Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
IkhouvanChey schreef:sheilarianne schreef:
We merken het als ze zich ontspant en zich niet meer zo door de bak loopt te scheuren en over van schrikt! Het is namelijk een pony wat blind is aan 1 oog en wat vroeger bij haar oude eigenaar alleen maar bereden werd door een klein meisje en waarbij de pony altijd werd begeleid met iemand ernaast! Ze was namelijk absoluut niet gewend om alleen in de bak te rijden zonder iemand die haar begeleide, hier moest ze erg aan wennen maar het gaat steeds beter! Ze schrikt al minder en luisterd als steeds meer naar diegene die erop zit! De eigenaar (die mijn vriendin les geeft op die pony) zegt dat ze straks verder gaan als het zelfvertrouwen van de pony weer normaal is, daarna gaan ze verder met achterhand eronder te krijgen! Naturlijk zijn ze er wel al beetje mee bezig, maar dit lukt vaak nog niet goed omdat die pony nog teveel op andere dingen moet letten!
Een manege pony toevallig ook een haflinger is ook blind aan een oog en die heeft ook nooit begeleiding gehad door dat er iemand naast loopt.
De pony moet jou leren vertrouwen daardoor zou ze meer zelfvertrouwen kunnen krijgen en je zou nu al kunnen beginnen met het achterhand eronder proberen te krijgen.
Dat ging egt hard! dit kwam omdat ze toen van alles schrok van langs komende auto's en vrachtwagens, van bomen, van andere paarden dit kwam allemaal omdat ze nog geen zelfvertrouwen had en dus al die jaren alleen maar rondjes heeft gelopen met iemand ernaast en nu moest ze wel helemaal alleen met iemand erop! En moest ze leren die persoon die op haar zat te vertrouwen en dat vind ze erg moeilijk! IkhouvanChey schreef:Wel beetje dom van die vorige eigenaren dat ze er alleen maar naast bleven lopen.
Maar mooi dat ze nu bijna weer haar zelfvertrouwen terugheeft.
sheilarianne schreef:IkhouvanChey schreef:Wel beetje dom van die vorige eigenaren dat ze er alleen maar naast bleven lopen.
Maar mooi dat ze nu bijna weer haar zelfvertrouwen terugheeft.
Ja maar ja Amy is aan 1 oog blind, en omdat er altijd een klein kind op heeft gereden moest er wel iemand naast! Maar goed het gaat als stukken beter! gelukkig
IkhouvanChey schreef:sheilarianne schreef:
Ja maar ja Amy is aan 1 oog blind, en omdat er altijd een klein kind op heeft gereden moest er wel iemand naast! Maar goed het gaat als stukken beter! gelukkig
Sence schreef:Ik vind het een beetje vaag allemaal hoor, van dat zelf vertrouwen.

zwarteroosje schreef:hafgirl15 schreef:leuk dat je op de De Tschogglberg rijd! Dan ken je vast Hilde ook wel? En ingrid sprak ik laatst ook nog. Woensdag kom ik er even kijken. Mooi paardje is amy, maar mag veel meer van achteruit gereden worden.
Dan ken ik jouw geloof ik wel, jij loopt toch vrijdag's stage dan en rijd Lisanne wel 's?
ditchie schreef:Niemand geinterseerd in de leasepony die ik aanbied??

zwarteroosje schreef:hafgirl15 schreef:nee dat is aaltje, ik loop daar geen stage. Ging even met hilde mee. Milton is een leuk beestje en kan best lopen. Mooie manen heeft amy.
Heb een keer op Felicia gereden? En heb je blond haar?
Sry voor mijn vragen maar dan ken ik je mss toch nog?
Sence schreef:@ zwarteroosje, ik denk dat jij degene bent die juist zelf vertrouwen moet krijgen, als ik je verhaal zo lees.
zwarteroosje schreef:Even een klein verhaaltje over Amy, dan hebben jullie een beeld van haar.
Amy is een 6 jarige merrie, rechter oog is ze blind. Bij de vorige eigenaar is ze altijd gereden met iemand die haar vasthield of een paard die voor haar liep. Toen ze net op De Tschogglberg kwam hebben ze alleen maar buitenritjes gemaakt en op het laatst wou ze zelf voorop. Toen is de nieuwe eigenare (Ingrid) Amy in de bak gaan proberen, eerst aan de hand later los.
In die periode ben ik ook met haar gaan werken. Eers longeren etc. Daarna mocht ik erop. Het ging in het begin super, tot er een tractor kwam, ze schrok behoorlijk ging ervandoor resultaat => met een koprol lag ik eraf. Ik ben daar behoorlijk bang van geworden want Amy flipte echt enorm. Toen hebben we alleen gelongeerd en iemand anders haar gereden. Tot ergens in maart/april ik ben toen begonnen (die val was in december ongeveer) ik zat erop en iemand liep met halstertouw er naast. Dit ging erg moeizaam omdat ik doodsbang was. Na enkele weken steeds een klein stapje vooruit, durfde ik weer los, dit heel langzaam opgebouwd. Het rijden ging beter ik kreeg steeds meer vetrouwen en zijn toen echt dressuurmatig (nouwja de basis) gaan rijden.
Hier kwamen we echter op verschillende problemen en heb ik van Ingrid (eigenaar) priveles aangevraagd. Nu gaat het stukje bij beter.
Waar oefenen we met privéles op? Ten eerste mijn houding die is erg bagger. Dan hoe ik Amy lekker laat lopen, dus de "samenwerking". Als de les lekker gaat begint ze uit zichzelf naar beneden te komen, op dat moment moet ik van Ingrid beginnen met vragen. Dit lukt echter nog niet helemaal. Maar dat vind ik ook helemaal niet erg.
We gaan er eerst voor zorgen dat Amy en ik ontspannen zijn en goed aan het werk zijn. Dan komt het echte dressuur werk wel
Amy is zo'n ponytje die graag mag werken maar gewoon voldoende begeleiding nodig heeft. JUIST door privéles probeer ik dat dus. Ze komt ook regelmatig uitzichzelf naar beneden, zelfs als je de teugels losgooit. Dit vraag ik dus niet!
Dit is de geschiedenis van Amy en mij
sheilarianne schreef:Sence schreef:@ zwarteroosje, ik denk dat jij degene bent die juist zelf vertrouwen moet krijgen, als ik je verhaal zo lees.
Dat valt reuze mee!! Die pony ook hoor!
@Sandra: Ja is goed moeten we maar ff afspreken om hem een x op te halen
sheilarianne schreef:Sence schreef:@ zwarteroosje, ik denk dat jij degene bent die juist zelf vertrouwen moet krijgen, als ik je verhaal zo lees.
Dat valt reuze mee!! Die pony ook hoor!
@Sandra: Ja is goed moeten we maar ff afspreken om hem een x op te halen

Sence schreef:
Jullie zeggen zelf dat het zo erg is met dat zelf vertrouwen van die pony? En die Magda zegt dat ze heel bang was toen ze er af was gevallen ed. En ze verzorgt toch die Milton ofzo, wat heeft die Amy ofzo er dan eigenlijk mee te maken?
Kijk, ik ken die pony's niet. Als jullie zeggen dat het zo is, oke. Maar Magda vertelt zelf dat zij zelf bang is/was. Dan lijkt het me dat zij eerst maar es haar zelf vertrouwen daarin op moet bouwen.