Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke_

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:44

paardjes van de manege zijn er idd allemaal uitgegaan in de eerste ronde..
Arjan (reed op Simba) had Peter Jansen geloot Scheve mond
Simba was erg heet, en ging erg hard... maarja.. Peter heeft zoo veel ervaring.. das gewoon lastig enzo..

ben nu Blos aan het luisteren, ben erg benieuwd wie er wint..
ik denk Peter Jansen, zijn paardje ging wel heeeeel hard...

en ze zien los! Cool

Peter op kop!
het gaat tussen Peter Jansen & Peter Nabbe!

Peter Nabbe is de nieuwe koning!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:22

Jammer dat geen van de paardjes van bergemo verder kwam... Maar ja.

En Judith, het was inderdaad errruuug koud... Ik ben met mn moeder erheen gegaan en aan het begin stonden we bij de start (ik hoopte namelijk dat er daar iemand ervan af zou vallen, maar helaas) en tijdens de halve finale zijn we in de bocht gaan staan bij Anne en Irma (die onzettend leuk verkleed waren, ik herkende ze gewoon niet! Clown ). Toen Joey eruit lag, zijn we naar huis gegaan, we waren tot op het bot bevroren...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:34

Emytje schreef:
(ik hoopte namelijk dat er daar iemand ervan af zou vallen, maar helaas)

Ik wist niet dat jij zo aso was! Tong uitsteken
Maicka was echt erg ziek. Zaterdag viel het de eigenaresse op dat ze zo rustig was, maar met de les was ze juist weer heel pittig. Kreeg zelfs een compliment over haar conditie. Maar toen ik naar huis was wilde ze niet meer eten of drinken. En toen ik gisterochtend kwam had ze nog steeds niet gegeten. Dierenarts haar antibiotica gegeven, en daarna stond ze weer d'r stal te stofzuigen. Ik ben dus naar huis gegaan met het idee dat het wel goed kwam. Kreeg ik vanochtend te horen dat ze gisteravond koorts had van 41.5! Bloos! (paarden kunnen tot 43 verdragen) Ze had helemaal staan trillen! Huilen Vanochtend trilde ze niet meer, maar ze had nog steeds niet gegeten, gemest of gedronken, was gewoon aan het uitdrogen, d'r urine was ook bruin. Toen ik d'r meenam de wei in knapte ze weer een beetje op, begon heel zielig te hinniken naar buurpaard Bauke, en beetje te grazen. Vanmiddag dus ritje met Bauke voor de koets gemaakt, weer met het idee dat het goed kwam. Bleek ze anderhalf uur op dezelfde plaats gestaan te hebben, met moeite kreeg de eigenarresse haar de stal in. Wij beestje warm gewreven, lauw suikerwater gegeven, en toen begon ze ook wat brok te eten. Haar koorts was gelukkig ook gedaald naar 38.5 Lachen Nog wat met haar door de wei gewandeld, nog twee wortels erin gewerkt (werkt laxerend) en nu maar hopen dat ze weer snel aan het mesten gaat. *o/*

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:58

Hè bah wat een akelig verhaal judith.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:38

Juut schreef:
Ik wist niet dat jij zo aso was! Tong uitsteken

Weet je toch? Haha! Zolang ik het niet ben en er niet hard gevallen wordt, vind ik dat stiekempjes heel mooi... Bloos

Hoe gaat het nu met het zieke paard? Gaat het al wat beter? Wist de dierenarts ook wat ze mankeerde?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:46

Emytje schreef:
Weet je toch? Haha! Zolang ik het niet ben en er niet hard gevallen wordt, vind ik dat stiekempjes heel mooi... Bloos

