Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:36

soms krijgen de pony''s geen beweging

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:44

Ik weet ook niet hoe dat op maneges gaat die op zondag geen lessen ofzo hebben. Blijven ze dan de hele dag in de stand staan? Want in de winter gaan ze niet in het land....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:45

Op de manege waar ik reed werden er regelmatig wel paarden losgegooid in de bak. En de laatste jaren gingen ze soms zelfs het kleine drassige graslandje op Vork

Tja... En ik heb al die tijd niet doorgehad hoe sneu het eigenlijk was..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:48

Dat besef je ook niet als je zo jong bent...dat leer je als je ouder bent...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:56

Inderdaad. Ik besefte dat ook niet toen ik nog jong was.....

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:01

Maanling schreef:
Owaaw die laatste zin had ik niet eens gelezen!
Dan zijn dierproeven ook niet zielig, want een dier weet toch niet beter. En de zeehondjesjacht: ook niet zielig want wat weet een zeehondenpup er nou van?

Nouja zeg, alsof jij er zo veel verstand van hebt..

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:02

Nadya schreef:
xMisty schreef:
Ik vind het niet echt zielig, vroeger stonden paarden immers ook op stand.
Maar ik denk dat boxen prettiger zijn, ze hebben dan meer ruimte om te liggen enz.
Maar als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders.

Tjongejonge, wat een flutargument. Verdiep je eens echt in paarden alsjeblieft. Rolleyes
Maar ik lees dat je pas 11 jaar bent, dus ik ben niet verrast.

Nou sorry hoor, en wat maakt de leeftijd uit?
Ik snap niet waar dit op slaat, ik geef mijn mening toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:04

xMisty schreef:
Nadya schreef:
Tjongejonge, wat een flutargument. Verdiep je eens echt in paarden alsjeblieft. Rolleyes
Maar ik lees dat je pas 11 jaar bent, dus ik ben niet verrast.

Dat maakt uit, omdat je als je 11 bent nog een boel van de wereld moet leren. Dat is niet erg, daar ben je nog kind voor. En je bent dit waarschijnlijk helemáál niet met me eens (zou ik ook niet geweest zijn op jouw leeftijd) maar over 10 jaar zie je dat dat toch wel een beetje klopt.

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:06

Sorry hoor maar jullie doen wel een beetje overdreven.
Zeg ik dan dat ik echt voor ben, ik zou mijn eigenpaarden ook niet opstand zetten, maar als andere mensen dat doen moeten ze dat zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:10

xMisty schreef:
Sorry hoor maar jullie doen wel een beetje overdreven.
Zeg ik dan dat ik echt voor ben, ik zou mijn eigenpaarden ook niet opstand zetten, maar als andere mensen dat doen moeten ze dat zelf weten.

Natuurlijk moeten ze dat zelf weten. Je kan immers niet alle dieren redden, en er zijn nog wel ergere misstanden dan paarden op stands.

Maar ik denk niet dat het overdreven is. Het is gewoon zéér onnatuurlijk voor een paard om weinig bewegingsruimte te hebben. De meeste manegepaarden komen zo stijf als een plank hun stand uit gewaggeld, om vervolgens minimaal het eerste halfuur te kreupelen.

En tja, erop gaan zitten is natuurlijk óók onnatuurlijk, maar ik denk dat als de ruiter flink bekwaam is, en hij het paard niet in de weg zit, deze daar niet zoveel last van hoeft te ondervinden.

Ik zie het liefst een paard zoveel mogelijk buiten, en bij echt koud weer (het ene paard kan er nou eenmaal beter tegen dan een ander) desnoods in een box, maar wel in ieder geval een tijd eruit zonder meteen aan het werk te hoeven.

Helaas is dat bij de meeste maneges (om begrijpelijke financiële redenen) ijdele hoop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:40

xMisty schreef:
Maanling schreef:
Owaaw die laatste zin had ik niet eens gelezen!
Dan zijn dierproeven ook niet zielig, want een dier weet toch niet beter. En de zeehondjesjacht: ook niet zielig want wat weet een zeehondenpup er nou van?

Nouja zeg, alsof jij er zo veel verstand van hebt..

Of er "er veel verstand van heb" (waarvan eigenlijk?) zou ik je niet kunnen zeggen, maar ik durf wel met een gerust hart te zeggen dat ik met mijn 31 ietsje (maar dan ook maar een iniemieniebeetje he) meer levenservaring (en wellicht ook verstand) heb dan jij.

Dat is niet erg, over 20 jaar weet je ook meer dan nu.

