Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:35

Liever een paard in een stand die overdag lekker buiten mag spelen dan een paard wat 24/7 in een box staat.
Verder vind ik een box niet veiliger dan een stand eigenlijk. In een box kun je net zo goed geplet, geslagen, gebeten worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:44

waarom altijd de twee uitersten??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:21

supertammy schreef:
Liever een paard in een stand die overdag lekker buiten mag spelen dan een paard wat 24/7 in een box staat.
Verder vind ik een box niet veiliger dan een stand eigenlijk. In een box kun je net zo goed geplet, geslagen, gebeten worden.

De paarden waar we het hier over hebben, spelen meestal niet buiten, volgens mij. Scheve mond
Daarbij zie ik overigens sowieso paarden liever veel buiten dan binnen, of het nou een box is of een stand. Maar als mijn paard ziek is en tijdelijk naar binnen moet, gaat 'ie in een box en echt niet in een stand.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:29

naja licht aan de pony vind ik persoonlijk.
op mijn manege hadden ze maar een paar stands maar die worden nu gesloopt en er worden ponystallen van gemaakt voor de shetlanders als ik het goed heb.
een pony bij ons op stal heeft zich klem laten liggen door een stand aan een halstertouw, op een rare manier.
hij heeft hierdoor ruim 2 maanden denk ik wel niet meer kunnen rijden.
dus ben aan de ene kant toch best blij dat ze weg gaan. Haha!
per januari 2008 zijn stands in NL verboden wat ik weet..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:54

Hoezo "ligt aan de pony"?

Denk je dat de ene pony het verschrikkelijk vindt dat ie naar een muur staat te staren en zijn kont niet kan keren, en dat de andere pony het fantastisch vindt?

Stands zijn gewoon niet meer van deze tijd.

En die vergelijking van: liever 24 uur/dag buiten dan 24/dag in een box. Waarom altijd die uitersten, dat is toch geen vergelijk.

Een gemiddeld (manege)paard staat nu eenmaal niet 24 uur/dag buiten en als het goed is ook niet 24 uur/dag binnen. En de tijd dát ze binnen staan moeten ze minstens hun kont kunnen keren en wat kunnen scharrelen en als het even kan ook fijn liggend een dutje doen. En aangezien dat nu eenmaal niet gaat in een stand zijn stands gewoon not done als leefomgeving.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:05

lindsey schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.

Dus omdat jij bang bent om een trap van een paard te krijgen moet het paard maar in een stand staan Hamer
Bij de huisvesting van paarden hoort het belang van het paard voorop te staan en niet het belang van de ruiter.

Als je even goed nadenkt kan je toch zelf ook wel bedenken dat het voor een paard prettig is om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.

Overigens kan een paard in een stand nog steeds erg goed achteruit trappen als hij daar zin in heeft.

Idd! ik dacht precies het zelfde!
Mijn paard komt niet in een stand te staan.
Vind er veels te weinig bewegingruimte in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:07

Ik heb liever een paard wat veel buiten staat en een ruime box heeft. Ik ga niet kiezen tussen een stand en veel buiten, of niet naar buiten en een ruime box. Dat zijn voor mij en voor meer denk ik gewoon weg geen keuzes.

Paard in een stand kan misschien juist wel sneller schrikken en maar een kant op trappen, naar achter namelijk.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:11

Hoezo veiliger? Het paard kan je nogsteeds trappen, hij hoeft zijn kont niet eens meer naar je toe te draaien.

Blijkbaar weet je het niet: stands zijn in Nederland ook verboden hoor! Daar zouden ze wel een reden voor hebben.
De manier dat deze verboden zijn: paarden mogen niet 24/7 in de stand staan, paar uur per dag dus wel.

Bovendien vind ik dat manege ponys sowieso niet horen te trappen. Hierbij blaim ik niet de pony (uiteraard) maar de opvoeder/waar het vandaan komt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:40

bonzjo schreef:
Hoezo veiliger? Het paard kan je nogsteeds trappen, hij hoeft zijn kont niet eens meer naar je toe te draaien.

Blijkbaar weet je het niet: stands zijn in Nederland ook verboden hoor! Daar zouden ze wel een reden voor hebben.
De manier dat deze verboden zijn: paarden mogen niet 24/7 in de stand staan, paar uur per dag dus wel.

Bovendien vind ik dat manege ponys sowieso niet horen te trappen. Hierbij blaim ik niet de pony (uiteraard) maar de opvoeder/waar het vandaan komt.

stands zijn in nederland niet verboden. Ik zie er ook geen probleem in. paarden staan bij ons 24-7 in stand. Ze staan zo al jaren. de paarden kennen niet beter en hoeven ook niet beter. ze staan er prima. Met de lessen zijn ze afentoe jolig, maar de overige energie die een ander paard op de wei uit, doen deze paarden op een andere manier. ze houden zich rustig en zijn ideale rijdpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:43

Jolandaa_ schreef:
stands zijn in nederland niet verboden. Ik zie er ook geen probleem in. paarden staan bij ons 24-7 in stand. Ze staan zo al jaren. de paarden kennen niet beter en hoeven ook niet beter. ze staan er prima. Met de lessen zijn ze afentoe jolig, maar de overige energie die een ander paard op de wei uit, doen deze paarden op een andere manier. ze houden zich rustig en zijn ideale rijdpaarden.

Ze hoeven niet beter? Verdienen ze niet beter dan? Verdient niet elk dier het beste dat de mens hem kan geven als we ons zo nodig verantwoordelijk voor ze willen voelen? Wij genieten van die paarden, of van onze honden, katten... Dus wij moeten er ook voor zorgen dat ze het goed hebben, écht goed hebben!

