Het grote manege Austerlitz topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: Het grote manege Austerlitz topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 01:05

NIEUWE PAGINA Go jij! Go jij!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:32

zal ik het eens gezellig maken Tong uitsteken

maandag is de vakantie weer voorbij Knipoog

gaaan jullie nog iets leuks doen??

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:45

ik heb maandag nog lekker vrij Haha!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:52

pfff.. ik moet maandag weer naar school, ik heb totaal geen zin!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:57

ja oke maarja ik heb pas vanaf gister vrij, jullie al 2 weken hahaha Haha!
naja... 2 weken zijn ook al om voordat je het weet.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:58

Ja inderdaad Tong uitsteken vooral met al die feestdagen enzo.. Nagelbijten / Gniffelen

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:04

Nathaliia schreef:
pfff.. ik moet maandag weer naar school, ik heb totaal geen zin!

idd ik heb ook niet egt zin omdat ik dan al een toets moet doen en dinsdag en donderdag ook weer een toetst.....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:06

ik moet maandag afrijden Nagelbijten / Gniffelen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:07

nu ga ik er vandoor, laptop is leeg (kl*te accu)
en moet straks nog fietsen naar stal ook Boos!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:08

zo spannend ikzal voor je duimen Knipoog

ik ga ontbijten doegggh Lovers

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:08

ik ga ook doeegggg Doei!

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:18

Djingiz, amigo, penelopie ?

bruin wordt al dik van een handje muesli

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:19

huh? Tong uitsteken

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:27

JimBeer schreef:
Maar 9 jaar geleden Lizzy was het nog een 'echte' manege met slechts een aantal pensionklanten en sind nu zo'n 4 a 5 jaar is het een pensionstalling met 10 manegepony's, als er dan pensionklanten willen rijden dan lijkt me dat logisch.

jaa daar heb je wel gelijk in! het is natuurlijk nu wel meer pension stal geworden.
ik bedoel er meer mee, dat er nu wat meer mag en dat je niet overal een mega preek over je heen krijgt.
BV met ponykampen mochten wij ook niet voetballen id bak ookal hadden we de bak afgehuurd.
ik bedoel, boeiend Clown

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:29

Nathaliia schreef:
huh? Tong uitsteken

haahahha echt hoor, die is echt niet dun te krijgen ookal eet hij niks, hoot bij dat ras ofzo, hij komt uit de bergen dus hij weet heel makkelijk te overleven met weinig voedsel.
Clown

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:32

hahahaha Clown

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:40

_Lizzy_ schreef:
Djingiz, amigo, penelopie

Ik ben het wel met Lizzy eens, Djingiz, Amigo, Penelopie, en die andere dunne pony'tjes die mogen echt wel meer ruwvoer..
Ieder mens ziet toch dat die pony's veel te dun zijn!? Ik heb echt medelijden met die pony's hoor, ze lopen maar in die manege lessen, en ze willen er dus nog meer gaan doen begreep ik? Als ze dan nog dit portie krijgen, hebben ze zowieso niet genoeg. want dat hebben ze nu al niet!
Dit moest ik even kwijt Knipoog ik hoef verder geen commentaar hierop, maar ik ben het wel met Lizzy eens.

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:14

Hmmm ik voer 's avonds ook wel eens mee (ruwvoer) en dan krijgen de manegeponies gewoon wat alle andere pensionpaarden ook krijgen. En wat er extra in het stalpad ligt geef ik ze ook altijd nog.
's Middags krijgen ze inderdaad maar een plukje, maar dat is ook niet bedoeld als volle maaltijd, het is voor de afleiding en dan hebben ze even wat te knabbelen. Kijk maar eens op een aantal sites van pensionstallen om je heen, daar krijgen veel paarden maar 4 voerbeurten op een dag (2x ruw en 2x hard)

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:10

Een rentree, een come-back, een drama of een zege, het is maar hoe je het wil noemen. But I'm back! Whoosh!

Ik wil jullie eerst allemaal een gelukkig en mooi 2009 wensen! En dat alles maar "goed mag komen"!

