schouwse ruiters topic....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

acacia

Re: schouwse ruiters topic....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:46

Jow....ik geloof dat Lot niet meer gaat ? Ik pb je zo wel even Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:50

Hier waren het vooral veel harde klappren, zodat je rechtop in je bed kwam te zitten....
Knollies staan buiten, is dan mijn 1e gedachte, maar weer niet zo dat ik eruit ga om te kijken, ze kunnen naar binnen als ze willen.
Morgen de jaarlijkse najaarsrit, vooral met de nadruk op NAJAAR,zal wel zwemmen of verzuipen worden , jammer, we gaan met een flink aantal naar Teteringen, bij Breda, boscrossen met stamppot na, jammie......
JL kwam alweer met een indoorkalender aan voor het mennen vd winter,wil de betuwecup gaan rijden, hoe verzin je het, takke eind weg!
Dus eerst maar es vooroverleg gaan voeren,zie het alweer gebeuren, 3 van de 4 weekenden de hort op....

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:41

Hee Jow, hoelaat is dat viertal van Jullie?
Want Edie moet haar proef nog oefenen, dan kan ik daar rekening mee houden.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:46

Wow,MS,dat word een drenkelingen ritje.Duimen maar dat je tussen de buien door kan..

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:50

was van 5 tot 6 mariska, maar heb je nie gezien Tong uitsteken

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 19:23

Nee, we gaan om half 9 naar de manege, is het lekker rustig hoop ik, geen idiote duitsers die met onbetrouwbare pony's in de bak rijden......wat gisteren het geval was. Niet te geloven, die kinderen moet op de fiets zowat in een harnas, maar zet ze op een mottige pony, en doe ze dan geen cap op *rolleyes*

Wie zit er eigenlijk in dat ponyviertal?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:27

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:00

Dames en Heren er heerst Rhino in Ouddorp en over het hele eiland goeree/flakkee droes. Het is het verstandigste om het eiland voorlopig even te mijden!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:28

Goed te weten,bedankt voor de waarschuwing.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:17

Bedankt voor de waarschuwing... zal het doorgeven op de manege.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:10

oliebol meen je niet zeg, zal het doorgeven.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:44

Het is nog niet bewezen of het Rhino is voor jullie conclusies trekken, alles staat op kweek en donderdag is de uitslag. Wel is de manege in Ouddorp afgesloten en wedstrijden afgelast. Er is ook een stal op flakkee met droes maar dat valt allemaal gelukkig nog mee.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:47

Citaat:
over het hele eiland goeree/flakkee droes

Overdrijven is ook een vak

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:03

Bedankt voor de info Elbert.

(ik wist niet dat we meelezers hebben) Haha!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:44

Jammer ik weet heel zeker dat er op minimaal drie bedrijven droes is geconstateeerd en die liggen verspreid over het eiland!

Rhino is een zeer besmettelijk herpes virus en kan dodelijk zijn het lijkt me niet meer dan normaal om mensen hiervoor te waarschuwen. Zelfs het vaccin hier tegen is niet 100% betrouwbaar! Mensen met drachtige merries moeten hier helemaal voor oppassen....

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:55

ook al zijn er vermoedens, dan vind ik nog niet dat je in t in de doofpot moet steken! Liever loos alarm dan dat t te laat is.
en ik begreep dat t al wel bevestigd is.

mariska, ik ben dus vrijdag niet op de manege Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:58

Het is zeker verstandig om bij vermoedens al te vermelden,des te minder is de kans op besmetting van je eigen paarden!
Bij mij op stal staat een drachtige merrie waar we constant rekening mee houden.
Ze wordt zo veel mogelijk bij de anderen vandaan gehouden omdat er wel eens ééntje verkouden is.Als die merrie ziek wordt verdrijft ze het veulen en daar zit niemand op te wachten..

