Komen & Gaan, maar RSVA-Bokkers blijven bestaan! (Deel 15!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Re: Komen & Gaan, maar RSVA-Bokkers blijven bestaan! (Deel 15!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:52

Jawel.. Maar het is veel, en moeilijk en ingewikkeld en nadenken en en en ik ben weer eens te laat begonnen :')

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:53

oh oh oh ! das nie goed hé! waar moet je over schrijven dan? :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:54

Mijn visie op geluk, en vergelijken met enkele visies die besproken zijn.
Dialoog schrijven waarin je je visie verdedigt tegen argumenten vanuit een geheel ander visie op geluk
Actueel verschijnsel waarin levenskunst grote rol speelt beschrijven en beoordelen

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:54

Filosofie btw

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:58

dussssssssssss.......... :Y)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:10

Ik heb tot nu toe echt een heel gaar stuk :')

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:20

Sabinee__ schreef:
Tuurlijk is het eerlijk dat ze kunnen kiezen, maar ik bedoel niet dat het de makkelijkste weg is om je kind weg te halen, ik doelde meer op de samenleving.
Dat alles makkelijker moet :) - en dat uit zich in mijn optiek ook in kinderen. Hoeveel kinderen krijgen er wel niet medicatie e.d. en word er een syndroom oid toegewezen?
Niet dat gehandicapten kinderen niet bestaan, maar een druk jongetje is al snel een adhd'er, -> hup pilletje erin.

Kinderen gaan naar de creche, naschoolseopvang omdat ouders ook willen en moeten werken, er is ook weinig tijd voor gehandicapte kinderen :) .
En ik vind het een andere situatie als je het kindje weg laten halen omdat het geen menswaardigbestaan is, als dat je er zelf 'geen zin, tijd e.d.' voor hebt :) .
Als je op deze gronden de keuze voor een abortus maakt, prima :j . Maar op keuze van 'ik heb er geen zin an' vind ik het wat jammer.
Het is je kínd, iets dat in je groeit, iets wat jij gemaakt hebt samen met je liefde. Het is iets van jullie, je eigen vlees en bloed.. Hoe kan je daar zo over oordelen?

Beetje moeilijk om uit te drukken wat ik bedoel haha :=

In de eerste zin geef je het argument eigenlijk al, het moet makkelijker.. Er is geen tijd (of niet genoeg) meer
voor het kind. En als je de lijn volgt van de bezuinigingen, gaan we weer terug in de tijd dat ze weggestopt
worden en niet de hulp krijgen die ze verdienen. Met als gevolg nog grotere belasting van de ouders (+ omgeving) en
de circel kan een dramatische afloop krijgen wanneer dit zich volhoud. En als je dan kan kiezen in deze onzekere tijd
om een kindje met het syndroom van Down (want daar hebben we het over, prematuren die een zodanige erfelijke afwijking
hebben dat ze beperkt worden in de huidige samenleving) weg te halen, dan zou ik ja zeggen. Natuurlijk is het je
eigen vlees en bloed en kan je er zielsveel van houden. Maar áls je de keus hebt (vóórdat het geboren is) en in je
achterhoofd houd hoe de situatie bij andere is en hoe machteloos ze soms staan, dan zou ik niet snel kiezen om het
te houden, ookal is het je eigen productie.

De afwijkingen/ gedragsstoornissen/ moeilijkheden/ etc. die zich later in de ontwikkeling van een kind ontwikkelen is
een hele andere situatie, een situatie die je in veel gevallen niet vooraf weet (behalve ziektes/stoornissen die erfelijk
zijn en er een grote kans is op overerfing). De kans dat het dan geaccepteerd wordt is veel groter aangezien je
geen grip op de situatie hebt. Daar is er geen keuze, bij de uitkomst van een test van een prematuur wél.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:21

Sabinee__ schreef:
Mijn visie op geluk, en vergelijken met enkele visies die besproken zijn.
Dialoog schrijven waarin je je visie verdedigt tegen argumenten vanuit een geheel ander visie op geluk
Actueel verschijnsel waarin levenskunst grote rol speelt beschrijven en beoordelen

heb je dat nu al? Wij hebben dit pas in het tweede jaar volgens mij gehad. gewoon niet te
veel nadenken, opschrijven wat er bij je opkomt.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:22

Ik zie jou toch al niet met een kind later dus het maakt niet uit wat je zegt :')

Sabinee__

Ik ben er ten eerste van overtuigd dat alles wat je doet met het zoeken naar geluk te maken heeft. Ik denk dat je onbewust continue bezig bent om bij elke stap die je maakt na te gaan of dit als effect heeft om ietsje gelukkiger te worden, of iets ongelukkiger. Dingen die we desondanks met tegenzin doen hebben we voor gekozen om erger te voorkomen. Je gaat met tegenzin naar werk, maar erger is bijvoorbeeld geen werk hebben en dakloos worden. Of in kleinere mate, het misgenoegen van je collega’s als je niet op komt dagen. Je doet dingen voor andermans geluk omdat je daar zelf ook blij van word. Door andere gunstig te stemmen kan dit ons zelf ook voordeel opleveren.

