Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Er was na onze les wedstrijdjes dus er werd intensief ingereden, al snel draf en dan weer stap, dus veel overgangen, ook veel wendingen en de galop kwam ook al snel. Niks in 2 groepen maar gewoon met z'n allen tegelijk. En het ging eindelijk een keer echt goed! Hij was al lekker aan mijn been en wendbaar/buigbaar, ik noem het altijd maar dat hij goed 'tussen mijn benen' liep. Waarmee ik bedoel, ik kon hem zonder moeite de hoeken insturen, zomaar afwenden en alles en dat ging ook allemaal soepel en los. Ini gaf nog als tip/kritiekpuntje dat ik hem in de galop nog meer bij me moest houden en daar was ik me ook van bewust, net iets meer bij me en verzameld. Maar ik was ook al erg blij dat ik gewoon echt overal heen kon met hem in de galop.
Hij was dus lekker los in zijn lijf maar nageeflijk wilde nog niet echt, wilde er ook niet teveel de aandacht op focussen en gewoon lekker doorrijden, het komt vanzelf wel.
Hij liep echt heel voorzichtig, alsof die over glas liep.
Maar we liepen wel voorop! Haha. In de bak meteen goed hem bij me gehouden, er hing een lintje/draadje langs de bak en die waaide en dus was die hele hoek eng uiteraard/ Hij vertikte het om erlangs te gaan en ook helemaal hals erop, naja aangezien die het huisje ook al niks vind en anders de bak wel héél klein wordt hem er stil gezet en laten kijken. Daarna wilde die er wel langs, wel met moeite maar oké. Toen moesten we van Ini opeen galopperen en tja, was toch nog wel een beetje zenuwachtig waardoor ik hem te strak hield en hij ook niet een mogelijkheid had om te galopperen, dus toch maar iets meer ruimte omdat ik gewoon normaal de les wilde uitrijden en dat ging eigenlijk best goed. Kreeg weer een complimentje van Ini dat ik hem zo goed reed. En na die galop leek het wel alsof die opeens vertrouwen in me had gekregen ofzo en liep die echt héérlijk nageeflijk en zat ik met 1 grote smile op Kanjer. Ini bleef maar complimentjes geven en heb de les echt héérlijk uitgereden. 
Dus ik naar achteren. Daar aangekomen bleek meneer nog ff lekker gerold te hebben, zand zat tot aan de achterkant van zijn oren...
Nou ja, poetsen is voor mij geen straf en meneer had lekker voer in zijn bak liggen, dus dan is dat ook zo voor elkaar. Zadel en hoofdstel erop/ erom en hup naar de binnenbak. Ik zat er nog niet goed en wel op met een lange teugel of meneer liep al keurig met de neus naar beneden.
Dit hield hij de hele les vol! Ini had er ook weer zin, dus hard aan het werk. Galop ging zowel linksom als rechtsom goed en we moesten zelfs een stukje contragalop doen. Ook dit ging goed! Ja deze les was super!
Zal wel aan mij gelegen hebben, maar het wilde echt niet! Afgezien van dat puntje heb ik toch heerlijk gereden, ook op haar.
Gewoon niet teveel moeite doen om hem 'juist' aan te laten springen en dan zit die zo in contragalop, haha. Maar fijn dat het lekker ging. En jeetje, met deze wind in de buitenbak? Kan me voorstellen dat je er bijna afwaaide.
En Islottie en galop... kan al niet zo goed met Islotti overweg en die rechtergalop helpt inderdaad niet mee. Ach ja, zolang je voor de rest maar lekker gereden hebt.
Als jullie het hebben over de groep in tweeen splitsen en 1e en 2e galop. Weet nog heel goed dat ini altijd een bepaalde structuur in haar lessen had zitten. Met inderdaad in het midden stappen als de andere helft van de groep galoppeerde. En is het nu ook nog steeds zo dat je pas begint met rijden als ini dat zegt? En dan dat ini de figuren zegt en dat je die dan gaat rijden en perfectioneren? Of rijden jullie wat meer voor jezelf als je wat "groter" bent?
