rc het fjordenpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: rc het fjordenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:55

Tsja meteen 2 uur in de kudde is intensief kan wel kloppen ja. Maar dit zijn dieren die een flinke conditie hebben doordat ze storm of regen, dag of nacht, jong of oud gewoon altijd buiten staan. Hierdoor bouwen ze ook al wel een conditie op. Altijd nog beter dan wanneer ze in de stal staan. Tuurlijk komen sommige paarden in opstand, maar vaak gaat dit snel over omdat ze de kudde nadoen. En tsja tuig ziet er soms niet uit, maar het past altijd op de paarden. Onze billetjes kunnen wel wat hebben toch :P

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:57

ik had niks te doen dus heb k t ff door gelezen, nou ik zat niet dag en nacht op t forum hoor :P :+
maar wel veel :P

ik ga over een uurtje op kamp :D
heb er echt zin in!!
hoop dat het wel een beetje goed weer word..
maar het word toch wel super!!!

en ik zou zeggen dat het zeker een aanrader is, voor mensen die niet aan extreme luxe gewend zijn iedergeval :)

en paarden de hele dag aan de balk?
ze staan er echt niet veel meer als een uurtje, en aan de balk is bijna t zelfde als op stal eigenlijk.. ze kunnen steeds een beetje anders gaan staan, maar meer ook niet..
en op de meeste manege's staan pony's in stands, nou dat vind ik nog veel ergen!

en zonder water klopt ook niet, bij ons werden we ook gevraagt of we de paarden aan de balk even wat water wouden geven, als ze er lang stonden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:59

EllaBellaah schreef:
En tsja tuig ziet er soms niet uit, maar het past altijd op de paarden.

:n Dat is echt niet waar. Ik ging daar gisteren paarden huren, echt superleuk hoor, maar dat arme paard had gewoon ongelooflijke drukplekken op zijn rug, die ook nog eens keihard waren. :\

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:28

Sodeletuut schreef:
EllaBellaah schreef:
En tsja tuig ziet er soms niet uit, maar het past altijd op de paarden.

:n Dat is echt niet waar. Ik ging daar gisteren paarden huren, echt superleuk hoor, maar dat arme paard had gewoon ongelooflijke drukplekken op zijn rug, die ook nog eens keihard waren. :\

welk paard was dat dan?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:52

Ja dat vraag ik me nu ook idd af...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:16

vraag ik me ook af, misschien heeft die drukplekken van een ander zadel?
als jij vind dat het zadel niet past, jij bent diegene die er op rijd dus dan zou jij er wat van moeten zeggen toch ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:51

Henk kijkt toch altijd wel als een paard een nieuw zadel op krijgt of hij past of niet. En als ze een eigen zadel heeft, heeft hij toch echt wel eerst gekeken of hij goed ligt. Daar is hij altijd een hele tijd mee bezig als een paard een zadel nodig heeft.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:10

Pepsi, en ik heb er zeker wat van gezegd. Maar ze zei dat hij er nu geen last meer van had. En ik snap best dat de eigenaar kijkt of de zadels een beetje liggen, maar dat maakt hem nog geen zadelmaker.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:50

Moet je perse geleerd hebben voor zadelmaker om te weten of een zadel goed past of niet dan? Dat leer je ook uit ervaring neem ik aan.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:00

Idd ik heb er ook absoluut niet voor geleerd, ik heb er wel 1x les in gehad op school en ik zie ook wel wanneer een zadel wel goed ligt of niet....en Henk zit al jaaaaaren in het vak dus hij kan dit ook egt wel zien!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:05

Jullie hoeven niet meteen zo in de verdediging te schieten hoor. :)
Ik blijf bij mijn mening, dat als je er niet voor geleerd hebt, dat je dan ook niet kan zien of een zadel goed past. Weet je hoe veel paarden die wel een zadelmaker erbij gehad hebben, alsnog met een slecht passend zadel lopen?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:13

nou dan dan zegt het toch niets als er een zadelmaker bij geweest is :P
en tja wie weet heeft henk er wel voor geleerd, we weten niet alles he!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:19

Ik heb op op school een paar keer les gehad in zadelpassen. Maar ben geen zadelmaker,, mag ik nou niet op stal zadels passen bij de paarden?
Druk plekken hoeven niet te komen van een niet passend zadel, misschien heeft wel is het dekje iets dubbel gelegen ofzo...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:22

Ik heb idd ook dit jaar wel geleerd hoe ik kan zien of een zadel past, Heb een paar keer een paard meegehad die nog niet meewaren geweest of geen eigen zadel hebben dus ik heb vaak zat gezien hoe hij dat deed en uit eindelijk mocht ik het ook zelf doen maar dat laat hij echt niet gebeuren zonder dat hij het toch nog even gecontroleert heeft.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:25

Zadelmakers zijn ook niet heilig, ken er zat die je een zadel aan smeren alleen voor het geld, terwijl het zadel van geen kant past maargoed.

