Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:19

Astor schreef:
Aglona vertrouw ik echt 100 %, rijd altijd alle gangen met een lang teugeltje en kan der terug rijden met mijn zit etc.
Zou daar nog zonder zadel en met halstertje naar buiten gaan. En na gisteren vertrouw ik Az ook weer 100 % buiten!

Met een lange teugel zou ik niet kunnen haha, omdat zelfs de braafste kunnen schrikken, wij
als mens kunnen namelijk ook schrikken van plotselinge dingen.
Maar ik denk bij alles wat ik doe buiten aan de mogelijke gevolgen, kijk tig keer om me heen,
bedenk alternatieven. Met ringo naar buiten gaan is 100% scherp moeten zijn. Maar ook durven
risico's te nemen en kijken hoe hij reageert. Ik kan bij hem niet 100% uit sluiten dat er niks gebeurt,
maar dat is hetzelfde als dressuur in de bak. Daar ben ik ook een aantal keer door zijn reactie afgevallen.
Het blijft lastig om de juiste keuze te maken en elke keer veilig af te stappen. Maar ik begrijp Nadine's reactie,
absoluut, als er zoiets heftigs met je gebeurt moet je ook bij jezelf afvragen of je het risico nog een keer
wil nemen...

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:31

Snap haar reactie ook inderdaad. Is ook gewoon gevaarlijk en als er iets gebeurt terwijl je alleen bent..

Maar rijd niet altijd met super lange teugels hoor. Ben uiteraard erg alert en weet wat ik doe.
Sommige stukjes vind ik het wel even lekker en dan kan het ook gewoon.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:32

<3

Afbeelding

Kirsten_S

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:35

Jaaa ik zag het al op fb! Super leuke foto! De plek komt me bekend voor, maar toch ook weer niet haha :+

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:48

Leuke foto Melissa!
Nadine heeft wel een punt natuurlijk, we zijn er allemaal van overtuigd dat merania braaf is en toch schrok ze ergens van. Kan gebeuren. Helaas voor nadien liep het toen niet zo goed af. Maar snap haar reactie heel goed en ook zeker dat ze het adviseert om niet alleen te gaan, hoe braaf je denkt dat je paard ook is

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:56

Ik ging/ga ook altijd alleen naar buiten... Maar niet met alle paarden reed ik met lange teugel... Sommige moesten echt dat koppie naar beneden hebben.. :j

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:06

Pebbs schreef:
Leuke foto Melissa!
Nadine heeft wel een punt natuurlijk, we zijn er allemaal van overtuigd dat merania braaf is en toch schrok ze ergens van. Kan gebeuren. Helaas voor nadien liep het toen niet zo goed af. Maar snap haar reactie heel goed en ook zeker dat ze het adviseert om niet alleen te gaan, hoe braaf je denkt dat je paard ook is

Maar het is lastige kwestie want paardrijden is sowieso een gevaarlijke sport. De meeste vallen had ik tijdens
dressuur- en springlessen. Dan kan je ook een (ernstig) ongeluk krijgen. Natuurlijk beperk je het risico wel
door samen te gaan, dat zeker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:07

De enige val die mij echt langer dan een week uit de running heeft geholpen is gewoon gebeurd tijdens een dressuurtraining, dus wat dat betreft zit het idd in een klein hoekje... Maaaaarrrrr een van de redenen dat dat zo goed is afgelopen is dat de eigenaar erbij was. Ik was wel echt out en als dat in het bos was gebeurd had ik een veel groter probleem gehad. Lopen zat er ook niet echt lekker in toen. Ik ben sowieso een beetje huiverig om alleen het bos in te gaan, een rondje stappen vind ik echt geen probleem maar ik blijf altijd in de omgeving die zij kent en waar ik weet dat er niet al te veel "enge" dingen gebeuren...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:04

Het gaat er toch ook niet om je je paard vertrouwd? Als je je paard niet vertrouwd moet je er sowieso niet op gaan zitten... Ik vertrouw allebei mijn paarden, maar blijf mij wel bewust van het gevaar van alleen rijden. Want inderdaad, Emma, ik ging ook out, gelukkig nadat ik de ambulance had kunnen bellen. Als ik direct buiten bewustzijn was geraakt had ik nu geen reacties meer getypt.

