Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:31

hoe doe je dat dan? gewoon een panty door de mond van het paard en dan onder zijn kin vastbinden?
op zich is een panty wel zacht materiaal..
maar wel vaag dat je daardoor je paard wel terug kunt nemen, dat snap ik niet helemaal

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:21

Leg eens uit Marianne.... Een paard waarbij je de tong vastlegd (wat ik overigens niet echt diervriendelijk vind en niet prettig lijkt voor het paard. Doe zelf maar eens een stuk panty in je mond. Niet echt fijn toch?!) kan alsnog het bit tussen zijn tanden vastpakken dacht ik zo.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:22

tsjaa dat dacht ik dus ook, het bit kan het paard dan toch nog vastpakken

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:16

Ja idd leg eens uit marianne Verward

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:50

haha, ja mijn baas doet dat welleens, dan doet hij de panty om de tong en dan bind hij t vast aan de kin, dan kan hij zijn tong zoiezo niet over het bit gooien, en kan hij zijn tong niet goed naar achteren doen zodat hij het vast kan pakken, ik zie niet aan de paarden dat ze het niet leuk vinden, als ze het eenmaal doorhebben hoef je die panty niet meer te gebruiken! ik ben super zenuwachtig ik moet dadelijk op voor me rijbewijs!!!!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:01

Heel veel succes! Je zult het nu inmiddels wel weten of niet?

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:24

IK BEN GESLAAGD!!!!!!!!!!!!!!! Haha!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:39

PROFICIAT!!!
ik moet 12 augustus....

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:12

Toch blijf ik erbij dat paarden als ze echt willen hun bit wel kunnen vastpakken.

Gefeliciteerd met je rijbewijs!

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:42

dank je wel, veel succes janneke, niet te zenuwachtig! dan haal je het zeker Lachen

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:57

ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

ik hoop zo dat ik het dan haal.. dan ben ik tenminste van die rijlessen af

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:20

Wanneer moest je op Janneke?

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:20

12 augustus

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:25

Goh dan ben ik in Spanje. Ik wens je dan al vast veel succes!!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:09

Ja ja, ik ben ook weer aanwezig Haha! Oké, Wendy; het Amelander rijstal-test; rijstal 'le cheval' was de leukste en goedkoopste; 15 euro voor anderhalf uur en ze hebben een hoop fjordjes (al was de haflinger Stark de leukste Tong uitsteken ) Daarna kwam 'het jutterspad', 14 euro voor een uur. Rustige paarden, maar de rit is sterk afhankelijk van de werkelijke rijervaring van je mede-groepsgenoten. (in mijn groep zat een jongen die zei gevorderd te zijn en vervolgens bij het srand vroeg hoe hij moet galloperen Verward ) De blinkerd zit bij le Cheval, maar daar ben ik niet geweest. Ik zag hun groep het strand opkomen en binnen drie minuten het strand weer afgaan...terwijl ik juist voor het strand kom! De Postduif begon deze week pas met buitenritten, dus daar ben ik niet geweest. Verder zou er in Buren nog een stal zitten, maar die valt af te raden; de verhalen die ik daar over hoorde waren namelijk over slecht verzorgde paarden en onverantwoord hard crossen over het strand.. Veel plezier!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:26

het was dus leuk Juut *LOL*
ik heb echt nog nooit een strandrit gemaakt.. moet ik toch echt een keertje doen.....
je ging toch ook nog met Ascot weg? of niet?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:50

Oh bedankt voor de tip Judith want ik zit dus in Buren en ik hou helemaal niet van onverantwoord hard crossen En als ik alleen al het woord fjord zie dan ga ik natuurlijk voor Le Cheval.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:25

zo te zien ging de keuring goed Wendy!!!!
wanneer ga je naar Ameland?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:07

Over drie weekjes weekend met Ascot naar Voordren, of zoiets...ergens in de achterhoek Haha!
Bij le Cheval hebben ze een paar erg mooie fjordjes, een hele stoere met een wat donkerder hoofd, en Max, eigenzinnig mormel dat in de gallop er vandoor probeert te gaan Tong uitsteken Zat een klein meisje op en die moest hem iedere keer richting duinen trekken zodat ie weer af zou remmen. Clown
Dadelijk gaat Ascot weer manegepaard spelen (terwijl ie gister nog de stoere hengst uithing, heb weer wat leuke actie Cheese! !) Z'n allergrootste fan, meisje van een jaar of 9 neem ik mee op een leuke rit. KInd is nu al trots! Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:50

Oh ik krijg al zin in Ameland als ik dat zo lees. En ja de keuring ging super. Lekker twee oud dag kampioenen verslagen waarvan er een ook nog eens Z1 loopt Haha!

