Weer of geen weer, nog een keer, De Groene Meer !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:24

ik reed op de hoefslag, zij maakt een rollback kwam over de hoefslag heen, lief vol in ankers, zegt ze
rij maar door hoor ik ben al weg :D

eeeh je komt op de hoefslag!? als ik door was gereden hadden we een frontale botsing gehad :x :?
Ook stapte ik een volte, komt ze over middenlijn aangalopperen, en snijd me gewoon
galop heeft geen voorrang hoor!?

Maar ja ik leer er wel van voor me uit kijken. Lief was eerst ook heel schrikkerig, zeker als die teugels klapte
maar wel een goede oefening voor der :j en voor mij ook :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:26

Cer schreef:
Sja.. mensen met quarters... :D
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb dat ook met dressuurcombinaties (gehad, er zijn er wat vertrokken ;-) ) Ligt er denk maar net aan hoe

dat denk ik ook, ik denk dat ik vanuit haar optiek in de weg reed :j

zijn er bepaalde rijbaanregels anders bij western? ofwel wat zijn de verschillen

Cer

Re: Weer of geen weer, nog een keer, De Groene Meer !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:33

Ik denk dat dat meer aan de combinatie ligt dan aan de rijstijl of het ras ;-)
Het enige waar je wel last van kan hebben is idd een onverwachte draai oid.. :j

Maar ja, ik heb dat gehad met onverwacht de diagonaal oversteken door mn cirkel heen (want zijwaarts gaat voor ofzo :? ) afwenden voor mn neus, kletsen op de korte zijde (heeeel irritant :D ) en stug op de binnenhoefslag blijven kachelen met twee naast elkaar.. :P

Rijbaanregels voor western zijn er niet, men gaat uit van eigen inzicht en communiceren. Snelle cirkels gaan voor, degene die het beste kan sturen geeft voorrang (is ook gang afhankelijk, een jog stuurt makkelijker dan een run) en de binnenhoefslag is de 'werk'hoefslag. Het ligt ook aan de grote van de bak, als de bak klein is gaat de cirkel buitenom, als de bak groot genoeg is kan de cirkel binnendoor.. beetje improviseren en rekening houden met elkaar :j

het nadeel van 'regels' vind ik dat sommige mensen zich daar heel star aan kunnen houden, terwijl niet alle paarden daar altijd even makkelijk aan meewerken.. (als ik per ongeluk uit de bocht vlieg, is het handig als ik ruimte krijg, ipv 'hee, ik rij linksom DUS ík heb voorrang :P ).

Nou ja, zoiets dus... :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:38

Nou dan verschillen die irritaties weinig :D

Citaat:
(als ik per ongeluk uit de bocht vlieg, is het handig als ik ruimte krijg, ipv 'hee, ik rij linksom DUS ík heb voorrang

helemaal mee eens :j soms kan het gewoon niet, ik roep eerder BINNEN of BUITEN!!

toch verbaasd het me altijd hoe ik en anderen elkaar in de weg kunnen zitten terwijl de bak 20/60 is :D

kletsen op de korte zijde is idd meer dan irritant. Tenminste langer dan 2 minuten stap dan een stukje door en ga buiten de bak staan kletsen,

maar goed ik vind het handig met het oog op vreemd terrein rijden dat lief zulke dingen meemaakt :j

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:39

Mmmm,ik zou geloof ook meer voor de westernregels gaan geloof ik.

Maar je hoeft een ander niet bewust op korte afstand te benaderen,kijken naar een ander paard is wat die dame in kwestie absoluut niet doet.
Die rijd echt vlak langs je heen en doet gewoon haar eigen ding.

Maar dat is inderdaad met sommige dressuurruiters ook zo(en inderdaad gehad,de meesten zijn inmiddels weg)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:39

Cer schreef:
Ik denk dat dat meer aan de combinatie ligt dan aan de rijstijl of het ras ;-)
Het enige waar je wel last van kan hebben is idd een onverwachte draai oid.. :j

Maar ja, ik heb dat gehad met onverwacht de diagonaal oversteken door mn cirkel heen (want zijwaarts gaat voor ofzo :? ) afwenden voor mn neus, kletsen op de korte zijde (heeeel irritant :D ) en stug op de binnenhoefslag blijven kachelen met twee naast elkaar.. :P

Rijbaanregels voor western zijn er niet, men gaat uit van eigen inzicht en communiceren. Snelle cirkels gaan voor, degene die het beste kan sturen geeft voorrang (is ook gang afhankelijk, een jog stuurt makkelijker dan een run) en de binnenhoefslag is de 'werk'hoefslag. Het ligt ook aan de grote van de bak, als de bak klein is gaat de cirkel buitenom, als de bak groot genoeg is kan de cirkel binnendoor.. beetje improviseren en rekening houden met elkaar :j

het nadeel van 'regels' vind ik dat sommige mensen zich daar heel star aan kunnen houden, terwijl niet alle paarden daar altijd even makkelijk aan meewerken.. (als ik per ongeluk uit de bocht vlieg, is het handig als ik ruimte krijg, ipv 'hee, ik rij linksom DUS ík heb voorrang :P ).