Of naja, ik pak wel pas mijn teugels op wanneer ini/inge het zegt en dan begin ik ook pas met het rijden, tot die tijd stap ik op een lekker tempo aan de lange teugel door de bak. Maar daarna ga ik toch eigenlijk een beetje zelf aan het werk. Er zit wel een structuur in de lessen inderdaad, meestal beginnen met grote volte's, deze sluiten, hand veranderen, soms een gebroken lijn of slangenvoltes, wijken, kleine voltes. Maar soms duurt het even voordat er wat gezegd wordt wat je moet doen en dan ga ik gewoon een beetje voor mezelf rijden. Uitgestrekte draf op kleine stukjes, of afwenden naar het midden, halt en dan weer draf. Je moet gewoon zorgen dat je niemand in de weg rijdt en wel in dezelfde gang zit. Niet zomaar gaan galopperen bijvoorbeeld.
De in 2 groepen galopperen is bij Inge vaste prik maar Ini wil het soms nog wel eens anders doen. Zoals vorige keer bijvoorbeeld, toen was het opeens na denk 15 min rijden 'Galop!' Dan moet je wel goed kunnen sturen want dan is het toch opeens erg vol in de bak. Zeker met paarden zoals Ottoline die lekker doorgalopperen en kleine pony's af en toe zoals Charly die overal tussendoor scheuren en soms enigszins onbestuurbaar zijn voor de kleinere ruiters. Vorige week trok Charly iedere keer naar Kanjer toe, dan kwam die opeens op de volte naar me toegescheurd en weigerde het om te luisteren waardoor ik opeens op de rem moest omdat ik anders een pony tegen me geplet had.
En soms worden paarden nogal enthousiast wanneer ze opeens met allen in galop gaan, Isa was vrijdag erg heet en amazone had der handen vol aan der. Tja, hoort er allemaal bij.
Ik heb dat ook. Ik FB heel veel met een stalgenootje van mij, die woont in Leeuwarden en die praat ik zowat dagelijks bij over de paardjes die ik heb gereden en hoe ze liepen en of er nog wat is gebeurt etc.
Met zijn heerlijke streken.
. Wat was het toch geweldig als je de pony's zonder zadel naar de wei mocht brengen!
(ik speel wel boeman hoor, als ze weer eens rennen in de stallen).
Zie ze vast wel weer tijdens het Moederdag concours in Havelte. Dat is wel jammer dat we wat concoursen betreft vaak de andere kant op gaan.
Dat zijn leuke dingen. Maar meestal hebben we 3-4-5-6 jarige springpaarden staan. Ook al worden ze wel veelzijdig opgeleid maar tegen de tijd dat ze eens fatsoenlijk kunnen wijken worden ze alweer verkocht....
Jou paardensituatie klinkt echt geweldig! Al ben ik persoonlijk minder van het springen, ik moet echt een paard hebben dat weet waar die mee bezig is en ook springt anders wordt het niks.
Jammer van de dressuurpaarden, toch maar weer een keertje bij ini komen rijden!
Maar er komt een meivakantie aan, al weet ik niet of iedereen meivakantie heeft. Maar ik zou wel het initiatief willen nemen om iedereen te mailen en te horen wat iedereen er van denkt. Eigenlijk zouden we het gewoon een keer moeten doen, reunie van de zaterdaggroep... iedereen roept het geloof ik al zo lang maar er komt niks van, eigenlijk moet het er nu gewoon een keer van komen.
gekregen! Had in januari al mijn PP gehaald, maar diploma liet wachten. Heb een week of 4 terug Ini maar eens gevraagd waar hij bleef
Ze zou het met Annet, die regelt dat blijkbaar, oppakken. Maar vandaag was hij er toch eindelijk! Op naar de F9!
Ja echt. 
En Ini meteen: nee, je gaat op Okke! Haha, oké, nog beter! Meneer stond in de buitenbak samen met Easter en Pier, moest wel even goed kijken welke Okke nu was. Ik moest om half 3 rijden dus het was nog geen etenstijd en meneer gedroeg zich meteen anders. Hij wilde naar buiten kijken, nouja prima, deur stukje open en hij kon kijken. Maar meneer vond dat die het schijnbaar niet goed kon zien en nam de benen.
Vlug weer in z'n stal gezet en verder opgetuigd. Les ging lekker, niet zo als vorige keer, hij was toch af en toe wel aan het kloten. Zo sprong die af en toe opeens opzij omdat hij iets hoorde, in de galop had ik me been er echt perfect aan en toch viel die er soms af en toe zomaar uit. Inge zei al, geef maar een tik, hij moet blijven opletten! En na de galop was die heerlijk los en kon ik hem serieus op me pinken rijden. Heerlijk.
Hij was wel helemaal uitgeput na de les, hij stond daar in zijn stal, heerlijk te suffen en geen poging te ondernemen om naar buiten te rennen, haha.