Manege Jan Dolfing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eknein

Re: Manege Jan Dolfing --> Besloten Groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:34

Voor jade ..

Het leven in de concentratie kampen

‘Au’ gilde het meisje naast mij, ik trok haar aan haar kleren omhoog. Ik kon het haar niet kwalijk nemen dat ze viel, we stonden wel met 20 mensen in 1 cabine in de wiebelige trein. Ik zocht naar bekende gezichten, mijn ouders, mijn zussen of misschien kennissen. Maar ik kende deze mensen niet, in werkelijkheid had ik niks gemeen met deze mensen. Of eigenlijk wel, 2 dingen. We waren allemaal joods, en we stonden doodsangsten uit. We stonden hier al uren of misschien zelf nog wel langer, voor mijn gevoel stonden we er al dagen. Maar uit ervaring wist ik dat de tijd langzamer leek te gaan op momenten als die. Ik weet het nog zo goed, de trein minderde onverwacht vaart, en het kleine meisje viel weer op. Ik hoorde geweren, pistolen en bommen afgaan. En een stank, het was niet uit te houden. De deur van de cabine ging open, en iedereen sprong uit de cabine. Mijn eerste ingeving om te ontstappen ontstond toen al, want ik wist dat de dood wachtte op me in het ‘werkkamp’ waar de Nazi’s het over hadden. Ik greep het meisje die ik steeds overeind had getrokken aan haar nekvel naar achter in de cabine. Het duister in, ik fluisterde in haar oor: ‘ssst, stil maar meisje we gaan ontsnappen’. Maar ze begreep het niet en begon te gillen. 1 van de Duisters kwam aangesneld, ‘je komt er nu misschien nog mee weg kleine, maar ik waarschuw je. Dit word niet getolereerd in het kamp zelf’. Een Nederlander schoot het door mijn hoofd, er werkten hier Nederlanders. Ik stamelde nog iets als sorry meneer, maar ik ben zo bang. Hij knikte en gooide me de cabine uit, ik pakte het handje van het kleine meisje maar ze rukte zich los en rende naar de grote groep mensen toe. Daar stonden Nazi’s met geweren te schreeuwen naar de joden. Mensen te sorteren, vrouwen rechts en mannen links. En de vrouwen en de mannen werden ook weer gescheiden. Zwakke joden aan de rechterkant, en de sterke aan de linkerkant. Overal stonden hutten, het zag er dood uit. Een Nazi pakte mijn arm en sleurde me naar een rij die richting de barakken liep. ‘Hier slapen jullie voortaan’ schreeuwde een Nazi. Ik begon duizelig van misselijk te worden van de geur van verbrand vlees wat

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:52

eknein schreef:
Voor jade ..

Het leven in de concentratie kampen

‘Au’ gilde het meisje naast mij, ik trok haar aan haar kleren omhoog. Ik kon het haar niet kwalijk nemen dat ze viel, we stonden wel met 20 mensen in 1 hier zal ik één of een van maken .. dat staat iets minder kortaf cabine in de wiebelige trein. Ik zocht naar bekende gezichten, mijn ouders, mijn zussen of misschien kennissen. Maar ik kende deze mensen niet, in werkelijkheid had ik niks gemeen met deze mensen. Of eigenlijk wel, 2 hier zal ik 'twee' van maken, net als hierboven net iets minder kortaf en een getal onderbreekt het snelle lezen een beetje zegmaar dingen. We waren allemaal joods, en we stonden doodsangsten uit. We stonden hier al uren of misschien zelf nog wel langer, voor mijn gevoel stonden we er al dagen. Maar uit ervaring wist ik dat de tijd langzamer leek te gaan op momenten als die Volgens mij moet dat zijn 'deze' omdat het hier en nu is zegmaar in het verhaal . Ik weet het nog zo goed, de trein minderde onverwachts vaart, Nooit een komma voor 'en', dat is in feite al een komma en het kleine meisje viel weer op om denk ik? . Ik hoorde geweren, pistolen en bommen afgaan. En een stank, het was niet uit te houden. De deur van de cabine ging open, en iedereen sprong uit de cabine. Mijn eerste ingeving om te ontstappen ontstond toen al, want ik wist dat de dood wachtte op me in het ‘werkkamp’ waar de Nazi’s het over hadden. Ik greep het meisje die ik steeds overeind had getrokken aan haar nekvel naar achter in de cabine ik zou er 'mee naar achteren de cabine in' van maken . Het duister in, ik fluisterde in haar oor: ‘ssst, stil maar meisje we gaan ontsnappen’. Maar probeer niet met een 'maar' te beginnen in een zin ze begreep het niet en begon te gillen. 1 mooier als je er 'één of een' van maakt van de Duisters kwam aangesneld, ‘je komt er nu misschien nog mee weg kleine, maar ik waarschuw je. Dit word niet getolereerd in het kamp zelf’. Een Nederlander schoot het door mijn hoofd, er werkten hier Nederlanders. Ik stamelde nog iets als sorry meneer, maar ik ben zo bang. Hij knikte en gooide me de cabine uit, ik pakte het handje van het kleine meisje maar ze rukte zich los en rende naar de grote groep mensen toe. Daar stonden Nazi’s met geweren te schreeuwen naar de joden. Mensen te sorteren, vrouwen rechts en mannen links. En de vrouwen en de mannen werden ook weer gescheiden. Zwakke joden aan de rechterkant, en de sterke aan de linkerkant. Overal stonden hutten, het zag er dood uit. Een Nazi pakte mijn arm en sleurde me naar een rij die richting de barakken liep. ‘Hier slapen jullie voortaan’ schreeuwde een Nazi. Ik begon duizelig van misselijk te worden van de geur van verbrand vlees wat denk dat je bedoelde 'ik begon duizelig EN misselijk te worden van de geur van verbrand vlees wat .. [en verder was je nog niet gekomen]

