Wie rijden er carrousel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Wie rijden er carrousel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:22

Haha kom maar een uurtje op mijn paard doorzitten, dan klaag je nóóit meer haha!!! Ook al heb ik een maatzadel onder mijn kont; dat is meer voordeel voor de rug van mijn paard dan voor mijn onderkantje hoor…als ik lang rij en veel moet doorzitten (wij moeten geregeld ook tijdens de trainingen doorzitten) lig ik stuk van onderen!
Mijn paard heeft vreselijk veel beweging maar aangezien het tempo van de carrousel net een tikkeltje lager ligt in draf dan zijn natuurlijke tempo, is het voor mij wel iets beter te doen.

Wel leuk dat jullie diverse instructeurs gaan krijgen. Gaat degene die het nu deed er dan echt definitief mee stoppen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:40

hihi ik dacht eerst dat het door mn vorige carrousel paard kwam.. die zat gewoon vreselijk door..(ik was niet de enige die daar last van had:P)..
maar nu met dit nieuwe zadel en dit nieuwe paard vrees ik dat het toch echt aan mij ligt ^^
Het tempo van onze draf in de carrousel ligt geloof ik vrij hoog (kregen er zondag weer 'commentaar' op van andere groepen dat ze ons tempo zo hoog vonden liggen, mja, wij dachten/denken dat dat zo hoort:P ), ligt ook iets hoger dan t normale draftempo van Joy. hij kan t overigens makkelijk bijhouden want er zit wel wat pit in.. maargoed..
Een nadeel bij mij is ook dat ik zo min mogelijk oefen met doorzitten omdat ik dan last krijg van mn heup (oude blessure) en dan kan ik na t rijden heel moeilijk lopen. (en idd, ik lig ook open van onder.)

Ik weet nog niet of onze huidige commandant er echt mee gaat stoppen maar ze wil geloof ik sowieso nu een zomerstop houden en de rest van t team wil door.
Volgens mij gaan we ook aan Michel vragen of ie ons een keertje les wil geven.. altijd super natuurlijk zo'n ervaren commandant.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:10

Ah , hoor net dat onze manege eigenaar met het plan zit om volgend jaar ook op onze manege een onderlinge carrousel wedstrijd te organiseren! lijkt me echt super leuk!

En voor aankomende vrijdag hebben we nog een commandant nodig :P haha

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:12

maar ja, het maakt niet uit hoe je op het paard zit als je maar blijft zitten!

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:19

Ik heb meestal niet zulke problemen met doorzitten! :)
Zit nu op een paardje, dat zit echt zo lekker! En scheelt ook dat wij veel galop in de proef hebben!

Vorige week had onze pony groep NK (waar mijn zusje ook in zit, op de fjord), die waren 10e geworden! Dacht, laat ff wat foto's hier neerzetten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:50

mooie rijbaan daar!!!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:25

Zo gister onze laatste training gehad.
ging lekker.

als jullie zondag als bij de laatste groep in de C een koffievos kleurige tuiger zien lopen dan zit ik op zn rug.
met de begin groet loopt ie als 4e.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:01

liberty schreef:
maar ja, het maakt niet uit hoe je op het paard zit als je maar blijft zitten!

Tuurlijk dat is wel zo maar als er in 1 groep een paar stuiterende ruiters zitten, geeft dat niet echt een beheerst beeld. Sterker nog, bij een bepaalde groep zat ik me meer te irriteren aan de slecht zittende ruiters en de paarden die dat zichtbaar niet fijn voelden dan dat ik wat van de proef zag. En in zo n geval denk ik inderdaad: zitlessen zouden niet verkeerd zijn.
Bovendien, met een groep waarbij een paar stuiterende ruiters zitten, wordt het al een stukje lastiger om de moeilijkheidsgraad iets op te voeren.
Maar dan praat ik nu echt wel over een paar echt opvallende ‘gevallen’…dus niet over zichtbaar moeilijk zittende paarden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:03

Leuk Zwitsal dat ze dat willen gaan doen!!!

