Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:07

Ja ik type op me telefoon, dus dan ben ik telkens iets later en dan is er alweer iets bij getypt :P Idd je moet er niet in je eens mee gaan klooien in het begin, hij moet wel goed 'afgesteld' zijn namelijk.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:09

Idd dus wel onder begeleiding beginnen :). en het beste is om het altijd onder begeleiding te doen

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:11

Evelijn schreef:
Linn, maar dat maakt toch voor zijn exterieur niet uit... hij heeft die typische friese bouw en dan kan je er wel een pessoa aanhangen ... maar een dressuurpaard wordt het niet.

Wie zegt dat het niet een dressuurpaard wordt? Dus jij zegt dat Ferro alleen maar recreatief zijn rondje kan lopen zometeen? Het is niet verkeerd om hem te trainen zodat die achterhand sterker wordt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:11

Ik ga zo op jullie dingen in ben druk aan het bellen

Maar niet actief....?
Afbeelding
Afbeelding

Standfoto:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 18-01-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:13

Ik zeg niet dat hij niet actief is, alleen dat het voor hem moeilijker zal zijn om echt vermogen uit zijn achterbenen te halen. Op de stand fotos zie je idd duidelijk dat hij een steil achterbeen heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:15

Ik ben niet meteen voorstander van pessoa. De paarden zijn helemaal ingepakt, je moet voorzichtig zijn met instellen etc. etc. Goed longeren (misschien les van Lammert Haanstra) of goed grondwerk (en dan echte oefeningen om spieren te versterken, dus niet alleen de games van parelli). Dat zou ook al voldoende moeten doen, zeker omdat hij nu helemaal niet getraind wordt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:17

Hij kan wel actief zijn, maar dat betekend niet dat die impuls en schwung heeft. Maar het is een jong paard dus het wordt helemaal niet van hem verwacht dat die al goed ondertreedt e.d. Kijk het zou idd geen Z paard ofzo worden, maar uiteindelijk zou dr best een B of L proef uit kunnen komen. En af en toe trainen met pessoa om het achterbeen te bevorderen is niet verkeerd.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:18

daarom zeg ik ook onder begeleiding. Je kan hem ook is over drafbalkjes laten draven :) elk op 1,20 afstand :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:27

Zo ik zal eens even goed lezen wat jullie allemaal gepost hebben. Ten eerste wat zelfde als Evelijn, ik vind pessoa niet alles... Het 'schuurt' inderdaad telkens een beetje tegen de achterhand, als zijn achter been naar achteren gaat trekt hij vooraan in de mond (ookal heb je hem goed afgesteld je ziet het gewoon gebeuren) En inderdaad je paard zit meteen van voor tot achter ingepakt wat ik geen prettig idee vind bij een schrikkerig paard.

Ik heb eens een clinic van Lammert Haanstra bijgewoond (heb er enorm van geleerd, je kan zoveel lezen maar om dingen ook écht te zien maakt veel meer duidelijk) en om de bovenstaande reden die ik net aangaf gebruikt hij géén pessoa maar touwtjes. Ferro reageert hier averechts op dus gaat in de strijd met de touwtjes wat al helemaal spanning in de bovenlijn oplevert. Ben nu druk opzoek naar een andere hulpteugel, heb nu de simpele bijzet liggen maar nog niet gebruikt. Zal dat binnenkort zolang het weer het nog toelaat weer op gaan pakken.

Hij kan heel actief lopen en ook heeel erg showen, de eerste 5 minuten, daarna is de eerste frisheid er van af en is het niet zo spetterend meer. Soms heeft hij van die momentjes dat je iedereen hoort zeggen wooooww wat loopt hij mooi! Maar hij heeft ook van die momenten dat hij net over zijn tempo loopt en dan niet meer weet waar hij al z'n benen kwijt moet, al is dat ook de leeftijd denk ik. Bijna de heletijd stapt hij nog óver de afdruk van de voorhand heen dus daar zal het toch niet helemaal aan liggen... En dat zitten tsja 1x de zweep achter hem aan en hij zit bijna letterlijk :+ Dat is iets wat in vlagen gebeurd maar zeker niet altijd. Het ontspannen van zijn hoofd en hals vind hij volgens mij ook lastig, dat doet hij vrij weinig. Hij gaat wel kauwen, oren naar mij toe, en ontspannen lopen, maar zijn hals laten zakken zit er nog niet in. Dat zal hier ook wel mee te makken hebben dan?

