Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:50

hahah jaa indd. had hij altijd willen hebben :D

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:37

Wat een rot weer :( Wel lekker voor de plantjes en het land etc!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:39

Goedemorgen!
Nou idd wat een k,ut weer. Blijft maar regenen. Melody zal lekker nat zijn :Y) .
Hopelijk klaart het vanmiddag op!

Even een vraagje voor de kenners onder ons. Om Melody voldoende vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen is muesli dan geschikt? :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:43

Er zitten wel vitamine en mineralen in. Maar waarom zou je dat haar gaan voeren?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:45

Melanie_B schreef:
Er zitten wel vitamine en mineralen in. Maar waarom zou je dat haar gaan voeren?

Zodat ze voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt? :+

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:46

Haha.. dan is het onnodig om haar muesli te gaan voeren.. :+ Maargoed, zal de verkoper wel blij mee zijn. :D Vooral voor wat je met haar doet... Ik had 't niet gedaan.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:48

Denk dat het niet veel kwaad kan, maar je kan ook vitaminerepen geven bijv. of fruit zoals wortels
of appels, daar zit ook al een hoop in. Is er geen speciaal shetlander of minipaarden voer ofzo, zeg maar
wat geks ofzo hoor hahah

Gelukkig hoef ik niet te rijden vandaag dus ik ben lekker binnen haha!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:48

Ik vraag het daarom dan toch ook? Maar ik zal voortaan hier wel niks vragen aangezien er door sommigen altijd zo raar mee wordt omgegaan als ik een vraag stel.

@ Kirsten: Ik heb geen idee of er speciaal wat voor hen is. Nooit echt opgezocht. Ik las ook iets over repen idd. Opzich ook een idee, dankje! :)
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 26-04-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:49

Melanie_B schreef:
Haha.. dan is het onnodig om haar muesli te gaan voeren.. :+ Maargoed, zal de verkoper wel blij mee zijn. :D Vooral voor wat je met haar doet... Ik had 't niet gedaan.

Muesli is vaak ook maar een afwisseling van voer, vraag me af of de hoeveelheid stoffen wat erin zit
wel wat doet voor het paard of dat het gewoon een knabbeltje is.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:50

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:51

Het is niet gek om te vragen hoor Manon! Maar weet niet in hoeverre het te bespreken valt met je
staleigenaar, denk dat die ook wel veel weet. Had je het nog gevraagd over de ontworming?
Bij ons zijn ze ook getest, bleek dat alleen Ringo eitjes had, dus stel we zouden maar gewoon geven
dan had de andere het voor niks gehad.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:53

Manon_S schreef:
Ik heb deze op het oog, weinig suikers en lage energiewaarde.
Ideaal voor paarden die licht werk verrichten en snel te dik worden :) .

http://www.ej.nl/products/10000401/7920012/

Lijkt goed wat ze zeggen. Maar ik zou het je verder niet kunnen zeggen of het echt
nodig is voor je pony. Je zou het best kunnen geven na het werk met haar.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:54

Ik wil die staleigenaar niet teveel met dingen op zadelen, het zijn ook gewoon vragen die je ook aan anderen prima kan stellen. Ontworming ga ik van het weekend vragen, dan zie ik hem op stal. :)

En er wordt gezegd vragen stellen mag altijd, ook omdat ik jullie ken van ''vroeger'' dan stel je sneller al gewoon simpele ''weetjes vragen''. Maar beetje jammer dat er door bepaalde mensen altijd zo raar op wordt gereageerd. Als je niet wil helpen prima maar lever dan ook geen commentaar, snap je?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:55

In muesli zit wel wat vitaminen en mineralen, maar vooral ook heel veel suikers. Daarnaast kun je kiezen of je met of zonder haver neemt. Daarnaast moet je echt goed opletten welk merk en welke inhoud je kiest. Van sommige gaan paarden echt ontploffen. := Er zit meer troep in dan je denkt. Zou (in het geval van Manon) gewoon kiezen voor een klein beetje brok, en lekker hooi. Heeft zo'n mini ding genoeg aan. Die kleintjes worden gauw te dik, dus moet je echt rekening mee houden. En lekker buiten zetten, zon doet wonderen! En lekker verwennen met wortels, appels en noem maar op! :j Goedkoper voor de portomonnee en daar kun je je prima mee redden!

