Fijn Deedejee!
Deurne duurt 3, 4 of 5 jaar afhankelijk van de opleiding. De meest gangbare opleiding is 4 jaar.
Ik raad het je niet aan. De opleiding stelt weinig voor, paardrijden leer je er iig niet....Meeste mensen komen uiteindelijk ergens achter de kassa terecht, gaan alsnog een andere opleiding doen of belanden tegen minimumloon ergens in de paardenwereld waar ze vooral uitgebuit worden...Klinkt niet leuk, maar is wel de realiteit.
Verder moet je het ontzettend treffen met je stagebedrijven, daar moet je het vak leren, maar meestal ben je een soort stalturk en leer je bar weinig(en de uitdrukking stalturk komt niet van mezelf maar van de Deurnestagiaires die ik meegemaakt heb
)
Je kunt een schoolpaard huren, maar dan is het afwachten wat je krijgt. Tijdens je stages heb je in principe geen paard nodig, is vaak toch weinig tijd voor.
Eigen paard is imo wel onmisbaar, als je later je geld met rijden wil verdienen zul je toch wedstrijdervaring moeten hebben tegen de tijd dat je van school komt. Zonder wedstrijdervaring kom je nauwelijks ergens aan de gang. Tenzij je heel erg fijn kunt rijden en een werkgever treft die geld en tijd wil investeren in je verdere opleiding en je niet meteen met 4-jarigen het parcours in wil sturen, maar je eerst wat ervaren paarden te rijden geeft...(en als je die vind, geef mij dan even een seintje want dan wil ik je collega wel worden)
Je geld fatsoenlijk verdienen in de paarden is een droom die maar voor heel weinig mensen uit kan komen.
Als je toch blijft volhouden dat je iets met paarden wil, loop dan eens een paar dagen mee op een stal. Veel mensen zijn dan al genezen