Haha! Nest!
Maica was gister dus bijna dood. Haar darmwerking lag helemaal stil, en ze lag languit op de grond te kreunen met d'r opgezet buikje. Ik had gebelt, dus helemaal over de zeik naar de autorijles. Mocht ik in de les naar Nijmegen scheuren om de bus te halen, en het tweede uur laten vervallen ( OK dan! ) Strak 120 op de snelweg! Haha! Toen ik daar kwam lag Maicka nog steeds zielig te wezen. Heb d'r 1 1/2 uur gemasseerd en toen knapte ze wat op, begon weer wat te eten.
Vanochtend had ze weer wat gemest!!!! Hyper! En vanmiddag had ze voor het eerst sinds dagen wat slobber gegeten, gaat dus de goede kant op. We mogen weer wat meer hoop hebben van de veearts. Lachen
Hij denkt nog steeds aan een virus, soort buikgriep. Ze staat nou ook bol van antibiotica, maar what ever..als het maar weer goed komt!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:43

Das wel schrikken zeg! Wow! Ik hoop dat het snel weer beter met haar gaat...

Ik heb vanmiddag trouwens een bosrit gemaakt met Anne en Irma. Irma zat op Wodka, Anne op Silvermoon/Hendrik en ikke zat op Nicky/Max. We hebben vooral gestapt, want Hendrik was een beetje te sterk vandaag, maar het was wel heel leuk geweest! En we kwamen vijf groepen tegen ondertussen dat we in het bos zaten... Ik geloof trouwens dat Anne er foto's van heeft gepost onder Irma boos, voor degene die intresse heeft.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:55

Net paardje met schuurmaschine gemasseerd. Tong uitsteken Ze vond het geweldig, heeft ondertussen 1 1/2 blikje meuslie op en staat nu lekker te slapen. De koorts is ook gezakt van 38.8 naar 38.2. Maar nog steeds niet gedronken... Maar ze staat er al een stuk beter bij als gister, dus mischien..keeps on dreaming (veearst was helemaal verbaasd dat ze nog leefde, laat staan dat ze wat opgeknapt was! Haha! )

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:04

Dat klinkt al beter, ja. Maar zeg je nou dat je haar met de schuurmachine hebt gemasseerd???

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:11

Ja, echt waar. Die tip kreeg ik gister van een echte paardeman. Zo schijn je grote spiergroepen los te krijgen wat met de hand niet lukt. Maicka vond het ook niet onplezierig. Maar dierenarts vond het beter om toch maar met de hand te masseren zolang ze ziek is. En...ze heeft vandaag weer voor het eerst in de bak gelopen!!! Party!! Vanochtend had ze beetje koliek, dus ik bang voor een terugval. Later op de ochtend zei de dierenarts dat ze toch wat beter was als gister, ze was ook niet uitgedroogd dus drinkt weer zelf voldoende. Wel zei hij dat haar lever en nieren waren beschadigt. Het is nog niet duidelijk hoe ernstig, maar we moesten haar regelmatig laten lopen om de afvalstoffen af te laten voeren. Ze is nl ook bevangen geraakt. Vanaf maandag krijgt ze geen antibiotica meer,en als ze dan weer achteruit gaat zijn lever en nieren te ernstig beschadigt en wordt ze ingeslapen. Ik natuurlijk overstuur toen ik dat aan de telefoon hoorde, gelukkig mocht ik vanmiddag vrij nemen. Dus eerst gemasseerd, en dan gaan lopen. Eerste rondje liep ze heel stroef (hoezo 'stalbenen' Verward ) maar daarna ging ze steeds harder. Haha! Koorts was vandaag ook gelijk gebleven; 38.4. Ook heeft ze verschrikkelijk lopen bunkeren. Veel hooi en al het voer wat voor Ascot bedoelt was (sinds een paar dagen nam ze een paar happen, en kreeg Ascot de rest; grote haflinger dus grote bak) Vork Zie het dus weer zitten.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:25

dat zal wel ff flink schrikken geweest zijn dan Bloos!
blij dat het weer wat beter gaat met maicka!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:17

Goed dat ze niet meer is uitgedroogd en weer eet! Haha! Nu maar hopen dat de schade aan haar nieren en lever niet al te ernstig is...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:46