Gaan jullie eerst wat gastinstructeurs vragen voordat jullie kiezen voor een vaste nieuwe commandant?

Ik weet wel dat Michel clinics hiervoor geeft maar voor zover ik weet, houdt hij het wel bij de begeleiding en echte training van maar 1 groep.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:40

nou, t is nog niet zeker of deze commandante blijft volgend seizoen, misschien wel. maar zij wil iig een zomerstop houden dus voor de zomer hebben we wel af en toe wat gastinstructeurs nodig. (want ja, trainen zonder commandant is een beetje lastig:P).
En bijv van michel kunnen we in 1 les al veel leren omdat hij heel veel ervaring heeft.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:12

wij hebben zowiezo 2 maanden zomerstop, juli en augustus, want iedereen is bijna wel weg

Image: slechtzittende ruiters reden wel bijna bovenaan....

leuke foto's van de c-poule :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:18

ik ben t trouwens wel eens hoor met image..
ik erger me ook aan die slechtzittende ruiters... en ik vind mijzelf daar ook onder vallen. (hoewel ik t op de dvd van zondag nog wel mee vond vallen).

maar t meeste wat mij stoort is dat ik gewoon WEET dat ik dit nieuwe paard zo op deze manier verpest..
als ik namelijk een tijdje doorzit dan gaan mn benen alle kanten op zwabberen omdat ik het niet volhoud om ze stil te houden (kost zoveel kracht :P) dit paard staat nu nog heel scherp aan de hulpen maar door dat gewiebel van mij weet ie natuurlijk niet meer wat ik bedoel.

nog iets waar ik me aan erger: dit paard is in principe makkelijk terug te nemen op je zit. alleen af en toe moet ik in de carrousel enigszins een noodstop maken en dat gaat niet op mn zit. (niet snel genoeg in ieder geval). ik moet dan dus, voor zijn doen, wel scherp met mn handen zijn maar ik erger me er dus zelf aan omdat ik weet dat ik hem er gewoon mee verpest.

Maarja, als ik zitlessen ga nemen dan zal mn zit rustiger worden, mn beenligging hoop ik ook. en dan kan ik veel meer met mn zit en benen gaan doen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:31

ik ben het ook eens met image, vind ook ontzettend jammer dat daar niet naar gekeken wordt..

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:25

Je komt inderdaad wel eens mensen tegen die de hele vogeltjesdans doen op hun paard tijdens het doorzitten := Bij sommige mensen vraag ik me ook altijd af of ze nou aan het doorzitten of lichtrijden zijn :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:25

liberty schreef:
ik ben het ook eens met image, vind ook ontzettend jammer dat daar niet naar gekeken wordt..

Nee, dat vind ik juist niet.
Het leuke is juist dat het een zeer toegankelijke sport is en dat iedereen dit kan doen, vooral ook omdat manegepaarden zo een leuke (meestal) 2e ‘taak’ erbij hebben. Het maakt het lekker toegankelijk, bovendien, heel gezellig! En sport waarbij het niet uitmaakt of paard wel/niet nageeflijk loopt etc.

Alleen zou ik persoonlijk als commandant wel kijken naar het feit of iedereen wel een béétje normaal op zijn paard zit.

En inderdaad, zoals hierboven gezegd, zag ik afgelopen zondag iemand rijden die niet kon doorzitten, dat nog tot dááraan toe (vermoeidheid, spanning, een moeilijk zittend paard tellen allemaal mee) maar die bovendien ook niet behoorlijk kon licht rijden. Ook zag ik nog een paar dingen waardoor ik zelfs wat last kreeg van een lacherig gevoel.