Een visie op geluk die mij aanspreekt uit de reader is die van de filosoof Epicurus. Als ik het goed begrepen heb gaat het voornamelijk om lichamelijke gezondheid en genot. Ik denk dat als je lichamelijk gezond bent dat je lekkerder in je vel zit dan als dit niet het geval is. Iemand die ziek is zal zich minder gelukkig voelen dan iemand die fit is. Als je een lichamelijke beperking hebt zal je gelukkig zijn als je het accepteert, maar ik denk dat je toch een bepaalde wroeging houdt tegenover mensen die wel kunnen lopen, of die wel de dingen kunnen waar jouw beperking je tegen houdt.
Ik denk ook dat als je lichamelijk gezond bent dat je ook een andere uitstraling hebt dan mensen die dit niet zijn. Je zou kunnen zeggen dat je op een bepaalde manier ‘mooier’ bent, wat je over het algemeen ook meer voordeel oplevert in de huidige maatschappij, wat je gelukkiger maakt. Mensen met een uiterlijk dat als mooi word beschouwd krijgen over het algemeen meer kansen.

Ook het stuk over genot spreekt mij heel erg aan. Het is een gelukzalig gevoel om je behoeftes te kunnen bevredigingen. Iets eten als je honger hebt, drinken als je dorst hebt, of iets doen waar je al een lange tijd zin in hebt. Het zijn tijdelijke momenten van geluk, want de behoefte komt terug. Maar het gevoel dat je voor een tijd voldaan bent, vind ik een heel gelukzalig moment. Ik vind persoonlijk dat hier bijvoorbeeld ook je hobby ondervalt. De behoefte om te sporten bijvoorbeeld, of in mijn geval dat ik vaak de behoefte heb om naar mijn paard toe te gaan. Het moment dat ik het zadel van de rug van mijn paard haal is mijn behoefte bevredigt, ik voel me voor lange tijd weer gelukkig, omdat ik iets leuks gedaan heb, iets waar ik van geniet. Niet enkel het rijden, maar ook het contact met een ander wezen, mens of dier. Ook de vrijheid die ik hier heb, en dat ik mijzelf even terug kan trekken vind ik af en toe prettig, ik kan op zulke moment altijd hele heldere momenten hebben over keuzes die ik zou moeten maken. Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met Marcus Aurelius, dat je jezelf op elk moment zou moeten kunnen terug trekken in jezelf. Ik zou op school of thuis te snel afgeleid worden hier voor.

Ook vind ik het stukje over vriendschap van Epicurus ook heel belangrijk, het contact met andere mensen. Ik laat niet al mijn geluk afhangen van mijn vrienden, omdat ik vroeger geleerd heb dat vriendschap ook makkelijk weg kan vallen in je leven, maar ik vind wel dat dingen delen het leven leuker en aangenamer maakt. Iemand die je accepteert en dingen met je deelt vind ik belangrijk. In mijn optiek hebben mensen ook behoefte aan gezelschap, er zijn maar weinig mensen die hun hele leven alleen kunnen blijven.

Als je echt eenzaam bent, denk ik dat je ontzettend ongelukkig bent. Bij mij komt gelijk de vraag omhoog ‘Waar doe ik het dan voor?’ Als je met niemand je ervaringen, je gedachtes en je emoties kan delen, waarom heb je ze dan? En als je totaal alleen bent, ervaar je dan nog wel emoties? Omdat je niet meer geprikkeld of gestimuleerd word door anderen. Wie maakt je boos? Blij of verdrietig? Je hebt geen doel meer in je leven, want waarom zou je dingen willen doen? Niemand die tegen je op kijkt, of waarvoor je het zou willen doen. Niemand om trots te maken, niemand om je te steunen.

Je zou dit kunnen terug koppelen naar liefde. Liefde die je ontvangt van een ander of geeft maakt mij ook gelukkig. Ongeacht mens of dier, liefde vind ik een groot aspect van geluk. Als je geliefd bent maakt het je gelukkig denk ik. Je word niet vergeten, je word gezien door een ander.

Sabinee__

:+

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:23

Sabinee__ schreef:
Ik heb tot nu toe echt een heel gaar stuk :')

Ik wil het lezen!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:23

ohw je was me voor :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:26

Zo wat heb ik lekker gewinkelt bij de NY :D zo handig als je moeder mee is :')

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:27

Sabine over je stuk wat je hier geplaatst hebt : _/-\o_
Ben het volleeeedig met je eens!

Je gebruikt alleen wel vaak het woordje ook :P

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:27

Romana01 schreef:
Zo wat heb ik lekker gewinkelt bij de NY :D zo handig als je moeder mee is :')

_O- _O-

Wat heb je allemaal gekocht? :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:29

14 x het woordje 'ook' hahaha :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:31

een grijze skinny en een witte bandeau bikini en van me moeder heb ik 3 shirts gekregen (alledrie verschillende tinten roze) :D :D :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:31

Sabinee__ schreef:
14 x het woordje 'ook' hahaha :')

valt meee :D :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:32

Zo, weer een stukje geschreven haha. Ik ga gooooed

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:33

Sabinee__ schreef:
Zo, weer een stukje geschreven haha. Ik ga gooooed

+:)+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:33

Een stuk waarbij waarschijnlijk niet veel mensen kunnen zeggen dat ze het met me eens zijn :))

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:35

Sabinee__ schreef:
Een stuk waarbij waarschijnlijk niet veel mensen kunnen zeggen dat ze het met me eens zijn :))

Ben je het er zelf wel mee eens :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:36

Ja. 'Geld maakt gelukkig' :))

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:39

Sabinee__ schreef:
Ja. 'Geld maakt gelukkig' :))

Ik ben het er wel/ niet mee eens, ik denk dat geld op zich niet gelukkig maakt, maar dat armoede wel ongelukkig maakt :D ik bedoel je leeft dan met veel zorgen enzo... Geld op zich maakt denk ik niet gelukkig, maar wat je er mee kan doe wel :D