En waarom moet Ringo per se alleen kunnen? Wat maakt het uit als hij achter een ander aanloopt?
Je kunt gewoon naar buiten, want je vindt die rondjes saai zeg je. Alleen zonder onnodig risico te lopen.

Overigens rijd ik gewoon weer buiten, met Merania :j Maar nee, niet meer alleen. 1 les is genoeg.

En uiteraard kun je in de bak vallen, maar daar is over het algemeen toch wel meer sociale controle. Cornel zit ook heus niet in de bak erbij, maar loopt wel over het erf of is in het land. Als het dan wat lang duurt voor ik klaar ben kan hij altijd komen kijken of er wat aan de hand is.

In het bos moet je ook maar net weten waar je ligt. Ik had ook weer het geluk dat ik wist dat achter me de Waterlandseweg liep en een bushalte stond. Anders kan het ambulancepersoneel zich ook een rotje zoeken. Wat nu overigens ook zo geweest schijnt te zijn. Dat weet ik niet meer.

Maar goed, ik ben net een paar jaar ouder, misschien dat dat ook meespeelt in het overzien van risico's. Met of zonder ongeluk.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:15

Hmm jaa ik overzie de risico's ook wel, alleen is het bij mij een bewuste keuze geweest om hem meer
zelfstandiger en beter voorbereid te krijgen voor een cross of springwedstrijd. Dat zelfvertrouwen heeft
hij gewoon haast niet, wat ik nu met korte bosritjes wel opbouw. Ik denk dat ik meer risico zou lopen
door vanaf niveau 1 een cross of andere wedstrijd te doen, dan nu *klopt af*. Ik heb namelijk niet de
gelegenheid om hem elke week op wedstrijd te nemen en daar te oefenen, dus los ik het zo op. Maar
het is ieders eigen keuze, waarbij ik de consequenties zeer goed in mijn achterhoofd heb..

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:19

Ik rijd ook altijd alleen, weet de risico's wel maar met wie zou ik moeten gaan rijden anders? Heb al n advertentie voor buitenrijmaatje, maar helaas geen reactie's op. Ik kan niet echt in de bak rijden dus ga bijna alleen maar naar buiten..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:20

Klinkt misschien eigenwijs en wellicht gaat het een keer fout. Maar ik geniet momenteel gewoon
van die kleine dingen zoals lekker galopperen in het bos en even nergens aan te denken. Geen frustraties
omdat het dressuur niet gaat zoals ik het wil, etc. Ik heb de angst in mijn achterhoofd, maar laat het
los om te kunnen doen wat ik wil.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:19

Eigenlijk zijn heel veel dingen onverantwoord: alleen thuis in de bak is al onverantwoord eigenlijk!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:05

Melanie_B schreef:
Eigenlijk zijn heel veel dingen onverantwoord: alleen thuis in de bak is al onverantwoord eigenlijk!

Jaa toevallig was ik ook beide keren dat ik eraf viel in de bak 'alleen'. Gelukkig wonen ze nu
in een bewoonde straat, vroeger was echt alleen geweest. Ja de eenden hadden me kunnen
redden hihi

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:06

Leuk je linkje Mel! Hoop dat je wat reacties krijgt erop!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:01

Dankje! Ik hoop 't ook!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:15

Heb voor Karel ook een bijrijder gevonden :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:22

Echt, vertelll , is het een klein schattig meisje/jongetje?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:26

Nee, niet zo klein als wat ik had gehoopt.. :o
Haha, maar wel een leuk meisje.. Wel wat kleiner dan mij, maar nog aardig 'groot'. Word dit jaar geloof ik 13 jaar, en reed eerder altijd op de manege, 1x in de week. Dit kon ik wel merken toen ze de eerste keer op Karel zat.. :o Maar ze leert heel snel, en ze krijgt van mij privé les dus het gaat nu elke keer alweer veel beter. Nu weet ze wat een goede manier is om je paard aan de teugel te rijden............. Dat is een ietsssssss andere manier dan op de manege.. := Maar echt wel een lief meisje en ze is lief voor Karel, en Karel voor haar... Dus dat gaat helemaal goedkomen! Ze groeien nu al!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:45

Aaaaah zoetttt :D! Met goede begeleiding moet het goed komen!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:56

Aahhh dat klinkt heel schattig mel en wat leuk dat je haar les geeft :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:44

Ik wil ook een pony hebben!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:42

Karel is echt the bom :+: Haha hij is echt geweldig :o :D