Ik vind het juist een topper dat het een makkelijk toegankelijke teamsport is, heel positief juist maar net wat ik zeg, het leidt wel de aandacht af van het totaalplaatje en het komt heel anders over als een ieder dúsdanig op zijn paard zit dat het in ieder geval geen ontzettend storend beeld geeft. Maar goed, ik ben geen carrouselcommandant of –jurylid, ik praat puur vanaf de stoel van toeschouwer.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:14

ik heb afgelopen zondag iemand gezien die de hele proef heeft lichtgereden..
af en toe een paar passen doorzitten maar verder niet..
dat vind k dan ook gewoon banketstaaf voor de rest van je team..(aangezien er toch minpunten voor gegeven worden).

en in waarland geloof ik bij de keijserlijke carrouselgroep..
volgens mij zat daar idd een man die letterlijk de vogeltjesdans aan t uitvoeren was ^^

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:19

Idd, ben het wel met jullie eens!
Af en toe ziet het er gewoon echt niet uit,
nu zeg ik niet dat ik altijd knap op me paard zit hoor!

Wij hadden er ook altijd 1 in de groep, en die zat ook zo apart, altijd met wedstrijd vloog dan der plastron eruit of de strik eruit, of de knopen van de jas ofzo omdat 't zo bewoog! :P

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:23

hihi bij ons vliegen ook constant de knopen van de jasjes af maar t zijn die hele goedkope harry's horse jasjes:P dus ja..
bij nieuwe wetering heeft een van de ruiters tijdens die 3 kwartier durende proef alle 3 haar knopen verloren :P
gelukkig had ze een goed shirt eronder aan haha.

afgelope wedstrijd (nk dus) ben ik ook 1 knoop verloren.. denk dat ik ergens achter ben blijven hangen oid..

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:27

Sinds dat toen die knopen er aldoor af vlogen zitten mijn knopen vast met ijzergaren ofzo!
Lijkt me echt verschrikkelijk, al je knopen kwijt onder de proef, lekker je jasje die telkens open waait!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:27

onze knopen zitten vast met buttafix (of zoiets) die gaan echt niet meer los.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:09

ok, het is zeker voor iedereen toegangelijk, alleen maar goed, maar vind het wel mooier om te zien als iemand een beetje redelijk op zijn paard kan zitten.

Bij ons gelukkig geen vliegende knopen, alleen had de reserve van Mix II een jasje met 3 knopen, als dat er 4 geweest waren hadden wij de Prix d'elegance geloof ik. We hebben voor aanstaande zondag grotere dekjes besteld. Want die we hadden waren toch iets te klein.

Wat foto's van Schoorl:" http://www.mijnalbum.nl/Album=DKNOKP6N

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:22

Zwitsal schreef:
ik heb afgelopen zondag iemand gezien die de hele proef heeft lichtgereden..
af en toe een paar passen doorzitten maar verder niet..
dat vind k dan ook gewoon banketstaaf voor de rest van je team..(aangezien er toch minpunten voor gegeven worden).

Zo hadden wij er 4 jaar geleden twee...reed ik met mijn tweelingzus op kop 2e sectie en iedereen was heel tevreden na afloop, alle ouders vertelden de hele dag hoe goed het ging.....totdat we daar weer als een van de laatsten eindigden, hadden er twee lichtgereden, elk figuur krijg je daar aftrek voor. Dan rij je eigenlijk dus een beetje voor spek en bonen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:33

nou die aftrek krijg je denk niet meer, er waren er 4e waarvan ik dacht dat die niet zo hoog zouden eindigen.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:39

leuke foto's liberty!
Hadden jullie nog "commentaar" gekregen op dat jullie met peesbeschermers reden? Wij hadden laatst discussie na onderlinge 8 maart, omdat de carrouselgroep van beukers ook met peesbeschermers reed!
Manege eigenaar zei dat dat niet mocht, dat je alleen met bandages mocht of zonder, maar uiteindelijk zijn we er nog niet achter of je nou met peesbeschermers mag of niet!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:41

er staat niet in het reglement dat het NIET mag! Dus wij mochten het. Doen we in de Dpoule ook. Vind het zelfs ook stukken veiliger dan bandages. En is ook veel minder werk.