Nou ja, zoiets dus... :)

hahaha daar ben ik het mee eens.
Ga je de hele tijd netjes opzij voor iemand en dan rijden hun op de voorrang kant.
En dan echt niet opzij gaan he.
Want hun mogen doorrijden. :D :D
Erg jammer ja maar ik let altijd op en ach ik rijd waarschijnlijk ook vervelend voor iemand zijn voeten.. :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:41

taverno schreef:

Maar je hoeft een ander niet bewust op korte afstand te benaderen,kijken naar een ander paard is wat die dame in kwestie absoluut niet doet.

Maar dat is inderdaad met sommige dressuurruiters ook zo(en inderdaad gehad,de meesten zijn inmiddels weg)

Nou ik weet er nog wel een paar hoor maar noem heel wijs geen namen... :P

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:41

nikkielvis schreef:
Erg jammer ja maar ik let altijd op en ach ik rijd waarschijnlijk ook vervelend voor iemand zijn voeten.. :D

Inderdaad,daar ben ik het mee eens(over mezelf sprekend hè)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:42

wat zijn we het allemaal weer eens met elkaar,

maar goed dressuurruiters denken ook dat galop op de hoefslag voorrang heeft, terwijl dat niet zo is!
Ik stem ook voor eigen inzichten, zeker als je maar met 2 of 3 man rijd,

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:42

nikkielvis schreef:
taverno schreef:

Nou ik weet er nog wel een paar hoor maar noem heel wijs geen namen... :P

ikke?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:44

Splinter schreef:
Ik stem ook voor eigen inzichten, zeker als je maar met 2 of 3 man rijd,

ik ook hoor maar niet in de winter in de binnenbak :P

nee hoor Splinter jij niet,we weten dat alief nog wel eens een uitspatting heeft. :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:46

Nee jij niet Lindsey!!!
Ging toch heel goed gister.... :D

En Marion hoe vaak rijd ik de laatste tijd met jou in de bak dan....
Kan er ook niks aan doen dat mijn paard niet zo heel snel loopt.
Maar hij heeft wel een noodrem.... :P
En die zet ik toch menig keer in zeg maar.... :=

ga even :9k halen....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:48

oow gelukkig :D anders moeten jullie het gewoon zeggen, zou ik andersom ook doen :+

Citaat:
nee hoor Splinter jij niet,we weten dat alief nog wel eens een uitspatting heeft. :D

lief!?? neeeeee toch :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:53

hahaha inderdaad, ik vind dat nog wel eens grappig dat je in zo'n grote bak toch elkaar in de weg kunt rijden met zn 2-en.. doe ik ook :j
En ik heb momenten van complete blackouts, dan zit ik teveel in mn bubbel en dan zie ik niks.. totdat ik ineens bijna een aanrijding heb :oo maar meestal kom ik dan nét goed weg.. :P

In de winter in de binnenbak is het juist rekening houden met elkaar denk ik.. sommige dingen gaan gewoon niet als het heel druk is, op zo'n klein oppervlak. Als je dan toch zijwaarts/voorwaarts wilt galopperen en er rijden er nog 5 bij, en je vind dat je voorrang hebt, dan snap je t gewoon niet 8-)

Mensen die les hebben, hebben voorrang (logisch ook) maar sommigen kunnen dat wel heel erg overdrijven.. een uur een volte om x is heeeeel irritant, dan kan je als erbij-rijder zelfs in een 40/60 bak helemaal niks.. :n

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:56

in de binnenbak met meer moeten we gewoon als een groepsles rijden :D

Ik heb dat ook van die blackouts, maar goed ik zit op een black paard, dus ja :Y)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:58

Haha ja die bakregels!!
Heb een tijdje geleden ook nog van iemand de volle laag gehad omdat ik een kleine fout maakte... Pff een beetje kijken en een beetje coulant naar elkaar zijn zit er soms niet in :P
Ik stem idd ook gewoon voor kijken en aangeven waar je heengaat (alhoewel, sommige mensen kijken zo stug naar beneden dat dat ook weer vrij moeilijk is :P ), maar meestal doe ik dat al wel!

