Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty84

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:26

Ik vind stand paard/pony onwaardig. Ik vind het prima, zo is hier in de buurt ook een manege, waar de pony's gedurende de lestijden in de stands staan, en tussendoor gewoon de hele tijd buiten in ruime weides zijn. Maar fulltime in de stand, nee....dat vind ik echt verschrikkelijk.

daarbij vind ik stands ook ontzettend onveilig.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:28

@Marjoow; als ze geen ruimte hebben voor al die paarden en ze daarom maar in stands doen, moeten ze maar de helft verkopen en fatsoenlijke boxen maken! En niet van te weinig ruimte we doen ze maar in een stand..

Ik ben tegen stands, veel maneges in de buurt hier hebben ze ook.. Belachelijk!

Edit; maar als ik zou moeten kiezen tussen een stand maar wel de hele dag buiten in de winter ook of een stal maar in de winter binnen zou ik voor optie 1 gaan.. Maar liever overdag buiten s'nachts stal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:47

@Zap, precies wat ik zeg.... Haha!
En zij maar beweren dat je zo met paarden om leert gaan. Hahaha, tja, als je met afgestompte paarden om wil leren gaan, dat is niet zo moeilijk natuurlijk. Neemt niet weg dat het behoorlijk triest is.......
Mensen die zo denken zijn geen echte paardenliefhebbers, laat staan dat ze veel paardenkennis hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:04

Nadya schreef:
@Zap, precies wat ik zeg.... Haha!
En zij maar beweren dat je zo met paarden om leert gaan. Hahaha, tja, als je met afgestompte paarden om wil leren gaan, dat is niet zo moeilijk natuurlijk. Neemt niet weg dat het behoorlijk triest is.......
Mensen die zo denken zijn geen echte paardenliefhebbers, laat staan dat ze veel paardenkennis hebben.

Je moet denk ik oppassen met de term triest of geen echte paardenliefhebbers Knipoog .. Hoe langer ik erover nadenk des te meer ga ik volgens mij beseffen dat het voor die mensen normaal is. Ze kennen het niet anders en het is ze niet anders geleerd, dus ze weten niet beter. Dat is jammer, maar in hun ogen correct. Als iemand die hoog boven je staat (denk je) zegt dat het zo moet en dat het zo hoort dan volg je die met alle liefde, helemaal als je net begint met de paarden. Het jammere is alleen dat ts haar kop zo in het zand steekt en niet wil inzien dat er ook andere manieren zijn. Maar ik denk dat het probleem vooral bij de manege ligt, die vinden het normaal en brengen het naar buiten als zijnde normaal. Als komend meisje op de manege heb je daar (helaas) geen weet van.

Dus geen paardenkennis.. tja dat klopt, maar het is hun nooit geleerd.

En een mens is nooit uitgeleerd, alleen dan moet men wel willen leren en dat is hier denk ik het probleem! Jammer, maar helaas

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:07

Zap, ik kom misschien hard over, maar zo denk ik er nou eenmaal over. Knipoog
Feit is dat het triest is voor die paarden. Verdrietig
Daarbij hebben we het hier over iemand, die echt niet wil luisteren naar de diverse argumenten tegen het gebruik van stands. Ik hoef ook niet aardig gevonden te worden door iemand die paarden zo benaderd en die weigert te luisteren....... Dan ben ik er vrij snel klaar mee, dus vandaar. Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:09

Het ergste vind ik dat ze de hele dag naar een muur staan te kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:28

Punt is dat mensen daar niet aan willen toegeven. Waarom? Omdat ze dan iets aan de situatie moeten veranderen.
En dat is in het voordeel van de paarden, maar kost meer tijd, geld en moeite voor de mensen.
Ergo: een paard moet het maar doen met jij bereid bent hem te gunnen.
In sommige gevallen is dat niet heel veel.
TS zegt: een paard is een paard, geen mens, behandel hem dan als zodanig.
Dat is prima, maar dit is hoe je een auto, caravan of brommer "ophokt". Dus zeg ik: een paard is een paard, geen ding (apparaat), behandel hem dus als zodanig!!

En ja, leren en ervaren is weten. Maar dan moet je daar voor open staan. Hopelijk doet ts haar voordeel met dit topic.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:12

kohtje schreef:

dat dacht jij.

Waar ik kom staan ze ruim in stands, met de hoofden naar elkaar toe. ik zie niet dat ze ongelukkig zijn. ze staan er tevreden. Geen gegrijns, geen paarden die domijn toeeissen.. allemaal een eigen stand. ze kunnen liggen en praten met elkaar. ik zie er geen enkel probleem in. ze staan al jaren zo..
Sommige paarden staan er al 20 jaar. met een goede bodem.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:25

Jolandaa_ Ik ga met je mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:37

maar ze kunnen nooit lekker rondbewegen en scharrelen in een stand.
ze zullen heus niet echt ongelukkig zijn,maar ik vind het geen manier van paarden houden.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:40

Ik vind dat een paard niet in een stand hoort.
van nature staan ze in de vrije natuur ,
Wij halen ze daar als weg en zetten ze in een kleinere wei
en we plaatsen ze in boxen ,
en vervolgens zetten mensen ze in een stand waar ze lekker de hele dag naar de muur mogen kijken,

nee niet mijn manier van ruimtebesparen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:43

Marjoow schreef:
Op mijn manege staan ze zo veel mogelijk buiten, ze krijgen veel aandacht. Ze staan wel vast, maar het is niet zo dat ze helemaal strak vast staan. Ze staan aan een halstertouw met een contragewicht aan de onderkant. De stallen zijn ruim gebouwd.

