ok, en hier de laatste, heb hem eigenlijk uitgesteld omdat ik hem heel moeilijk vond om te doen, maarja, ga het nu toch maar proberen, zulke tegenstrijdige kenmerken heb ik eigenlijk nog nooit gezien dus vind dit een hele uitdaging,
ik hou er ook rekening mee dat je hem nog geen jaren hebt en dat er waarschijnlijk veel aan zn uiterlijk veranderd is dus,
je ziet vaak bij paarden die veranderen van eigenaar dat het hele hoofd anders word, misschien geloof je dat niet maar kraakbeen bijv kan worden opgebouwd en worden afgebroken, een kaak kan groter worden, een oog zachter en een neus verfijnder, waardoor alles positiever word,
door alle verschillen dacht ik dus ook dat hij jong was, maargoed, de analyse...
profiel: een beetje een schuin aflopend voorhoofd:
zou kunnen wijzen op wat weerspannigheid
kaken: klein:
zou betekenen dat hij traag van begrip is (het kan zijn dat de ademhaling wat word belemmert wat weer de atletische mogelijkheden beperkt en wat kan leiden tot gebrek aan vertrouwen, dit heb ik echter nog niet zelf meegemaakt met een paard maar ik zet het er maar even bij)
bulten: net iets onder de ogen:
zou wijzen op een paard dat star en koppig is wanneer het onder druk staat
snuit: beetje schuin aflopend:
zou een nieuwe ruiter wat uit kunnen proberen om erachter te komen wie de baas is
mond: lang:
wijst op gevoeligheid en vaak op zeer grote intelligentie, de combinatie van deze eigenschappen leidt ertoe dat het paard vaak verkeerd word begrepen of als moeilijk word beschouwd,
als deze paarden eentonig werk moeten doen en dus niets nieuws leren (wat de enige manier is om ze lekker enthousiast en betrouwbaar te houden) dan gaan ze zelf dingen zoeken om zich mee te amuseren, en dan krijgen ze weer onterecht de naam eigenzinnig
lippen: goed gevormd:
een teken van nadenken
neusgaten: randen verfijnd:
duidt ook op intelligentie
kin: lang, vlak en smal:
wijst vaak op zeer grote intelligentie (en staat weer bij dat deze paarden, wanneer ze ook een lange mond hebben vaak ten onrechte worden beschouwd als moeilijk)
ogen: zacht, open en helder:
geinteresseerd en hoopvol, hij heeft wel diepe depressies boven zn ogen wat zou kunnen duiden op een hard leven of een ernstige ziekte in het verleden
oren: fijn gevormd:
wijst weer op grote intelligentie
kruinen: 1 in het midden:
ongecompliceerd maar zegt minder over het karakter dan een gecompliceerde kruin
ok, dit was hem dan, heel apart dus,
je kan het op meerdere manieren bekijken denk ik, of je paard heeft echt 2 gezichten, of hij is ontzettend aan het veranderen,
aan de ene kant zie je een minder dan gemiddeld intelligent paard dat wat weerspannig en traag van begrip kan zijn, wat ook wat op een nieuwe ruiter test en flink koppig kan zijn als het onder druk staat
aan de andere kant zie je weer een gevoelig en hoog intelligent dier dat niets anders wil dan leren en afwisselende dingen doen, wat dus ook geinteresseerd en hoopvol is,
ik zou niet weten wat nu dus echt zn karakter is, dat hoop ik van jou te horen,
wat me net te binnen schiet is dat je misschien zelf niet in de gaten hebt dat hij zo intelligent kan zijn en dat je best wel eenzijdig werk met hem doet, niet negatief bedoeld dus ofzo maar dat je bv alleen dressuur met hem doet, en dat je soms erg rustig aan doet ofzo, of misschien staat hij niet in een kudde? dat is voor zulke intelligente paarden denk ik wel een must, voor het sociale deel zeg maar, dat is goed voor hun hersens,
mijn tip zou dan zijn, ga heel afwisselend werk met hem doen, dresuur, springen, los werken, wat vrijheidsdressuur, veel buitenitten telkens via een ander pad, wissel de simpelste dingen af, begin eens met het uitkrabben van een achterhoef ofzo, naja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar laat ik eerst maar wachten wat ik van jou terug krijg, want eerlijk gezegd ben ik hier zo onzeker over als ik weet niet wat, haha

roos ik hoor het wel!