Manege Smit is Tha oliebol. - Smittopic 2 -

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: Manege Smit is Tha oliebol. - Smittopic 2 -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:55

emy, bij mij was de anderhalfuursrit 22.50. Bzoem is ook ouder dan 16, dus voor haar geldt dat ook ;)

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:57

oh ja, niet aan gedacht :o
nja, ik vond het meevallen, omdat op een andere stal een half uur les ongeveer hetzelfde kostte :P

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:59

Haha ja ik zat net ook te kijken.. ben idd ook ouder dan 16 :P (eeeh 21). Maar 19,50 is bij ons precies de prijs voor 1 uur (losse) les, voor volwassenen. En de 4 uurs rit (incl lunch) kost bij ons nu 60,-. Nieuw concept :) Eerste is net geweest, staan er nog 2 gepland voor deze zomer.

*over dat keuren.. kan me niet herinneren dat ie bij ons raar liep eigenlijk. We hebben er nu een paar staan.. die komen zéker niet door de keuring heen. Oeioeioei..

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:08

4 uurs rit, beetje hetzelfde als bij ons dagtocht :j
twee en een half uur rijden over het strand naar een soort pannenkoeken tent, daar kan je paarden neerzetten & wat eten en drinken, en dan na iets van 2 uur pauze weer terug rijden over strand! weet even niet hoe duur dat is, wel heel leuk!

nee ik weet het ook niet, zoals ik al zei rij ik niet echt vaak op hem, opzich loopt hij goed, maar mensen zeggen dat hij op sommige momenten raar kan lopen. nooit zelf ervaren verder..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:25

Mja raar lopen raar lopen.. Wat ik raar vond aan hem is dat ie t voor elkaar kreeg om te steigeren, met mij op z'n rug en de instructeur aan z'n hoofdstel, die dus ook echt van de grond af kwam. Hij had niet zo veel zin in een bepaalde oefening - of hij begreep me niet- en me instructeur wilde me toen even helpen. En toen sprong ie dus gewoon de lucht in, vanuit stap. Dacht ff dat ik t dak zou raken :=

Dagtocht is voor mij 55 euro, excl lunch. Pannenkoek is meestal zo'n 10 euro ofzo. Njaa anders kom ik wel gewoon een keertje langs :P ff iemand vinden die mee wel :P Zie ik jou ook misschien en weet ik ook weer tegen wie ik altijd loop te praten bij reelaer topic XD

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:36

Zat even tussen je berichten te kijken wat Reelaer nu was :P. Maar dat is een manege dus :). TREC trekt mij namelijk ook wel een beetje, wil ik ooit gaan starten met mijn pony (als we daar aan toe zijn...).

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:37

nou de verhalen die ik hoor zijn wel wat heftiger dan dat die nu is := eigenlijk is hij gewoon vrij braaf, op een paar plotselinge onverwachte uitschieters na
hahah ja inderdaad, gezellig :P zou wel leuk zijn als je weer een keer op hem kon!
dachtocht is bij ons vanaf 16 ook 55 euro zie ik, en ook exclusief lunch.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:39

ik ga daar dus op juniortrektocht :))
ook me ruiterbewijs gehaald, was super leuk!
zou wel leuk zijn als je dat met je eigen paardje kon doen esther!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:49

Inderdaad :). Wil voor de vorm ooit ook nog wel eens mijn ruiterbewijs halen. Anders mag je niet eens het amsterdamse waterleiding duin in :P.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:06

Ik had het ook over de dagtoch bij jullie Emy :P Alleen op de site staat voor onder de 16 50,- dacht ik?
Mjaa hij is niet zo eng hoor, maar z'n bokken waren wel heel beroemd :P Misschien voelt ie zich bij jullie een stuk fijner nu :)

En Esther, je kan daar je ruiterbewijs in 1 weekend halen. Kost wel wat, maar het is héél efficient. Heb er zelf 3 jaar overgedaan omdat mijn manege het maar 1x per jaar deed en dan in losse stukken (Cbr1, 2 en 3)

En bij Reelaer ga ik dus op Trec. Maar het is niet zoals een echte trec hoor! Het eerste jaar dat we dat deden was puur omdat we iets wilden voor 18+ en dus iets meer zelfstandigheid. En t was hier en daar gewoon uitproberen wat je kan veranderen aan de jongerentrektocht. Maar het echte trec in wedstrijdvorm is het niet, met de verschillende proeven. (hadden er wel een quiz van gehad). Maar met reelaer-trec doe je wel meer aan terreinhindernissen, hekken openen te paard, met kompas oefenen, stukken voorop rijden etc. En t touwhalsterknopen hebben we erin gebracht :P
Iek ik loop jullie topic weer te spammen!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:10

@ Esther: Heb je daar ook geen vergunning voor nodig?

