Manege de Vughtse Hoeve

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyceee86

Re: Manege de Vughtse Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:44

Letta loopt ook een stukje rechter als die schimmel pff die was onregelmatig.. Letta is wel wat vlug voor de echte kindjes, maar als je niks vraagt is ze wel veel beter als die schimmel.. en dat is mijn persoonlijke mening

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:45

Ik heb dan misschien nbiet op de schimmel en niet op Letta gereden maar ook mijn oog velt een oordeel. Ik heb beide meegemaakt in stal en beide onder het zadel gezien. Mijn oog ziet ook dat Letta een veel tevredener paard is. Ik zeg niet dat de schimmel niet lief was, want dat was ze best in stal. Maar de schimmel was gewoon NIET gemaakt voor een manege. En letta heeft dus ook een betere conditie en is ook lief als je langsloopt en hangt niet direct als een pitbull in de tralies.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:41

Haha..
Nou net op de manege gewerkt.. Krijg ik te horen dat de paarden maar 1x per dag voort kuilgras/hooi krijgen(en dan extra veel).. Dus neem Gorez die kan tot 12 uur half 1 lekker stro vreten, erg goed weer voor de koliek.. En neem Salavdor die krijgt al redelijk veel, maar wa krijgt ie dan dalijk als ie extra veel krijgt.. Nou ze zijn weer goed bezig.. Laat de dierenarts maar vast komen (of het zal meevallen)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:52

Nou dat klinkt ook lekker bevorderend. Lijkt me nou niet echt optimaal om dat terug te zetten naar eenmaal meer. Maar ja we zullen zien wat de gevolgen er van zijn.

mleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:38

lijkt mij ook niet erg fijn als je ziet dat ze bij ons 4x per dag eten krijgen. Hoop voor gorez dat hij der tegen kan

mleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:39

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:59

hm, da's niet fijn

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:12

Als je ook gaat kijken naar de natuurlijke dagbesteding van een paard en hoe zijn verteringsstelsel hierop is aangepast dan zul je zien dat een groot ge3deelte van de dag (dacht 16 uur) aan fourageren (eten verzamelen) besteed wordt. Als je dan de eetbeurten verminderd, besteed een paard nog minder tijd aan het eten en heeft het extra tijd om zich te vervelen. Rara waar komen de stalondeugden vandaan.....

Bovendien wordt er in een paardenmaag constant zoutzuur aangemaakt, aangepast aan een constante invoer van eten. De rest van de dag sta je daar dan lekker met je maagzuur.
Ik heb op school geleerd dat luchtzuiggedrag daar vaak aan gerelateerd kan worden. Omdat dit ik dacht dopamine en/of endorfine vrijmaakt Verward , waardoor het ongemak van het zuur verdoofd wordt en het paard zich mentaal tevreden houdt.

In het kort: D'r zal wel een gegronde reden voor zijn. Maar lijkt me niet zo'n strak plan.... Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Voordat jullie allerlei enge dingen over mij gaat denken: ik had 3 weken terug tentamen Principles of Animal Nutrition, en het is wonderbaarlijk genoeg helemaal tot nu toe blijven hangen Haha!

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:18

waarom geven ze nog maar 1x per dag eten? de paarden zijn dit toch zo niet gewend? willen ze bezuinigen?

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:21

ik vind het ook een beetje vreemd waarom ze dat doen.. hoop dat ze er een goede reden voor hebben.

annuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:12

Hoi Allemaal,
Ik meld me hier ook even. Ik ben Anne van Pinxteren, rijd van 1-2 uur op zaterdag!

Ik had ook nog even een vraagje, weten jullie iets van de FNRS met onze manege?
Ik kreeg vandaag namelijk een brief van de FNRS dat de manege deen FNRS-lid meer is..

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:20

had ik ook gehad anne. maar vind het wel een beetje vervelend want nu kan je dus niet meer met paspoort rijden bij ons op de manege.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:35

__manon__ schreef:
ik vind het ook een beetje vreemd waarom ze dat doen.. hoop dat ze er een goede reden voor hebben.

Nouja M. gaat weg dus T. moet voeren nouja kan ze lekker om half 2 naar huis..
Pff daar kan ik echt niet tegen he.. Ga ik al zemelen halen, om juist te proberen of het helpt tegen koliek enzo.. Olympus had toestraks heel zijn stal voor kuilgras/hooi liggen..

Maar volgens K. is het zo dan voer je om half 11-11 uur en dan om half 3 3 uur weer.. en tussen 11 en half 3 zit dan teweinig tijd

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:39

Owja en Mistery was waarschijnlijk al van zoveel kuilgras in 1 keer aan de dunne.. Die heeft ook zo lopen soppen in der drinkensbak (met der kuilgras) dat ze al 2 x in een stal heeft gestaan met 10 cm water..