En als iedereen 'alles maar zelf moet weten' zoals je zegt, dan mag je dus nooooit meer voor dieren opkomen. Je mag noooooit de dierenbescherming bellen of iets goed doen voor een dier want 'de eigenaar moet het toch zelf weten'. Nee meid, zo werkt het nou eenmaal niet in de wereld...

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:05

Laten we er nu over ophouden, ik bied mijn excusis aan.
Ik zie ook liever een paard in een ruime stal, dan opstand.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:23

Bellatrix schreef:
Ik weet ook niet hoe dat op maneges gaat die op zondag geen lessen ofzo hebben. Blijven ze dan de hele dag in de stand staan? Want in de winter gaan ze niet in het land....

Ja bij onze vereniging wel Verdrietig! Sommige word mee gewandeld of in de paddock gegooit .....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:42

xMisty schreef:

Ik begrijp dat je het erbij wil laten, maar ik wil nog wel even reageren Lachen . Is jouw mening dan goed als je je niet verdiept hebt in wat een paard echt nodig heeft? Want, met alle respect, ik ken zeer veel kinderen van jouw leeftijd die paardrijden, maar zij zijn daar niet mee bezig. Is ook niet gek, jij en zij zijn nog erg jong. Dat realiseer ik me wel.

Heb jij je in paardenpsychologie verdiept ooit? Ik wel namelijk, ben er nog dagelijks mee bezig om mijn kennis bij te spijkeren. Want je bent nooit uitgeleerd en ik vind het erg interessant en fascinerend wat een paard allemaal beweegt om zich te gedragen zoals 'ie zich gedraagt..... Daar kan een mens zoveel van leren. Ik ben meer dan 3x zo oud als jij en heb heel wat paarden op mijn pad gehad. Ik leer nog elke dag.....

Jij zegt: 'als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders...'. Zijn ze allemaal als veulen daar geboren dan? Ik mag hopen dat men veulens niet in een stand houdt. Die horen te rennen, te spelen, hun motoriek te versterken, sociaal contact te hebben met kuddegenootjes. Hoezo zou een paard dan niet beter weten?

Ik snap best dat het niet zo leuk is om te horen dat de paarden op de manege waar jij rijdt misschien niet zo gelukkig zijn. Ik vraag je alleen maar om je ogen te openen en echt eens goed naar de dieren zelf te kijken. En als je zin hebt, misschien nu of als je wat ouder bent, zorg dan dat je eens interessante boeken over de natuurlijke behoeften van paarden gaat lezen. Dat is alvast een begin om meer leren over ze, om meer te gaan zien, dan je zo op het eerste oog ziet bij de paarden in je manege......
Geloof me, er zal een wereld voor je opengaan.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:48

Stand zijn niet zielig. Wij hebben ook een aantal paarden op stand staan. Het zijn geen kleine stands, ze kunnen er gewoon in liggen en ze kunnen door de raampjes naar buiten kijken. Op een stand leert een paard wat vast staan is. Hoeveel paarden kunnen op een wedstrijd al niet aan een trailer vast staan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:03

FriesWytske schreef:
Stand zijn niet zielig. Wij hebben ook een aantal paarden op stand staan. Het zijn geen kleine stands, ze kunnen er gewoon in liggen en ze kunnen door de raampjes naar buiten kijken. Op een stand leert een paard wat vast staan is. Hoeveel paarden kunnen op een wedstrijd al niet aan een trailer vast staan?

Ja, ze leren idd wat vast staan is. Maar om ze dat nou in hun 'vrije tijd' te leren, de tijd waarin ze gewoon even lekker paard kunnen zijn, tja.... Het is maar wat je voor je paard(en) wilt, he. Scheve mond
Ik gun mijn eigen paard in elk geval zoveel mogelijk vrijheid als we niet aan 'het werk' zijn......

(Mijn paard staat overigens nooit vast. Die staat los al helemaal stil, dus ik zie geen reden hem vast te zetten. En aangezien ik vaak met een touwhalster werk, mag ik hem daar ook niet eens aan vast zetten Tong uitsteken Clown)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-12-07 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:04

Citaat:
Ik zie zelf veel liever een paard in een box staan.IK ken een manege waar de paarden dus dag en nacht in stands staat, ze komen er alleen uit als hun rondjes moeten lopen, en dat vindt ik niet kunnen.En in mijn ogen is het gevaar groter om getrapt te worden.Ook ken ik genoeg mensen die in een stand klem geduwt zijn door het paard.