De afgelopen dagen is er een hoop gebeurd natuurlijk maar ik weet zeker dat het binnenkort allemaal op zijn plek gaat vallen.
Theo heeft zijn contract met olga opgezegd omdat ze samenwerking geoon niet langer zo door kon gaan. Het was voor beide eigenlijk niet goed om zo door te gaan. Voor Theo was het nadelig voor zijn manege. Olga was meestal niet bepaald vriendelijk tegen de manegeklanten, snauwde ze af en jullie weten wel hoe Olga sommige dingen kan brengen. Ook was ze heel wisselvallig met de kantine. De ene keer MOESTEN ouders wat kopen omdat ze anders niet binnen mochten zitten en de andere keer was ze niet eens open of wilde ze niks maken in de keuken. Overigens vind ik het ook gewoon niet kunnen dat je mensen verplicht om een consumptie te nemen en dan een briefje op de deur te hangen dat ze anders maar lekker buiten gaan staan, de lichten uitgaan en de kachel uit blijft. Ook kreeg Theo voor zijn activiteiten enz. helemaal geen ruimte. Hij mag zijn EIGEN stallen achterin bij Jazz zeg maar niet gebruiken omdat daar dan manegekinderen gaan lopen. Nou sorry hoor maar desnoods lopen ze door Theo's tuin of mogen alleen Denise en de stalhulpen die pony's pakken maar om het te verbieden? Ik vind dat gewoon expres tegenwerken. Ook voor bijv. opzadellessen kreeg Theo helemaal geen extra uurtje op het terrein o.i.d. Al verhuur je de wasplaats buiten ofzo, daar hebben pensionklanten echt geen last van. Door die lessen leren manegekinderen veel beter om met de pony's om te gaan en wat ze allemaal moeten doen enzo. Nu hebben nieuwe kinderen eigenlijk helemaal geen mogelijkheid om te lerfen poetsen, opzadelen enz. Ik heb op zaterdag tijd om 2 kindertjes te leren opzadelen en een hoofdstel in te doen maar na 1 keer heb je het nog niet geleerd! Ook vind ik dat Olga zich te veel met de manegelessen bemoeide. Denise geeft les dus zij bepaalt gewoon wat ze zelf doet, daar hoeft olga geen commentaar op te geven. Theo geeft de bak afgehuurd en dus hoor Olga zich daar verder niet mee te bemoeien. Wat ik ook niet normaal vond is dat olga altijd over iedereen roddelde tegen pensionklanten. Ik weet zeker dat iedereen hier al regelmatig voorbij gekomen is is het dagelijkse roddeluurtje en dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil en daar hoeft ze niet met andere pensiongasten over te gaan roddelen.
Tegenover dit alles staat wel dat olga dag en nacht voor de paarden klaar stond, ze echt wel aan het welzijn van de paarden dacht en dat ze je met veel dingen hielp of dingen voor je regelde.
Ik ben echt niet alleen maar positief over Theo. De pony's staan regelmatig veel te lang met zweetdekens op of zonder deken, moeten lopen als ze bijv. een wond hebben, er hebben een aantal geen goed zadel en sommige pony's zien er, zoals Lizzy al zei, gewoon echt niet uit.

Wat een misverstand is is dat Theo het nu gaat doen, Tonia en Henk gaan het namelijk overnemen. Dit gaat gewoon op deelfde basis als dat bij olga was. Het is niet zo dat theo meer invloed wil in de pensionstal want hij blijft gewoon de baas van de manege en Tonia en Henk van de pensionstal. De samenwerking zal nu veel soepeler gaan verlopen en dat zal de sfeer denk ik zeker ten goede doen. Dit is dat ook denk ik wat Lizzy bedoelt. Ze wil heus niet de hele dag gaan voetballen in de bak hoor haha, dan was ze wel op voetbal gegaan! Het gaat meer om het pricipe dat je gewoon een beetje je gang mag gaan (zonder dat anderen er last van hebben) zonder dat je gelijk afgeblaft wordt. Als kinderen even willen voetballen of "paardje spelen" dan denk ik dat dat gewoon moet kunnen zoalng de pensionklanten er maar geen last van hebben. Als zij willen rijden moeten die kinderen gewoon weg gaan maar als die kinderen nu 1 stap in de bak zetten terwijl er niemand is worden ze al afgeblaft dat dat niet mag. Laat die kinderen eens een beetje meer lol hebben op de manege. Zo hou je ze tenminste "bij je" en daar kun je later echt wel profijt van hebben. Vroeger hebben Lizzy, baukje, Dionne, ik en weet ik veel wie allemaal nog meer een hele leuke en speelse tijd gehad op de manege. We mochten altijd wandelen met de pony's en gewoon lol maken en niemand had daar last van. Als je het een beetje in de gaten houdt zal niemand daar nu ook last van hebben. En natuurlijk gaan pensionklanten vóór manegeklanten maar we kunnen elkaar wel met respect behandelen. Wij zijn niet beter of hoger dan de manegeklanten. Iedereen moet het leren, wij waren vroeger ook manegekinderen of niet dan? Ik vind dat wij ons niet "beter" hoeven te voelen dan manegeklanten. Als ik vroeger net zo behandeld was als het nu gaat (door olga dan) was ik echt al laaaaang weg geweest.

