Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:09

Ik ben ook weer terug.. Even een verslagje van mijn middag Knipoog

Mensen die kwamen waren heel leuk! Bleken de moeder en zusje te zijn van een jongen die bij mij in de klas heeft gezeten, dus dat is wel grappig Haha!
Het meisje (Lianne) had vier jaar op de manege bij Ria gereden en de moeder een jaar niet meer gereden. Maar het was erg gezellig.. Haha!
Lianne viel eigenlijk meteen voor Rikst (hoe kan het ook anders met die lange manen en dat heerlijke koppie Tong uitsteken) en dat klikte ook redelijk goed. Rikst probeerde haar wel uit, maar ik had ook niet anders verwacht.
En haar moeder vond Donja geweldig en dat klikte nog beter!
Ze zadelden keurig op, hadden even moeite met het dekje Tong uitsteken maar ging verder soepel. Aardige, leuke mensen die rustig met de paarden omgingen dus is ben helemaal blij!!

En die arme Iemkje moest het maar met mij doen.. Knipoog

Morgen komt er nog iemand langs en zondag twee zusjes, dus ben benieuwd hoe de rest bevalt...

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:58

Mooi zo dat het zo goed bevallen is! Zijn wel veel geintereseerden lees ik!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:09

Klinkt leuk!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:10

Was erg leuk!
En tja had op marktplaats gekeken bij de advertenties en naar die mensen gemaild.. Maar ik ben veel eisen en ben wel kritisch.. Wil natuurlijk niet de eerste de beste persoon op 'mijn' paarden hebben.. Tong uitsteken

Ik heb toch zo'n spierpijn van de mestbuld ophogen, alles doet pijn..Verdrietig

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:12

Nee, tuurlijk wil je niet de eerste de beste op je paarden hebben, toch een hele verantwoordelijkheid hoor!

Mestbult ophogen is conditietraing en je krijgt er spierballen van! Althans zo zie ik het altijd maar Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:30

Nee zeker niet.. er heeft al eerder een meisje 'verzorgd' maar die heeft het ene paard angst voor de zweep bezorgd en zette een ander bezweet en met een wollen deken op het land terwijl het vroor.. Jammer dat ik haar nooit betrapt heb.. Hamer

En die mestbult.. ach dat is idd wel de goede instelling Vork
Had er gisteren al ruzie over met een stageloper, vroeg twee keer of hij wou helpen maar gaf alleen maar commentaar. Toen zei ik dat hij zich asociaal gedroeg door niet iets te doen. Dan vond hij niet grappig, maar ik was ook niet grappig.. en toen was hij boos..
Ach het enigste wat hij had moeten doen was even een hooivork pakken en helpen.. Tja kerels..

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:33

Wij vrouwen houden van aanpakken en zijn de moeilijkste niet..dat kun je van mannen niet zeggen Knipoog sommigen dan Knipoog

het rijden is niet alleen belangrijk maar je laat je paarden wel over aan een tot nu toe onbekende, en de verzorging en omgang met een paard is ook niet niks, dat vergeten mensen vaak...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:23

Ja idd, vooral als ze van een manege af komen.. daar staat alles eigenlijk klaar om mee weg te rijden Haha!
Maar het is uiteraard ook een instelling, ben je bereid om ervoor te werken en te leren. Ik geef eerlijk toe dat ik erg moest wennen om alles zelf te doen toen ik verzorgpaarden kreeg, en dan is uitmesten toch niet zo leuk als je denkt Knipoog
Maar ik doe het met liefde, niets is lekkerder dan een schone stal Haha!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:24

http://www.hoefkatrol.com/

Dit is zo een geweldige site! Ik zou echt wel eens les van Antoine willen hebben, ik zie dat hij ook priveles geeft in Nederland en in Friesland zelfs, in Haskerhorne...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:30

Hmm, ziet er zeker wel interessant uit..
Heb die naam hier op bokt al eerder langs zien komen.. op een ander topic hoor Haha!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:32

Ja, je moet maar eens die website beter bekijken, ook filmpjes, erg leerzaam en leuk om te zien! Zo belangrijk dat rechtrichten en de natuurlijke scheefheid van het paard en hoe daar mee om te gaan...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:51

