ponykamp manege van loon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:02

Ayasha schreef:
Een paar vragen die ik me stel na het lezen van de site... Nina zou je bereid zijn om ze te beantwoorden? :)

De dekjes zijn vervangen door stro zakken ivm schimmel infectie en het niet weg krijgen. Maar waarom wijs je dan niet elk paard 1 dekje toe? Dan kan het toch ook niet verspreiden? Lijkt me fijner voor de dieren en even handig als de strozakken...

omdat we dit elke keer kunnen wassen er passen 13 strodekjes per keer in de wasmachine en normale dekjes 5 tot 6
op een drukke dag gaan er zeker 70 dekjes doorheen dit krijg je anders echt niet gewassen.

En dan nog een paar quotes van de site...
Citaat:
Met op zadelen is ze wel eeen beetje chagrijnig, maar dat zijn alle paarden.'

Is dat geen heel erg groot signaal dat er iets grondig mis is met het tuig? Mijn paarden zijn nl echt niet chagrijnig bij het opzadelen en de paarden die ik gereden heb voor anderen waren dat ook allemaal niet. Ook op mijn manege van vroeger was er misschien 1'tje die niet zo happy was tijdens het opzadelen maar voor de rest hadden ze er geen probleem mee... Als een lid met dit idee naar huis gaat moet je dan niet even gaan nadenken over wat er aan de hand is ipv dit gewoon op de site te zetten als "argument"?

Citaat:
Op kamp kon ik haar nog normaal opzadelen, zonder dat ze je de stand uittrapte, maar nu gaat dat veel moeilijker.

Kortom ook dit paard heeft een enorme hekel gekregen aan het opzadel gedeelte... Dat zijn toch signalen die je niet kan missen?

over het zadelen, er staan 80 paarden en pony's op de manege hiervan zijn 4 of 5 wat moeilijker met het opzadelen maar hier houd het ook echt mee op. tuurlijk is het fijner en beter als ze allemaal super braaf zijn met het zadelen maar dat is een utopia

Citaat:
Belgische knol

:?

daar bedoelen wij de belsen mee
Afbeelding

Als ik de paarden zo bekijk is een groot deel gewoon ronduit onopgevoed... := Dat heeft niets meer te maken met ondeugend. :=

Ik zie op vrijwel elk paard witte haren (drukplekken).... Neemt de manege die dingen maar voor lief of hoe zit dat precies? :)

De foto's... Wie heeft bedacht om sommige jongen paarden gewoon een touw rond de hals te knuppen? :oo

Citaat:
Floor: (Tijdens de Woensdagles). Ik moest een keer op woensdag op woody en in zijn (niet zo nieuwe) teugels zat een knoop. Alles ging goed, totdat.. We gingen naar het springbos, zaten in draf en die teugel knapt ineens, zat ik aan een teugel te trekken xD Toen ik eindelijk tot stilstand kwam, maakte j. de teugels weer aan elkaar (met een knoop) hij trok er aan, en.. KNAP!! weer kapot. Maar j.. werd creatief en pakte de extra beugelriem deed die aan het bit, en daar moest ik dan meerijden.. Fijn hoor!

Dit is toch gewoon ronduit onverantwoord en gevaarlijk?

Als ik die ervaringen lees komt het op mij al helemaal niet als een gezellige manege over :=

Enfin, men moet het zelf weten, maar afgaande op de site vind ik het een vreselijke manege.

met die teugel dat kan gebeuren..
en het springbos ligt zeker een goed kwartier van de manege af dus op zon moment moet je iets.
als er iets kapot is dan word het normaal gewoon zo vlug mogelijk gemaakt(meestal gelijk op dat moment)

slecht opgevoed?
de paarden en pony's zijn juist hartstikke goed opgevoed.
het grootste deel is hartstikke braaf in de omgang en onder het zadel.
er zijn er wel wat die wat moeilijker zijn over het zadel maar het grootste deel daarvan zijn nog wat jong en daar word dus ook niet zomaar iedereen opgezet.
en ja over de pony's het zijn fjorden en halfingers die hebben gewoon een bepaald karakter en zijn vaak een beetje eigenwijs.

die drukplekken word goed opgelet, altijd vervelend dat het gebeurt maar er word zeker geprobeert dit te voorkomen.