Inderdaad drafbalkjes oid is een mooie oefening voor zijn achterhand en sowieso de actieviteit. Hij loopt wel actief maar zou zijn benen soms nog wel wat meer mogen optillen. Springen daar en tegen kan hij wél! Hij heeft nog niet heel hoog gesprongen, en in het begin ze er tig keer afgegooid omdat hij zo lomp was dat hij gewoon bleef lopen en die balken mee nam :+ Maar na een tijdje kreeg hij het door en sprong hij elk kruisje tot ongeveer 30cm heel netjes. Hoger ben ik nog niet gegaan maar wil dit ongeveer 1x per maand met hem gaan doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:28

_Linn_ schreef:
Evelijn schreef:
Linn, maar dat maakt toch voor zijn exterieur niet uit... hij heeft die typische friese bouw en dan kan je er wel een pessoa aanhangen ... maar een dressuurpaard wordt het niet.

Wie zegt dat het niet een dressuurpaard wordt? Dus jij zegt dat Ferro alleen maar recreatief zijn rondje kan lopen zometeen? Het is niet verkeerd om hem te trainen zodat die achterhand sterker wordt.

Ik bedoel dat Ferro qua bouw geen dressuurpaard is. Dat je een paard moet trainen ongeacht of je daar buitenritjes of een ZZ-licht proef mee wil rijden lijkt me nogal logisch.

Ik denk trouwens niet dat je alleen zijn achterhand moet trainen... zou het hele paard doen :+ maar daarbij wel rekening houden met zijn bouw... zoals een goede instructrice ook zal doen.

Wijzig even.. heb net je lange tekst gelezen Ella.
Als ik Ferro zo zie is het eerste wat ik denk... die gaat moeilijk zakken in zijn hals en als jij dan aangeeft dat hij vecht met de touwtjes dan heb je daar een groter probleem dan met zijn achterbenen. De strekking over zijn hals en rug vindt hij dus duidelijk moeilijk/vervelend... dat ligt echt niet aan de touwtjes... dan krijg je hem met bijzets ook niet goed.
Ik zou Ferro proberen eens mee te nemen naar Lammert Haanstra (ik heb het idee dat hij nog overal heel veel workshops geeft)... of iemand vragen die (liefst met friezen) ze goed kan longeren volgens de manier van Haanstra. Als hij de bovenlijn niet goed los kan laten, hals laten zakken dan blijft hij dus zijn rug wegduwen. Dat zie ik op de filmpjes ook wel.. dat showerige, nek erop en voorbeen vooruit. Ja leuk als ze voor de sjees staan... niet zo prettig als je erop gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 18-01-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:34

@Evelijn: Het voordeel van Ferro is dat hij gekruisd is met een 'rijpaard' dus hij zal het in de dressuur nog iets verder kunnen schoppen dan de gemiddelde fries, als is dat niet mijn ambitie.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:34

Ella, ga lekker met Ferro aan het werk. Je kunt ook longeren zonder wat er aan te hangen en dan eens gaan kijken of hij is helemaal laag en lang wilt gaan lopen, met het neusje over de grond, zo moet hij zijn rug gaan gebruiken en dat is voor zijn hele lichaam goed, ook kun je zo aan de longe gaan spelen met balken op de grond en op lage blokjes. :)

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:35

Verder wens ik iedereen een fijne avond want ik ga me bedje in!!
Truste :wave:

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:38

Nou.. sorry.. Ella... maar dat zie ik er niet aan af, dat rijpaard.. ik heb mooiere rijtypischere friezen gezien dan Ferro... en denk dat als je echt fanatiek dressuur zou willen rijden dat je er nog een hele kluif aan gaat krijgen (niet dat L dan het einde is). Ik ben niet zo gek op zijn bouw, is ook totaal mijn type niet... maar dat kan je ook wel zien als je naar Kafka kijkt... ik hou van rond en compact ;) (Al mag de volgende wel wat langere benen hebben)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:41

Hij loopt hooguit 1pas laag en daarna niet meer dat is het probleem. Er moet sowieso nog wat meer ontspanning in, ookal gaat dat al steeds beter!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 01:21

Mag ik me melden ? :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:49

Van mij wel Chantalliejj :) welkom
Je komt net in een discussie binnen.

Nouja ik weet niet zo veel van waar jullie het allemaal over hebben :+ maar van hals naar beneden is voor hem denk ik veel moeilijker door zijn bouw. Ik denk dat hij zijn spieren heel veel zal moeten trainen voor dat dat fijn voor hem loopt (omdat hij gewoon niet zo gebouwd is en zijn spieren denk ik ook niet)
Heel erg veel oefenen dus, gewoon aan de longe of los, als hij zn hoofd ook maar een cm naar beneden brengt extreem overleven belonen, zodat hij snapt dat dat jou bedoeling is.

Je kunt het hem best aanleren, maar het kost wel tijd. En ik denk dat het mooi een oefening is die je vaak even tussendoor kan doen als hij is de bak loopt :)
Eventueel kan je een hulpteugel gaan gwbruiken, maar dat zou ik pas doen als hij al een beetje zijn hals laat zakken. Dan heb je denk ik minder kans dat hij er tegen gaat vechten.
Ik heb zelf goede ervaring met elastiek, maar dat is per paard verschillend natuurlijk :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:53

Faron had dat met r hoofd ik de lucht ook (gelukkig zit dat niet in haar bouw zoals bij een fries)
In het begin bracht ze alleen haar hoofd naar beneden als ze ging briezen, dus zij dat heel erg belonen, en faron wil graag dingen voor je doen als ze het snapt. Dus na een tijdje de heletijd briezen :')
Maar nu na een tijd merkt ze ook dat het gewoon lekkerder loopt, aan losse teugel zakt ze nu meteen naar beneden, in plaats van kop omhoog zoals ze dat eerst deed.
Maar je moet veel geduld hebben, ookal zie je in het begin misschien wel geen verbetering..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:09

Nog niet alles gelezen, nu niet zo heel veel tijd. Ik ben ook absoluut geen pessoa-fan. Vindt het echt een onding. Het is even wennen en oefenen, maar ik longeer heel graag met een dubbele longe. Dan heb je alles zelf in de hand en blijf je alles ZELF voelen ipv dat je hulpteugel dat doet.

Zal binnenkort nog even verder lezen/reageren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:29

@Eefje: Eerlijk gezegd zie ik het rijpaard er wel in, vind het duidelijk geen volle fries en daarom denk ik ook dat je je niet zo op dat friezen gedeelte moet focussen. Bovendien moet Ferro eerst ene flinke dosis ontspanning krijgen voor hij zal gaan zakken in die hals, dat kan niet als hij als een gestresste kip rondloopt.

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:37

Ik ga hier waarschijnlijk deze zomer op ponykamp :)

Is het niet een beetje raar een 17 jarige die dan komt? En het is mijn eerste ponykamp dus weet ook niet precies hoe het aan toe gaat :$

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:41

LovelyHous ik ben zelfs op mn 19e nog geweest ;)

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:50

Oooh dan is het niet erg toch

Heb er echt zon zin in. Ben alleen zo bang dat ik voorschut sta :P }:0

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:51

zijn ook vaak wel meer oudermeidebn :) ik was 18 :) toen ik voor het laatst ging

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:52

miejmoon schreef:
zijn ook vaak wel meer oudermeidebn :) ik was 18 :) toen ik voor het laatst ging

Komt vooral om dat je meestal hoort dat het kleine kinderen zijn...