Vanochtend is DA weer geweest. Jenny had gister al poeder gekregen wat Maicka vanaf maandag door het voer moet krijgen. Die hoeft ze dus niet te geven. Hij stond er zelfs versteld van hoe snel Maicka opknapt! Haha! Het is nog steeds afwachten hoe groot de schade is, maar ze loopt redelijk en eet steeds beter. Vanochtend heeft ze de afrastering gesloopt omdat ze niet meteen de wei in mocht, is ontsnapt omdat ze vanuit d'r stal zag dat het hekje van haar plaats los stond, en is de hele wei doorgelopen omdat aan de andere kant het betere gras staat na verplicht lopen Tong uitsteken En nu is ze moe.. Verward Dromen En ze had voor het eerst geen koorts OK dan!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:01

Dat klinkt al een stuk beter! *LOL*

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:58

Karen (iwayalover) heeft op BM een nieuw topic geopend over de bergemo-boktrit Lachen
kan de link zo ff niet vinden, staat iig nog op de eerste pagina

tot straks allemaal Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:03

Denk ik met Maicka alles gehad te hebben, is ze kreupel! Net nu ze eigenlijk geregeld moet lopen voor d'r lever en nieren..hele slechte timing Boos! Ook is haar staart gehalveert...ik wilde haar staart uitpluizen omdat ik grote plukken los haar erin zag hangen. Het viel mij al op dat het zoveel was, maar ze staat ook veel met haar kont tegen de houtplanken. Was ik bijna klaar, ontdekte ik ineens allemaal kleine wondjes op haar staartwortel, blijkt het haar supre snel los te laten Huilen Voelde me kei schuldig, en Maicka helemaal met haar hoofd tegen me aan Ach gut

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:49

Ach ja, is toch niet jouw schuld! Ach gut Komt dat niet omdat ze zo ziek is geweest?

Hoe vonden jullie trouwens de les van Femke? Ik vond de les echt super! Ik geloof dat Pandora nog nooit zo goed heeft gelopen bij mij! Haha!

Ik heb ook al gereageerd op het topic van Karen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:30

Ja, was lekker aan het rijden en ineens 'hé, is het al 9 uur???' Belle Fleur liep ook wel errug lekker Haha!
Maicka heeft nou dus een erg triest staartje. Maar ze liep gelukkig wat beter (heeft pijnstiller gehad) en gaat nog steeds naar buiten om te mesten. Ook is de urine niet zo bruin meer. * krijgt weer wat meer hoop*

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:34

ik heb ook echt heel erg fijn gereden, jade was heel erg lekker licht op de hand en lekker soepel.. ook was ze niet meer zo boos als de vorige keer.. behalve toen we van stap moesten aangalloperen }>

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:54

Ja, maar toen zaten we volgens mij ook ineens met zn drieen naast elkaar, jij, Mirjam en ik. Pandora vond dat juist trouwens leuk, want hij bokte toen eventjes! Haha! Vond ik trouwens helemaal niet eng, ik geloof dat de alfatraing al een beetje begint te werken.

@ Judith: gelukkig gaat het al een stuk beter, wanneer wordt er gekeken of haar nieren en lever niet te veel zijn beschadigd?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:11

Vandaag krijgt Maicka voor het eerst geen antibiotica meer, en morgen komt de dierenarts haar controleren. *schijt bagger*

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:29

Hoe is het gegaan? Wat heeft de dierenarts gezegd?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:36

Ik was dus echt bang vandaag! Gister bleek Maicka hoefbevangen, was dus helemaal bang dat het einde oefening was. Dierenarts en hoefsmid geweest, en beiden viel het erg mee. Met de juiste verzorging zou het zelfs over twee weken over kunnen zijn! Hyper! Vanavond haar dus in een modder-plek in de wei gezet. Dacht dat het moeilijk zou zijn om haar er in te krijgen, omdat lopen pijnlijk is. Zei alleen maar 'kom', toen stond ze al buiten! Ze liep welliswaar alsof ze op eieren loopt, maar toch. Ook de beschadigingen aan lever en nieren schijnen mee te vallen. Ben dus helemaal vol goede hoop! Lachen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:58

Dat is fijn om te horen of niet? *LOL*

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:46

Jeetje Judith wat een verhalen allemaal zeg. Hopelijk knapt ze snel weer op. Maar jullie hebben nu dus les van Femke?