die touwen zitten er omheen zodat ze mocht het nodig zijn ze te kunnen pakken, ze hebben hier geen last van en het uitsteekseltje wat er aanzit is zo kort dat hier niks mee kan gebeuren.

en tuurlijk kunnen er altijd dingen beter maar dit is toch bij alle manege's zo?
en om te zegen dat de paarden en pony's het slecht hebben bij ons, dan nodig ik je uit kom een keer kijken, alle paarden glimmen staan onder
de appels.
ze staan ontzettend veel buiten,
door de weeks zijn er vaak alleen savonds lessen, dan worden ze sochtens rond 8 uur buitengezet en komen ze voor de lessen binnen (rond een uur of 4,5), de pony's gaan savonds na de lessen lekker naar buiten er word van de ponystal dan ook een inloopstal gemaakt.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:03

het was nogal wat om antwoord op te geven was er mee bezig gewoon even gedult hebben ;)

Marliee

Re: ponykamp manege van loon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:06

Sorry maar die dekjes zijn in mijn ogen gewoon NIET goed te praten. Na 40 jaar kan je toch wel een extra wasmachine aanschaffen???? Dit is toch niet normaal?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:14

MLEENESS schreef:
Sorry maar die dekjes zijn in mijn ogen gewoon NIET goed te praten. Na 40 jaar kan je toch wel een extra wasmachine aanschaffen???? Dit is toch niet normaal?

de dekjes zijn er nog geen 40 jaar..
we hebben nu eenmaal dekjes vanwege de schimmel.
ik heb daar verder ook niks mee van doen, dan moet je toch echt bij jan van loon zelf zijn.
tuurlijk staat het mooier als er allemaal netjes sjabrakjes onder ligen maar dit werkt gewoon beter voor deze manege

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:18

volgens mij kan je dan nog beter kussenslopen zonder dat stro er in gebruiken...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:20

NiNa_14 schreef:
MLEENESS schreef:

ik heb daar verder ook niks mee van doen, dan moet je toch echt bij jan van loon zelf zijn.
tuurlijk staat het mooier als er allemaal netjes sjabrakjes onder ligen maar dit werkt gewoon beter voor deze manege

Ze bedoelt dat je na 40 jaar een manege houden wel over kan gaan op dekjes door de aanschaf van een extra (tweedehands?!) wasmachine.
En ik denk dat die strodekjes meer kwaad dan goed doen.
Volgens mij was het rijstzakmateriaal?
Ik had drie weken open wondjes op mijn knokkels toen ik doeken van dat spul over planten heen moest trekken voor 's nachts.
Ik denk dat dat dan vergelijkbaar is met paardenruggen..

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

upendo schreef:
NiNa_14 schreef:

Ze bedoelt dat je na 40 jaar een manege houden wel over kan gaan op dekjes door de aanschaf van een extra (tweedehands?!) wasmachine.
En ik denk dat die strodekjes meer kwaad dan goed doen.
Volgens mij was het rijstzakmateriaal?
Ik had drie weken open wondjes op mijn knokkels toen ik doeken van dat spul over planten heen moest trekken voor 's nachts.
Ik denk dat dat dan vergelijkbaar is met paardenruggen..

de dekjes zijn gemaakt van heel dik katoen dus gewoon een zachte dikke stof ;)

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

En hoe zit het dan met drukverdeling? Die word er niet beter op gemaakt hoor.. En Nina ik wil niet jou aanvallen jij kan er ook niks aan doen dat het er zo gaat maar ik vind gewoon dat het niet echt goed te praten is!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:30

MLEENESS schreef:
En hoe zit het dan met drukverdeling? Die word er niet beter op gemaakt hoor.. En Nina ik wil niet jou aanvallen jij kan er ook niks aan doen dat het er zo gaat maar ik vind gewoon dat het niet echt goed te praten is!

nee snap ik.
de druk verdeling werkt als het goed is hetzelfde als bij een gewoon sjabrak.
het stro is gelijk verdeelt over het dekje.

maar misschien een idee om weer ontopic te gaan dus over het ponykamp want ik denk dat we het hier niet overeens gaan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:30

Maar bij een goed passend zadel is toch eigenlijk helemaal geen dekje ook goed? Ik heb geleerd dat een dekje alleen dient om e zadel te beschermen tegen zweet en dergelijk dan kun je toch ook alleen een kussensloop zonder stro erin gebruiken?

