Paarden vergeten mensen die hun goed behandelen niet snel. Dit suggereert een nieuw onderzoek. “Sociale relaties houden lang stand”, vertelt Carol Sankey, leider van het onderzoek. “Soms levenslang.” Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers twintig Anglo-Arabieren en drie Franse dravers.
De paarden moesten veel verschillende commando’s leren. Sommige paarden werden op een positieve manier beloond, namelijk door voedsel te geven. Paarden die geen beloningen kregen, gaven vaker negatieve signalen af, zoals bijten en schoppen.
Zelfs na een scheiding van acht maanden herkenden de positief beloonde paarden een bepaalde trainer. Daarnaast accepteerden deze paarden makkelijker nieuwe mensen, omdat mensen in hun geheugen positief gelabeld waren.
“Paarden lijken erg op mensen”, vertellen de onderzoekers. “Ze leren, onthouden en gedragen zich beter wanneer leren geassocieerd wordt met een positieve situatie.”
Veel ruiters maken gebruik van bewegingen om paarden bepaalde dingen te laten doen. Volgens het onderzoek is het verstandig als ruiters meer gebruik maken van hun stem en van woorden. Paarden kunnen menselijke woorden leren en onthouden. Daarnaast verstaan ze de menselijke stem beter dan honden.
Splinter
Geplaatst: 18-03-10 09:07
gave foto's Marlon! Zn haar danst
ik heb gewoon wat spierpijn
Ik zal je niet meer laten schrikken Jarrah, maar goed wellicht alief weer wel
jarrah
Geplaatst: 18-03-10 09:15
Ja het was gelukkig ook niet de eerste keer he... Ik krijg nog een keer een hartverzakking van jullie
Splinter
Geplaatst: 18-03-10 09:21
ik heb zo'n lekker dier Maar goed, ik denk dat er nog wat vlieglesjes gaan komen, hou voorlopig mn bp maar aan maar wat kan dat kreng lopen he
Redlich
Geplaatst: 18-03-10 09:22
Goedemorgen
Mooie foto's van Elvis. Stoer en dan al dat haar!
Even een ochtendje werken en dan snel naar stal. Hopelijk tref ik dan een schoner paard aan dan gisteren. Malvin vergeet nogal eens zichzelf uit te schudden als hij gerold heeft......
Mogguh! Met een beetje geluk kan ik hier ook op tijd weg, mn baas vliegt straks naar India dus dan zit ie toch in het vliegtuig als ik naar stal besluit te gaan
Verder was het gisteren al superlekker weer, de paardjes krijgen er inderdaad zin an
Gave foto's van die kleine draak hoor!
Linds, wat deed jij nou weer dan? En ik begrijp dat het toch optie B is dan
Splinter
Geplaatst: 18-03-10 09:43
Ja het was gister optie B, maar daarna al gauw weer A
Ach ze was het er niet zo mee eens, dus rende onder me vandaan eerst nog bok, bok stuiter stuiter, bocht door om in volle galop naar voren te stormen Laten we zeggen dat ik er voorbeeldig opzat met mn handen hoog, benen naar voren etc hang ik een bokriem om der hals gebruik ik hem niet
maar goed wonder boven wonder was ik dus blijven zitten en zijn we verder gegaan met de les en toen begon ze mooi te sjouwen
Ik kreeg van de week de hengstenbrochure van het KWPN binnen. Ik ben blij dat ik geen merrie heb,kom ik niet in de verleiding mijn paard te laten dekken. Ik heb een paar hele mooie mannen gezien.
Goedemorgen, wat is het hier al druk op deze vroege ochtend.
jarrah
Geplaatst: 18-03-10 10:43
Splinter schreef:
ik heb zo'n lekker dier Maar goed, ik denk dat er nog wat vlieglesjes gaan komen, hou voorlopig mn bp maar aan maar wat kan dat kreng lopen he
Ja en ik krab mezelf nog wel even een keertje achter mn oren voordat we weer paard-ruil gaan doen... volgende keer doe ik iig jouw BP aan als ik erop stap Jij altijd netjes rijden met dat ding en ik opstappen zonder... lekker suf
Marion: ik ben ook benieuwd naar de blikvangers Ik heb toch geen poen, dus in de verleiding komen doe ik toch niet... over een jaartje of 8 misschien, dan gaat Tiff naar Yvon en ga ik verder met haar opvolger
Splinter
Geplaatst: 18-03-10 10:52
ach dat was in de binnenbak, in de buitenbak zou ik het je hebben aangeraden maar idd wel suf
Goedemorgen...en weer is het heerlijk weer. Nog een dagje werken en dan weekend. Heerlijk! Ook ik ben benieuwd naar die mooie mannen. Ik heb toch geen merrie die ik wil laten dekken, dus kan ik makkelijk de verleiding weerstaan. Kijken mag toch wel????
jarrah
Geplaatst: 18-03-10 11:22
Echte hollanders zijn wij: kijkuh, kijkuh, niet kopuh