben ze die loopstal waar ze altijd in kunnen. Lijkt mij ideaal voor ze Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:40

Mijn ervaring is trouwens dat je de schuilstal + dikke laag stro + gevulde ruif meer voor je eigen gemoed bouwt dan voor de paarden.
Want regen en wind, sneeuw en hagel, ze staan op het land met de kont in de wind en vertikken lekker warm binnen te gaan staan....
Wat overigens niet betekent dat je de stal dan maar niet moet bouwen hoor!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:52

Idd. Mensen zijn veel te antropomorph. Ik denk ook niet dat paarden 'gelukkig' kunnen zijn, maar meer de aanwezigheid van pijn of de aanwezigheid van prettige dingen merken. Veel prettige dingen = goed en dan gaan ze zich goed voelen en noemen wij ze gelukkig.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:22

Bij de manege waar ik rij hebben ze ok stands. Maar ook nog boxen en loopstallen.
Pony's staan in de stand vast met zo'n koeienband Nagelbijten / Gniffelen ook zo iets onhandigs. De pony's maken zich zelf regelematig los en gaan dan wat rond lopen. Er is ook een pony die zich bijna iedere avond weer weet los te krijgen.
Er zijn ook al eens 2 pony's losgekomen en 's nachts op de snelweg terecht gekomen. Eentje was aangereden en overleden.
En je hebt ook altijd pony's die trappen als er kinderen onzeker/bang de stal in komen.
Als zo'n dier schopt naar degenen die ernaast staat schoppen ze tegen het schot en als ze genoeg kracht zetten zijn ze daar ook zo doorheen en kunnen ze met hun been vast blijven te zitten of splinters in hun been krijgen.
Je hebt ook (vooral oude) pony's die zich er dan uitgebreid bij gaan liggen(op hun zij) en dan met de achterbenen onder het schot terecht komen en dan niet meer zelf op kunnen staan, ze moeten dan geholpen worden, wat ook niet altijd makkelijk gaat.

Dus nee, liever geen stands.

Waarom ik daar nog steeds rijd ondanks die rotte stands? Omdat ik het er daar goed naar mijn zin heb er gezellig is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:35

@ _Evanne. Wat ik dan niet snap is dat de manege ondanks alle problemen toch zo doorgaat. Dat is toch wachten op nog meer ongelukken en nog meer dode paarden? Bij ons stond er een paard in een box en dat paard ging altijd rollen. Nu was deze box (tijdelijke box) ietsies kleiner dan de box waar hij normaal instaat. Het paard heeft één keer met zijn benen boven de boxrand uitgehangen en dat paard is gelijk weer naar zijn oude box gegaan en is er een pony naar toe gegaan.

Ik snap niet dat de paarden die ze het geld moeten brengen zo behandeld worden!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:49

_Evanne schreef:
Bij de manege waar ik rij hebben ze ok stands. Maar ook nog boxen en loopstallen.
Pony's staan in de stand vast met zo'n koeienband Nagelbijten / Gniffelen ook zo iets onhandigs. De pony's maken zich zelf regelematig los en gaan dan wat rond lopen. Er is ook een pony die zich bijna iedere avond weer weet los te krijgen.
Er zijn ook al eens 2 pony's losgekomen en 's nachts op de snelweg terecht gekomen. Eentje was aangereden en overleden.
En je hebt ook altijd pony's die trappen als er kinderen onzeker/bang de stal in komen.
Als zo'n dier schopt naar degenen die ernaast staat schoppen ze tegen het schot en als ze genoeg kracht zetten zijn ze daar ook zo doorheen en kunnen ze met hun been vast blijven te zitten of splinters in hun been krijgen.
Je hebt ook (vooral oude) pony's die zich er dan uitgebreid bij gaan liggen(op hun zij) en dan met de achterbenen onder het schot terecht komen en dan niet meer zelf op kunnen staan, ze moeten dan geholpen worden, wat ook niet altijd makkelijk gaat.

Dus nee, liever geen stands.

Waarom ik daar nog steeds rijd ondanks die rotte stands? Omdat ik het er daar goed naar mijn zin heb er gezellig is.

Jouw welbevinden gaat dus boven het welzijn van de paarden? Dat is ook een keuze natuurlijk...
Niet een keus die de schoonheidsprijs verdient in mijn ogen, maar het is een keuze...
Welke manege is dit?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:53

lindsey schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.

Dus omdat jij bang bent om een trap van een paard te krijgen moet het paard maar in een stand staan Hamer
Bij de huisvesting van paarden hoort het belang van het paard voorop te staan en niet het belang van de ruiter.

Als je even goed nadenkt kan je toch zelf ook wel bedenken dat het voor een paard prettig is om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.

Overigens kan een paard in een stand nog steeds erg goed achteruit trappen als hij daar zin in heeft.

Idd, ik stond er ook al van te kijken bij de beginpost Nors opkijken
Tussen de lessen door even in een stand staan is geen probleem, maar de rest van de tijd niet. Dan is een box zelfs te krap.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:14

Tegen, absoluut. Zowel vanuit het oogpunt van paardenwelzijn als van veiligheid. Ik benader paarden die ik niet goed ken liever niet van achteren.