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:42

@ Breezy302 dat bedoelde ik dus ook, dan neemt het kussensloop wel een beetje het paard zijn/haar zweet op en dan heb je niet dat vervelende stro!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:15

nina: Tja als je er zoveel pony's op wil nahouden moet je ook maar een manier vinden om hun materiaal in orde te houden. Als dat niet mogelijk is dan ben je niet in staat om ze te houden en moet je er een stel weg doen tot je aan een aantal komt dat wel houdbaar is. Mijn manege heeft ongeveer even veel dieren (paarden en pony's) maar die mogen wel een dekje dat de druk goed verdeeld ipv een strodekje dat de druk nooit goed zal verdelen. Hoe gelijkmatig het voor jou ook is, het zal nooit geheel gelijk zijn. Daar kan je niet onderuit. Je kan trouwens van die dunne dekjes kopen (zijn niet veel dikker dan een kussensloop) , daar van krijg je (wij iig) er meer dan 5 of 6 in de wasmachine en ze zijn nétjes opgevuld in tegenstelling tot jullie kussenslopen met stro.

Drukplekken komen voor? Van alle foto's op de site zijn er wel geteld een stuk of 3/4 die geen witte haren rond de schoft hebben... Dat is niet meer "komen af en toe voor" dat is een teken dat er iets danig mis is met jullie tuigage.

Dat met de teugels kan gebeuren? Ze met een beugelriem "herstellen" terwijl er in eerste instantie al een knoop in lag? Dan weet je dat die teugels stuk aan het gaan is en is het onverantwoord om er gewoon een knoop in te leggen en ze er mee te laten verder rijden tot er helemaal niets meer mee aan te vangen is.

Een touw rond de hals, je beseft dat dat levensgevaarlijk is (letterlijk) gezien dat, in tegenstelling tot een halster, niet kan breken en ze zich kunnen ophangen als ze ergens achter blijven hangen?

Ik zeg niet dat ze ongezond zijn of slecht verzorgd worden, ik zeg enkel dat ze slecht behandeld worden, drukplekken door stro dekjes omdat men te lui/te slecht in plannen is om gewone dekjes te gebruiken.... De rug van zulke dieren is belangrijk...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:23

Toen ik er was had een van de pony'een drukplek en een vriendin van mij reed erop dus ze haalde de leiding erbij. Die legde toen gewoon het zadel erop. Sorry hoor maar dat kan eigenlijk gewoon niet.
En zoveel drukplekken als die pony's daar hebben heb ik nog nooit gezien, dat is echt niet nodig. Ik reed zelf op een manege waar de zadels misschien niet nieuw en mooi meer waren maar ze lagen wel goed op de pony's en sinds ik daar kwam heb ik geloof ik 1 keer een drukplek gezien.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:01

MLEENESS schreef:
@ V_lalala welk filmpje bedoel je? :o

op www.manegevanloon.tk
en dan filmpjes en dan overige bokspringen op astrix

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:40

Sorry, maar wat een gezeur over die dekjes zeg. Als het stro goed verdeeld is, dan is er niks mis mee. Omdat het anders is dan jullie 'scalpa en anky setjes' wil niet gelijk zeggen dat het slecht is.

Citaat:
Kortom ook dit paard heeft een enorme hekel gekregen aan het opzadel gedeelte... Dat zijn toch signalen die je niet kan missen?

Er zijn volgens mij maar weinig manegepony's die vrolijk zijn tijdens het opzadelen. & ik vind het harstikke meevallen op van loon. Die pony's hebben er meer plezier in dan manegepony's in de stad die alleen maar rondjes in de bak lopen ;)

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:44

xkimmie - ik denk dat je duidelijk kunt zien dat deze dekjes geen goed effect hebben op de rug van het paard.
dat kan zelfs jij nog zien neerm ik ook.

ze worden vast niet allemaal met die witte plekken geboren ;)_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:06

V_lalala schreef:
xkimmie - ik denk dat je duidelijk kunt zien dat deze dekjes geen goed effect hebben op de rug van het paard.
dat kan zelfs jij nog zien neerm ik ook.

ze worden vast niet allemaal met die witte plekken geboren ;)_

Pfoe dat zou paardrijden makkelijk maken, ze worden met zadel en al geboren.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:28

NiNa_14 schreef:
mieneke12 schreef:
Ik heb op ongeveer op 5 verschillende pony's gereden :+

ja maar dat kwam bij jou toch meer dat je je match niet kon vinden?

