Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
potverdikkie schreef:Maar ja, zo stel ik mij ook de vraag of een paard het wel zo prettig vindt om in de gure regen wind en kou te staan.
Of ligt ie liever in een warme box met laag stro?
Als ik zie dat op het einde van het buitenseizoen de paarden in het kuil gaan liggen....................tja...
potverdikkie schreef:Maar ja, zo stel ik mij ook de vraag of een paard het wel zo prettig vindt om in de gure regen wind en kou te staan.
Of ligt ie liever in een warme box met laag stro?
Als ik zie dat op het einde van het buitenseizoen de paarden in het kuil gaan liggen....................tja...
ook zo iets onhandigs. De pony's maken zich zelf regelematig los en gaan dan wat rond lopen. Er is ook een pony die zich bijna iedere avond weer weet los te krijgen._Evanne schreef:Bij de manege waar ik rij hebben ze ok stands. Maar ook nog boxen en loopstallen.
Pony's staan in de stand vast met zo'n koeienbandook zo iets onhandigs. De pony's maken zich zelf regelematig los en gaan dan wat rond lopen. Er is ook een pony die zich bijna iedere avond weer weet los te krijgen.
Er zijn ook al eens 2 pony's losgekomen en 's nachts op de snelweg terecht gekomen. Eentje was aangereden en overleden.
En je hebt ook altijd pony's die trappen als er kinderen onzeker/bang de stal in komen.
Als zo'n dier schopt naar degenen die ernaast staat schoppen ze tegen het schot en als ze genoeg kracht zetten zijn ze daar ook zo doorheen en kunnen ze met hun been vast blijven te zitten of splinters in hun been krijgen.
Je hebt ook (vooral oude) pony's die zich er dan uitgebreid bij gaan liggen(op hun zij) en dan met de achterbenen onder het schot terecht komen en dan niet meer zelf op kunnen staan, ze moeten dan geholpen worden, wat ook niet altijd makkelijk gaat.
Dus nee, liever geen stands.
Waarom ik daar nog steeds rijd ondanks die rotte stands? Omdat ik het er daar goed naar mijn zin heb er gezellig is.
lindsey schreef:Marjoow schreef:Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.
Dus omdat jij bang bent om een trap van een paard te krijgen moet het paard maar in een stand staan![]()
Bij de huisvesting van paarden hoort het belang van het paard voorop te staan en niet het belang van de ruiter.
Als je even goed nadenkt kan je toch zelf ook wel bedenken dat het voor een paard prettig is om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.
Overigens kan een paard in een stand nog steeds erg goed achteruit trappen als hij daar zin in heeft.
Pistasche schreef:Stands zijn echt vreselijk die dingen moeten verboden worden.. Stallen zijn veel beter en een tevreden paard dat niets heeft zalniet snel trappen..
arjaaaaa schreef:Ik vind dat stands niet slecht zijn, maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een ruime stal...
Ik heb ook eens een onderzoek gelezen over stands dat ze geen nadelige gevolgen hebben voor de pony's...
Jolandaa_ schreef:deze paarden hoeven niet beter. niet om de manier dat ze het niet krijgen. maar slecht staan ze zeker niet. ik stop met dit toppic, want het is altijd zo'n gezeik. ik vind er niets zielig aan. ik draai mijn mening niet bij en zal dat ook niet gaan doen. hier word je gewoon een mening opgedrongen en de rest loopt als een kip zonder kop er achter aan.
? Er wordt hoogstens van je verwacht dat je je eens gaat verdiepen in het wezen paard. Lijkt me niet zo'n slecht idee, als je met paarden bezig bent.