Ik begrijp het nut van het ruiterbewijs nog steeds niet echt. In bepaalde gebieden heb je dat nodig als je alleen wil rijden ofzo?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:16

Wij vinden het niet erg hoor als het topic gespamt wordt :P.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:25

je hebt het ruiterbewijs ook nodig als je groepen op een manege of zoiets wil voorrijden.
en idd in sommige gebieden, bv. de veluwe is het verplicht
over dat alleen rijden weet ik niet echt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:45

aad heeft mij gisteren nadrukkelijk gemeld dat hij bij smit toch echt alleen mensen die hun ruiterbewijs hebben laat voorrijden.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:29

Veluwe is was nooit verplicht, waterleiding duin wel. Al zijn we er met de kar in geweest, koetsiersbewijs was met de ritten toen niet verplicht.
Ik snap nut ook niet zo van die dingen, heb mijn koetsiersbewijs en verleng hem elke 2 jaar braaf, maar wat ik er verder aan heb. Ruiterbewijs wil ik pas halen als ik er echt wat aan heb, dus voorlopig nog niet ;)

En keuren van paarden is idd een ramp, een paard goedkeuren is nog best lastig. Veel paarden lopen toch net onregelmatig of niet helemaal lekker, vooral op het harde en de harde volte, daar worden volgens mij heel wat paarden op afgekeurd, terwijl ze verder perfect kunnen zijn. Zo hadden we keer met workshop paar manege paarden, door ons toch echt afgekeurd op het harde of zachte, maar ze liepen al jaren zonder grote problemen bij die manege.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:46

Het ruiterbewijs geeft aan dat je bekwaam bent om buiten te rijden en dat je een groep kunt leiden. Althans je moet zonder probleem voorop kunnen rijden met een paard. En het geeft aan dat je ooit geleerd hebt wat voor planten er giftig zijn en wat nodige verkeersregels, dat je iets afweet van paarden in het algemeen en hoe je ze moet houden en wat te voeren. En dan je in stap, draf en galop kunt blijven zitten en dat een klein hindernisje als je die tegenkomt ook geen probleem is :P Korte samenvatting XD
En sommige gebieden stellen dat dus verplicht, dat ruiters dit dus ooit een keer goed geleerd hebben, soort controle middel voor wat je kan. En bij het begeleiden van groepen zou ik het zelf ook wel fijn vinden als ik dan een begeleider had waarvan je een soort van 'bewijs' hebt. Al kan je dat ruiterbewijs met enig verstand en rijervaring en paar uur je neus in de boeken fluitend halen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:14

Ja, maar niveau van ruiterbewijs vind ik nou niet zo hoog staand, net als van koetsiersbewijs. En je kan het 1x halen en zo vaak verlengen als je wil zonder nog uberhaupt een paard van dichtbij te zien, dus tja, daarom zie ik het nut er niet zo van in.
En algemene kennis over paarden en verkeer heb je ook al bij koetsiersbewijs, daar moet je zelfs koetsen gaan leren en onderhoud ervan. Zou je voor ruiterbewijs weer moeten doen. En ik vond koetsiersbewijs echt examenvragen stampen, sommige was ik het totaal niet mee eens.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:50

Vind het ook zo raar dat je je ruiterbewijs dan op een manege kan halen met een doodmakke pony, tja dan kan je alles makkelijk. Maar stel je denkt daarna ach ik heb me ruiterbewijs ik heb me bewezen en je stapt op een pony als Shaggy :P. Tja dan staat je nog wel wat te wachten.... Koetsiersbewijs lijkt me idd ook uitgebreider :P.

Wat ik wel handige dingen vind is wat je met de TREC leert, dat is eigenlijk ruiterbewijs in Frankrijk... Kaartlezen en afstanden en snelheid in leren schatten. Gangenbeheersing (die zelfs met makke pony's nog lastig is, namelijk zo snel mogelijk stappen heen en zo langzaam mogelijk galopperen terug. dus eerst pony opfokken en dan ineens rustig moeten) en als laatste en natuurlijk leukste het hindernisparcours met sprongetjes hekken enz. Daar leer je echt wel van :D.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:31

goedemorgen :wave:

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:52

ook een goede morgen!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:52

owwww fenn moet ik je nog mailen over alle shaggy info of heb je nu al chronisch tijdgebrek :P.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:53

uhm... je kunt een bokt pb sturen, dan stuur ik een pb terug. Werk is misschien volgende week al over. Kan je zelf ook even verzinnen wat je handig vind.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:21

je hebt PB :P.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:06

dankje es!

ik wil bij deze trouwens melden dat ik niet het volgende deel ga openen :) We zijn er opeens wel doorheengeschoten.

Het strand was trouwens wel prut dinsdagavond, maar het duin echt heel mooi!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:09

Hallo :wave:

Ik heb mij vanochtend gewaagd aan het poetsen en zadelen van Omar :+ En hey, ik ken alle paarden op de manege weer bij naam :)