Super bedankt meis .. Lachen *wacht vol spanning op de rest.
Ik heb wat dingen vetgedrukt en daarna mijn stukje zegmaar in het cursief erachter getypt. Wat kleine grammaticale foutjes, maar dat geeft niet. Vind het een goed stuk, loopt lekker vlot. Misschien kun je om het nog wat spannender en echter te maken, af en toe iets meer in detail gaan. [niet al te vaak hoor, dan word het weer te langdradig] Bijvoorbeeld 'één van de duitser kwam aangesneld' kun je misschien iets maken van hoe die eruit ziet, in z'n soldaten pakje, en met z'n pistool in z'n broekzak ofzo. Denk wel dat je snapt wat ik bedoel. Lachen
Maar nogmaals, ik vind het nu al een super verhaal. Haha!
*hoop dat je wat aan m'n commentaar hebt

[edit]
Oja, en als er wat gezegt word en je doet eerst dubbelepunt dan moet daarna een ' en dan een hoofdletter. Dus ik zeg: 'Eerst een dubbele punt, daarna komma in de lucht en daarna hoofdletter' .. zegmaar.
Dat onderstreepte, misschien mooier als je zegt van. 'Wat er toen gebeurde, ik weet het nog precies, de trein die vaart minderde en met een schok tot stilstand kwam, het kleine meisje dat weer omviel, geweersschoten en ontploffende bommen. Ja wat weet ik dat nog goed ..
Ik weet niet hoor, maar ik vind altijd in een herrinnering zegmaar in snel opeenvolgende gebeurentenissen, korte maar duidelijke zinnen [of met komma's ertussen] mooi voor de spanning.
Zelf weten wat je er mee doet hoor. Lachen
[de zoveelste edit]
Misschien is het wel mooi als je er nog in verwerkt, dat er ook zigeneurs enzo zijn in zo'n kamp ?

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:15

Jaduuh schreef:
jaw00l .. das misschien nog wel veel leuker, en dan gewoon je eigen naam op de achterkant ofzo.

Jaaa laten we dat gaan doen..!!een logo ontwerpen, 1 die makkelijk uit te werken is..! en dan alleen je eigen naam achterop..! Lachen
en jade: dat is dan jammer dat een pet je niet staat, dan kiezen we gewoon een heeeele mooie..! Knipoog
maar bij een logo hoort een naam.. iemand nog een naam..? Scheve mond

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:16

Hoezo hoord bij een logo een naam ?! Is niet altijd zo hoor. Knipoog
We kunnen wel iets doen met Dressuurmutsen en Springhomo's

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:25

jjaaaa..! nienke sprinhomo erop, en ik en marieke dressuurmuts Knipoog en anita dan..? Haha!
En jade, jij gaat niet mee op concours met een pet waar springhomo/springmuts op staat Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door NoTrouble op 26-06-06 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:26

Ik wilde een logo maken met een omtrek van 1 van jullie paarden, in de dressuur [heb al een toffe foto denk ik ..] en dan daar inverwerkt een springend paard [een van jullie] en daar ook de omtrek van .. Verward

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:28

Nou dat is toch hartstikke mooi..?! Pling

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:30

mm Tong uitsteken

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:36

Afbeelding

Zoiets zegmaar, maar dan moeten de lijnen duidelijker, en nog inelkaar verwerkt enzo .. ?!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:37

VET MOOI..!!! Bloos!
welk paard is dat..?! Clown

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:37

Kun je dat niet zien. Tong uitsteken
Quincy.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:38

nee kan ik niet zien.. Tong uitsteken
srry Knipoog maarre als dat paard dan wat kleiner word, en een springpaard erdoor zei je, maar heb je die al dan..?!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:39

Nee, moet nog even foto uitzoeken. Knipoog

Dlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:58

Zo wat een geklets hier zeg

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:12

wat vidn je van ons idee anita..?! Haha!

Dlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:15

Leuk idee maar vind dolfinggang niet echt een mooie naam

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:28

maffia he .. En quincy ziet er wel machtig mooi uit op dat plaatje Haha!!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:38

* goh ben toch echt wel helemaal trots op mijn mooie paardje als ik naar dat plaatje kijk Lachen

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:03

haha ik vind het ook heeel mooi1 ik ben het idd ook niet eens met die dolfinggang, ikheb liever ook zoals jullie zeiden ene logo dan een naam.. en ook liver gewoon mijn eigne naam.. awnt je wisselt nogal wel eens van paard in je leven Tong uitsteken ik wil dan msschien ook wel een jas ja marlou!

nienkee, heeel mooii plaatje!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:06

eknein schreef:
* goh ben toch echt wel helemaal trots op mijn mooie paardje als ik naar dat plaatje kijk Lachen

En terecht. Ja

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:11

heel creatief nienkee!! Haha!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:13

Jade heeft hem gemaakt hoor!

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:14

aaahh domme ik!! heeel creatief Jaaddee!! oh ik zie het nu wel.. ik keek net even heel snel Tong uitsteken jullie plaatjes lijken ook zoo opelkaar.. Tong uitsteken

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:15

mmmarieke schreef:
aaahh domme ik!! heeel creatief Jaaddee!! oh ik zie het nu wel.. ik keek net even heel snel Tong uitsteken jullie plaatjes lijken ook zoo opelkaar.. Tong uitsteken

Ja ontzettend. Vork
Zoek de 3 verschillen. Clown

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:18

whahahahahahahahaha