Ikzelf vind de zadels ook niet perfect, maar alles wat ik heb meegemaakt zat het wel prima. Alle zadels nagekeken heb ik natuurlijk niet.

Het kamp heeft enorm veel paarden, en ze verwachten ook wel een beetje van de kampkinderen dat die ook wel deels checken of er wat aan de hand is met de paarden. Natuurlijk word daar ook zelf naar gekeken, maar er kan altijd wat gebeurd zijn in het land waar de eigenaar niets van weet.

Ik moest paar jaar terug op een arabiertje, maar die had een hele wond op zijn schroft. Ben naar de eigenaar toe gelopen en kreeg een ander paard mee. Een ijslandertje, had nog maar 1 keer iemand op zijn rug gehad, hij had nog geen naam. Maar heb er een heerlijk ritje op gehad en de rest van de week er rustig op gereden. Niet meteen vragen of het paard zijn nek in de krul wilt, maar lekker rustig en met een lang teugeltje.

De paarden zijn erg vrij, lopen 24/7 in de wei. Met kampen elke dag een ritje van 2 uur, en niet intensief dressuren, nee gewoon lekker rustig genieten van de omgeving met een lang teugeltje.

Paarden zijn ook nog eens kudde dieren, dus logisch dat wanneer er 1tje gaat, de rest volgt. Dit word ook elke keer gedaan met de kampen, want er zijn galloppaden. Logisch dat wanneer er dan 1 gaat, de rest meegaat. :)

Het zijn paarden die luisteren en waar ook wel een rem op zit. Hoge verwachtingen van wijken, schoudervoor, traver, hoge oefeningen moet je niet verwachten maar het is echt een heeeeerlijk kamp!

Supergezellig, enorm leuke paarden, heerlijke ritjes. Ik raad het je zeker aan. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:39

Britt, nee, dat zegt hoe weinig mensen er maar zijn die kunnen zien of een zadel echt goed ligt.

Miejmoon, dat kan ja. Maar dan ontstaan er echt geen drukplekken zo erg als die bij Pepsi. En aan beide kanten.

Maar goed. Ik heb de rest van de ruggen van de paarden niet bekeken, dus dit kan net een pech gevalletje geweest zijn. Maar ik ben hier toch wel erg van geschrokken, want dit gebeurt niet binnen een paar keertjes rijden, hier is nog erg lang mee doorgereden.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:40

Maar als je er zo van schrok, waarom ben je niet naar de eigenaar gegaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:41

Ik heb het vermeld bij het meisje wat ons hielp, en die zei dat er al wat aan gedaan was, dus waarom zou ik dan alsnog naar de eigenaar gaan? Om dan te horen dat er al wat aan gedaan is?

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:42

Die had pepsi in de wei gezet en je een ander gegeven ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:44

En vervolgens iemand anders de hele week lang 2 uur per dag er op laten rijden. ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:44

Idd, Henk is daar heel makkelijk in. Die geeft je dan gewoon een ander paard. :) Deed hij ook bij mij toen ik dat arabiertje kreeg met een wond op zijn schoft.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:45

Sodeletuut schreef:
En vervolgens iemand anders de hele week lang 2 uur per dag er op laten rijden. ;)

Nee, de eigenaar deelt de paarden in. Wanneer hij weet dat een bepaald paard niet mee kan, geeft hij die ook niet meer mee.
Ik begrijp dat je je er druk over maakt, en hoe het gelopen is, tsja daar was ik niet bij.
Maar de eigenaar zorgt wel erg goed voor zijn paarden, dat is 1 ding wat zeker is. Er lopen daar denk ik zo een 200 paarden, dus heel wat.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 24-10-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:45

En paard krijgt dan rust, tot het beter is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:47

Maar pepsi had ook al meegelopen met kamp, was het dan niet erg genoeg volgens hem?

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:50

Dan wist hij gewoon nog niet over die plek. Hij heeft erg veel paarden, en gaat er wat al gezegt is ook een beetje van uit, dat de kinderen zelf dingen zien en er wat van zeggen.