Die manege waar KiWiKo het over had ken ik, ben er ooit geweest voor een proefles, maar vind het -o.a. door de stands, maar sowieso de hele sfeer- een paardenfabriek.

Heeft iemand de vorige Paard en Sport gelezen? En dan met name het artikel over die manege die er in stond? Die een kweekvijver wilde zijn voor nieuwe paardenmensen? Ook daar ben ik geweest, heb er 5 lessen gereden. Mooi artikel hoor. Over dat ze luikjes aan de buitenkant van de boxen hadden zodat de paarden naar buiten konden kijken. En dat er van die mooie buitenboxen rond de buitenbak stonden. Maar of ze hebben in de afgelopen twee jaar verbouwd of de reporter heeft zeer partijdig geschreven of ze zijn alleen buiten langs de stal gelopen. Aan de andere kant van het gangpad (tegenover de bozen met de luikjes) zijn namelijk ook gewoon stands. Met dichte schotten tussen de boxen tot het plafond met alleen een klein gat (30 bij 30 of zo) met tralies tussen de hoofden van de paarden. En die stal heeft dus ook 4 sterren.
Schande...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:11

deze paarden hoeven niet beter. niet om de manier dat ze het niet krijgen. maar slecht staan ze zeker niet. ik stop met dit toppic, want het is altijd zo'n gezeik. ik vind er niets zielig aan. ik draai mijn mening niet bij en zal dat ook niet gaan doen. hier word je gewoon een mening opgedrongen en de rest loopt als een kip zonder kop er achter aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:13

Het spijt me Jolandaaa maar om mij een mening te vormen over stands heb ik echt geen anderen nodig. En ik denk niemand hier.

Jammer voor de dieren dat je zo halsstarrig blijft vasthouden aan iets dat gewoon niet juist is. Hoe je het ook bekijkt.

Paarden horen gewoon hun kont te kunnen keren. Punt uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:16

Pistasche schreef:
Stands zijn echt vreselijk die dingen moeten verboden worden.. Stallen zijn veel beter en een tevreden paard dat niets heeft zalniet snel trappen..

In sommige gevallen zijn stands minder slecht. In stands kunnen de pony's elkaar vaak in elk geval nog zien. In sommige paardenboxen met drie dichte wanden en tralies aan de voorkant, zien ze helemaal geen soortgenoten....

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:22

Ik vind dat stands niet slecht zijn, maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een ruime stal...

Ik heb ook eens een onderzoek gelezen over stands dat ze geen nadelige gevolgen hebben voor de pony's...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:23

Uhu.

Keep on dreaming gezellig samen met Jolandaa_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:25

arjaaaaa schreef:
Ik vind dat stands niet slecht zijn, maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een ruime stal...

Ik heb ook eens een onderzoek gelezen over stands dat ze geen nadelige gevolgen hebben voor de pony's...

Aangezien boxen bijna net zo slecht zijn, is er weinig verschil ja.... Boos!

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:26

Maanling, misschien kun je ook een normale reactie geven...

Natuurlijk is er ook nog een verschil in grootte van een stand en of er voldoende stro in ligt...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:29

Die discussie hebben we hier al gehad, we hebben het hier over stands waarin geen ligruimte is, (zie foto een paar pagina's eerder) en of er voldoende stro in ligt zal het paard een zorg zijn als ie alleen maar naar de muur kan staren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:35

Kan het zijn dat zowel Arjaaaaaaa als Jolandaaaaaa manege ruiters zijn? Dit zou hun reactie verklaren.
Overigens vind ik dat Arjaaa een stuk vriendelijker is.
Jolandaaaaaaa, je zou open kunnen staan voor mensen die reeds jaren eigen paarden hebben, paarden fokken, en/ of met paarden werken in welke branche dan ook.
Deze mensen weten wel degelijk waar ze het over hebben.
Veronderstellen dat men achter elkaar aan sjokt is incorrect, en daarbij laat ik me dat ook niet door zo'n jong meisje vertellen.... al vind ik het ook wel schattig.

ps@ Jolandaaaaa: ik hoop dat ze je bij Natuur & Welzijn (bestaat zo'n opleiding?) een iets vriendelijker manier van paarden houden zullen bijbrengen. Ik zou mijn cliënten als hulpverlener niet naar jouw toekomstige zorgboerderij sturen als de paarden er zo bij staan....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 19-12-07 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:38

Jolandaa_ schreef:
deze paarden hoeven niet beter. niet om de manier dat ze het niet krijgen. maar slecht staan ze zeker niet. ik stop met dit toppic, want het is altijd zo'n gezeik. ik vind er niets zielig aan. ik draai mijn mening niet bij en zal dat ook niet gaan doen. hier word je gewoon een mening opgedrongen en de rest loopt als een kip zonder kop er achter aan.

Een mening opgedrongen Verward ? Er wordt hoogstens van je verwacht dat je je eens gaat verdiepen in het wezen paard. Lijkt me niet zo'n slecht idee, als je met paarden bezig bent.
Ik geloof dat jij eerder als een kip zonder kop paardrijdt op je manege. Clown
Mag ik jou je hele leven in een stand zetten aan een touwtje? Kijken hoe je je dan voelt..... Rolleyes