En nog even over het voeren. De meeste van jullie zeggen nu dat de pony's zo ongeveer wel genoeg krijgen en dat jullie ze altijd veel geven maar waarom zijn ze dan zo mager???? Als ze zo veel lopen, al is het 10 uur per dag, dan moeten ze gewoon net zo veel voer hebben als ze nodig hebben. Ze moeten genoeg energie binnenkrijgen. Ze moeten zo veel hooi hebben dat ze niet mager zijn! het kan mij echt niet schelen hoe het er op andere stallen aan toe gaat, bij ons is bij ons en bij niemand anders! En sorry dat dit misschien een beetje agressief overkomt maar ik kan me hier redelijk over opwinden! Die pony's moeten er gewoon normaal uit gaan zien, hoeveel hooi ze daar ook voor nodig hebben. Als iemand elke dag 2 volle borden eten krijgt, elke dag 3 uur hardloopt en diegene wordt magerder en magerder terwijl je geen ziekte o.i.d. hebt zeg je toch ook niet: "Pech, je krijgt niet meer!" Dan geef je 4 borden, 5 borden, net zo lang totdat diegene weer wat dikker wordt!

Ik vind het onzin als je nu al zegt "Ik ga weg." Je weet niet wat er gaat gebeuren, of de stalling uberhaupt wel omhoog gaat (paniekreactie jongens Knipoog ) en of er wel verbouwd gaat worden. Als de stalling straks iets omhoog gaat (dan zitten wij waarschijnlijk nog laag want wij zijn redelijk goedkoop) maar je er wel wat voor terug krijgt zoals bijv. opkanppen van het gebouw enz. zal het mij, en mijn ouders, waarschijnlijk niet zo veel uitmaken. We moeten maar afwachten wat er nu allemaal gaat gebeuren maar eerlijk gezegd verwacht ik dat het allemaal wel wat beter gaat worden! En zo niet, dan kunnen we altijd nog weg gaan maar om nu al weg te rennen voor dingen die er nog niet eens zijn vind ik onzin!

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:26

Heel goed fenna, haha ben er helemaal mee eens.
Het wordt nu vast een stuk gezelliger zoals vroeger.
Ik vindt het goed dat ze 3x p dag ruwvoer krijgen, maar als die 3e keer een handje is, dan hebben ze het alsnog in 5 min op en heeft het niet echt zin (mijn mening)
Geef mij dan mag 2 keer en dan gewoon veel.
een paard moet een half tot een anderhalf kilo ruwvoer van zijn eigenlichaams gewicht hebben.
Toen ik daar stage liep voerde ik een hele kruiwagen over 5 pony's. djingiz stond na 2 uur nog te eten!
EN ZO HOORT HET!!
in de zomer was het net brooke hospital, Dat komt vast door die grote hoeveelheden hooi die ze krijgen.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:27

Amen! Afgod

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:34

ClooneyManon schreef:
ik had nog een vraagje lizzy want wat word er dan veranderd aan de kantine...

Er komt een verwarming Haha! Haha!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:36

lekker warm Tong uitsteken

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:38

Ja, hopelijk ook warmer dan het nu is! Tong uitsteken

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:38

gaan de wedstrijden wel gewoon door als olga weg is?