@Juul, jij hebt het ook wel over grondwerk hé, maar wat houd dat nou in? Ik bedoel, wat doe je dan allemaal en wat verwacht je van het paard? Ben daar wel erg nieuwschierig naar, want ik lees regelmatig dat mensen zeggen 'ga ook maar grondwerk doen' of iets in die trant, bij moeilijke paarden, paarden die tijdelijk niet gereden worden of gewoon..
Kan je het een beetje uitleggen? Ben namelijk bang dat als ik het ga opzoeken ik heel veel nutteloze dingen tegen kom en ik dan morgen nog bezig ben Knipoog
Thnx!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:48

@ Rianne: ik heb nog maar een keer echt grondwerk les gehad maar onder grondwerk valt eigenlijk alles wat je met je paard doet wanneer je niet in je zadel zit, longeren, aan het halster de stal/de wei uithalen, je paard meenemen de bak in, etc etc. Ik heb een tijdlang wapper bijna elke week gereden en om een gegeven moment was ik het vertrouwen in haar verloren, ik kon er niet meer met zoveel pit en energie oprijden als eerst en was heel afwachtend en rustig terwijl ik vaak met veel energie en pit op een paard stap, ik ben tijdens een prive les afgestapt om met grondwerk verder te gaan, ben wapper gaan longeren ( dat verhaal ken je volgens mij, staat een stukje terug in dit topic) Hierdoor leerde ik mezelf en wapper nog beter kennen, ze reageerd zo op mijn lichaamstaal, druk en energie dat ze vanuit galop stilstaat wanneer ik zelf een non-actieve houding heb. Het zelfde dus als je op haar rijdt... maar goed, grondwerk!

Als je meer hierover wilt lezen raadt ik je aan het boek 'Grondwerk' van Inge Teblick te lezen! Ik ben er zelf ook nog niet zo erg in thuis maar ben wel van mening dat je je paard moet leren kennen en begrijpen, ook vanaf de grond voordat je in het zadel met je paard verder kan. Wil daarom hier meer van leren en weten omdat ik zelf ook tegen gedrags- en rijproblemen aan loop, en vanaf de grond heb je hier ook een betere kijk op.

Ik heb even een stukje gekopieerd van een boekensite waar verteld wordt over het boek en meer info wordt gegeven over grondwerk.
- Grondwerk helpt je de omgang met je paard te verbeteren.
- Je leert om je paard aan te voelen en om goed naar je paard te kijken.
- Je zult de lichaamstaal van je paard veel beter kunnen herkennen door vanaf de grond naar je paard te kijken.
- Door de reactie van het paard leer je je eigen lichaamstaal op een juiste manier op je paard af te stemmen.
- Goed grondwerk helpt je de grenzen te verkennen en te stellen.
- Je leert hoe je vanaf de grond je paard aanleert zijn bewegingen op die van jou af te stemmen.
- Met goed grondwerk help je je paard zich bewuster te worden van zijn eigen lichaam.
- Grondwerk laat je zien hoe gevoelig je paard is voor je hulpen. Je leert hierdoor hoe licht een rijhulp kan zijn.
- Grondwerk helpt je in te zien hoe je sneller vooruit gaat en om consequent te trainen.

Stel je eens voor dat je paard zelf zijn voet aangeeft voor het verzorgen van zijn hoeven. Of dat je paard jou als eerste door een (nauwe) doorgang laat gaan en heel rustig stil blijft staan aan de hand. Deze simpele oefeningen worden aangeleerd vanaf de grond.

Het klinkt dus allemaal heel simpel maar in de praktijk werkt het vaak niet zo. Dit boek laat ook met veel plaatjes zien zodat je weet hoe je te werk moet gaan. Wil het boek zelf nog steeds aanschaffen om meer te leren!

Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord! Haha!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:43

Tarzan heeft trouwens mok, en Quido had ook iets, weet niet of hij ook mok had.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:24

@Juul, heel erg bedankt, ben ook van mening dat je op de grond veel meer ziet dan op het paard. Zal dat boek zeker op mijn lijstje zetten!

@Sence, kan best hoor, als ze vaak daar in de drek staan en ze zijn gevoelig voor mok komt het wel snel. Maar het is geen ramp, er zijn genoeg behandelingen voor Haha!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:26

@ sence: Ik neem aan dat ze de benen van de paarden wel afspoelen nadat ze zo in de drek hebben gestaan?