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:49

Nou dat klinkt al veelbelovend

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:54

Jaa ik vind het echt nergens op slaan.. Net of wij alleen savonds eten en dan ineens kei veel ach ja hun zullen het wel beter weten

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:17

weet iemand waarom de manege niet meer lid is van de fnrs?

MiekSpeciaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:49

Ik bedoelde als je nog nooit op die schimmel had gezeten.. Je beoordeelt niet een paard of ie leuk is op hoe ie er uit ziet ofzo, die schimmel zag er ook verrot uit, maar paco ook en die vind je ook leuk toch? Nou zo bedoel ik het dus Lachen En tuurlijk was die schimmel geen goed manegepaard, maar dan kan het paard opzich nog wel leuk zijn. Het is niet zo van oh het is geen goed manegepaard dus is ie stom ofzo... Dat vind ik krom

En eigenlijk is dit appels met peren vergelijken.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:36

MiekSpeciaal schreef:
Ik bedoelde als je nog nooit op die schimmel had gezeten.. Je beoordeelt niet een paard of ie leuk is op hoe ie er uit ziet ofzo, die schimmel zag er ook verrot uit, maar paco ook en die vind je ook leuk toch? Nou zo bedoel ik het dus Lachen En tuurlijk was die schimmel geen goed manegepaard, maar dan kan het paard opzich nog wel leuk zijn. Het is niet zo van oh het is geen goed manegepaard dus is ie stom ofzo... Dat vind ik krom

En eigenlijk is dit appels met peren vergelijken.

Nou ik beoordeel een paard ook aan de hand van bouw plús de manier waarop ie onder het zadel loopt. En qua bouw was het niks (maar ze was dan ook al op leeftijd en had 7 jaar als wandelende baarmoeder gefungeert) maar qua rijden ook niet. Ik heb je zelf zien rijden. Misschien dat jij t helemaal geweldig vond, maar als MANEGEpaard, en daar praten we toch over, was het 3 keer niks. Dan kan een paardje nog zo lief zijn in stal en lekker knuffelen maar dan is het gewoon afgelopen.

En je gaat mij echt niet vertellen dat Paco er verrot uitziet. De meeste manegepaarden zullen geen schoonheidsprijs winnen qua uiterlijk of gangenwerk, maar anders zouden ze waarschijnlijk ook al lang verkocht zijn, denk je ook niet? Qua gangenwerk is Paco helemaal belabberd want hij maait van voren zijn benen er bijna af, maar hij kan wél doen wat de manege van hem verwacht, en dat kon de schimmel niet. En als je paco op stand zet en je gaat m officieel scoren zal er heus wel wat mis mee zijn, maar je kunt m nooit vergelijken met die schimmel. Ik snap echt niet waar jij dat vandaan haalt maar ben benieuwd wat jij er dan mis aan vind.

Je moet het toch in iedergeval met me eens zijn dat de schimmel scheef, spierloos, beetje doorgezakt en conditieloos was. Ik zeg nergens dat ie niet lief is, maar het gaat, zoals eerder gezegd, meer om of een paard goed mee kan komen in de lessen. En of ie in meerdere lessen mee kan lopen. Daar moet ie nu eenmaal geld mee verdienen Haha!

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:27

Wowh dikke bitchfight hier.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:50

Hahahahaha neej hoor, ik mag toch gewoon met iemand in discussie gaan? Iedereen heeft zijn eigen mening, en die kan verschillen, maar dan kun je daar nog wel over praten. Lachen
Als iedereen bij zijn eigen mening bleef en nooit naar die van een ander vroeg zou het maar een egoïstisch zooitje worden.

Als jij vindt dat ik boos overkom ofzo (maar dat heb je echt mis Clown), of als je zo'n discussie storend vind dan moet je het zeggen hoor Haha! . Dan hou ik mijn mening wel voor me, wil er andere mensen nou echt niet mee lastig vallen. Maar je mag op bokt gewoon discussïeren Ja

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:29

Nou sinds die laatste bitchfight op de manege gaat het nooit meer goed komen Clown

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:43

Hoeft toch ook niet? Maar okeej ik snap de hint al. MiekSpeciaal, de rest heeft last van onze discussie dus laten we het hier maar bij he Clown

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:18

Haha voor mij hoef je niet te stoppen hoor.. maar we wten nu wel jou punt en die van miekspeciaal dus..
Dalijk vast met Olly in de bak lopen, want die hebben ze gister weer mooi aangekleed haha Lachen

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:45

En wat hebben ze er nu weer ingeplant? Haha!