Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Maanling schreef:Owaaw die laatste zin had ik niet eens gelezen!
Dan zijn dierproeven ook niet zielig, want een dier weet toch niet beter. En de zeehondjesjacht: ook niet zielig want wat weet een zeehondenpup er nou van?
Nadya schreef:xMisty schreef:Ik vind het niet echt zielig, vroeger stonden paarden immers ook op stand.
Maar ik denk dat boxen prettiger zijn, ze hebben dan meer ruimte om te liggen enz.
Maar als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders.
Tjongejonge, wat een flutargument. Verdiep je eens echt in paarden alsjeblieft.
Maar ik lees dat je pas 11 jaar bent, dus ik ben niet verrast.
xMisty schreef:Nadya schreef:Tjongejonge, wat een flutargument. Verdiep je eens echt in paarden alsjeblieft.
Maar ik lees dat je pas 11 jaar bent, dus ik ben niet verrast.
Nou sorry hoor, en wat maakt de leeftijd uit?
Ik snap niet waar dit op slaat, ik geef mijn mening toch.
xMisty schreef:Sorry hoor maar jullie doen wel een beetje overdreven.
Zeg ik dan dat ik echt voor ben, ik zou mijn eigenpaarden ook niet opstand zetten, maar als andere mensen dat doen moeten ze dat zelf weten.
xMisty schreef:Maanling schreef:Owaaw die laatste zin had ik niet eens gelezen!
Dan zijn dierproeven ook niet zielig, want een dier weet toch niet beter. En de zeehondjesjacht: ook niet zielig want wat weet een zeehondenpup er nou van?
Nouja zeg, alsof jij er zo veel verstand van hebt..
Bellatrix schreef:Ik weet ook niet hoe dat op maneges gaat die op zondag geen lessen ofzo hebben. Blijven ze dan de hele dag in de stand staan? Want in de winter gaan ze niet in het land....
! Sommige word mee gewandeld of in de paddock gegooit ..... xMisty schreef:Nou sorry hoor, en wat maakt de leeftijd uit?
. Is jouw mening dan goed als je je niet verdiept hebt in wat een paard echt nodig heeft? Want, met alle respect, ik ken zeer veel kinderen van jouw leeftijd die paardrijden, maar zij zijn daar niet mee bezig. Is ook niet gek, jij en zij zijn nog erg jong. Dat realiseer ik me wel. FriesWytske schreef:Stand zijn niet zielig. Wij hebben ook een aantal paarden op stand staan. Het zijn geen kleine stands, ze kunnen er gewoon in liggen en ze kunnen door de raampjes naar buiten kijken. Op een stand leert een paard wat vast staan is. Hoeveel paarden kunnen op een wedstrijd al niet aan een trailer vast staan?
) Citaat:Ik zie zelf veel liever een paard in een box staan.IK ken een manege waar de paarden dus dag en nacht in stands staat, ze komen er alleen uit als hun rondjes moeten lopen, en dat vindt ik niet kunnen.En in mijn ogen is het gevaar groter om getrapt te worden.Ook ken ik genoeg mensen die in een stand klem geduwt zijn door het paard.
Nadya schreef:xMisty schreef:Nou sorry hoor, en wat maakt de leeftijd uit?
Ik begrijp dat je het erbij wil laten, maar ik wil nog wel even reageren. Is jouw mening dan goed als je je niet verdiept hebt in wat een paard echt nodig heeft? Want, met alle respect, ik ken zeer veel kinderen van jouw leeftijd die paardrijden, maar zij zijn daar niet mee bezig. Is ook niet gek, jij en zij zijn nog erg jong. Dat realiseer ik me wel.
Heb jij je in paardenpsychologie verdiept ooit? Ik wel namelijk, ben er nog dagelijks mee bezig om mijn kennis bij te spijkeren. Want je bent nooit uitgeleerd en ik vind het erg interessant en fascinerend wat een paard allemaal beweegt om zich te gedragen zoals 'ie zich gedraagt..... Daar kan een mens zoveel van leren. Ik ben meer dan 3x zo oud als jij en heb heel wat paarden op mijn pad gehad. Ik leer nog elke dag.....
Jij zegt: 'als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders...'. Zijn ze allemaal als veulen daar geboren dan? Ik mag hopen dat men veulens niet in een stand houdt. Die horen te rennen, te spelen, hun motoriek te versterken, sociaal contact te hebben met kuddegenootjes. Hoezo zou een paard dan niet beter weten?
Ik snap best dat het niet zo leuk is om te horen dat de paarden op de manege waar jij rijdt misschien niet zo gelukkig zijn. Ik vraag je alleen maar om je ogen te openen en echt eens goed naar de dieren zelf te kijken. En als je zin hebt, misschien nu of als je wat ouder bent, zorg dan dat je eens interessante boeken over de natuurlijke behoeften van paarden gaat lezen. Dat is alvast een begin om meer leren over ze, om meer te gaan zien, dan je zo op het eerste oog ziet bij de paarden in je manege......
Geloof me, er zal een wereld voor je opengaan.....
.tegelijkertijd kan ik eromhuilen als ik bedenk hoeveel "paardenmensen" zo weinig van paarden weten.
Niet allleen geestelijk, maar lichamelijk is het zo onnatuurlijk voor een paard.
xMisty schreef:Ik rijd niet op een manege, ik heb een eigenpony, al bijna 4 jaar, en die zal ik ook nooit op stand zetten.
En natuurlijk wil ik ook leren, en verdiep ik me ook in paarden.
Je bent nooit uitgeleert.
celticpony schreef:en die topmaneges.....al krijg ik geld toe