Bij mij op de manege ook ,
het is een hele leuke manege maar dit is voor mij wel wat minder.
Die stands moeten weg ,
af geschaft , wij willen toch ook niet de heledag tegen de muur aan kijken?
Ik vind, vast of niet, het hoort niet zo!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:44

Stands waarin ze helemaal vast staan, zelfs niet kunnen liggen die mogen opdonderen van mij. Maar vrijere stands mogen gewoon blijven.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:46

Die van mij staan ook in stands. Ze staan er alleen s'nachts in. Ze gaan om 19.00 naar binnen en om 7.00 weer naar buiten.
Onze stands zijn 1.60 breed en 3.meter lang. s,nacht liggen ze er gewoon in. Dat ze in stands staan vind ik niet zielig maar gaat dat wel vinden als ze er heel de dag in staan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:50

stands, gadver, mijn grootste nachtmerrie... en die van de paarden ook!
Ik vind ze nog gevaarlijker ook, een paard kan niet gaan en staan zoals hij wil, en als je langs loopt, kan hij zo naar je uithalen, en bokken enz.

Ik ken een manege waar de scheiding tussen de stands geen houten wandje is, maar houten balken, die met touwen aan het plafond hangen.. deze balken schommelen de hele tijd heen en weer, en paarden kunnen er met hun been overheen komen (maar als dat gebeurt doet niemand er wat aan, en kunnen de paarden vaak kreupel de manege lesjes lopen..) verder moeten ze samen één drinkbak delen, waarbij ze erg vaak vechten. ze kunnen hier ook geen hooi eten, want ze worden gewoon met een knoop vast gemaakt...

Ik haat stands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:08

bij mijn manege zijn er ook stands heb wel foto's van de paarden

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:26

Ik vind het niet echt zielig, vroeger stonden paarden immers ook op stand.
Maar ik denk dat boxen prettiger zijn, ze hebben dan meer ruimte om te liggen enz.
Maar als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:27

xMisty schreef:
Maar ik denk dat boxen prettiger zijn, ze hebben dan meer ruimte om te liggen enz.

Ja, en vroegah was alles véél beter, en vooral voor dieren.

Pfffttt wat een flutreden.

Keep on dreaming zou ik zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:37

xMisty schreef:
Maar als een pony/paard niet anders weet, weet het dier niet anders.

Tjongejonge, wat een flutargument. Verdiep je eens echt in paarden alsjeblieft. Rolleyes
Maar ik lees dat je pas 11 jaar bent, dus ik ben niet verrast.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:40

Owaaw die laatste zin had ik niet eens gelezen!
Dan zijn dierproeven ook niet zielig, want een dier weet toch niet beter. En de zeehondjesjacht: ook niet zielig want wat weet een zeehondenpup er nou van?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:43

Ik vind stands helemaal niets! Afschaffen!

Voor de veiligheid kan je paarden ook op een poetsplaats vast zetten op de momenten dat je ze wilt poetsen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:53

Citaat:
maar zet jij dan een paard buiten in de vrieskou

Jahoor, graag zelfs gaan ze echt niet dood van hoor.

Maar goed even ontopic. 'Vroeger' waren er geen manege paarden maar waren het werkpaarden welke de helft van de tijd niet in stands waren. Plus dat het de inkomens van de boeren waren, die het niet bepaald breed hadden. Een stand kost minder, neemt minder ruimte ect. dan een box. Tegenwoordig worden paarden als hobby gehouden, en als je dan geen geld hebt voor een goed onder komen. ( ruime goede box, goed onderhouden weiland, loopstal ect) dan moet je er niet aan beginnen. Vroeger en nu is niet te vergelijken vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:56

Mijn paard staat nu ook in de vrieskou. Hij staat er happy bij, hoor. Ik denk dat dit weer nog fijner is dan die regen van een paar weken terug. Haha!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:59

Op mijn vorige manege (is inmiddels gestopt) stonden de paarden in stands, ik was gewoon bang dat ik een trap kreeg "(ik heb daar vanaf mijn 8ste 2,3 jaar gereden) ik liep tegen de muur aan. Maar dat was niet het ergste, ze stonden bijna nooit op de wei alleen na de week ponykamp 1x. En liggen konden ze ook niet want ze stonden vast...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:02

Jolandaa_ schreef:
kohtje schreef:

dat dacht jij.

Waar ik kom staan ze ruim in stands, met de hoofden naar elkaar toe. ik zie niet dat ze ongelukkig zijn. ze staan er tevreden. Geen gegrijns, geen paarden die domijn toeeissen.. allemaal een eigen stand. ze kunnen liggen en praten met elkaar. ik zie er geen enkel probleem in. ze staan al jaren zo..
Sommige paarden staan er al 20 jaar. met een goede bodem.

Paarden die 24/7 in een box staan zie je ook niet ongelukkig kijken.. Maar het hoort gewoon niet. Paarden horen lekker in een kudde buiten te staan en dan bijv. snachts in een stal waar ze kunnen rollen/liggen scharrelen.