Nou ik zat eerst op passoa, alleen de eerst keer dat we de tast meosten doen, was hij op buitenrit, dus ging ik op wiebertje. en de volgende dag was hij ook op bosrit, toen moest ik een lesje op Joop ( was heel grappig!) en toen een dag op passoa, aleen toen ging hij uit het kamp, dus kreeg ik snuggels mee. en daarna hadden ze passoa toch weer het kamp in gedaan, en heb ik daar de bosritten + test op gereden :+

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:32

En ik wil even zeggen dat de paarden daar WEL goed opgevoed zijn, en ze zien er ook gezond uit, zeker niet mager! en die dekjes laten ze je ook niet meteen rijden, ze kijken eerst of het goed licht etc.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:00

@ NiNa_14

ha jij dan een geruite jas, met roze & bruin, bij de ponyversier wedstrijd aan? die heb ik ook :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:37

Ayasha schreef:
Een paar vragen die ik me stel na het lezen van de site... Nina zou je bereid zijn om ze te beantwoorden? :)

De dekjes zijn vervangen door stro zakken ivm schimmel infectie en het niet weg krijgen. Maar waarom wijs je dan niet elk paard 1 dekje toe? Dan kan het toch ook niet verspreiden? Lijkt me fijner voor de dieren en even handig als de strozakken...

Idd, en regelmatig in de wasmachine is ook zo veel werk, poe, duurt jaren voordat dat gedaan is *uguh* :+
Een dekje 2de hands kopen, gewoon, een standaart dekje is 5 euro.
Koop anders een kudde schapen en scheer ze ieder jaar kaal om in de slopen in ieder geval wol te doen :P

Ze gingen denk ik touw bij de hema kopen voor om de nekken van de veulens en dachten, he, de kussenslopen zijn bijna op :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:38

mieneke12 schreef:
En ik wil even zeggen dat de paarden daar WEL goed opgevoed zijn, en ze zien er ook gezond uit, zeker niet mager! en die dekjes laten ze je ook niet meteen rijden, ze kijken eerst of het goed licht etc.

Ja, en daarom moest mijn onervaren nichtje van 9 een paard opzadelen, mee naarbuiten nemen en erop klimmen :+.
toen hadden ze ook nog touwen zodat de paarden niet met hun hoofd omhoog konden...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:49

bumper schreef:
mieneke12 schreef:

Ja, en daarom moest mijn onervaren nichtje van 9 een paard opzadelen, mee naarbuiten nemen en erop klimmen :+.
toen hadden ze ook nog touwen zodat de paarden niet met hun hoofd omhoog konden...

die touwen hebben ze nu niet meer hoor! :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:50

xkimmie schreef:
Sorry, maar wat een gezeur over die dekjes zeg. Als het stro goed verdeeld is, dan is er niks mis mee. Omdat het anders is dan jullie 'scalpa en anky setjes' wil niet gelijk zeggen dat het slecht is.

Citaat:

Er zijn volgens mij maar weinig manegepony's die vrolijk zijn tijdens het opzadelen. & ik vind het harstikke meevallen op van loon. Die pony's hebben er meer plezier in dan manegepony's in de stad die alleen maar rondjes in de bak lopen ;)

Ja inderdaat, ieder paard heeft meer plezier om in een 'stand' te staan met een halsband en een stukje touw :)
De paarden bij de Weisthoeven hebben het dan nog beter |(
En een standaart dekje kun je bij de groothandelaar voor 5 euro per stuk kopen, dus als je ong. 75 paarden hebt is dat 75 x 5 = 375 euro. Dan krijg je nog waarscheinlijk zoveel euro korting omdat je een grote hoeveelheid koopt en de paarden lopen er lekkerder op.
Als er bijv. zonder dat je het weet een steentje of dorens in het stro liggen heeft dat paard weer een drukking |(

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:11

NiNa_14 schreef:
het was nogal wat om antwoord op te geven was er mee bezig gewoon even gedult hebben ;)

Maar een kussensloop moet je iedere x wassen, een dekje niet, en een kussensloop kost meer in onderhoud dan een dekje, omdat het water van de machine geld kost.
En de veulen kunnen elkaar gewoon ophangen als ze dat willen! Een pakt het touw, trekt de ander onderuit en nek gebroken...