En wil je haar vacht extra laten glanzen... Lijnzaadolie!
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 26-04-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:55

Manon_S schreef:
Goedemorgen!
Nou idd wat een k,ut weer. Blijft maar regenen. Melody zal lekker nat zijn :Y) .
Hopelijk klaart het vanmiddag op!

Even een vraagje voor de kenners onder ons. Om Melody voldoende vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen is muesli dan geschikt? :)

Ligt eraan of er haver in zit. Het is meer een soort bijvoeding. Ik gaf Phil altijd een handje na het werken ofzo. Het kan niet veel kwaad, maar is in principe niet nodig als je licht werk doet.

Ik heb voor de mineralen en vitamines een liksteen. En daar maakt ze graag gebruik van.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:58

Okee dankje! Daar heb ik wat aan, die ik net in de link liet zien bevat maar 2 procent suiker en is havervrij. Wat dat betreft zal dat wel geschikt kunnen zijn. Ze staat 24/7 buiten, dus dat zit wel goed.
Wortels en appels heeft ze laatst veel gehad maar in appels zitten ook best veel suikers..

Melanie_B

Liksteen is idd ook wel goed! Alleen moet je goed opletten (vooral als het paard veel op stal staat!) dat ze geen dikke benen krijgen (door de liksteen krijgt het paard dorst --> drinkt veel --> beweegt weinig --> krijgt stal/dikke benen)

Jane_

Astor schreef:
Wat een rot weer :( Wel lekker voor de plantjes en het land etc!

Heerlijk voor de wei.. Wij zaten hierop te wachten.. eigenlijk heel erg :')

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:59

Manon_S schreef:
Okee dankje! Daar heb ik wat aan, die ik net in de link liet zien bevat maar 2 procent suiker en is havervrij. Wat dat betreft zal dat wel geschikt kunnen zijn. Ze staat 24/7 buiten, dus dat zit wel goed.
Wortels en appels heeft ze laatst veel gehad maar in appels zitten ook best veel suikers..

Kijk uit met appels! Ik voer ze eigenlijk bijna nooit. Omdat het kan gaan gisten.
Maar eentje is niet heel erg. Wortels zijn super!

Melanie_B

Manon_S schreef:

Paar appels per dag kunnen ze zat hebben. ;) En anders dan geef je haar meer wortelen.

Jane_

Melanie_B schreef:
Liksteen is idd ook wel goed! Alleen moet je goed opletten (vooral als het paard veel op stal staat!) dat ze geen dikke benen krijgen (door de liksteen krijgt het paard dorst --> drinkt veel --> beweegt weinig --> krijgt stal/dikke benen)

Klopt! :j
Gelukkig staat Phil altijd buiten en geloof Melody ook.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:02

Jane_ schreef:
Manon_S schreef:

Kijk uit met appels! Ik voer ze eigenlijk bijna nooit. Omdat het kan gaan gisten.
Maar eentje is niet heel erg. Wortels zijn super!

Jaa ik nam soms wel eens 1 appel mee naar stal en in klein stukjes gesneden, ze heeft zo'n kleine mond :Y) .
Verder heeft ze voornamelijk wortels gehad, 1 wortel per dag omdat ze ook paar snoepjes ernaast krijgt om mee te belonen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:03

Haha, sorry... Ik vind dit echt hilarisch... :o '1 wortel per dag omdat ze ook paar snoepjes krijgt'.....

Je moet eens weten hoe ik me paarden voer/wortel en of appels geef :')

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:04

Manon_S schreef:
Jaa ik nam soms wel eens 1 appel mee naar stal en in klein stukjes gesneden, ze heeft zo'n kleine mond :Y) .
Verder heeft ze voornamelijk wortels gehad, 1 wortel per dag omdat ze ook paar snoepjes ernaast krijgt om mee te belonen.

Jaa haha Flip heeft er ook moeite mee.

Wortels zijn sowieso het beste. Phil krijgt gewoon beetje biks, wortels en brood. En overdag gewoon kuil.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:05

Melanie_B schreef:
Haha, sorry... Ik vind dit echt hilarisch... :o '1 wortel per dag omdat ze ook paar snoepjes krijgt'.....

Je moet eens weten hoe ik me paarden voer/wortel en of appels geef :')

Ja ik ben ook wel heel erg met wortels en kuil, maar je moet best uitkijken bij die kleintjes.
Flip kan ook niet teveel hebben