Kijk daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het verschrikkelijk om die paarden konstand 24uur in zo'n stand te zien staan en alleen met het rijden eruit gaan. Geen wonder dat die paarden tijdens de lessen vervelend worden!
Zou ik ook doen als ik een paard was! Ga zelf maar eens in een hokje zitten van 1 bij 1 m en dat je daar dan ook slaapt. Pfffff verschrikkelijk vind ik dat. Ik zie dat ook op de manege waar ik ga.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:05

Doen we onze gevangenen niet eens aan...........

stands zijn zo, zo not done!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:05

Inderdaad, KiWiKo. Ja

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:13

Nadya schreef:
xMisty schreef:

Ik begrijp dat je het erbij wil laten, maar ik wil nog wel even reageren Lachen . Is jouw mening dan goed als je je niet verdiept hebt in wat een paard echt nodig heeft? Want, met alle respect, ik ken zeer veel kinderen van jouw leeftijd die paardrijden, maar zij zijn daar niet mee bezig. Is ook niet gek, jij en zij zijn nog erg jong. Dat realiseer ik me wel.

Heb jij je in paardenpsychologie verdiept ooit? Ik wel namelijk, ben er nog dagelijks mee bezig om mijn kennis bij te spijkeren. Want je bent nooit uitgeleerd en ik vind het erg interessant en fascinerend wat een paard allemaal beweegt om zich te gedragen zoals 'ie zich gedraagt..... Daar kan een mens zoveel van leren. Ik ben meer dan 3x zo oud als jij en heb heel wat paarden op mijn pad gehad. Ik leer nog elke dag.....

Jij zegt: 'als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders...'. Zijn ze allemaal als veulen daar geboren dan? Ik mag hopen dat men veulens niet in een stand houdt. Die horen te rennen, te spelen, hun motoriek te versterken, sociaal contact te hebben met kuddegenootjes. Hoezo zou een paard dan niet beter weten?

Ik snap best dat het niet zo leuk is om te horen dat de paarden op de manege waar jij rijdt misschien niet zo gelukkig zijn. Ik vraag je alleen maar om je ogen te openen en echt eens goed naar de dieren zelf te kijken. En als je zin hebt, misschien nu of als je wat ouder bent, zorg dan dat je eens interessante boeken over de natuurlijke behoeften van paarden gaat lezen. Dat is alvast een begin om meer leren over ze, om meer te gaan zien, dan je zo op het eerste oog ziet bij de paarden in je manege......
Geloof me, er zal een wereld voor je opengaan.....

Ik rijd niet op een manege, ik heb een eigenpony, al bijna 4 jaar, en die zal ik ook nooit op stand zetten.
En natuurlijk wil ik ook leren, en verdiep ik me ook in paarden.
Je bent nooit uitgeleert.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:25

ik heb net echt hartelijk zitten lachen omal die enorme voordelen van stands...het is echt te bizar voor woorden Clown .tegelijkertijd kan ik eromhuilen als ik bedenk hoeveel "paardenmensen" zo weinig van paarden weten.
laat ze eens beginnen op maneges het goede voorbeeld te geven aan de "onwetende"jeugd....maar nee hoor. Ik zag er vroeger ookgeen kwaad in...ze zullen het toch allemaal wel weten wat goed is...gelukkig ben ik zelf gaan nadenken Knipoog Niet allleen geestelijk, maar lichamelijk is het zo onnatuurlijk voor een paard.
ikvind het echt afschuwelijk...zeker als ze er het grootste deel van de dag niet eens uitkomen. en die topmaneges.....al krijg ik geld toe

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:38

xMisty schreef:
Ik rijd niet op een manege, ik heb een eigenpony, al bijna 4 jaar, en die zal ik ook nooit op stand zetten.
En natuurlijk wil ik ook leren, en verdiep ik me ook in paarden.
Je bent nooit uitgeleert.

Waarom kom je dan met zulke opmerkingen? Verward
Schiet mij maar lek, hoor...... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:39

celticpony schreef:
en die topmaneges.....al krijg ik geld toe

Ja, hier nog eentje..... Rolleyes Knipoog

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:53

Ik vind stands (meestal) zielig.
Waarom meestal? Omdat ik ook eens op een manege ben geweest waar ze ook stands hadden, alleen voor de pony's. De pony's liepen van de 7 dagen er 4 in de wei en de overige 3 dagen stonden ze op stand. De meeste lopen die dagen 2 uur per dag en ze komen er vaak zat uit om los gegooid te worden of stukje mee gewandeld e.d.
Dat vind ik dan niet zielig. Tuurlijk, het kan beter, maar hoeveel paarden staan er niet 24/7 in een (ruime) box? Dat vind ik dan zieliger Knipoog

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:03

Ik vind stands zielig voor de paarden en ook alles behalve veilig.
Hoe vaak ik als klein kind wel niet bijna geplet ben in een poging een pony uit de stand te halen...