Ik ben 2 jaar lang in de veronderstelling geweest dat les geen voorrang heeft, maar zich gewoon aan de bakregels heeft te houden (dat was op mijn vorige stallen zo, en dat heb ik gewoon voor lief genomen op de GM)... op de een of andere manier heb ik daar door kijken en op de situatie inspelen nooit iets van gemerkt... tot voorkort met de aanvaring dan :P

Ook les hoeft wat mij betreft geen voorang meer te hebben, gewoon lekker meekijken en rondrijden, op wedstrijd krijg je immers ook geen voorang en je leert er lekker van kijken en sturen :P

Ik kom net overigens van stal terug, Tiff is alweer vroeg bij de smid geweest. Straks een interview voor mijn afstudeeronderzoek met iemand die niet geheel vrijwillig meewerkt... hoef hopelijk niet aan een dood paard te gaan trekken, maar ben er wel een beetje bang voor... :P
Nouja, goed voorbereiden maar en dan zien we het wel :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:01

nou ik vind het wel lekker met les voorrang, heb het weleens zo druk gehad in de bak dat ik blij was dat die regel er was!
maar de les moet wel afwisselen, niet continue op een volte, ik heb dat 1 les gehad, volte op het midden
dat was voor anderen geen doen, heb ik later ook aangegeven aan Nico :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:11

Nou ja, ik heb zelf toen ik nog lesgaf, zelfs tijdens het lesgeven gezegd "Kijk om je heen" - "Kijk of het past" - "NIET afsnijden" enzo.. Dat is als instructeur toch ook niet zo heel ingewikkeld?

Als ik net bij M iemand aan het inhalen ben op de binnenhoefslag, en de instructie zegt 'diagonaal vanaf M' dan weet ik niet wat ze van mij verwachten, maar ik kan echt niet ineens verdwijnen... ?? Of je nou wel of niet voorrang hebt..

En er zijn mensen die je stug voor de voeten rijden maar welk elke keer heel lief "Sorry" zeggen, en zo dan wel precies doen wat hun uitkomt.. :D ook heel snugger :j

Ach, zo vaak rij ik niet in de bak, dus ik kan er eigenlijk niet eens zo heel veel over zeggen. Ik vind dat voor ZOveel paarden, het eigenlijk meestal heel rustig is in de bak :j

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:15

Ja dat is ook zo Cer, je hebt helemaal gelijk!
Voorang is nog tot daar aantoe.. maar stug doortrappen is een tweede :P
En idd Linds die keer op de volte was best moeilijk bij te rijden.. ik weet dat Alief ook nog eens extra naar tiff toetrekt wat het nog lastiger maakt, waardoor ik soms echt niet meer wist waar ik heen moest :D

Ach als we allemaal een beetje blijven kijken en elkaar wat gunnen komt het volgens mij wel goed :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:19

Ja, hoeveel staan er, 75? Als je met zn 4en in de bak rijdt is het veel... eigenlijk best verwend :D

Op mijn oude stal hadden we een bak die iets groter was dan 20/40 en daar reden we regelmatig met 12 mensen in, inclusief 4 lessers ofzo.. en dan vnl reiningruiters.. Dat was bij vlagen best spectaculair :D
Je mocht daar ook gewoon doorheen longeren, trailclass doen of jonge paarden inrijden :')

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:27

Zo zo dan is inderdaad 4 paarden erg weinig.
Maar het is ook wel zo dat inderdaad als je met zijn tweeen rijd.
Je op de een f andere manier steeds op hetzelfde punt samen komt.
Erg grappig vind ik dat.
Bedenk me soms echt hoe krijgen we het voor elkaar.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:36

He Marlon.

Gefeliciteerd met Elvis +:)+ Alweer 6 jaar je draakje. Wat is hij verandert he in al die jaren dat je hem al hebt.

Regels in de bak een verschrikking. Een keer een botsing gehad met een snol vroeger die me net de regels had uitgelegd. En ik reed goed *D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:46

Is iedereen lang aan het lunchen of zo? :D

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:00

Goedemiddag,

hahaha zal mijn briefje over de emmer vandaag maar weghalen. Ik kon hem niet meer vinden coby, ik ben nog het erg over geweest om hem te zoeken, maar zonder succes. De trailer was ook weggehaalt, dus misschien had het daar iets mee te maken.

Over de voorrangregels. Ik vergeet ze elke keer. :+ Geef daarom altijd bij niet zeker maar voorrang als ik ieamdn aan zie komen. Tja... heb ook wel eens bijna een botsing gehad. Dus ik zal ook wel eens in de weg hebben gereden.

Het maakt niet zozeer uit of het nou western is of dressuur. Ik heb eerder irritatie gehad bij dressuur, maar ja... daar hebben we er ook meer van. ;)

In de kleine binnenbak lijkt het me redelijk standaard dat iedereen probeert op dezelfde hand te rijden, aangezien het echt te klein is om de voorrangsregels toe te passen. Al vind ik het in de winter zeker irritant als mensen naast elkaar een half uur blijven stappen in de binnenbak. en als ze in draf dan nog naast elkaar blijven dan is dat heelmaal niet netjes. Maar goed... Verder is het altijd beetje geven en nemen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:01

Marlon: gefeliciteerd met elvis, Venga is over 10 daagjes jarig en dan wordt hij 8. Leuk al die jarige paardje maar ze delen nooit iets uit.