Die paarden die zich rustig houden en ideale rijpaarden zijn... Die zijn té goed voor ons mensen. Dat ze zo'n behandeling pikken en er niet met hun 600-800 kilo tegenin gaan. Die paarden hebben vaak geen lichtjes meer in hun ogen, geen echt karakter meer... Die paarden houden zich dood. Daar is niks goeds, en ook niks 'ideaals' aan!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:44

niet om het een of het ander
in een stand kan een paard je ook trappen..
ze staan toch met de konten naar je toe..
ik vind dat een box lekkerder is
aangezien het beest 22 vd dag op stal stilstaat
hebben ze dan nog beetje ruimte

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:04

Jolandaa_ schreef:

Jaaaa hoor..... Doei, doei
Ik denk dat deze paarden al helemaal in zichzelf gekeerd zijn. Durf ik je op een briefje te geven.
Meid, zeg niet zulke onnozele dingen alsjeblieft. Paarden die 24/7 in een stand en daar niet eens meer op reageren, hebben de strijd al helemaal opgegeven. Arme paarden en wat een vreselijke mensen. Misselijk

Mag ik de naam van deze manege?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:06

24/7 op stand... als je daar langer als 3 seconden over nadenkt moet ik bijna huilen eigenlijk... Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:23

Ja, het is in- en intriest dat mensen op deze manier paarden durven te houden. Dat je jezelf nog aan kan kijken, zeg.... Maar goed, ik heb wel zo'n idee wat voor types dat zijn. Rolleyes

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:45

Stands vind ik gewoon echt niet kunnen. Moet je jezelf is voorstellen dat je daar staat... En oké dan zijn ze er misschien een paar uur per dag uit maar goed die vele uren die een dag nog over heeft staan ze er wel!

Ook ik vind dat paarden, in ieder geval overdag maar het liefst altijd lekker buiten horen te staan, en dat kan gelukkig bij ons op de manege. Daar hebben ze aantal buitenstallen voor de pensionpaarden en de rest van de paarden lopen allemaal lekker de hele dag buiten en hebben 1 grote loopstal waar ze inkunnen. Voor foto's: http://www.deburght.nl >> Galerij >> Paarden & Pony's

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:47

Stands zijn echt vreselijk die dingen moeten verboden worden.. Stallen zijn veel beter en een tevreden paard dat niets heeft zalniet snel trappen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:57

Jolandaa_ schreef:
bonzjo schreef:

Je wilt later gaan werken op een zorgboerderij zie ik in je profiel?
Daar is het welzijn van de dieren net zo belangrijk als de mensen die er hun heil komen zoeken. Het KAN niet zo zijn dat je na enig nadenken en lezen van alle goede argumenten niet een beetje van gedachten veranderd.
Ik hoop van harte van wel,,,,

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:57

Ik heb nog even nagedacht over wat ik toen zei & ik ben er uitgekomen, dat ik stands eigenlijk wel zielig vind.
Zelf weet ik eigenlijk niet waarom ik toen zo'n domme post heb gedaan, maar vergeet die maar even.
Nogmaals bied ik mijn excuus aan omdat ik sommige dingen mischien een beetje bot gezegt & gebracht heb Lachen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:14

Helemaal top Misty! Ben trots op je! Ach gut

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:28

Jolandaa_ schreef:

Nou hoeven niet beter dat is onzin, stands kunnen ze amper in bewegen het is echt niet fijn voor een paard. En ze zijn heus niet rustig en ideaal omdat ze in een stand staan dat is mijn pony ook en die staat 24/7 in de wei.

Ik vind het echt dierenmishandeling om een paard 24/7 in zo'n ding te zetten, wie heeft het eigenlijk ooit verzonnen het is echt toch echt te gek voor woorden?
Ik heb nog liever geen pony dan een pony is een stand.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:34

Ga voor de lol eens een hele dag in een half toilet hokje zitten, dan weet je hoe het is Haha! , nee serieus; ik ben blij als die dingen afgeschapft worden, echt vreselijk vind ik ze!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:34

Nadya schreef:
Jolandaa_ schreef:

Jaaaa hoor..... Doei, doei
Ik denk dat deze paarden al helemaal in zichzelf gekeerd zijn. Durf ik je op een briefje te geven.
Meid, zeg niet zulke onnozele dingen alsjeblieft. Paarden die 24/7 in een stand en daar niet eens meer op reageren, hebben de strijd al helemaal opgegeven. Arme paarden en wat een vreselijke mensen. Misselijk

Mag ik de naam van deze manege?

Ik ben het helemaal met je eens, ik vind het echt walgelijk ze zijn zo rustig omdat ze gewoon verpietert zijn die paarden willen niet eens meer leven. Waarom word het paardenleven zo gekweld? Manegepaarden hebben het al niet fijn en dan ook nog in een stand echt vreselijk..

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:36

Jolandaaa_ :hoe weet jij dat die pony's niet beter hoeven?? niet aanvallend bedoeld hoor, maar als die pony's kunden kiezen, weet ik zeker dat ze in een ruime stal stonden en lekker naar buiten gingen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:42

Jolandaaaaa wil haar eigen geweten sussen vermoedt ik..... Ze zou toch beter moeten weten.
Ik wordt soms wel moe van dit soort mensen. Het zijn er zoveel. Water naar de zee dragen lijkt eenvoudiger af en toe...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:45

Ja, maarja ze wil vast alleen voor haar manege opkomen gelukkig weten wij beter! Sommige mensen denken alleen aan zichzelf.