Heel verstandig Jow Sigaar ,hoe is het daar verder met de paardjes Knipoog ?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 13:44

Ehhh, Jow, waarvoor moest jij dan vrijdag op de manege zijn.... is er weer iets mijn chaotische brein ontgaan... ai...
En ook ik, sorry Elbert, ben liever dubbel gewaarschuwd, dan helemaal niet. Ik zit er ook niet op te wachten dat mijn paard ziek wordt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:12

Nieuwsbericht van uw dierenarts
Wij vinden het onze plicht u te moeten melden dat er op Hippisch Centrum Ouddorp, Hofdijksweg 48 te Ouddorp een ziekte is uitgebroken. Deze ziekte is vermoedelijk Rhinopheumonie veroorzaakt door het EHV-1 virus (Equine Herpes Virus type 1) Het EHV-1 virus is bekend als veroorzaker van vrij onschuldige aandoeningen van de voorste luchtwegen en van abortus in de laatste helft van de dracht. Na de infectie blijft het dier geïnfecteerd en na 6 - 8 dagen kan een dier plotseling incoördinatie/verlamming aan de achterhand gaan vertonen.
Op de getroffen manege hebben 2 dieren problemen met lopen en zijn 5 paarden met koortsverschijnselen. Voor dieren die blijven staan is de prognose niet ongunstig, maar het herstel kan tot drie weken vergen.

Momenteel zijn onderzoeken ingezet om de diagnose met zekerheid te kunnen stellen. Maar omdat die onderzoeken 5 dagen duren moeten we vooralsnog in ieder geval handelen alsof het dit virus is, om verspreiding te voorkomen.

Tot op dit moment zijn er buiten de getroffen manege geen andere ziekten gevallen geconstateerd en uit ervaringsgevallen weten we dat de ziekte zich, ondanks dat het zeer besmettelijk is, in het algemeen niet heel sterk verspreidt in de omgeving. Dit wil echter niet zeggen dat er nu op het moment tot de diagnose met zekerheid is gesteld niet alles aan gedaan moet worden om uitbreiding te voorkomen en moeten de volgende maatregelen genomen worden:

- ieder contact wat niet strikt noodzakelijk is met getroffen manege moet worden vermeden.
- paarden moeten in de gemeente Goedereede geïsoleerd worden hetgeen betekent dat contact met andere paarden vermeden moet worden. Paarden op maneges, pensionstallen, etc. moet daar gewoon blijven staan en niet naar andere plaatsen op het eiland vervoerd worden.
- de aandoening wordt gemakkelijk via neusvocht overgebracht dus algemene hygiëne en ontsmetting van o.a. kleding is belangrijk.
- preventief kan men niets doen buiten genoemde punten, wel kan men zijn eigen paard temperaturen en bij koorts (40-41 graden Celsius) contact met de dierenarts opnemen.
- paarden kunnen gewoon gebruikt blijven worden maar extreme inspanningen kunnen beter vermeden worden.

Op dit moment wordt er door ons en de medewerkers van het getroffen bedrijf van alles aan gedaan om de getroffen paarden zo goed mogelijk te verzorgen en kunnen we alleen goede hoop houden dat we de situatie zo snel mogelijk onder controle krijgen.

Met vriendelijke groet,

Diergeneeskundig Centrum Zeeland

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met P.Knape,

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:13

Dank je Shan,nu weten we het zeker en wat we eraan/tegen kunnen doen Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:37

De heren zijn aan het galopperen Katchina, heb je het gehoord?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:55

hey jow hebben jullie nog iets van een a/b ponytje te koop of een leuke shetlander?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:44

Haha,ja Shan,ik hoor niet anders meer Haha! Roelon vindt het prachtig en zegt het tegen iedereen die het horen wil.En die 'grote jongen' vind het ook heel leuk Knipoog

Je bent trouwens aardig aan het verbouwen achter zag ik vanochtend,komt er stal bij?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:14

Ik hoorde op mn oude stal (St Philipsland) dat er ook droes was uitgebroken???

Ik sta zelf in Oud Vossemeer en moet zondag naar een wedstrijd in Bleiswijk. Verder geen uitbraken bekend?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:55

katchina schreef:
Haha,ja Shan,ik hoor niet anders meer Haha! Roelon vindt het prachtig en zegt het tegen iedereen die het horen wil.En die 'grote jongen' vind het ook heel leuk Knipoog

Je bent trouwens aardig aan het verbouwen achter zag ik vanochtend,komt er stal bij?

Zo dat heb je snel gezien. Haha!
de boxen komen aan de achterkant ipv de voorkant zodat de deuren open kunnen en ze zelf kunnen kijken of ze binnen of buiten willen.
En verder komt er een soort luifel aan ter overkapping en schuilplek.