@ rianne: Niks te danken, en je kan vanaf de grond vaak meer zien idd!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:01

Ik heb geen idee, heb het nog nooit gezien.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:47

Big ben heeft volgens mij koliek ik hoop niet voor ze dat het te erg is maar hij ligt steeds en wil niet eten dus ja gister heeft een meisje die ook kai doet sabiene dus even met hem gestapt vroeg wilfred om ging wel goed toen was ie eindelijk een beetje wakker Haha!.
Vandaag heb ik nog weer even gereden ging opzich wel goed alleen in de galop ging ze ineens struikelen ze heeft een beetje een zwak recht voorbeentje dus dat is wel balen ik had niks in de gaten alles ging goed en toen ineens lag ze bijna op haar plaat maar het is allemaal goed gekomen morgen weer even lekker lopen met haar Haha!.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:17

Hmm BigBen koliek? Niet gewoon vermoeid.. Maar oke, Wilfred weet wel wat ie doet..
Dironja heeft idd een zwakker beentje, goed rechtrichten en ondersteunen, dan voel je het al veel minder Knipoog
Succes

Hebben er verder nog meer mensen gereden?
Ik wel, omdat het meisje dat langs zou komen ziek was, dus kon ik er zelf even op..
Maar lekker?.. Niet echt, gisteren is ze pas weer in de bak gereden en daarvoor zijn we vaak op buitenrit geweest, dus mevrouw dacht dat ze ook wel stil kon staan bij mama..
En het is niet prettig als zo'n Fries recht op een ander afgaloppeerd en er dan niet meer weg wil...
Maar we hebben het afgesloten met een heerlijk drafje, dus ben wel tevreden eraf gestapt, had het alleen wel warm Haha!
Had ervoor Melissa ook nog gereden en dat ging erg goed. Betrapte mezelf erop dat ik te veel aan de teugels zat (rij bitloos) en ik beweeg teveel mee, en dan gaan we té hard..
Dus misschien dat ik morgen met alleen een touw om ga rijden Tong uitsteken

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:24

Wat bedoel je precies met ondersteunen en rechrichten doe ik ook veel alleen soms duwt ze haar hoofd gewoon de andere kant op heel irritant Haha!.
Euhh ja ik weet niet precies lijkt wel veel op koliek wat big ben heeft maar komt wel weer goed rianne waar rij je dan en alleen maar op friezen Haha!.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:03

Ik ga morgen rijden bij een vriendin (xjildou) op haar Hafje, gaan we foto's maken!

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:19

Zet je de foto's in het topic wel doen Haha!.
En gaat ze met haar nieuwe dekje rijden die ze van jou heeft ben benieuwd hoe het staat Haha!.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:26

Jou Nederlands is je goeiste vak ofniet Tong uitsteken

Ik weet niet of ik ze in het topic zet, misschien wel gewoon op mijn profiel, of maak ik een topic aan bij Horses at Work. Anders heb ik dubbel werk.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:39

Haha hoezo goeiste vak Tong uitsteken?
Oke maar dan moet je de link wel even sturen als je het bij HAW doet haha Haha!.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:01

HatsikiDildo schreef:
Euhh ja ik weet niet precies lijkt wel veel op koliek wat big ben heeft maar komt wel weer goed rianne waar rij je dan en alleen maar op friezen :D.

Ik rij op de kinderboerderij in Bears, en niet alleen op de friezen hoor. Heb daar twee friezen (mama en dochter), een oude kwpn-er en twee dravers (ook moeder en dochter) om te rijden. Hoewel de jongst draver, Liberty, nog niet beleerd is, dus eigenlijk 'rij' ik die (nog) niet. Nu snap je ook waarom ik bijrijders zoek Tong uitsteken
Maar meestal gooi ik alles los in de bak en rij er tussendoor, ze blijven toch wel staan Haha!
Ik had vandaag op Rikst, is de jongste fries, en Melissa, de oudste draver, gereden. Nou echt oud of jong zijn ze niet, rikst is 9 en melissa 11.. Tong uitsteken
Foto's staan in mijn profiel!

@Sence, lekker rijden morgen! Hopelijk komt het zonnetje er lekker bij, dan zijn de foto's ook leuker!