Ik zit er overigens steeds ernstiger over te denken om te stoppen op Bergemo. Wordt me allemaal een beetje te duur en ik heb RB ook nog enzo.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:46

Effe over je onderschrift;..wat bedoel je met A??? Met vorige verzorgknol geregeld naar Haflingerkeuringen geweest, maar heb nog nooit over een A gehoord, is dat iets Fjordigs? Verward

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:29

Nou het zit zo (nu komt het Haha!)

Om een fjord model te laten worden moet deze fjord ten eerste 35 punten op de keuring halen. Als je dit gelukt is is je fjord voorlopig model. (hiep hoi Haha!) Je hebt dan twee jaar de tijd om een verrichtingsproef af te leggen. Hetzij onder het zadel (springen dressuur en buitenritproefje) of anders een menproef of een landbouwbruikbaarheidsproef. Je moet voor die verrichtingsproef dan minimaal een B certificaat halen. Die krijg je volgens mij bij minimaal 80 punten en niks lager als een 6. Een
A certificaat is niks lager als een 7 dacht ik en een AA als je niks lager hebt als een 8 (weet ik niet zeker hoor)

Nou vorig jaar had RB dus 35 punten op de keuring en werd voorlopig model verklaard. Afgelopen November heb ik de zadelproef gereden en had hij 82 punten met een B certificaat en werd dus model

En nu vind ik dat hij ster moet worden Haha!
Voor de ster moet je op de keuring 37 punten halen (of hoger natuurlijk) en een A certificaat hebben hebben voor een verrichtingsproef. Afgelopen zaterdag heeft RB 37 punten gehaald en een eerste plaats in die rubriek (trots) en werd daarbij 1e klasse modelruin (als het lager is dan 37 word je 2e klasse modelruin) oftewel aspirant ster. Had ik nou afgelopen november meteen een A gehaald dan was meneer meteen Ster geweest maar helaas dat moet ik nog even over doen.

En mocht dat nou helemaal niet gaan lukken dan kan ik ook nog gaan fjordsporten. Dan moet ik een B certificaat springen halen en een L dressuurproef met minimaal 156 punten halen.

Lang verhaal maar snap je het nu? Haha!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:00

ja ik snap um ongeveer wel..
vroeger ging ik altijd met mijn oom mee naar shettenkeuringen.. daar gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe... Alleen was het geloof ik met die verrichtingsproeven anders, waarschijnlijk omdat shetten alleen voor kleinere kinderen echt geschikte rijpony's zijn..

Ik snap best dat je wilt stoppen bij Bergemo, met RB er ook nog bij lijkt me dat zeker behoorlijk duur... ik zou het wel jammer vinden als je stopt Scheve mond

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:12

Ik denk dat ik het snap...voor een A moet je een moeilijkere verrichtingsproef doen? Hoger springen of zo...?
Had net een privébericht, of ik een foto van m'n overleden paardje wilde mailen ...kwatier geleden leefde paardje nog. Tong uitsteken Of ik heb een spook gezien... Bloos!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:38

Juut schreef:
Ik denk dat ik het snap...voor een A moet je een moeilijkere verrichtingsproef doen? Hoger springen of zo...?
Had net een privébericht, of ik een foto van m'n overleden paardje wilde mailen ...kwatier geleden leefde paardje nog. Tong uitsteken Of ik heb een spook gezien... Bloos!

Nee de proef is hetzelfde. Ik moet alleen hogere punten halen. Ik had nu te lage punten voor een A certificaat dus kreeg ik een B certificaat. Had dat beest nou even niet zo vervelend gedaan in november dan had ik hogere puntjes gekregen en dus een A en dan was hij zaterdag meteen ster geworden en zou ik komende november niet de hele handel nog een keer hoeven doen en was ik dan niet 25 euro armer Boos!